![]() |
Ett svenskt företag har skickat mig deras nyhetsbrev oändligt antal gånger, utan att jag har registrerat mig för det.
Det var någon som för ett år sedan bjöd in mig (som privatperson, på min privata mail) till en internettävling företaget anordnade. Jag var aldrig med i denna tävling och har aldrig anmält min egna epostadress, men lik förbannat så får jag deras nyhetsbrev iom att de har min epostadress som någon annan angivit. I nyhetsbreven man får finns en rad sist i texten om hur man gör för att avregistrera sin adress. Detta har jag följt men nog f*n får man deras spam ändå! Jag har ett mail färdigskrivet som ligger klart för att skickas iväg, ska jag sända det så här? (Obs! Jag tar i rätt kraftigt i det, dels för att man är trött på spam, dels för att de skickar trots avregistrering). Kod:
Nu får ni sluta spamma! Annars anmäler jag er! |
Är det för mycket "hot" över det?
|
Du ska inte hota i såna fall, du ska skälla ut. Fungerar mycket bättre.
|
Hot för mig är egentligen "Jag ska ge dig på käften din xxxxx" :)
Att skriva att en anmälan är var mans rätt i det här landet och visst, vissa uppfattar det som hot, men som sagt, det är en rättighet man har om nåt inte går lagligt till. Nu är det ju så att jag skrivit till detta företag ett par gånger tidigare och bett att få bli borttagen från deras epostlista, allt enligt deras instruktioner, utan att det fått effekt vilket är väldigt dålig kundvård. Nu får de helt enkelt bita i det sura äpplet själv. Dessutom verkar många inte förstå var gränsen för spam går... många verkar tro att spam är bara de mailen man får från Ryssland och USA och som innehåller sex, viagra osv osv... Nu lär ju detta företag iaf bli varse om att de faktiskt spammar. Och nån gång blir ju måttet rågat hos mig med! |
"Jag ska anmäla dig!!" låter inte så väldigt seriöst. Om du nu har sådan koll så berätta gärna på vilket sätt du ska anmäla dem och exakt vilka lagar de bryter mot.
Jag tror det fungerar bättre att ringa och skälla. |
Jag har inte sån koll, det är därför jag skriver här ju!
Mailet formade jag som sådant eftersom jag är j*vligt trött på ett par företag som spammar till en, och detta trots att jag har bett om att få bli borttagen på deras listor! Vem ska snacka om att vara seriös? Jag som privatperson som säger "anmäla er" då jag får spam trots att jag påtalat dom att inte skicka till mig mer? Eller företaget som skickar ut nyhetsbrev/spam utan att ta hänsyn till att deras mottagare ej önskar mottaga deras epost längre? Vilken anses minst seriöst tycker du jomper? Min rad i mailet som säger "Jag jobbar med IT-säkerhet och bl a spam, så jag vet exakt var gränsen går för spam och hur hårda straffen är om man driver det vidare." Jag jobbar inte med IT-säkerhet och spam, utan det är något jag avslutar mailet med för att få dem att reagera eftersom de inte lyder min önskan om att bli borttagen från deras epostlista, trots att jag följer deras instruktioner till punkt och pricka för att bli borttagen. |
Skaffa skräppostfilter?
|
Använder Thunderbird i kombination med SpamAssassin, vilket fungerar klockrent.
Visst, jag kan sätta detta företag som spam, vilket jag kommer göra så fort jag fått svar från dem, men det är ändå fel av dem att ignorera borttagningen från deras epostlista :) |
Ofta är problemet att de skickar till en e-post adress som du sern vidarebefodrar till en annan. Den e-postadressen som du använder som avsändare är förmodligen inte den e-post adressen som du skickar till. Kolla noga upp vilken adress de skickar till och sen ska det nog inte vara något problem att ta bort adressen. Inget svenskt företag vill skicka utskick till arga kunder som inte vill ha.
|
I det här fallet är det klockrent, min epostadress är mottagare och avsändare är företagets kundservice :)
Nog om detta nu... vi får se vad företaget återkommer med :) |
Jag upplever ungefär samma sak en gång pr vecka från Bonnier. Det känns väldigt tråkigt att en såpass stor aktör i mediabranschen kan göra så. Jag har signat ifrån 5 gånger på under 2 månader, mailat varenda gång dessutom - jag signade aldrig upp mig för något nyhetsbrev eller annat. Det var i samband med en beställning från dem som de fick min mailadress, där jag klart och tydligt valde att INTE ta emot några mail från dem.
Känns riktigt irriterande att inte kunna få svar från dem heller - de ignorerar och fortsätter spamma mig. Visst är det enkelt att bara sätta dem i ett Spam-filter, men jag vill hellre ha respekt. En rysslands-spammare skiter i kundvård, jag tror Bonnier måste lyssna. |
Jag fick irriterande reklam från Ticnet och jag var i kontakt med dem ett tiotal gånger. Det var även där fråga om att jag köpt produkter och till en början fått deras nyhetsbrev. Men det var något som "strulade" vid uppsägningen.
Mitt hot blev att jag skulle anmäla dem till Konsumentverket. Så jag gjorde det när mailen fortsatte. Efter kanske 5 anmälningar inom en vecka slutade plötsligt nyhetsbreven att komma. |
Är det så att "SPAM-reglerna" gäller olika beroende på företag eller privatperson som mottagare?
Om ett företag bara pumpar in e-postadresser i sin lista med allt från Nisses Verkstad till SAAb Automobile bara för att komma ut till så många som möjligt, är detta ok? Måste det finnas en avregistreringslänk med och räcker detta som giltigt utskick i så fall? Hittar säkert svaret om jag söker, men nu när denna tråd är aktuell så varför inte fråga? ) |
Så mycket som jag fått reda på så, så får man inte skicka ut epost på måfå till privatpersoner, däremot till företag är ok.
Nu kan jag inte svära på om jag minns rätt, men jag läste nånstans för inte så längesen att man måste ha med en avregistreringslänk (eller liknande instruktioner för borttagning) i sina epostutskick för att ett utskick ska vara "giltigt". Rätta mig om jag har fel :) |
Citat:
|
Bästa är väl att företaget säkert läser här på wn också.
Hade väl inte varit så kul om fallet var så och de såg Citat:
|
OT, men som Mattias säger så kan saker som skrivs på WN komma tillbaka till en själv efter relativt kort tid. Med tanke om hur ofta Google är här och kikar så kan det vara på sin plats att be WN:s medlemmar att tänka över sina inlägg. Särskilt om det nu föreligger någon affärsrelation eller kommande sådan.
|
Citat:
Dessutom är nog denna spammare ett för litet familjeföretag (antar jag), även om det är ganska vida känt i Sverige inom en viss genre, så risken att de skulle t ex googla på mitt mailinnehåll till dem och få upp WN som träff, den risken är nog minimal. Dessutom så utformade jag inte mitt mail exakt som i första inlägget :) |
Fick svar från företagets VD och ägare nu, alltså det företag som spammade min privata inkorg med nyhetsbrev trots att jag aldrig registrerat mig hos dem och trots att jag har skrivit till dem förr att ta bort mig från deras epostlistor men ignorerat det.
Jag fick iaf en ursäkt från VD/ägare där denne genast ska se till att min epostadress tas bort hos dem och följa upp varför jag inte tagits bort tidigare. Så skönt, mailet hade effekt :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson