![]() |
Jag vill bara berätta om min erfarenhet av webhotellet SoftIT (http://www.softit.se)
Vi köpte en sajt som var hostad här, och har därför legat kvar medans vi skriver om sidan för att passa på det nya webhotellet (och med MySQL istället för Advantage Database Server). Under tiden vi har varit hostade har vår sajt legat ett par gånger i veckan, oftast kan man nå SoftIT´s egen sajt, och vår mail fungerar fint, men vår webserver ligger som sagt ofta nere. När jag mailat softit om detta har de alltid funnits förklaringar. Någon gång var det en switch som gått sönder, och de väntade på reservdelar från Göteborg, efter några timmar var vi uppe igen. En gång sa personalen på SoftIT att sajten inte alls var nere, jag kunde dock inte nå den via min uppkoppling, via kontorets uppkoppling eller från våra dedikerade servrar hos PRQ. Förklaringen från SoftIT var att det troligtvis var något fel hos mig, mitt kontor och våra hostade servrar i sthlm. Jag skaffade pingdom för att kunna hålla bättre koll, och sedan 1:a januari har vi legat nere 5 timmar och 1 minut, och vi ligger nere just nu. Sajten vi driver är en annonsplats för andrahandsuthyrning. Saken är den att vi lägger pengar på annonsering, och just dessa timmar just nu är vår "högsäsong", folk kommer hem från jobbet, och majoriteten av våra besökare blir betalande medlemmar mellan 17.30 och 20.00. Följer vi statistiken har vi tappat flera betalande medlemmar idag, vilket känns väldigt surt, eftersom annonser i print inte upprepar sig gratis. Vår sajt gick ner i samband med att SoftIT´s kontorstider var över, men på telefonsvararen hänvisar dom till ett akutnummer, ringer man detta hör man bara "Just nu kan du inte nå det önskade nummret.". Så, tummen ner till SoftIT som är dåliga på upptid och på att svara i telefon. |
Såg föresten att de hade meddelat om planerat driftstopp idag mellan klockan 05.00 och 08.00.
Dock inte mellan 14.18 och 14.30 idag, och från klockan 16.17 tillsvidare. |
Fick följande mail från SoftIT idag.
Citat:
|
Då är det väl inte så mycket att diskutera. Mejla över bevisen från Pingdom och fråga vad de har att säga.
Har en kund med server hos dem och jag har faktiskt aldrig sett på maken - eller så kanske jag bara inte sett så mycket... |
Nu ligger SoftIT nere igen. Denna gången har dom kopplat telefonen till ett nummer som jag har ringt på en stund, men rätt som det var så slutade det tuta i luren, så jag ringde upp igen, då säger en röst "Just nu kan du inte nå det önskade nummret".
|
Är väll inget att snacka om, det är bara att flytta.
Tala även om för dem varför du flyttar så de vet om hur usla de är. |
Har recenserat dem på Cint.
Är på gång att flytta, dock är det lite krångligt eftersom sajten kör "Advantage Database Server", även om querys ser likadana ut som för mysql så är det lite småsaker som måst ändras. Hoppas flytta i nästa vecka. Det har varit problem att exportera databasen från advantage, eftersom deras senaste databasklient inte stödjer äldre versioner av servern, så jag har fått leta fram gamla versioner och testa mig fram. |
Låter riktigt roligt. Pingdom är inte 100% tillförlitlig, men om du har problem och pingdom rapporterar det samtidigt är det förmodligen inte din internetleverantör.
|
Gårdagens nertid var 39 minuter och 24 sekunder.
Dagens nertid är hitills 11 minuter och 4 sekunder. När jag ringer och förklarar att detta är något av det sämsta jag varit med om i webhostingväg sade Ingvor på SoftIT emot mig och förklarade att det inte alls var så. Hon hade läst här på WN om jägarförbundet som var hostade hos Loopia och det var minsan ännu värre. Hur detta skulle hjälpa mig har jag inte en aning om. Dessutom berättade hon att dom kommer stänga av webservern imorn eftermiddag (När det är som viktigast för oss att finnas online, eftersom majoriteten av köpen görs under eftermiddagarna, dessutom har vi köpt reklam för denna tid i tidningar). Jag gav som förslag att dom skulle göra underhåll nattetid, vilket dom inte verkar ha övervägt innan. Sedan frågade jag hur dom skulle kompensera oss, men det skulle jag ta med deras VD på måndag, han var inte där just nu. |
Citat:
|
Återkom gärna med vad SoftIT säger om att snacka skit om konkurrenter.
Tänkte även uppdatera med dagens nertid på SoftIT. 10:06:50 - 10:11:11 (4m 21s) 18:44:43 - 18:59:50 (15m 7s) |
Tack för varningen Fabian.
|
Nu ligger inte bara vår sajt nere, utan hela webhotellet.
Fint att dom gör det idag när vi köpt större annonser i GP och dagen redan innan klockan 12 såg ut att bli en av de bättre denna månaden. |
Citat:
|
Ja verkligen, har bara haft så sjukt mycket problem när jag försökt flytta sajten eftersom Softit kör på en mysql-kompatibel-databas som heter Advatage Database Server, och dom kör en såpass gammal version att exporteringsverktygen från advantage inte fungerar.
Dessutom måste jag skriva om hela sajten för att fungera med en vanlig mysql-databas (lite mer jobb än vad jag räknat med när jag köpte den), men det känns ju som om det är dags att prioritera detta. |
Advatage Database Server verkar inte vara gratis, annars skulle det bara varit kört på egen server och installerat det.
Finns det inte tvärtom då? Alltså något mysql tools som kan importera till mysql direkt? |
Jag kan inte hitta SoftIT:s allmänna avtal.
Kan någon annan hitta det? |
Fabian... Kan inte annat än "bekräfta" det du säger....
Har varit med om samma sak men för ett par år sedan... och läget verkar inte ha förbättrats..... Sidan gick ner titt som tätt och det var även strul med mailen.... Vi var på den tiden ÅF och lyckades placera en kund med en Mycket affärskritisk hemsida hos softit... Vilket innebar mycket förlorad support-tid eftersom det tog sällan många minuter efter det att sidan gick ner till att kunden ringde och undrade vad som pågår! Som sagt det blev inga fler kunder från oss till Softit och ibland satt man och funderade om dom ens visste vad dom pratade om på det där stället! Vid något tillfälle så skulle det tydligen varit fel på MIN router eftersom det fungerade hos dom?!?!? DOH! |
Brukar också få som svar att det är min utrustning eller uppkoppling som det måste vara fel på. Ingvor som jag brukar prata med där verkar inte ha alla indianer i kanoten direkt.
|
Nu har det hänt igen och denna gången är det EXTREMT alvarligt.
Vi har en skarp sajt hos softit som omsätter en hel del pengar och vi har hundratals betalande kunder. Måndagar är vår absolut bästa dag och måndagar vid löning är utan tvekan den bästa dagen vi har. I fredags ändrade jag DNS-servrar från SoftIT´s egna till Bineros fick ju softit automatiskt ett mail som säger att dom skall ta bort DNS-inställningarna från sin server. Detta löser dom så smidigt genom att ta bort vårt konto från sin webbhosting. Nu står vi med betald reklam i tidningar på den bästa dagen på månaden med ett webhotell som inte kan skilja på DNS-records och webhotellskonto. När en av våra anställda ringer upp webhotellet förklarar Ingvor att dom inte kan hosta en sajt om dom inte också hostar domänen. Jag blir förbannad och ringer upp deras VD Micael Wäxby (är i Indien så därför har jag inte ringt det första samtalet) och förklarar, han verkar inte riktigt förstå men han säger att han skall "titta på det". Jag förklarade mycket noga att det är extremt viktigt att sajten kommer upp och att allat dom behöver göra är att lägga till sajten i sina konfig-filer, altså INTE hosta någon DNS eller göra om något. Till slut får dom in sajten i configfilerna och den kommer upp. Dom skyller detta på att vi inte skulle ha meddelat dem något utan bara "helt plötsligt" bytt namnservrar, då tog dom för givet att vi inte ville ha kvar webhotellskontot TROTS att domänen fortfarande pekar på deras IP. FY F*N VILKA IDIOTER |
Varför är du ens kvar där?
|
Måste bara citera lite utdrag i deras mailkonversation för att avreagera mig.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Softit kommer med: Citat:
En annan rolig detalj är att när vi bad dem lägga till MX-records (ja det är korrekt uppfattat, dom tillåter inte att kunden gör sådant själv) för att vi bytte mailserver till Google´s gmail så gjorde dom tydligen något galet, alla mail som dom skickar till oss hamnar på deras lokala mailserver som vi inte kollar, alla mail som andra skickar till oss hamnar hos Gmail. |
Citat:
Jag hoppas att alla som eventuellt funderar på att bli kunder hos SoftIT googlar och hittar denna tråden. |
vilken version på advantage använder dom egentligen?
jag ringde advantage och fick lite info. http://devzone.advantagedatabase.com...y=20&Release=1 versionslista. http://devzone.advantagedatabase.com...nt.aspx?key=20 Du kan ringa +44 1173339032 och prata med dom på UK support. email: [email protected] dom pratade om att om det är en äldre version än 7.0 så kanske UK sales kan ordna något eller att UK sales kan ordna det med US sales/support.. Vilket mekk :/ ifall softit's version är äldre än 7.0 så fattar jag inte varför dom inte har uppgraderat :/. |
Jag har inte framför mig vilken version dom använder, men jag vet att de verktyg för att hantera databasen som man kan få tag på av advantage inte är kompatibla med den version av databasen som SoftIT kör.
Well, om några dagar är flytten klar iallafall. |
Citat:
Ett webbhotell att nästan frukta. Mardrömmar i all ära när ens sidor inte står rätt till. |
Framför allt skulle man kunna förvänta sig en lite trevligare support och mer kompetent.
Oavsett om jag ringer och skäller ut supportpersonalen efter noter eller är lugn, så ska dom alltid vara lugna och tillmötesgående. |
Visst är det trevlig när personalen på webhotellet är trevliga men just inkompetensen är det som chockar mig mest i detta fallet.
|
Citat:
om någon vill ha en kan jag sälja ballonger med smiley gubbe på och en liten vibrator fastspänd i ett snöre som gör så den nickar.. Nickedocka ;). Har själv pratat med folk i kundtjänst på vissa ställen som lovar högar av guld och glad musik.. o så ringer man en vecka senare och undrar varför inget hänt.. |
fabian, jag lider med dig...
|
Citat:
Det känns som det finns en rejäl inkompetens på båda sidor. SQL-syntaxen är densamma skriver du. Då kan det väl knappast vara nån raketforskning att flytta hela skiten. Att det ska ta ett år fyllt av gnäll är en gåta. Förövrigt håller jag med om att Softit verkar vara lägsta formen av lort. |
Haha... oj. är väl det enda jag kan säga.
Deleta kunddomäner för att de tror IIS kräver det?..... mycket har man hört. |
Citat:
|
Jag sitter här och ler åt allt elände i tråden.
Visst blir man bombad av mail från IIS om en zon delegeras bort från namnserverna, men det är ju dumt att ta bort den innan det bekräftats av kunden. Ditt mailproblem låter som att SoftIT utfört den MX-ändring du bad om men att domänen fortfarande ligger kvar på deras mailserver. Där bör de radera ditt konto - fast med tanke på vad de lyckats med tidigare kanske nuvarande lösning är good enough. Det låter som det är dags att skaffa en dedikerad server och köra den där udda databasen på den och be SoftIT... göra något som inte lämpar sig att skriva här ;) |
.. den här tråden ligger trea på google vid en sökning på softit. Bra reklam! :-)
|
Verkar vara en riktig soppa det där Fabian. Det finns roligare saker att lägga sin energi på än att bråka med webhotell och hostingbolag.
|
Vi har skaffat en VPS hos Space2U för den aktuella sajten och flytten är beräknad till på torsdag (Håll tummarna!)
Just nu känns det mest stressigt att få ordning på alla småfel och annat på den nya sajten, men att bli av med Softit som webhotell kommer ju iallafall att kännas något lättande. |
Citat:
|
Flyttdagen har passerat nu, sajten är inte helt klar så vi väntar med flytten till på fredag eftermiddag för att inte orsaka stopp under helgen om något kritiskt skulle hända. Därför vilket gjorde att vi valde att vänta tills på tisdag med lanseringen (Måndagar har vi inte råd att ligga nere).
Tur att vi väntade för vår dev-sajt som webbyrån tänkte lansera fungerade inte som den skulle, bland annat kunde man inte lägga in annonser på sajten vilket känns lite som ett måste på en bostadssajt med annonser... Nu är det måndag och SoftIT har väl valt att göra någon form av service på sina servrar eller något i den stilen, allt man möts av är: Error 6420: The 'discovery' process for the Advantage Database Server failed. Unable to connect to the Advantage Database Server. axServerConnect AdsConnect |
Snart blir det billigare för dig att köpa loss hela SoftIT.
Kan du inte köpa en gammal licens av databasservern och flytta det du har till Space2U? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson