![]() |
Hej,
Önskar lite feedback på vad ni skulle göra! Jag har sålt varor i söndags fysiskt i vår butik. Via avtal med HB finans dvs avbetalning , kund tog med sig varorna hem på söndagen jag installerade varorna i måndags morse samt på kvällen på måndagen. I dag 11.00 vill kunden häva affären p.g.a att det blev för dyrt... Det var inte igenomtänkt...allt gick så snabbt säger kunden Fakta: Varorna var nedsatta p.g.a demo använda. Arbete, + matrial har förbrukats... Kunden informerade även i söndags att de hade alltid pengar över varje månad. Så köpet var inga problem!!! Hur långt skall man ge "kunden" har alltid rätt? |
var det matvaror? :-)
|
Vad jag själv ha fått erfara vid flera tillfällen så finns det inte någon sk "ångerrätt" för företag (antar att din kund är ett företag). Så om köpet är genomfört så borde din kund ha svårt att ångra sig om ingenting som skett har stridit mot standardiserade avtalsformer, t.ex. "avtal 90". Däremot vill man skapa goda referenser så bör man tillgodose kundens önskemål så långt det bara går. Kan ni inte mötas halva vägen och komma översens så båda parter blir nöjda ? Du tjänar alltid i längden på att kunden är nöjd om du ämnar att driva en långsiktig verksamhet.
|
Kunden har handlat i butik, som jag förstår det. Kunden har ingen ångerrätt och rent rättsligt kan du informera kunden om att köpt är köpt och det är bara att betala.
Vill du vara snäll kan du erbjuda kunden att få tillbaka större delen av pengarna, med avdrag för installationskostnaden och andra kostnader som du haft i samband med detta. Om krediten kostar dig pengar att häva bör kunden betala det också, som jag ser det. |
Be kunden att kontakta HB Finans och om dom löser krediten kan du köpa tillbaka varorna exkl en viss procent på tex 20% samt för ditt nerlagda arbete. Kunden får kontakta HB finans själv eftersom det är först och främst där det ska lösa sig. Sätt dig inte mellan HB Finans och kunden, då får du bara massor av arbete.
|
om du har möjlighet anser jag att du bör kunna ta tillbaka varorna men arbetet får han betala, det tycker jag är rimligt.
|
Jag säljer hemelektronik.
I butik till slutkund (privatperson) i detta fall... |
Eftersom det börjar att närma sig jul så går det inte att få produkten "Plasman" upphämtat samt tillbaka innan jul.
Så jag erbjöd en ny i stället... Vilket jag beställde.... Så det är den vi väntade på.. Det gick endast 1 dag så ville de häva allt dvs ca 40.000.- Då har jag varit i ex antal timmar på installation står för 2 frakter ca 1000:- De vill häva allt.... Problemet är att det ligger många timmar i det hela + att de kunder som ville ha hjälp inte fick det då denna kund tog upp tiden. |
de andra produkterna som de köpte är demo ex till stark rabatterade priser...
Så där borde det inte ligga någon som helst öppet köp. |
Problemet som jag ser det är att det är en liten stad och man vill inte höra en massa skit på stan.....
Men det suger rusigt att man åker på en massa kostnader...i samband med detta. Man är för snäll antar jag... vad skulle ni ha gjort? |
Man kan inte vara helt "dumsnäll" heller, om du nu ska ta tillbaka varorna så se då till att han får pröjsa för arbetet och åtminstone ytterligare några procent eftersom även material har gått åt vid installationen (t ex du har klippt till högtalarkabel) och HB Finans vill väl ha en viss procent av dig också.
|
Har ni avtalat om öppet köp?
Öppet Köp är friviligt och inte något som säljaren är tvungen att ge. |
Jag hänger inte riktigt med i diskussionen? Är det bland annat en plasma som är beställd men ännu inte levererad?
|
inget öppet köp!
har varit i dialogen... Utan tvärt om givit extra 3 månader på demo produkterna. |
Allt är levererat men plasman behövde en sväng till doktorn.
|
Ang det där med att få dåligt rykte så är det såklart en balansgång. Om staden är liten och du tror dig förlora i längden på att argumentera med den här kunden så får du väl fråga dig vad som ger mest förtroende - lättja eller auktoriet?
Började jobba med ett företag igår som har problem med alldeles för mkt kostnader kontra intäker, och som under en tid jobbat under devisen att det är bättre att vara snäll mot sina kunder oavsett hur de agerar. Men nu har det straffat sig när högen med fakturor inte täcks av intäkerna. Så det kanske är bra på kort sikt att inte tvista med en kund, men i längden kan det bara bli jobbigt. |
Öppet köp/ångerrätt när man handlar från fysisk butik finns inte, det finns endast då distansavtal råder, t ex näthandel, då är det 14 dagar som gäller enligt distansavtalslagen. Så du är inte tvungen att ta tillbaka några varor.
Har man däremot erbjudit sin kund öppet köp (upp till var och en handlare) så är det en annan femma. Om man nu inte går med på att ta tillbaka varorna så är kundens enda utväg att reklamera varorna, men måste då ha en skälig grund till reklamationen, annars gäller det inte. |
Om det är en liten stad och du vill agera bra tror jag att det är bra om du gör så mycket som möjligt för att ta det tillbaka. Det är i alla fall det jag tror på mest.
Dock bör du få betalt för det utförda arbetet. Mitt tips är alltså att låta honom lämna tillbaka sakerna och betala för arbetet. Visst, du går lite back men du kanske till och med får en nöjd kund som kommer tillbaka sen och pratar bra om dig. Min uppfattning är att alltid få kunden nöjd, även om det kostar lite pengar. Dock vet jag inte hur många tusenlappar det handlar om. |
"Tänk efter före" heter det ju, Ok nu handlar det ju om en del pengar 40.000 om jag fattade det rätt, Att göra förhastade affärer med de summorna är inge vidare smart, Så egenteligen bör han ju få stå för affären,
Om inte annat för ALLA dina omkostnader om du väljer att häva köpet, Du skall inte betala bara för att "se bra ut" utåt pga en kund som har gjort bort sig. det gör mer att du ser "dumsnäll" ut, Säg åt kunden att du byter in tv´n mot alla dina omkostnader, bensin,tid m.m. Personligen hade jag nog INTE hävt köpet, |
Jag skulle inte låta det bli något öppet köp. I många fall så lämnar butiker en ångerrätt på x antal dagar mot sina privatkunder, men detta gäller oavvänd prudukt, obruten förpackning etc. Men då det gäller demo-produkter så har jag aldrig hört att man lämnar detta och då produkten är installerad hos kund dagarna efter köpet och det tom. är avbetalning på varorna (från någon som sa sig alltid ha pengar över varje månad) så måste det ju finnas avtal skrivet som du kan häva gäller och ingen ångerrätt finns att tillgå.
Om någon handlar för ca 40k och sen kommer på att det var för dyrt, så är det i min värld deras problem. |
Även om lagen och sunt förnuft som företagare säger att man inte skall ta tillbaka varan.
Så kan det även vara så att kunden aldrig kommer att handla i butiken igen p.g.a att de inte fick byta tillbaka och sitter med en vara på 40.000. Plus att folk snackar lätt skit även när de själva gör fel, och det sprider sig givetvis mest i en liten stad. Ger man med sig så är chansen stor att de fortsätter handla hos butiken i framtiden och man slipper all badwill. Men ta ut kostnaderna för installation och jobb osv är helt rimligt, då möts man nånstans på vägen. |
Du har sålt varan, inte till kunden, utan till finansbolaget, antar jag...? Dvs avtalet är mellan finansbolaget och kunden? Kunden får ta diskussionen med finansbolaget, annars får du väldigt mycket extrta jobb...
Folk måste ta ansvar för sina handlingar... Du har tagit ditt ansvar genom att installera och leverera. Kunden tar sitt genom att betala. |
TACK MINA VÄNNER!!!!!
För all feedback.. Jag kan informera att jag inte gav mig, och affären är kvar... Dvs kunden behåller allt eftersom kunden inte ville betala mitt arvode som jag begärde dvs allt extra jobb för returerna/installationen/frakterna/kablage etc Men fan va jobbigt det är när det går åt pipan... Trevlig helg på er alla och god jul o gott nytt år |
Bra att du inte gav dig, tycker jag.
Visst kan man bli lite köp-ivrig ibland men tro attan att man måste tänka över sitt köp INNAN man köper. Man får tänka lite på handlarna och den extra tiden man lägger ut på ångerrätten. Tid = pengar. God Jul! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson