WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   uppsägningstider (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18248)

oderland 2006-12-21 14:06

Tänkte höra hur andra i webbhotellbranschen hanterar uppsägningstider och hur flexibla Ni är.
Vi skickar ut fakturor 60 dagar innan avtalstiden går ut så att kunder har ca 30 dagar på sig att säga upp kontot.

Kan det vara så att IIS regler förvirrar kunden? Betalar man inte telefonräkningen så tolkar inte Telia det som uppsägning väl ?

popjonas 2006-12-21 14:15

Citat:

Originally posted by oderland@Dec 21 2006, 15:06
Tänkte höra hur andra i webbhotellbranschen hanterar uppsägningstider och hur flexibla Ni är.
Vi skickar ut fakturor 60 dagar innan avtalstiden går ut så att kunder har ca 30 dagar på sig att säga upp kontot.

De svenska webbhotell jag har haft med att göra har aldrig gjort så.

Fakturan har alltid kommit när det enligt avtalet redan är för sent att säga upp, och i de fall man har velat det så har man ändå suttit fast för ett extra år. Känns nästan som en del av affärsidén ibland.

najk 2006-12-21 14:26

Vi har 0 dagars uppsägning,
Har du fått en faktura men inte vill ha kvar kontot är det bara maila för en kredit.
Betalar du inte fakturan i tid avaktiveras kontot tills fakturan är betald.

Fungerar bra för oss och vårt system, nu är vi inte så stora, men så vill jag själv ha det..

patrikweb 2006-12-21 14:33

Då vi endast fakturerar vårt minsta konto per år så är det inte lika mycket problem.

Sedan att det endast rör så lite pengar så kan man tycka kunden kan betala den summan, problemet är dom kunderna som inte hör av sig utan skiter att betala även när det skickats påminnelse.

jonny 2006-12-21 15:11

För att slippa gnäll ändrade vi rutinerna för ungefär två år sedan. Vi tillämpar 30 dagars uppsägningstid och har skickat både en faktura och två påminnelser (en per epost och en per brev) innan det är för sent att säga upp.

Att inte bara stänga ner och avsluta avtalen vid utebliven betalning är inte god service. Det förekommer ett par gånger per år att betalning uteblir av misstag från kunder som har en relativt affärskritisk hemsida. Jag har svårt att se något problem med att höra av sig för att avsluta avtal om man inte vill ha kvar sin tjänst.

Niclas 2006-12-21 15:14

Vi kör med liknande system som Oderland, fakturerar 40 dagar före, 30 dagars uppsägningstid. Dock ingen återaktiveringsavgift som jag tycks minnas att Oderland tar ;)

SweCat 2006-12-21 17:40

tja. Loopia skickar ut 60 dagar innan avtalet löper ut, men man måste säga upp 90 dagar innan.......kallar jag USEL service.

popjonas 2006-12-21 18:04

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 21 2006, 18:40
tja. Loopia skickar ut 60 dagar innan avtalet löper ut, men man måste säga upp 90 dagar innan.......kallar jag USEL service.
Verkligen. De är ett av de webbhotell jag menar i mitt inlägg ovan.

yellow 2006-12-21 22:09

Skickar själv ut fakturorna (elektroniskt) 30 dagar innan och senaste uppsägningstid är 14 dagar innan så kunden har all möjlighet att säga upp kontot. Personligen tycker jag att 90 dagars uppsägningstid är fräckt. En månad är okej, allt över det är enbart ett sätt att få folk att missa sin uppsägningstid.

Westman 2006-12-21 23:01

Vi kör i princip som najk men vi stänger inte ned förrän efter två påminnelser. Det brukar bli 30 dagar efter fakturans förfallodag.

Ju större företag desto fastare/striktare riktlinjer och rutiner, det är ganska självklart i mina ögon. En naturlig påföljd blir då att det kan upplevas som oflexibelt. Att sen uppsägning måste ske innan fakturan, eller information om att avtalet är på väg att förlängas, skickats ut är förkastligt (om ens lagligt när det gäller privatpersoner). Inte ens soporna på Canal Digital är så dåliga.

Wojt 2006-12-21 23:14

Lång uppsägningstid är ju så sjukt. Jag vet inte många webbhotell som gör så utomlands, betalar man inte så stänger de av kontot helt enkelt, de skickar givetvis ut påminnelser osv men inte till inkasso. Känns som ett "typisk svenskt" sätt att tjäna pengar.. speciellt när det är årsavtal. Binder man sig till ett kasst webbhotell sitter man i skiten i ett helt år. Illa om det gäller tex. dedikerade servrar..

Samma med bredband, det går ju inte ta del av erbjudanden för att det är sjukt lång uppsägningstid hos din nuvarande leverantör. Plus att man måste först stänga av kontot innan man beställer. Det går inte smärtfritt alls tack vare sånt här system... men allt för att besvära flytt för kunden.

Som tur är så behöver man inte stänga av sitt webbhotell innan man skaffar ett nytt. Det skulle vara vidrigt.

patrikweb 2006-12-21 23:30

Självklart är det för tvinga kvar kunderna med sådana avtal, samt 1:- kampanjer är inte för vara snäll utan binda kvar kunderna nästa år när dom glömmer säga upp.

Men verkar vara vanligt göra så på stora företag.

oderland 2006-12-21 23:33

elektronisk faktura och pappersfaktura skickas vid både fakturering och påminnelse. Återaktiveringsavgift används sällan och tillämpas endast då kontot har spärrats efter att avtalstiden har gått ut. Vi har 14 -15 pärmar fakturor bara i år så det blir en del jobb :-)
Det känns det behövs minst lika många(fler) på ekonomi som på den tekniska avd. :-)

Hur som helst tack för era synpunkter och tips.

Ha en God Jul och Gott Nytt År allihopa

oderland 2006-12-21 23:38

Citat:

Originally posted by Wojt@Dec 22 2006, 00:14
Lång uppsägningstid är ju så sjukt. Jag vet inte många webbhotell som gör så utomlands, betalar man inte så stänger de av kontot helt enkelt, de skickar givetvis ut påminnelser osv men inte till inkasso. Känns som ett "typisk svenskt" sätt att tjäna pengar.. speciellt när det är årsavtal. Binder man sig till ett kasst webbhotell sitter man i skiten i ett helt år. Illa om det gäller tex. dedikerade servrar..

Samma med bredband, det går ju inte ta del av erbjudanden för att det är sjukt lång uppsägningstid hos din nuvarande leverantör. Plus att man måste först stänga av kontot innan man beställer. Det går inte smärtfritt alls tack vare sånt här system... men allt för att besvära flytt för kunden.

Som tur är så behöver man inte stänga av sitt webbhotell innan man skaffar ett nytt. Det skulle vara vidrigt.

vi skulle bli stämda på direkten om vi INTE förlängde ett domännamn, vilket de flesta av dessa kunder har på samma konto. Vi har inga problem med att folk säger upp - antalet är mkt lågt jämfört med antalet konton som startas.
Problemet är att det uppstår kostnader när ett konto inte sägs upp i tid och det kan vi inte stå för.

glennj 2006-12-22 09:39

Vi skapar faktura samma dag som avtalet förnyas.
Vi har sedan 0-60 dagars uppsägningstid enl följande:

Kommer uppsägningen inom förfallotiden för fakturan, krediterar vi fakturan fram till
avtalad avslutsdag. (0 dagars uppsägningstid)

Om kunden har kvartalsfaktura och säger upp efter förfallodagen (30 dagar)
måste fakturan betalas i sin helhet (uppsägningstiden blir i praktiken 60-1 dag(ar))

På årsfakturor krediterar vi alltid fram till avtalad avslutsdag. (0 dagars uppsägningstid)

Dock skickar vi ALLTID fakturan till inkasso om kunden struntar i att höra av sig och bara slutar att betala istället för att säga upp abonnemanget.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson