WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   IP Telefoni (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18103)

inpbox 2006-12-14 21:02

Har tänkt att skaffa IP telefoni ( från comhem ) men hörde nu på TVn att comhem har stora problem med sin tjänst. Någon som kör comhem och IP telefoni som kan ge lite feedback ?

lars 2006-12-14 21:23

Jag har visserligen inte testat comhem, men en hel del andra leverantörer, och många av dem har haft rätt stora problem. Så där är inte ComHem ensamma. Jag har testat dessa leverantörer i olika sammanhang: Tele2, RixPort80, Digisip, wx3 och Telavox. Den enda leverantör jag tycker har levererat en riktigt bra, och kvalitativ tjänst, är Telavox (som vad jag vet bara säljer via återförsäljare, exempelvis www.netit.se).

Daniel.st 2006-12-14 21:47

Jag kör comhem här hemma och tycker att det fungerar bra överlag. Har haft två mindre brott senaste året, då både telefon, tv och bredband legat nere (vad ska man då hitta på? :) men det har relativt snabbt löst sig och sen fungerat bra. Bra att den fasta kostnaden är lägre.

inpbox 2006-12-14 21:50

I media har dom sagt att ms vart hög och det inte gått att ringa runt kvällen dom 2 senaste veckorna, inget som stämmer ?

Gonte 2006-12-14 22:40

det intryck jag fått generellt är att kvalitén på telefoni från comhem skiljer sig mycket mellan olika ställen, så du får nog säkrare svar om du frågar runt bland bekanta där du bor...

(brukar inte va så mycket centrala strul, utan mer utspritt i lokala delar av nätet)

robertsson 2006-12-14 22:55

Jag ser inte en enda anledning till att välja comhem. För det första suger deras support nått enormt och man kan ringa veckor utan att komma fram. För det andra är dom dyra, för det tredje är du buden till comhem och för det fjärde så har man hört om mängder med människor som haft enorma problem.

Välj nån firstående operatör som t.ex. rix, tele2 eller cellip. Själv har jag testat alla 3 och rekommenderar cellip.

Gonte 2006-12-14 23:12

(har bara tv och bredband hos comhem, inte telefon)
well, kundtjänsten har alltid funkat bra för mig, kanske för att jag haft tur, kanske för att jag oftast vet ungefär var felet ligger redan när jag ringer (pluggar bl.a. kabbel-tv-teknik, vilket väll kanske ger mig en liten fördel)

anledningen till att jag själv håler fast vid det gamla hederliga telenätet:
IP-telefoni stendör vid strömavbrott, medan större delen av det fasta nätet har backupsystem som håller det i drift...

Kan också tillägga att jag använder Cellip till inkommande fax, samt har haft dem till föreningstelefon, utifrån den erfarenhet jag har så är cellip exemplariska...

inpbox 2006-12-14 23:29

Citat:

Originally posted by robertsson@Dec 14 2006, 23:55
Jag ser inte en enda anledning till att välja comhem. För det första suger deras support nått enormt och man kan ringa veckor utan att komma fram. För det andra är dom dyra, för det tredje är du buden till comhem och för det fjärde så har man hört om mängder med människor som haft enorma problem.

Välj nån firstående operatör som t.ex. rix, tele2 eller cellip. Själv har jag testat alla 3 och rekommenderar cellip.

Man har ju bindningstid hos alla. Det är något man inte kommer undan.

Har redan kabel TV från comhem och ska byta bredband dit med då känns det lättare att samla en faktura på samma ställe just därför jag är så inne på comhem.

robertsson 2006-12-14 23:35

Stirra dig inte blind på fakturabiten. Grejjen med riktig ip-telefoni är att du kan ta med den var som helst, det kan du inte göra med comhem, du är låst till ett uttag.

Argumentet med strömavbrott tycker jag inte håller för det händer så sällan så man kan ta den smällen när det händer och ringa med mobilen.

Och som sagt är det många som haft mycket problem med comhems ip-telefoni.

inpbox 2006-12-14 23:56

Saken är ju den att jag får gratis Kabel TV om jag köper IP Telefoni och bredband :D

tomas70 2006-12-15 00:16

Har sedan länge haft UPC som nu blivit uppköpta av just Comhem.
Har själv haft med UPC / Nuvarande Comhem att göra sedan övergången och den har varit allt annat än smärtfri.

Har själv Digital tv och bredband 24/8 Mbit men vad det gäller mina erfarenheter av comhems telefoni så är det bara problem.
Har en uppsjö från när jag hade enskild firma av kunder som haft tv & bredand men även tagit comhems telefoni.

Det kan vara ex.
Enorma problem som helt ny kund att få bredbandet och telefon att fungera och det kan ta veckor att få i ordning på det.
Brorsonen har nyss flyttat till egen lägenhet och beställde Combo alltså tv bredband och telefoni, Detta beställdes i början på Nov och fortfarande efter mängder med samtal samt tekniker på plats så är det inte löst.
Ny vända med tekniker nästa fredag, Lovade dock att inte lämna kunden innan allt fungerade men det får vi se hur det blir med det.

Är du gammal kund och har haft digitaltv och bredband men beställer även tele så börjar problemen direkt.

Att portera nummer till Comhem är inte heller något som sker över en dag, Nej här pratar vi veckor av väntande.
Allt detta har den ena bekanta efter den andra och även dem gamla datakunderna som dagligen ringer för att be om hjälp från allt med inkopplingar till att ombesörja diskutionerna med support och kundtjänst på Comhem.

Comhems support är bedrövlig med tanke på att det kan vara 38 i supporten för bredband och 24 i kö vilket ändå tar i dagsläget 1 timme och 20 min i genomsnitt.
Har ringt dem och tillbringat enorma timmar i väntan de senaste veckorna.

Orsak / förklaring till detta från Comhem är:
Uppköpet av Upc och deras 243,000 kunder ska samköras och tekniken de båda företagen haft skiljer sig markant på vissa områden vilket ställer till stora problem när dessa ska "kopplas ihop"

Själv håller jag mig med.
Digital tv och bredband som sagt från Comhem.
Vanlig klassisk telefon hemma från Telia.
Ip telefon (Rix telecom) sedan 2005-03 (Mycket bra telefoni) har inte alls upplevt dessa problem man läst andra ha.

bivald 2006-12-15 02:16

Jag körde IP telefoni av comhem ett tag i haninge (3mil söder om sthlm) och var inte helt nöjd. Tjänsten låg nere åtminstonde 2 gånger i månaden och kvaliten var märkbart sämre än vanlig telefoni. Släng in dåligt bredband, problem med det mesta och en support som inte borde få kallas support så kan jag inte göra annat än att råda dig att hålla dig borta.

Edit: Stavfel pga trötthet.

Amos 2006-12-15 07:57

Har haft Com Hems telefoni i snart 1 år och vill bort.

Har flera gånger pratat med släkt o vänner:

(Släkt): Vad hittade ni på igår kväll då?
(Jag): Öhm, vi satt hemma o kollade TV.
(Släkt): Jag försökte ringa er flera gånger under kvällen, det gick fram en massa signaler utan att någon svarade.
(Jag): Här har inte ringt en enda signal.

Sådär är det hela tiden!

Deras support är ett skämt.

Det måste vunnit nåt pris i kategorin "Värsta behandlingen av nya kunder", om man ens får lov att ställa sig i telefonkö så är det ofta kötider på 30-40 min.
Om man däremot väljer att "man vill bli kund hos com hem" så svarar en jättetrevlig kundtjänst inom nån minut.
Så fort de fått in en i systemet struntar de blankt i en, det enda de verkar bry sig om är att man betalar fakturan

När man kommer fram och redan är rätt trött händer följande.
Först får man tjafsa med nån telefonist i x antal minuter innan dom håller med om att man överhuvudtaget har fel på tjänsten.
Sedan blir man kopplad till nån kundtjänstchef som man får dra hela valsen för igen. Denne kopplar en sen vidare till en tekniker som man får dra hela historien för en tredje gång.

Alternativet är att de inte säger att de har något fel alls, att de konstaterar att de har fel men inte kan säga vad det är eller någon ungefärlig tid när det beräknas vara klart.
Min favorit är när det ber en gå in på deras hemsida för att få svar på "över tusen frågor", särskilt kul att höra när man har fel på uppkopplingen.

Så kortfattat, NEJ.

INTE välja Com Hem.

jonny 2006-12-15 10:03

comhem har ju inte ens riktig koll på sin ursprungliga tjänst (kabeltv).
comhem och UPC är några av de mest underliga internetleverantörer jag stött på med udda begränsningar och konstiga störningar.

Enda anledningen att ha fast telefoni är ju att man vet att den alltid fungerar - eller för att man behöver köra ADSL eller liknande. Annars är det billigare att ha en mobiltelefon att ringa med.

PeterHA 2006-12-15 10:14

Variför inte ringa med Skype, har alltid fungerat bra för mig.

Sanisa 2006-12-15 10:23

Vi använder oss av RixPort80 och kan inte säga annant än att vi är nöjda.
Enkelt att styra telnr till mobilen eller röstbrevlåda via deras adminpanel om man nu vill det.

// Jonas

jonny 2006-12-15 10:32

Citat:

Originally posted by Sanisa@Dec 15 2006, 11:23
Vi använder oss av RixPort80 och kan inte säga annant än att vi är nöjda.

Vi provade det för ett eller två år sedan men sade upp samma dag som det blev aktiverat. Tyvärr minns jag inte vad det var som inte fungerade.

I det fallet fungerade DigiSip bäst för våra behov.

magic 2006-12-15 11:35

Läste i aftonbladet eller expressen i gårt om comhems problem, försökte söka efter artikeln men jag hittade denna artikel från SR istället.

Sveriges Radio

inpbox 2006-12-15 12:45

Okej !

Tror budskapet är ganska klart :)
Blir rixport80. Kan dock tycka att det är ritkigt dyrt att ringa till mobiltelefon från dom.
Blir nästan billigare att ringa från en mobiltelefon -> mobiltelefon.

jonny 2006-12-15 13:17

Klart det är billigare att ringa från mobil. De flesta erbjuder fastprisavtal...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson