![]() |
Backup, hur viktigt är det?
När man precis fått en av sina servrar återställd och såld till en annan person pga att nån 14åring använt en subdomän i ens "redirectservice" till att samla paypal lösenord, då först går det upp för en att det vore fint med en backup så man inte blir av med: En databas på 100 000 + användare i en redirectservice. 6 månaders postningar i ett sportforum. 100 tals timmar med egenprogrammerad mjukvara. 100 tals timmar med mjukvara programmerad av och till mina kompisar. Massa saker som jag inte kommer på nu för jag försöker förtränga det som hänt. Ibland känns det tungt! Ta backup på era grejer nu, imorgon kan det vara försent! Har tidigare varit väldigt positiv till en host som heter rackshack, nu känns dom inte lika bra längre. WN |
Jag tar backup en gånge i veckan (oftast). jag kör det som rutin att jag på måndagen tar backup för då får jag även me den nya veckans hemsida plus veckans omröstning. Det är viktigt med rutin.
|
Vad jag vet så uppdaterar min host backuppen två gånger per dag.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
WN |
Citat:
|
Citat:
|
Ajajaj vad kan jag säga, inte bra... alls.
Vi har själv hamnat i enormt tuffa situationer pga backup-problem och kör idag databasbackup på allting en gng per dag, filer backupar vi en gng i veckan dock så jobbar vi alltid först mot en developmentburk där allting också finns tillgängligt (där vi har fysisk tillgng till allting & kan därmed skicka iväg hdn för recovery om något riktigt tråkigt skulle inträffa, exempelvis diskcrash etc). Det krävs oftast ett riktigt extremfall för att man ska vakna upp, det gjorde det för oss iaf :) Har du provat att ringa till rackshack och förklara situationen i detalj för dem? Mvh, Tobias |
Citat:
Citat:
WN |
:///
Inte trevligt, kan inte göra annat än beklaga. Kan dock rekommendera http://www.dswsoft.com/mbw.php för mysql-backup remotely. Kostar 400 spänn eller nåt men väl värt pengarna när man väl står där... Mvh, Tobias |
En positiv uppdatering!
Verkar som det funkar okey att posta kritiska inlägg på deras forum för att göra sin röst hörd. Mr. Thomas, Here is what I'm willing to do. I have verified that your drive is still available. I am willing to put your drive from the 207.44.170.42, in on of your other servers for 12 hours. I realize your frustration, and am willing to help you get your main sites back. Please let me know which server you want the drive slaved in, and so we can have it installed for you. -------------- Regards Chris Abuse Team Leader Everyones Internet Rackshack.net Fortsättning följer. WN |
Puh, hoppas verkligen att det löser sig, det verkar ju vara på rätt väg iaf. :)
|
Hoppas du får tillbaka alla dina filer!
Tänker ni fortsätta med dot.nu tjänsten? |
Citat:
Datan kommer att finnas, däremot kommer jag fundera över om jag tycker det är värt att erbjuda en gratis adress till 100 000 ungar som inte har råd med en domänadress när kriminella med så oetiska ambitioner verkar fylla vår tid mer och mer helt gratis. dot.nu har gått i förlust sedan dag 1, det är mest för att skapa möjligheter för unga entreprenörer, jag kommer utvärdera om jag skall ha nån det att bidra med, och om jag kan betala mer av mina pengar för att dom skall ha kul. WN |
Citat:
Vist finns det många idioter men ännu fler(precis som jag) som uppskattar tjänsten. Har själv haft 3 sidor med dot.nu adresser, underbart alternativ till cjb.net med all dess reklam. Måste säga att jag tror de flesta har varit "ungar som inte har råd med en domänadress". Så är det i början... Hoppas iaf i värsta fall att ni aktiverar adresserna under en övergångsperiod så folk har changs att meddela dess besökare om ev. ny adress. Hoppas iaf att du tar ditt förnuft till fånga och fortsätter att vara en viktig del av internet... (och så avslutar vi med en dålig gemförelse, hur skulle det vara om vi stänge alla skolor för att vissa av ungdommarna är liggister eller kanske kommer bli brottslingar...!?) |
Om Thomas hamnar i kläm anser jag inte att det finns någon anledning att fortsätta driva tjänsten. Att alla hans andra projekt försvann (som dock förhoppningsvis är recoverade vid det här laget) samt att downtimen innebar en förlust av intäkter är bara ytterligare ett argument.
Missuppfatta mig inte nu, jag är absolut för unga entreprenörer, annars hade jag inte varit där jag är idag, men allt har sin gräns. När någon utnyttjar hans tjänst till kriminella saker & Thomas blir den drabbade är det dags att se över möjligheterna att driva tjänsten vidare. En .com kostar i dagsläget cirka 60 spänn, om man vill köra igång något seriöst så gör man det. När jag gick i skolan för cirka 4-5 år sedan drev jag en site med hjälp av mitt studiebidrag (som kostade mig cirka 250kr/mån). Att lägga 60 spänn/år för en .com och ett billigt webhotell typ b-one.nu anser jag inte vara mycket pengar, ens för en tonåring, om man nu verkligen tror på sin ide & vill utveckla en site. Har jag helt fel? Känns som att tråden börjar hamna lite off-topic efter mitt inlägg, men det hade varit intressant att se vad ni andra tycker & tänker. Mvh, Tobias |
dot.nu borde väl gå och sälja för en rätt bra slant? Själva adressen alltså. Just eftersom den med alla sina subdomäner är så vältrafikerad. Säkert någon adult-sida som vore intresserade.
Inte för att jag tror att Thomas kommer att sälja domänen. Förstår dock om du inte vill driva tjänsten vidare, även om det vore tråkigt. |
Citat:
Att börja lägga en pop-up på alla subdomäner, kanske förstör din grundtanke. Men du måste väll ha 100.000 e-mail adresser till olika webmasters? Kan inte det vara något värt för annonsörer och specialerbjudanden? Eller att du har ett premium-account, som erbjuder fler funktioner, mot en lagom stor kostnad. (och kanske då utan reklam till sin e-mail) Kanske då även att de får en e-mail adress: namn@subdomän.dot.nu |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson