WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   IP nummer? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18314)

Helix 2006-12-27 00:46

Kanske lite fel avdelning, men....

Vad bör IP nummer kosta hos en leverantör där man har sina servrar. Låt säga man skulle vilja ha 10 stycken, vad är en rimlig kostnad?

patrikweb 2006-12-27 01:03

Gratis, via RIPE regler så får man inte ta betalt för IP!

Man får ta ut en administrativ avgift, men det bör vara en engångsavgift och inte per IP!

Att ta betalt för IP på shared hosting är dock rätt då det blir lite administrativt arbete samt för hantera SSL cert.

Men tyvärr tar många ut avgift av IP och tycker det är mycket fel, man ska inte ta ut det för kunder med egen server.

En administrativ kostnad för uppsätning och det kan vara okej men månadskostnad är bara att blåsa kunder.

Skulle aldrig få för mig ta betalt för IP till våra kunder mer än på shared hosting.

Nu kommer säkert många andra leverantörer som gillar att ta ut avgifter för IP som dom igentligen INTE får hoppa på mig eller dom leverantörerna som inte ens äger sina IP gnälla lite men.

Helix 2006-12-27 01:22

Tack Patrik för ett uttömmande svar!

Decibel 2006-12-27 02:59

Citat:

Gratis, via RIPE regler så får man inte ta betalt för IP!
Man får ta ut en administrativ avgift, men det bör vara en engångsavgift och inte per IP!

Källa? Gärna länk till korrekt avdelning i policies/regler.

Jag tror nämligen inte på det du säger riktigt, stötte denna frågan redan 2001 då vi lekte med vhosts på IRC med Ripe och den förklaring som fanns då var att mellan RIPE och LIr varken kostar det nåt eller får inte kosta, än idag hittar jag inget i deras regler som säger att LIR -> slutkund inte får ta ut avgifter.

Så du kanske kan ge mig en direktlänk, alternativt slipade brillor.

patrikweb 2006-12-27 10:57

Har ingen direktlänk men finns lite olika dokument hos dom som säger lite saker som kan vara lite otydliga.

Men dom säger själv att man inte får, har haft lite mail med dom så vet.

"They can charge for services associated with administering
addresses but they should not be charging for IP addresses
themselves."

VHOST för IRC skulle jag se mer som kostnad för en proxy tjänst inte i grunden för IP.

glennj 2006-12-27 11:15

Har också varit helt övertygad om att RIPE har tydliga regler för att man inte får ta betalt för ett IP nummer mer än en administrativ avgift. (Luddigt, men känns ändå rimligt)

Letade efter det häromdagen i ett annat sammanhang, men kan inte hitta det i klartext någonstans, så antingen har jag drömt det, eller så har det ändrats på senare år.

patrikweb 2006-12-27 11:27

Har varit så från många år tillbaka nu och är fortfarande så, problemet är att många medvetet skiter i det.

Samt diskuteras på deras möten.

Tyvärr blåser många leverantörer kunderna på massa små avgifter, att ta betalt för IP är som att ta betalt för luft.

Decibel 2006-12-27 15:54

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 27 2006, 11:27
Har varit så från många år tillbaka nu och är fortfarande så, problemet är att många medvetet skiter i det.
Fortfarande ingen källa

Citat:

Samt diskuteras på deras möten.
Något mötesprotokoll att hänvisa till? jag finner inget

Citat:

Tyvärr blåser många leverantörer kunderna på massa små avgifter, att ta betalt för IP är som att ta betalt för luft.
Du anklagade just en väldans massa leverantörer, stora som små, för bedrägeri.

Till saken hör att jag också hört detta till och från men aldrig fått det svart på vitt från RIPE, därför var jag intresserad av källa till påståendet nu när det är på tapeten.

Helix 2006-12-27 17:53

Ok Decibel, vad skulle ett månadspris vara rimligt för 10 IP adresseer OM man fick ta betalt?

patrikweb 2006-12-27 19:49

Finns läsa allt möjligt på RIPE sida, du får själv leta. Sedan min riktiga källa är att RIPE själva sagt det via mail.

Sedan tycker jag det är självklart leverantörernas ansvar att själva ha koll på vad som gäller för regler.

Terabyte: Lämpligt pris om man fick ta betalt är beloppen på vad du skulle betalalt för luft om man fick ta betalt för det.

Wojt 2006-12-27 20:38

patrikweb: Gäller detta även hyrda servrar eller co-location?

patrikweb 2006-12-27 20:44

Citat:

Originally posted by Wojt@Dec 27 2006, 21:38
patrikweb: Gäller detta även hyrda servrar eller co-location?

Jag ser inte att det skulle vara någon skildnad på colo / hyrda servrar.

Samt inte så mycket som kan motivera att ta betalt för IP häller.

1. Ta fram en IP serie till kund.
2. Skapa ett objekt på RIPE i vissa fall
3. Sätta IP på kunds vlan/interface
4. Lägga in lite dokumentation eller info i system att kund har följande IP.

Normalt några minuters jobb max. Om nu någon leverantör vill ta betalt för lite administrativt jobb är inte det några problem men finns inget som kan motivera månadskostnad per IP!

Decibel 2006-12-27 21:46

Citat:

Originally posted by Terabyte@Dec 27 2006, 17:53
Ok Decibel, vad skulle ett månadspris vara rimligt för 10 IP adresseer OM man fick ta betalt?
En kostnad eller regelverk som gör att okynnesanvändningen av ip-adresser minskar.

Idag efterfrågas ipadresser till höger och vänster utan någon speciell grund, kostnaderna är inte till för att tjäna pengar utan har man en kostnad för en sådan sak köper man den bara om det är högst användbart, och i de flesta fall diskuterbart med operatören.
M.h.a. den summan slipper man de som absolut inte har ett gott skäl till sina extra ipnummer.

Finns ingen operatör, möjligen någon enstaka, som säljer ipadresser för en tusing styck per år (som exempel).

Decibel 2006-12-27 21:48

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 27 2006, 19:49
Finns läsa allt möjligt på RIPE sida, du får själv leta.

Sedan tycker jag det är självklart leverantörernas ansvar att själva ha koll på vad som gäller för regler.

Det är ju det jag försöker komma till.

Du hävdar stenhårt att det är så, jag är redo att hålla med men det finns INGENTING på RIPE´s hemsida som styrker det du säger, andra säger eller vad jag själv har hört.

Lite svårt att ha koll på regler som inte finns i den dokumentation och policies man erhåller från RIPE.

Helix 2006-12-27 21:52

Skall köra några polska sidor (subdomäntjänster) på windows som jag behöver wildcards till och på Windows måste jag ha en egen IP för varjedomän. Går inte köra wildcards vad jag vet på delad IP.

Skall dessutom flytta servern och sätta upp en ny och leverantören som jag tänkte köra erbjöd paket om 10 st IP för 300 kr per månad. Visst kanske inga pengar men om kostnaden är en engångskostnad för de känns det "lite fel" att ge mig en månadskostnad. Gör att jag kommer nog stryka de från min lista för servern.

Decibel 2006-12-27 21:57

Citat:

Originally posted by Terabyte@Dec 27 2006, 21:52
Skall köra några polska sidor (subdomäntjänster) på windows som jag behöver wildcards till och på Windows måste jag ha en egen IP för varjedomän. Går inte köra wildcards vad jag vet på delad IP.

Skall dessutom flytta servern och sätta upp en ny och leverantören som jag tänkte köra erbjöd paket om 10 st IP för 300 kr per månad. Visst kanske inga pengar men om kostnaden är en engångskostnad för de känns det "lite fel" att ge mig en månadskostnad. Gör att jag kommer nog stryka de från min lista för servern.

Jag tror ingen är omöjligt, maila och säg som det är vad meningen med flera ipadresser är så är de flesta medgörliga, ipnummer ska inte och är sällan en del av huvudkostnaden.

Många hör av sig och säger, jag vill ha mer ipadresser, eller varför är det så få adresser, när man sedan frågar efter en beskrivning för användandet så är de i flesta fallen större brott mot RIPE´s regler än att ta betalt för adressen (som det förvisso inte finns någon källa till än).

patrikweb 2006-12-27 22:08

Självklart finns det regler som säger hur IP ska användas, men att ta betalt för IP för att förhindra oseriös användning av IP är fel.

Självklart ska det finnas vettig orsak till det, men då handlar det ofta om större serier inte enstaka IP.

Samt du säger att man inte tar betalt ör IP för tjäna pengar? Tror faktiskt många leverantörer tjänar jävla massa pengar om man lägger ihop alla IP dom tar betalt för.

10 IP för 300:- /mån känns värdelöst betala.

För din Decibel och JX som inte äger IP utan endast lånar dom så bör det vara Port80 ansvar att informera samt ansvar mot RIPE. Inte att ni ska behöva ha någon kontakt med RIPE om det.

Sedan när IPv6 är fullt ute och används så kommer det ändra sig lite, då kan man inte skylla på brist utan kan ge varje kund 1 miljon IP per vecka utan problem.

Decibel 2006-12-27 22:12

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 27 2006, 22:08
Självklart finns det regler som säger hur IP ska användas, men att ta betalt för IP för att förhindra oseriös användning av IP är fel.

Självklart ska det finnas vettig orsak till det, men då handlar det ofta om större serier inte enstaka IP.

Samt du säger att man inte tar betalt ör IP för tjäna pengar? Tror faktiskt många leverantörer tjänar jävla massa pengar om man lägger ihop alla IP dom tar betalt för.

10 IP för 300:- /mån känns värdelöst betala.

För din Decibel och JX som inte äger IP utan endast lånar dom så bör det vara Port80 ansvar att informera samt ansvar mot RIPE. Inte att ni ska behöva ha någon kontakt med RIPE om det.

Sedan när IPv6 är fullt ute och används så kommer det ändra sig lite, då kan man inte skylla på brist utan kan ge varje kund 1 miljon IP per vecka utan problem.

Nu dillar du igen.

Spelar ingen roll om man har/är AS eller lånar serie(er) av en ISP så är man, sålänge man är skriven på "adress space" skyldig att följa reglerna och policies, dessa har följt med varje gång vi ansökt. Både via Port80, Bahnhof och dåvarande Internet5

Det var inte det saken handlade om, utan en möjlighet till att få svart på vitt om man får eller bör ta betalt för ipnummer, så håll dig på mattan.

Ursprungligen frågade Terabyte vad IP;s bör/få kosta, men kombinerar man ett klargörande om man får sälja ipnummer eller inte kan frågan besvaras mer grundligt än nu.

patrikweb 2006-12-27 22:20

Saken är att det är Port80 serie som dom äger och dom som lär få ta skiten över missbruk. Så är dom som lär få ta det största ansvaret samt även dom som bör informera sina kunder.

Så generelt så borde du fråga Port80 istället för att kräva att det ska finnas dokument rakt av hos RIPE.

Sedan så klart man ska följa regler, precis som det är isp:en som får ta ansvar över missbruk av alla saker.

Decibel 2006-12-27 22:24

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 27 2006, 22:20
Saken är att det är Port80 serie som dom äger och dom som lär få ta skiten över missbruk. Så är dom som lär få ta det största ansvaret samt även dom som bör informera sina kunder.

Så generelt så borde du fråga Port80 istället för att kräva att det ska finnas dokument rakt av hos RIPE.

Sedan så klart man ska följa regler, precis som det är isp:en som får ta ansvar över missbruk av alla saker.

Port80/Bahnhof/Servanet har det yttersta ansvaret för våra serier ja, men ingen av de operatörerna har kunnat ge mig dokument som säger att man inte får sälja ipnummer, enbart att RIPE inte får sälja dom, inget annat.

Fortfarande inte ansvar vi snackar om, utan om man får sälja ipadresser eller inte, vem som äger serien, vem som lånar den, vem som nyttjar den är inte relevant för fem öre.

Jag säger inte att jag har rätt, jag bara undrar hur du kan säga en sån sak enbart över ett mail utan att det finns ett jota om det på RIPE NCC´s hemsida, mötesprotokoll, policies sedan 8år tillbaka o.s.v. Jag har inte lusläst allt, men jag trodde att du hade någon officiell källa när du är så säker på ditt påstående.

Säkerligen många andra som är intresserade av hur det ligger till också.

patrikweb 2006-12-27 22:38

Då det är RIPE som personlighen har sagt det över mail samt sett att det diskuteras på olika maillinglistor på ripe samt lite olika dokument.

Kan inte säga exakt dokument då jag inte vet det själv men har själv kollat på det, och är lite olika men i grunden har alltid svaret varit nej. Sedan att det finns en del saker som diskuterades för många år sedan i deras dokument så är ändå mailet jag fått aktuellt.

Mailet är under 1 år old så är inget som dom har sagt för länge sedan.

Jag tycker ett mail är tillräckligt god källa för mig.

Decibel 2006-12-27 22:51

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 27 2006, 22:38
Då det är RIPE som personlighen har sagt det över mail

Jag tycker ett mail är tillräckligt god källa för mig.

Jo, för dig själv...

Men är det tillräckligt för att anklaga andra operatörer som bedragare, för dom tar betalt för något du fått info på mail om att man inte får göra, utan att kunna hänvisa till en källa som styrker det som skrevs?

Retorisk fråga...

patrikweb 2006-12-27 23:02

Ingen som säger att dom själva inte kan kontakta RIPE för att få ett svar?

Sedan tycker jag ändå det är blåsa kunder att ta betalt för IP!!!

Om man inte tror på något så får man väl själv ta sig tiden att kontakta dom eller kolla upp tills man får ett svar.

För inte mitt ansvar att bevisa det, utan bara att säga vad RIPE själva har sagt.

Decibel 2006-12-27 23:13

Jag ger upp...

inpbox 2006-12-27 23:25

Tycker 300:- är skit dyrt för 10 IP adresser. Det är verkligen att blåsa kunder.
Du kan hitta mycket billigare leverantörer

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson