![]() |
Hej!
Jag behöver lite hjälp här.. I somras någongång beställde jag bläckpatroner till min hemskrivare från en svensk återförsäljare av dessa, ink66 AB. Det stora problemet är dock att jag aldrig fick något levererat. Efter jag inte fått några grejer så tar jag en månad och beställer från inclub vilket som vanligt går smärtfritt och smidigt och jag har produkterna ett par dagar efter.. Ytterligare ett tag efter fick jag en påminnelsefaktura som jag bestred via e-post. Idag kom ett "inkasso"krav (står dock inget inkassobolag) och med hot om att det om 10 dagar skickas till kronofogden. Förfarandet tycker jag är jätte bra, de som inte betalar ska självklart göra det. Nu är bara problemet att jag inte fått något levererat. Jag bad om ett kolli-id, men då hade de tydligen via köpevillkoren skrivit att det är jag som köpare som ansvarar för frakten. Hur skall jag hantera denna situvation? Jag är insatt i hur jag som företagare gör då jag själv har e-butiker, men av rena principen tänker jag inte betala för något jag inte fått. Är en skitsumma egentligen, 400-500 spänn. Men återigen betalar jag inte för något jag inte fått levererat... Att tillägga är att jag beställt detta som privatperson. Skall även ta kontakt med konsumentverket och göra en anmälan mot företaget. All hjälp mottages. Och din som känner mig sedan tidigare vet att jag betalar mina fakturor och inte smiter undan en enda krona. Men samtidigt måste man skilja på rätt och fel. Jag betalar likväl inte en krona mer än vad jag behöver eller ska göra!!! Mvh Jonas |
Betala,
Det är alltid bäst att betala först och sen ta till strid. Risken är att du får en betalningsanmärkning, då är det inte så kul. Ända jag har haft kontakt med ink66 är otrevlig support, så jag köpte aldrig :P |
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.
|
Ja är det ingen som kommer med några brilliant idé, eller konsumentverket som skulle ta kontakt med mig på onsdag eller torsdag i nästa vecka så pröjsar jag och gör sedan en anmälan mot dem.. måste nästan vara det enklaste förfarandet? Men man får väl ingen prick förräns man har fått fel? Eller hur fungerar det? Har aldrig vart i liknande klamerier eller stött på liknande problem tidigare så tell me if ya know :)
|
Citat:
|
Vilka leveransvillkor gällde för köpet från ink66 AB? Hade tenta på just det här området idag :)
|
För att driva "inkasso" måste man väl ändå ha tillstånd, så de får väl inte ge ut sig för att vara ett inkassoföretag om de inte är det.
|
Citat:
|
Citat:
http://www. i n k 6 6 . c o m / s h i p p i n g . p h p kika även under deras FAQ: http://www.i n k 6 6 . c o m / i n f o . p h p ? p a g e = f a q citerar: Vem står för risken? För privatpersoner gäller konsumentköplagen. För företag gäller köplagen. Som företag står du för risken om du väljer brevleverans. Anledningen till detta är att vi inte får ett leveranskvitto på försändelsen. Omkring en försändelse av ca 2000 skickade försvinner spårlöst enligt våra kunder. Känner du minsta lilla oro för att försändelsen skulle försvinna under leveransen föreslår vi att du väljer paketleverans istället. Har du valt paketleverans står vi för hela fraktrisken och vi har möjlighet att söka efter paketet och se om det kvitterats ut. Då de skriver ut: "som företag ansvarar du för brevleveranser" borde väl detta tolkas som att det inte gör det för privatpersoner? Annars hade man väl skrivit "Vid brevleveranser ansvarar du för fraktrisken"?? Dock ser jag nu när man beställer så finns två fraktalternativ: Postens brev levereras inom SE : 0.085 kg, oförsäkrad. Varav exp.avg. 48,00kr 48,00kr Postens paket levereras inom SE : 0.085 kg, försäkrad vi står för fraktrisken. Varav exp.avg. 48,00kr 96,00kr Minns inte om det var så när jag beställde, men vi får anta det iaf. Har de laglig rätt att skriva över fraktrisken på mig? Att jag ska ta ansvar för det hela? Det står ju inget om det i deras köpevillkor..?? Citat:
Håller er självklart underrättade hur det går... Men frågan åsterstår fortfarande, vem har rätt? Har de juridisk rätt att kräva mig på pengar för varor jag inte fått? Visst jag har gjort en beställning det stämmer.. Men jag har ju inte fått någointing... :( Är fruktansvärt drygt o behöva böka med detta! Inget telefonnr till dem heller varken på hemsidan eller på inkassokravet (vilket inte är ett inkassokrav)... |
Citat:
Posten asvarar för transport, inte företaget, men det är alltid företaget som får betala för Postens misstag. |
Citat:
Ser jag som självklart både som e-butiksägare och som kund. Nu vet vi ju dock inte om de äns skickat grejerna.. Kanske bara fakturera lite hej vilt för att dra in lite enkla kulor på att skrämma upp folk med inkassokrav (som inte är inkasso) och blanketter från kronofogden... om det nu är företaget i frågas speditör som skitit bort det så är de väl ett problem mellan dem två parter... inte skall jag behöva stå tills svars för fel de har gjort? |
Citat:
Men jag lyckas inte hitta något som visar att jag har rätt så mitt minne kanske sviker mig. |
Citat:
Det står var och en fritt att driva sina egna inkassoärenden om man kan/vill/orkar. Det tar lite egen tid och kräver lite kunskaper om en del formalia vilket gör att många anlitar inkassoföretag istället. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nej, man får inte hantera andras inkassoärenden utan tillstånd från FI. Däremot får man hantera sina egna inkassoärenden utan tillstånd från FI. Dvs ett företag får skicka ut inkassokrav till sina egna kunder och kräva inkassoavgift. |
correction then..... men men är inte det jag lackat på egentligen var mer ett litet uppmärksammande bara.. verkar spegla ärandet lite...
|
jo, jag kan hålla med om att det är dålig stil av säljaren... Be dem bevisa att de verkligen skickat varorna. Kan de göra det så sitter du illa till och får betala. Men kan de inte bevisa att varorna skickats till dig så kan inte heller du hållas ansvarig, inte ens med deras köpvilkor.
|
Citat:
Du skriver vad som har hänt, kan inte ink66 AB bevisa att du har emottagit godset, så har dom ganska svårt att i Tingsrätten bevisa detta. Men det är viktigt att du bestider ärendet innan det går till KFM, då måste man ta det till Tingsrätten, och är inte ink66 säker på sin sak, så kan det bli dyrt för dem. |
Citat:
Men se till att du bestrider ärendet, och är det ink66 som leker inkasso bolag, skicka ett rekomderat brev. Bättre är det om dom använder något av de större inkassobolagen, för dom kan regelverket och följer, annars anmäler man inkassobolagen datainspektionen ( Jag har gjort det några ggr.. ) , som är inkassobolagen tillsynsmyndighet. Och spara all korrespondans. Har du betalt, kan du inte bråka sedan, då har du godkänt fodran , du kommer inte få tillbaka några pengar. |
Citat:
Om dem gör det vad är de för lagbrott de gör då? |
De gör nog inget lagbrott men KFM kommer lägga ner ärendet om du bestrider, och då är det som sagt tingsrätten som gäller. Du kommer heller inte få någon betalningsanmärkning om du bestrider hela tiden även om du sen skulle förlora i tingsrätten.
|
Och för småmål (under ett halvt basbelopp) riskerar man inte att få betala rättegångskostnader heller, var och en betalar själv sina egna kostnader (dvs resor, och eventuellt ombud som man knappast behöver)
|
okaj.. tack för svaren.. har lusläst konsumentköpslagen här under helgen, vilket faktiskt var bra för min näringsverksamhet att också kunna.. Företaget har ALLT ansvar fram tills varorna levereras till min dörr eller utlämninsställe. Eftersom konsumentköplagen inte går att varken förhandla bort via avtal, köpevillkor, etc. så kan de alltså inte kräva mig på pengar..
|
För att hålla er lite uppdaterade vilket jag misstänker att en del tycker är intressant då vi givetvis alla vill motverka oseriösa handlare så kommer här en liten uppdatering.
Jag var i kontakt med personen som skrivit under inkassokravet samt betalningsföreläggande hos kronofogden och han bad om ursäkt och det var tydligen pga. den mänskliga faktorn. Dock tycker jag endå det är rätt häpnadsväckande att det går så långt som hit pga. den mänskliga faktorn. Enligt killen jag talade med som tydligen är en av ägarna av denna sajt kunde jag riva alla papper, men jag bestrider givetvis det hela endå för att vara på den säkra sidan. Han lovade att titta vidare på mitt fall och återkomma under kvällen. Givetvis skriver jag en rad då så ni vet hur denna resa slutar. Det som även förvånar mig är att detta bolag (troligtvis modersbolaget) bland annat jobbar åt en del stora och välkända företag vilket får mig ännu mer att rynka på näsan. Men visst jag kan tänka mig att en hel del betalar för att slippa trubbel speciellt med bifogade papper till kronofogden. Ska jag vara ärlig så funderade jag själv ett tag på att göra det och leva vidare. Men samtidigt så nej! Tråkiga historier brukar ha tråkiga slut, men vi får se hur de hanterar detta och vad som sägs ikväll. Såg av en händelse "grynets show" där hon i slutet avslutade med: Ta ingen skit! Tänkte därför vara lite fyndig och avsluta med Betala inga felaktiga fakturor! |
dem har bett om ursäkt och ordnat upp att.. tänkte bara skriva det också... så vart de slut på detta.. tack för hjälpen ni som skrivit och engagerat er...
|
Det som är lite jobbigt i fall som detta är att även ansökningar (oavsett om de bestridits/dragits tillbaka) till fogden syns på kreditupplysningar om du är ett företag.
Dock fäster (förhoppningsvis) kreditgivare ingen vikt vid någon enstaka ansökan om det inte finns anmärkningar eller någon annan 'rödflagga'. Annars skulle det ju säkert redan dykt upp någon som sysslar med regelrätt utpressning mot småföretagare ("betala oss pengar för ingenting, annars skickar vi ett antal ansökningar om BF på stora belopp så era krediter dras in!"). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson