![]() |
Nu har alla (nja, nästan i alla fall) HSB-ägare fått brev hem om att få välja bredbandsleverantör. Telia som skött det hittills har idiotiskt nog det dyraste erbjudandet - knäppt när det handlar om en himla massa kunder runt hela Malmö-regionen. Hoppas alla säger upp sitt avtal med de :)
Hur som helst så finns det några företag som man kan välja emellan och min fråga är om ni har bredband med någon av de och kan berömma de eller har något negativt att säga. Detta är inte ADSL utan fiber direkt till lägenheten. Av alla leverantörer ligger Bahnhof bäst till i pris, faktiskt hälften av de de andra erbjuder! Dock så funderar man om de kan leverera till halva priset.... Leverantörer är: 1. Adamo 2. Bahnhof (billigast) 3. Bredband2 4. TDC (inte kommit med ett pris än) 5. Tele2 6. Telia (dyrast) Alternativ 1, 3 och 5 ligger på ungefär samma pris; dubbelt så dyrt som Bahnhof. Kan tilläggas att jag aldrig har sett maken på så luriga broschyrer som de man fick med detta brevet - allt för att få kunder. Man vänder och vider på siffror och försöker dölja alla fallgropar, men det är en annan diskussion. Tacksam för synpunkter! |
Bredband2, jag är jävligt nöjd med dem... Har dem i Sollentuna stadsnätet och B2 kommer inte ge ut ditt ipnummer till Antipiratbyran heller, Jonas Birgersson vägrade lämna ut uppgifter till APB och Henrik Ponten & Jonas är inte direkt kompisar.
Kan tillägga också att jag har Bredband2 100mbit och pröjsar 235 kr i månaden :) |
Håller med rocky, välj bredband2..
Lite avundsjuk på rocky blir man dock.. 235 spänn.. fan.. |
Antar att det är 100/10 Mbit/s du får för 235, men fortfarande ett bra pris!
|
Telia brukar vara rätt stabilt - men frågan är hur det hela är uppbyggt och om det blir några större skillnader.
Jag har hört mycket skumt om Bahnhof, frågan är hur pass beroende du är av bredbandet. Personligen tror jag att Telia är mer stabilt, men om det går ner en eller ett par timmar någon gång ibland om du har otur kanske du kan leva med det och spara en del pengar? Då kanske det är billigare att ha modem eller 3G som backuplösning när det väl strular? Hur mycket kostar det egentligen? Du kan alltid prova att ringa till Telia och försöka pruta - vissa har lyckats vad jag förstått. |
De har lagt ut en prisjämförelse här om någon är nyfiken på priserna:
http://www.bolina.hsb.se/bolina2007.php Som sagt så är det hemmauppkopplingen så det är inte kris, men klart man vill ha någonlunda stabilt när. Tänkte ta 10 Mbit eller 100/10 Mbit uppkoppling. |
Nej, det är 100/100.. Mina torrentsuppladdningar kan intyga det, det är riktigt nice.
Jag har haft Bahnhof, Tele2, IP-Only(Blixtvik) innan jag bytte till B2. |
Citat:
|
Citat:
|
Kan rekommendera Adamo varmt. Har funkat klockrent
|
Jag har Bredband2 100/100 (375kr/mån kostar det här) och jag är mycket nöjd, istort sett ingen nertid under dom två år jag har haft dom och mycket bra hastighet.
//Björn |
Glöm inte att kolla upp vilka portar som är låsta om du har speciella portbehov. Jag bytte från Bredband2 pga just den anledningen till en leverantör som var mer än dubbelt så dyr.
Det var 1433 som det gällde (sqlserver), men de spärrar även andra portar. Kan vara ngt att tänka på vid leverantörsval. |
Med tanke på pris, peering och stabilitet är Bahnhof och Bredband2 de jag hade tittat närmare på.
Och gör för den delen också... |
Ja, Bahnhofs priser är ju lite det som drar. De andra spelar nästan ingen roll då de har bara en månads uppsägning så man kan verkligen byta ganska snabbt om man anser att det är dåligt. Bahnhof verkar dock ha 3 månaders uppsägning.....
|
Adamo och TDC hade statisk IP när jag kollade senast.
|
Jag sitter i helsingborgs stadsnät och har haft: Telia, Adamo, bahnhof och BB2.
Telia var 10/10 - funkade klockrent. Adamo, strulpellar, kånglade med allt från hastighet till fakturering, ringer itne upp som utlovat. Bahnhof, ett skämt, 100/10tjänsten hade jag, fick 6mbit ner och 2 ut, supporten trodde att det var mitt nätverkskort (5-6 tar det att få svar på ett mail föresten). Till sist tågade BB2 in i hbg och jag var en av de första kudnerna som kopplades in, sedan dess har jag varit supernöjd. Trevliga killar som svarar på mail samma dag elelr dagen efter. Kundtjänst som har öppet 24/7. Så jag säger: ta BB2. edit: Tjänsten jag har hos BB2 är 100/100. |
Kan inte neka till att Telia är väldigt stabilt (iaf där jag bor) och har bra support. Tecknar man abonnemang med dem så brukar man kunna få bättre pris ju längre man binder sig också.
|
Telia är mycket stabilt, men dyrt.
Gå på det billigaste så att du inte blir missnöjd om det inte fungerar som du hoppats... |
Var det inte Telia stadsnät i Malmö för några veckor sedan som man kunde läsa av all trafik med typ Cain & Abel?
|
Tack för synpunkterna!
I och med att uppsägningstider är bara 1-3 månader så kör vi hemma på det billigaste alternativet. Blir det riktigt dåligt, så kan man ta den smällen på 3 månader (ā 94kr) och säga upp det och ta ett dyrare alternativ. Tack! |
Citat:
Jag har precis beställt bredband2 och harfått fram följande info om begränsningar: Citat:
SJälv håller jag på att konvertera min gamla bärbara till en tyst och strömsnål hemmaserver med dyndns-adress... |
Citat:
Har en polare som har Bredband2, gjorde lite tester på hans anslutning. Du klarar max 25-50Mbit per varje anslutning eller liknande (kommer inte ihåg exakt väde) på http/ftp. Var dom 2 jag testade. Funkar dock att skapa flera nedladdningar av samma fil för få full speed. Så visst kör dom en viss strypning, sedan har dom garanterad QoS för priroitera ner torrent och liknande. |
Själv bor jag i Lund och hade 100/100 Bredband2 innan. Jag blev j-vligt förbannad på dem när Internet slöade sig eller gick ner en gång i veckan, med tanke på att jag kör server hemma.
Sedan 6 månader tillbaka har jag bytt till Bahnhof 100/100 och är NÖJD. Inga downtimes, slöar sig aldrig, det fungerar helt enkelt perfekt. |
Jag har haft Bahnhof 30mbit (~500kr/mån, tyvärr) i snart 2 år, och är riktigt nöjd... Det har i princip aldrig strulat, utan när det har blivit problem så har det oftast berott på MKB Net.
Dock har jag funderat på att byta till Bredband2, då man får fler IP-adresser (kör en liten hemmaserver där hemma, som jag gärna vill ge ett eget externt IP-nummer av olika anledningar). Man får nämligen endast 1 IP-nummer hos Bahnhof. |
Citat:
Men vilka priser, undra vem som håller uppe dom priserna. 100-150 är normalt annars för 100/100 i öppna nät. |
Som uppföljning kan jag säga att jag tog Bahnhof från början och med en hel del strul, seg lina från och till bytte jag till Bredband2. Hittills har det fungerat mycket väl!!
|
Det är sant att B2 började strypa hastigheten för mig iallafall, det hände någon gång i våras och jag bytte snabbt till Blixtvik och är jättenöjd med dem!
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson