![]() |
Hejsan alla.
Nu ligger det till såhär. Vi hade lagt upp FON's annons på Undertexter.se runt den 23:e - 25:e December och pengarna började rulla in. Fon betalade och betalar i dagsläget 1 kr per klick i deras program så vi satsade stort. Vi skriver en nyhet om deras gratiserbjudande för en gratis router som dom erbjuder och sedan lägger upp en rund annons som inte finns på tradoduble men finns på deras http://www.blifonero.nu/fon-recruit-foneros.html (den runda längst nere). Mellandagarna passerar förbi samt nyår. Förra veckan blir jag kontaktad av Mats Pääjärvi som med en något klen och nervös röst talar om för oss att tradedouble måste dra av allt vi har tjänat på fon's annons sen den 26:e December då deras "gratiserbjudande" hade gått ut samt att fon inte godkände vår annonsmeterial? I nyheten som vi hade skrivit stod det med tjock text vilka dagar erbjudandet gället. Sen står det klar och tydligt på FON's hemsida Lägg till FON-loggan på din blog, websida eller liknande! över den annonsen som vi hade på vår sida. Nu har TD dragit av 4 592 kr från vårt konto och i brevet som dom skrev stod det att vi skulle få 1000 kr i kompesation vilket vi inte har fått. Tradoduble skrev samtidigt att dom skulle ta in oss i deras "speciella-annonsprogram" där vi skulle tjänar mycket mycket mer.. Aja får väl vänta och se om detta "speciella" programmet är värt den här förlusen. Detta är varning till er om hur det kan gå på tradedouble. Undertexter.se är inget företag så vi har inte så stora inkomster, men när vi väl har det så blir vi av med det. Men men, så kan det gå. rätt eller fel, vad vet jag.. Ha en fin dag alla webmasters, skall försöka vara lite mer aktiv här på forumet :) |
Tradedoubler premium är enligt mig inte mkt att vänta på.. Kan ju vara olika för olika organisationer och siter. Men mina upplevelser av TD Premium är att man stänger av Affiliates olika program ganska godtyckligt så fort klicken börjar dra iväg..
Du skall få betalt för klicks.. Men omsätter du inte tillräckligt mkt i försäljning för annonsören kommer dem endå plocka bort just det annonsprogrammet pga något *bla bla ursäkt bla* |
Du kan väl inte ta annons material utanför tradedoubler? Om jag förstått det rätt...
|
Det är väl Tradedoublers ansvar att stänga av länkarna?
|
Citat:
|
Citat:
|
Tradedoubler är: Krångligt, fult, dålig service, dyrt för företagen som vill annonsera, sjukt dålig avslutsfrekvens, dålig och krånglig statistik och det värsta av allt är det varanna dag (!) poppar in ett mejl om att "Nu har ABC AB avslutat sitt sammarbete med Tradedoubler....." . Faktum är att allt fler går över till www.cj.com och snart kommer Clixgalore att lanseras i Sverige -- då är det kört för Tradedoubler.
MVH J |
aja får testa och bli medlem på www.cj.com, tack för tipset.. Ändå tjänar man mest på google tycker jag..
|
PS! Fick mail från Affiliator.com ( svenskt) idag och deras erbjudande verkar mycket bra, får se om någon vecka om jag kan bedöma bra/dåligt.
mvh j PS. Är det någon som är sugen att marknadsföra coola tjejkläder? |
Något dumt att smutskasta företaget och enskilda personer vid detta tillfälle. Speciellt med hänsyn att dom trots allt vill kompensera er för sitt misstag.
Jag förstår din situation som med liten verksamhet såg det stora i denna kampanj, men du måste förstå att Trade Doubler inte sysslar med välgörenhet. Har ett fel begåtts skall det rättas till och som plåster på såret delar man ut någon form av ersättning. Hade TD däremot systematiskt gått in i efterhand och korrigerat "felaktiga" avtal lite då och då så är det en sak som skall upp på bordet, men inte redan nu.. Det är för tidigt och skadar för mycket ;-).. Läser någon av TD´s represntanter detta så kan du eventuellt förlora dina utlovade "gratis"-förmåner.. Lite synd med tanke på att denna kortsiktiga kampanj kan resultera i något långsiktigt positivt för dig och din verksamhet.. |
ändå riktigt dåligt stil.. och tro mig TD vet att det här, har haft ett par samtal med dom senaste dagen.. Men som sagt, vi blev blåsta.. Inget annat..
|
En av sajterna jag sysslar med har blivit avstängda från Tradedoubler förut, av rent marknadspolitiska åsikter. Det tycker jag är lite tråkigt. Det dom gjorde sist vi försökte jobba med dom var istället att i efterhand stänga ner alla kampanjer vi blivit godkända för - dvs, även om en av deras kunder godkänt oss så valde TRADEDOUBLER att ta bort dem från vår rotation. Kunderna är mycket väl medvetna om vilka vi är.
När jag försöker prata med Tradedoubler om det så får jag bara som svar att jag ska få prata med deras högre chefer - som inte tar någon kontakt med mig. Haft flera månader på sig, ganska lustigt! |
brokep: riktgit tråkigt å höra. Har hört nått liknande tidigare på irc..
|
Hej,
Tråkigt att Undertexter.se upplever ovan. Vi agerar mellanhand mellan annonsör och annonsplats. Till och från tolkar Annonsör och Annonsplats förutsättningar olika. Vi går då in och försöker medla och hitta en lösning som båda är nöjda med. I detta fall ville inte FON ersätta Undertexter något alls för trafik levererad efter kampanjstopp. Vi förhandlade till en extra ersättning från annonsören vilket undertexter inte var nöjd med. För att lösa ett dödläge erbjöd vi våra premiumpooler till undertexter vilket mer än väl kompenserar förlorad intjäning på kort och lång sikt. Vårt mål är att alla annonsplatser fullt ut ska känna sig nöjda i de få fall där något är otydligt. Bara att ta kontakt med oss så hittar vi en lösning. Premium pooler: våra premium partners erbjuds pooler med kampanjbudgetar huvudsakligen bestående av klick och CPA budgetar. Det här är kortsiktiga budgetar och kampanjer startar och stänger hela tiden. Men kvar i poolen ligger hela tiden flera annonsörer med attraktiv ersättning som fördelas utefter effektiv intjäning per annonsvisning till annonsplatsen. Eftersom TradeDoubler intjäning ligger som en procent av affiliates ersättning så ligger vårt intresse även hos er. Med vänliga hälsningar, Joakim & Mats TradeDoubler |
Rättare sagt, tjäna inte för mycket om du inte har ett Premium acount..
|
Citat:
Varför inte låta allting vara öppet för alla webbplatser som blir godkända? Annonsörerna borde inte förlora på detta... Utan vinna mer med avslutade sales osvidare... Ju mer reklam, desto bättre för annonsörerna. Om dom inte vill synas på någon viss sajt, då behöver dom helt enkelt inte godkänna den webbplatsen. |
Ja du, det tror jag bara Td kan svara på. Men jag förstår vad du menar. Varför inte låta allt vara öppet..
|
Vad har FON egentligen för rättigheter att göra så här?
Om Eu65 har gjort sin del av avtalet, varför skall då inte TD/FON fullfölja sin? Erbjuder man egna länkar kan man knappst ändra sig i efterhand? |
Citat:
|
Seriöst så blir jag mer besviken på FON än jag blir på TD i detta sammanhanget.
Sen att TD förmodligen inte komma finnas mkt längre får väl vara en tröst i sig :P |
Blev ocså avstängd av Fon, förklaringen var att inga gratis siter är tillåtna efter kampanjstoppet. Inget man kan skylla TD då annonsören bestämmer detta helt själva.
|
Citat:
|
Troligtvis har de något luddigt skriven formulering i avtalet som ger de rätt till det.
Tradedoubler kanske kan svara på det? Är det ok enligt erat avtal att pengar dras tillbaka trots att de intjänats korrekt? |
|
haha så klockrent
|
Citat:
4500:- kanske är rätt mycket pengar för vissa. Handlar ju inte bara om alternativ till TD utan även rätten till pengarna. |
fick min "gratis" fon router idag... haha, okej inte helt gratis.. 4500 kr..
|
hehe, 4 592:- är ingenting! De drar av 6 siffriga belopp med... :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Att bli av med pengar från TD är tyvärr väldigt vanligt.
Nu har jag inte blivit av med mer än ungefär samma summa som du men det värsta av allt hände faktiskt relativt nyss. Jag beställde och betalade för en produkt som jag marknadsför på en av mina sidor genom TD. Köpet "spårades" inte så jag kunde inte få någon provision. Efter många mejl till TD support så är det enda svar jag får att jag inte kan få provision eftersom de då skulle gå back (eftersom inte de fått betalt av annonsören pga att TDs spårning inte fungerar). Så TradeDoubler hur ställer ni er till att ni står på våran sida seriöst? Jag hade alla bevis som behövdes men ni tog inte ens tummen ur röven och kontrollerade hos eran annonsör om de sålt något till mig. Det är vad jag kallar seriöst :) not. Jag kanske är orättvis, det kanske bara är så att ni bör se över personalen. Jag kanske egentligen skulle fått provision om jag bara pratat med rätt person ;) |
Här är lite märkligheter som jag har varit med om när det gäller TradeDoubler.
Jag har vid flera tillfällen i TradeDoublers avslutsrapporter hittat köp där det enligt TD skett ett köp _innan_ tidpunkten för klicket. Detta är ett rent fel och tyder på att de har buggar i systemet. När man försöker plocka ut data med deras rapportgenereringsverktyg så händer oftast ett av följande 1) sidan returnerar inte någonting alls, den står bara och tickar ELLER 2) jag får en rapport, men den är kapad vid 20000 poster. Det går heller inte att hämta data för tidsperioder som är längre än ett år(!) I rapporten för felaktigheter hittar jag ofta "referrer saknas". Ibland hittar jag också att det är felaktig referrer då referren är från googles cache. Det innebär alltså att man inte får någonting betalt i dessa fall - trots att jag har länkat helt rätt enligt alla konstens regler. Ibland kan man bli flyttad mellan olika segment. då får man bara ett mejl där det står att man har blivit flyttad. det saknas information om vad de gamla villkoren var och vad de nya villkoren är. Men framförallt så saknas det information om _varför_ man har blivit flyttad. Ofta när jag blir nedflyttad på detta sätt så slutar jag samarbeta med partnern i fråga. Det är oseriöst att ändra villkoren utan att föra en diskussion om detta först. några gånger har jag upptäckt att köp som jag vet har inträffat inte är registrerade av tradedoublers system. då jag påtalat detta har tradedoubler bett om ursäkt och lagt till köpen i efterhand. Uppenbarligen finns det ett fel i tradedoubler som gör att inte alla köp registreras. Men dessvärre är det svårt att göra någonting åt detta då det är tradedoubler som sitter med källkoden... dessa är bara några av mina bekymmer... |
Citat:
//Björn |
Citat:
|
Det är väl bara fel för att klick alltid räknas för statistikens skull, även om du inte får betalt för dem.
|
tack för tipsen bra att man får höra om sånt här
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson