WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   banker och deras priser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18342)

Crelle 2006-12-28 20:43

Hej!

Har lite funderingar och står lite i valet och kvalet för vilken bank jag skall välja.. Det jag är intresserad av att veta är vad de olika bankerna tar för företagskonto och även vad det kostar att bli inkopplad till bankgirot.. Någon som vet? Hittar ingen information på deras hemsidor.. Ni kanske vet?

(ja, jag vet att jag kan ringa runt imorgon klockan 10, men jag kan va en av de lataste lirarna här på wn)

Max 2006-12-28 22:00

SEB tar 1200 per år inkl bankgiro.

Går förstås att pruta på som alla andra avgifter, men det blev extra tydligt i år när de på fakturan skriver ordninarie pris och ditt pris - jag har samma i båda kolumnerna... :(

Taras 2006-12-28 22:10

Swedbank
Företagskonto: 0kr
Internetbetalningar: 400kr/år
Bankgiro: 200kr/år

Priser exkl. moms

Kristofer 2006-12-28 22:45

Hos Nordea kan du ju få PG kopplat till samma konto som BG. Minns inte exakt vad det kostade men runt 250kr / år tror jag.

akkeman 2006-12-29 08:45

Jag tänkte tipsa om handelsbanken företagspaket,
hade en länk men den gick ej att posta här.

Decibel 2006-12-29 12:28

Har både handelsbanken och SEB, seb-priset står en bit upp, Handelsbanken tar 1300 för deras paket om jag inte minns helt fel.

Däremot gillar jag handelsbankens loginfunktion bättre med certifikatet än den jäkla digipasset som man ska komma ihåg överallt.

Timofey 2006-12-29 14:50

Citat:

Originally posted by Decibel@Dec 29 2006, 13:28
Har både handelsbanken och SEB, seb-priset står en bit upp, Handelsbanken tar 1300 för deras paket om jag inte minns helt fel.
Däremot gillar jag handelsbankens loginfunktion bättre med certifikatet än den jäkla digipasset som man ska komma ihåg överallt.

Varför inte använda sig av Swedbank i sådana fall? Eller finns det slagkraftiga fördelar med SEB och Handelsbankens paket som du kan dela med dig utav?

Kihlbom 2006-12-29 14:52

Vi kör handelsbanken, fungerar super.
1300kr för internet, kreditkort, bankgiro och en del som jag inte vet är standard eller något extra :)

elofsson 2006-12-29 14:54

Citat:

Originally posted by Decibel@Dec 29 2006, 12:28
Handelsbanken har nyligen börjat med en kodbricka med skrapkoder som måste hänga med överallt. Har haft min nån månad eller två nu. Cert + engångskoder nu alltså.

akkeman 2006-12-29 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av elofsson
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel

Handelsbanken har nyligen börjat med en kodbricka med skrapkoder som måste hänga med överallt. Har haft min nån månad eller två nu. Cert + engångskoder nu alltså.

Den möjligheten finns för dem som inte vill ha med sig sitt certifikat på usb-minne etc, alternativt behöver logga in där programvaran 'Nexus Personal' inte finns installerat.

Man kan kan ha certifikatet på sina datorer, och behöver man logga via vänners datorer kan man skrapa fram en kod.

Och när jag läser din text en gång till så kanske det var något liknande du faktiskt skrev :D

elofsson 2006-12-29 17:55

Citat:

Originally posted by akkeman@Dec 29 2006, 17:52
Den möjligheten finns för dem som inte vill ha med sig sitt certifikat på usb-minne etc, alternativt behöver logga in där programvaran Nexus Personal inte finns installerat.
Man kan kan ha certifikatet på sina datorer, och behöver man logga via vänners datorer kan man skrapa fram en kod.
Och när jag läser din text en gång till så kanske det var något liknande du faktiskt skrev

Jag har alltid kört med certifikatet men fick nyligen alltså även en kodbricka, så nu loggar jag in med både cert och kod. Det går alltså att logga in från vilken dator som helst med enbart kodbrickan?

akkeman 2006-12-29 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av elofsson
Citat:

Ursprungligen postat av akkeman
Den möjligheten finns för dem som inte vill ha med sig sitt certifikat på usb-minne etc, alternativt behöver logga in där programvaran Nexus Personal inte finns installerat.
Och när jag läser din text en gång till så kanske det var något liknande du faktiskt skrev

Jag har alltid kört med certifikatet men fick nyligen alltså även en kodbricka, så nu loggar jag in med både cert och kod. Det går alltså att logga in från vilken dator som helst med enbart kodbrickan?

Det vill jag påstå.

Men det är väl ett användarnamn med lösen utöver skrapkoden vill jag minnas mig.

Crelle 2006-12-31 00:22

lutar åt handelsbanken faktiskt.. har det på mitt lönekonto men tycker de e så jävla dryg varje gång man formatera datorn så måste man ju hämta en ny internetkod o skit... vet inte om de går o ta backup på det hela? då min dator formateras var 3:e månad så är det inte så smidigt.. men kan man som ni säger lägge allt på ett usb så vore ju det som båten i vattnet...

Andreas Bard 2006-12-31 01:46

Jag kör SEB privat och för 2 av mina bolag och betalar 1500 kr per konto inklusive betalkort.

För övrigt är SEB enligt mig en mycket bra bank och deras internetbank slår alla andra jag testat stort.

//Andreas

Hofvet 2006-12-31 03:13

Citat:

Originally posted by Kjette@Dec 31 2006, 00:58
Vi håller på att byta ifrån Nordea till Swedbank
Varför gör ni det?

Decibel 2006-12-31 03:25

Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel

Varför inte använda sig av Swedbank i sådana fall? Eller finns det slagkraftiga fördelar med SEB och Handelsbankens paket som du kan dela med dig utav?

För att jag blev så ignorant bemött där.

Var dit i god tid, informerade om att vi behövde få kontona den 1;a dec (va där cirka 5 dagar innan), helt nystartat bolag, inga krav på varken krediter eller lån utan helt vanligt företagskonto med BG, no more, no less, kostnaden för kontot erbjöd jag mig betala kontant på direkten, hade även med mig bankväxel för pengar som skulle sättas in.
1,5 vecka efteråt hade dom fortfarande inte hört av sig, så jag tog mitt pick och pack och gick till SEB istället och avslutade även alla privatkonton i Swedbank.

Har ännu inte fått pin-koden till digipasset @ SEB än så kan inte uttala mig om något speciellt där, fick en personlig bankkontakt som var väldigt trevlig på SEB och kontona fixades samma dag som vi skrev på pappren.

Möjligt att händelsen var unik för mig, men det spelar ingen roll för just vår del, det räckte för att känna sig oönskad som kund hos Swedbank.

jonny 2006-12-31 11:09

SEBs internetbank är buggig, men den har blivit bättre.

Jag har Swedbank privat och gillar inte attityden gentemot mig som kund. De har också gjort om och försämrat sin internetbank flertalet gånger.

Handelsbanken har gett mig ett mycket bra bemötande. Företagskonto och bankgiro öppnades i princip direkt. Jag ringde och pratade med dem en fredag och hade inte möjlighet att komma föribi förrän på onsdagen. På onsdag skrev vi på avtalet och allt var igång inom en timme.

Nordea och deras skraplotter känns inte som något vettigt alternativ.

elf98 2007-01-01 04:30

600kr ink moms för företagskonto med BG hos Handelsbanken. Kreditkortet har jag dock skippat.

Swedbank har mycket smidigare interface, det krävs oftast 2-4 klick extra för att göra motsvarande saker hos Handelsbanken.

Att slippa den förbannade logindosan och att inte bli utloggad efter 15 minuter spar dock massor med tid.

Gissningsvis tar varje inlogg hos FSB ca 20-40sek, medans det tar 5sek hos Handelsbanken. Det blir många timmar per år man slipper ägna åt att logga in!

Wojt 2007-01-01 04:43

Citat:

Originally posted by elf98@Jan 1 2007, 05:30

Gissningsvis tar varje inlogg hos FSB ca 20-40sek, medans det tar 5sek hos Handelsbanken. Det blir många timmar per år man slipper ägna åt att logga in

Kanske, men dessa timmar går ju på ett ut då det tar fler klick på gränssnittet hos HB. ;)

Föredrar ett bra gränsnitt som går snabbare att arbeta i. Se bara skillnader mellan gamla webbapplikationer med och utan AJAX tex.

elf98 2007-01-02 13:49

Citat:

Originally posted by Wojt@Jan 1 2007, 05:43
Kanske, men dessa timmar går ju på ett ut då det tar fler klick på gränssnittet hos HB. ;)

Visst förlorar man tid på fler klick, men inte i närheten av hur lång tid det tar att logga in hos FSB om och om igen!

Taras 2007-01-02 15:55

Citat:

Originally posted by elf98@Jan 2 2007, 14:49
Visst förlorar man tid på fler klick, men inte i närheten av hur lång tid det tar att logga in hos FSB om och om igen

Vad är det som tar sådan tid att göra att du blir utloggad? Det kräver ju ändå att du är idle i 15min...
De flesta loggar väl in till internetbanken när de har något ärende där..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson