WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kreditor och (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18111)

buran 2006-12-14 22:53

Hej!

Som känt är att kreditor tillhandahåller tjänsten att man kan efterfakturera kunder som inte hämtat ut sina postförskottsbeställningar.

Hur går ni tillväga när kunden kontaktar er och säger att den inte beställt något?

B)

Lindahl 2006-12-14 23:17

Har aldrig råkat ut för situationen, men eftersom det är olagligt är det väl rimligt att be kunden polisanmäla händelsen. Om kunden bluffar så struntar dom nog i polisanmälan...

magic 2006-12-15 09:44

Jag tycker det är orimligt att kräva en polisanmälan.

Jag tycker att företaget får ta på sig den kostnaden, det är en del av att sälja över internet. Man får helt enkelt räkna med att en del kunder inte hämtar ut sina paket och kostnaden för denna kostnad får man lägga på sina priser.

jonny 2006-12-15 09:51

Har någon annan beställt i kundens namn är det bedrägeri. Upplys kunden om att du har ipadressen sparad och att ni tillsammans kan lämna in polisanmälan.

buran 2006-12-15 18:29

Citat:

Originally posted by jonny@Dec 15 2006, 10:51
Har någon annan beställt i kundens namn är det bedrägeri. Upplys kunden om att du har ipadressen sparad och att ni tillsammans kan lämna in polisanmälan.
Tack! så får det nog bli.Skickade iväg 25st sådana här genom kreditor igår så några kommer garanterat att hävda detta.

B)

buran 2006-12-15 18:37

Citat:

Originally posted by magic@Dec 15 2006, 10:44
Jag tycker det är orimligt att kräva en polisanmälan.

Jag tycker att företaget får ta på sig den kostnaden, det är en del av att sälja över internet. Man får helt enkelt räkna med att en del kunder inte hämtar ut sina paket och kostnaden för denna kostnad får man lägga på sina priser.

Tror du inte det är fel väg att gå?Tycker det ger signaler till kunden att det är ok istället för att den ska ta ansvar för sina handlingar,betala och förhoppningsvis inte göra det igen.

magic 2006-12-15 19:10

Citat:

Originally posted by buran@Dec 15 2006, 18:37

Tror du inte det är fel väg att gå?Tycker det ger signaler till kunden att det är ok istället för att den ska ta ansvar för sina handlingar,betala och förhoppningsvis inte göra det igen.

Jag förstår vad du menar, men om du har upplevt upprepade trakaserier med beställningar i ditt namn, vecka efter vecka, månad efter månad så orkar man tillslut inte längre, jonnys erbjudande med hjälp till att uprätta en polisanmälan är nog ett bra alternativ.

Jag har själv inte blivit utsatt dessa trakaserier, men en vän till mig har det, och det är mycket jobbigt.

jonny 2006-12-15 20:11

Jag ser två fördelar med polisanmälan.

1) De som "glömt" att de har beställt blir förmodligen rädda och betalar

2) De som trakasseras får förmodligen lite hjälp att komma åt personen. Visst går det att dölja ipadressen, men de flesta är förmodligen inte tillräckligt smarta

buran 2006-12-16 13:26

Vad kallas det när någon beställer i en annan persons namn?Är det bedrägeri som nämns ovan eller heter det något annat?

Lindahl 2006-12-16 13:51

Urkundsförfalskning och bedrägeri är nog de två som kan bli aktuella.

Gustav 2006-12-16 17:35

Jag skriver numera ut de första siffrorna på beställarens Ip adress på fakturan. Något i den här stilen alltså:
"Kostnad för outlöst postförskott. Beställning från Ip 81.223.8.xxx"
Sedan dess har jag inte haft en enda person som hävdat att de inte beställt något <_<
MEN. Tyvärr så löser det inte problemet helt och hållet. Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.

Edit: Skrivfel som vanligt.

buran 2006-12-16 17:55

Citat:

Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 18:35
Jag skriver numera ut de första siffrorna på beställarens Ip adress på fakturan. Något i den här stilen alltså:
"Kostnad för outlöst postförskott. Beställning från Ip 81.223.8.xxx"
Sedan dess har jag inte haft en enda person som hävdat att de inte beställt något <_<
MEN. Tyvärr så löser det inte problemet helt och hållet. Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.

Edit: Skrivfel som vanligt.

bra tips,tack.
Själv så skickar jag 2 mail innan paketet skickas tillbaks.
Ett där jag informerar att deras försändelse ligger på postkontoret och att dom kan höra av sig för kolli-id ifall dom inte fått en avi.
Det andra strax innan försändelsen returneras med info vad som gäller ifall dom inte hämtar ut paketet.Det mailet är ren info och i mycket vänlig ton utan tendens till hot.
Inte tidskrävande eftersom jag har implementerat snabbknappar för dessa mail i adminverktyget :)

Gonte 2006-12-17 11:57

Citat:

Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 18:35
Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.
Vet inte med brevpostförskott, men med paket är jag iallafall rätt säker på att posten skickar en påminnelse före retur, så isåfall har två avier "försvunnit"...

Gustav 2006-12-17 18:20

Posten aviserar brevpostförskott två gånger. Men tyvärr så är avi´n bara en tredjedels A4 stor. Till skillnad från postpaket där man faktiskt får ett riktigt kuvert. Är man riktigt slarvig så finns det alltså risk att man råkar slänga avi´n tillsammans med en bunt reklam. Själv får jag 4-8 aviér i veckan (postförskott som kommer outlösta i retur). Och jag har aldrig missat en avi. Så det är naturligtvis bara dåliga bortförklaringar som kunderna kör med. Samtidigt vill man inte vara för hård. En arg och sur person kan göra mycket skada för ett företag. Det räcker med att man läser här på wn så hittar man genast ett 100 tal personer som kastar dynga på företag som de känner sig illa behandlade av. Jag är inte bättre själv.

Vatos Locos 2006-12-18 08:34

Citat:

Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 17:35
Jag skriver numera ut de första siffrorna på beställarens Ip adress på fakturan. Något i den här stilen alltså:
"Kostnad för outlöst postförskott. Beställning från Ip 81.223.8.xxx"
Sedan dess har jag inte haft en enda person som hävdat att de inte beställt något <_<
MEN. Tyvärr så löser det inte problemet helt och hållet. Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.

Edit: Skrivfel som vanligt.

Smart intiativ, skulle du inte kunna maila ut en orderbekräftelse som komplement.
För både mailen och posten kan ju inte slarva samtidigt.

Läste ditt senaste inlägg, tycker att man skall vara konsekvent och inte dalta, en beställning är bindande och står detta i villkoren så är det bara att köra, finns inget värre med kunder som inte bryr sig utan man skickar ut påminnelse etc. för en massa kronor.

Gör man en felbeställning så tycker jag att man åtminstone skall ha kurage och ringa och säga att det blev galet och jag återkommer senare med en ny beställning eller nåt. I detta fall så är jag övertygad om att 9 av 10 ägare skulle gå med att fimpa beställningen vilket resulterar att du fortfarande har en potensiell kund eftersom han/hon sannolikt blev väldigt nöjd med bemötandet eftersom personen ifråga var medveten om att han/hon hade gjort fel.

Vad som skrivs på forum skall man ta med en nypa salt, det är bara att bemöta personen ifråga och säga att ni faktiskt har gjort en beställning och att det står att den är bindande ........

Skulle personen ifråga ifrågasätta detta så idiotföklarar han/hon sig själv, du kan ju faktiskt även nå nya kunder genom att det skrivs om bolaget, gratis PR är alltid bra oavsett vad som skrivs ;)

jonny 2006-12-18 09:33

Citat:

Originally posted by Vatos Locos@Dec 18 2006, 09:34

Gör man en felbeställning så tycker jag att man åtminstone skall ha kurage och ringa och säga att det blev galet och jag återkommer senare med en ny beställning eller nåt. I detta fall så är jag övertygad om att 9 av 10 ägare skulle gå med att fimpa beställningen vilket resulterar att du fortfarande har en potensiell kund eftersom han/hon sannolikt blev väldigt nöjd med bemötandet eftersom personen ifråga var medveten om att han/hon hade gjort fel.

10 av 10 får jag hoppas. Det känns som vi pratar konsumenter och konsumenter har alltid ångerrätt. Har du inte skickat paketet ännu är det enkelt att låta bli.

I annat fall är kunden skyldig att lösa ut och retunera försändelsen - som jag förstått lagstiftningen.

Skanstull 2006-12-21 15:07

Observera att om kunden hävdar att de ej beställt varan, är detta att räkna som ett bestridande, och i ett bestridet ärende har man som bekant ej rätt att fortsätta kravhanteringen (utan måste göra en stämning).

buran 2006-12-21 18:55

menar du att det är att räkna som ett bestridande eller frågar du?Ser inget frågetecken men kommatecknet efter varan gör mig osäker.

:rolleyes:

Skanstull 2006-12-22 09:10

Citat:

Originally posted by buran@Dec 21 2006, 19:55
menar du att det är att räkna som ett bestridande eller frågar du?Ser inget frågetecken men kommatecknet efter varan gör mig osäker.

:rolleyes:

Det var ingen fråga. Det var ett påstående. B)

Jake.Nu 2006-12-23 16:31

Titta i headern på ett epostmeddelande som kunden skickat till dig och jämför ipadressen med den som användes vid beställningen. Är dom inte exakt samma men ändå på samma subnät så bör man väl få en bild av om kunden talar sanning eller inte.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson