WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   "Porrkupp mot alpina VM i Åre" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18076)

jonathanfranze 2006-12-13 09:41

Citat:

Den officiella sajten för alpina VM i Åre 2007 utnyttjas av ett hårdporrföretag.
Genom att helt enkelt byta ut webbadressens a mot å erbjuds något helt annat än information om svenska VM-hopp.
– Det är trist och olyckligt, säger Lasse Lindqvist, VD för alpina VM i Åre till aftonbladet.se.

Ytterliggare en domänkupp.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...953393,00.html

Alex 2006-12-13 09:57

Domänen kan väl inte vara officiell så länge inte Åre har reggat den?

Internet Sweden 2006-12-13 11:30

Citat:

Enligt Lindqvist är den konkurrerande VM-sajten en amerikansk sida.
- Jag tycker inte att det verkar speciellt amerikanskt.. Det är ganska många nationaliteter involverade:

Domäninnehavaren kommer från Filippinerna (enligt whois)
Ramos Rocco
+63.62254658454
Fax:
Bato 1
Leyte, 25784
PH

och det är lite fantastiskt, men han har faktiskt lyckats leta sig fram till en svensk .se-adress (Smartdomain.se) eller en .com-adress med svensk stavning (domansupport.com) där en ENOM-återförsäljare ger lite förvillande uppgifter - ENOM-ombudets .se-domän är registrerad på:

Ett Brittiskt LTD-bolag med Amerikanskt organisationsnummer som innehar en svensk boxadress i Göteborg, Sverige.

Inga personnamn finns på återförsäljarsidan, men boxadressen stämmer exakt med boxadressen för ett Svenskt politiskt parti: www. liberalapartiet .se

Men det är säkert bara tillfälligheter alltihop..ehh

autosvar 2006-12-13 23:42

Citat:

Originally posted by jonathanfranze@Dec 13 2006, 10:41
Citat:

Den officiella sajten för alpina VM i Åre 2007 utnyttjas av ett hårdporrföretag.
Genom att helt enkelt byta ut webbadressens a mot å erbjuds något helt annat än information om svenska VM-hopp.
– Det är trist och olyckligt, säger Lasse Lindqvist, VD för alpina VM i Åre till aftonbladet.se.

Ytterliggare en domänkupp.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...953393,00.html

"Men bluffbolag som E-outlet är inte det stora problemet för e-handeln just nu. Det är i stället utpressning från konkurrerande domänregistreringar som dominerar.
– Företagen blir uppringda av en person, ofta med rysk brytning, som erbjuder 200 000 för företagets domän. När företaget nekar ringer samma person upp ett par dagar senare och säger att de har en kund med samma namn fast med till exempel .net som adress. Ofta går den till en porrsajt i Baltikum. Betalar företaget några tusen så lovar personen att företaget ska slippa den konkurrensen. Problemet är bara att de gjort samma sak med 6-7 adresser. Det är en form av utpressning med andra ord."

Utdrag ur artikel i Resumé där Svensk Handel kommenterar hot mot e-handel

Internet Sweden 2006-12-14 11:46

Mönstret är ju inte direkt unikt och det är omöjligt att påvisa oegentligheter, även om det ligger närmast att misstänka.

Att "Ryssen" först tar kontakt och öppnar med ett köperbjudande har jag aldrig hört förut, men det sannolikt bara rekvisita i rollspelet. "Ryssen" kan teoretiskt ha tusentals kunder, något som polis och åklagare aldrig kan bevisa motsatsen till; dvs om kund funnits/finns och därmed kan det även betraktas som förtal att anklaga "Ryssen" för att vara "blufföretag".

Så i praktiken är detta fullt lagliga köp- och säljerbjudanden (men som sannolikt kan betecknas som oetiska - men det är en annan femma.) Jag har även bestämt för mig att det var Sellnet eller Euweb eller nåt av dom där företagen som genom advokat tvingade Svensk Handel att ta tillbaka nån varning eller listning av företaget - just för att det inte fanns mer än Svensk Handels misstankar...tror att det finns tråd om det på wn också, men hittar den inte just nu.

Det finns bara ett sätt att skydda sig mot detta - "Ta en funderare, bestämma vilka domäner man vill registrera och sedan konsekvent strunta i resten".

- Men jag tycker att det verkar lite uppblåst i artikeln; Om nu "Ryssen" lyckas sälja 6-7 domäner för någon tusenlapp styck...ehh jaha och !?
Artikeln beskriver det som ett mycket större problem än att E-outlet var nära att lyckas skamma stirriga julklappssökande svenskar på många många miljoner.

Jag anser också att om det nu är Svensk handel som gjort det här uttalandet, så finns det ju anledning att fundera på deras värderingar när dom aldrig varnat för verksamheter som Comitnet/YREG som har tiotusentals kunder som känner sig lurade och fångade i obrytbara avtal av just domäner och hemsidor.

Såg förresten att BÅDE NICTRADE och COMITNET blivit godkända som .SE-ombud enligt nya avtalet, så det fenomenet lär ju iaf fortsätta..

empty 2006-12-14 13:48

Tydligen så köpte are2007 upp porrdomänen åre2007. Kan man få fram priset dom betalat eller omöjligt?

Skulle varit roligt att veta.

Internet Sweden 2006-12-14 14:47

Citat:

Originally posted by empty@Dec 14 2006, 14:48
Tydligen så köpte are2007 upp porrdomänen åre2007. Kan man få fram priset dom betalat eller omöjligt?

Skulle varit roligt att veta.

Lite roligt vad vinden kan vända fort - igår i expressen uttalade sig ÅRE 2007 att dom för många år sedan tagit beslut om att bara använda sig av are2007.com och strunta i alla andra.

Senare på dagen låter det i ab: "– Vår policy är att inte stödja denna typ av oetisk verksamhet, men vi har nu hittat en snabb och billig lösning, säger Lasse Lindqvist, vd för Åre 2007 AB." och i expressen: "- Vi har hållit förhandlingar och hittat en lösning. Det blev ganska billigt, säger Lasse Lindqvist, vd för Åre 2007. "

Med tanke på att det visat sig (aftonbladet och expressen) att domänen registrerades innan det ens var bestämt att Åre skulle stå värd 2007 och tydligen även före bolaget Åre 2007 AB bildats, så tror jag inte att prislappen var så liten som dom vill göra gällande - men det beror ju också på vad de betraktar som "ganska billigt" - men priset tror jag aldrig blir känt..

Dom berättar också hur duktiga dom var och skyddade exempelvis [are2007.org]...men har helt klart missat den mer naturliga (kan iaf jag tycka) [are2007.net] - för den reggades av en pp i uppsalaområdet igår och leder kanske inte till en porrsida som igår...men inte heller till någon skidsida..

Hursomhelst har de omprövat sin inställning för det reggades flera sidor igår som länkar till huvudsidan..

jonathanfranze 2006-12-14 15:33

Frågan är hur många domännamn man kan förvänta att de skall registrera för att man/vi anser att de har täckt upp alla möjliga domännamn. Listan på domännamn som man måste registrera för att vara 100% säker kan bli hur lång som helst. Man bör väl definitivt registrera domännamn, både IDN och "vanliga" under SE, COM, NET, ORG. Skall man kräva att man skall ha NU, EU, INFO m.fl. också? Var skulle ni sätta gränsen när man kan anse att man har "skyddat allt"?

jonny 2006-12-14 15:46

Det är småpengar, så för ett lite större bolag brukar jag rekommendera de vanligaste se, com, net, org, info, biz, nu och eu.

Internet Sweden 2006-12-14 16:24

Jag håller med jonny - kanske tom strunta i ett par av tlderna som .biz och .org.

Men oavsett om man är ett mindre eller större företag, så bör man kanske tänka på vilken marknad och besöksunderlag man har/kan förvänta sig. Just denna aktuella sida gissar jag har/får en del internationella besökare - varför flera tlder kan vara viktigt. Sen anser jag att likaväl som att man skyddar namnet under andra tlder, så bör man se på de vanligaste felstavningarna, slarvfel och "särskrivningar"(bindestreck).

Vi får väl förresten se om norrmannen som reggade [are-2007.com] för snart 2 år sedan länkar om den från sedo eller inte, för att ta ett exempel.

Men jag anser att verksamhet och besöksunderlag måste sätta ribban vilka skyddsregistreringar som bör göras eller inte, även om det sannolikt är "billigare" att registrera ett par för mycket.. Men det är stört omöjligt att vara HELT skyddad från det här.

jonathanfranze 2006-12-14 17:44

aare2007.com är ytterliggare en domän som är registrerad och pekar mot en reklamsida. Som sagt, listan kan bli lång...

jonathanfranze 2006-12-15 15:53

Börjar bli lite tjatigt, men de har det inte lätt Åre2007. Nu gäller det att man inte glömmer punkten efter www och are2007 .com:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=794539

grazzy 2006-12-15 16:42

.... edit.

Internet Sweden 2006-12-15 16:46

Citat:

Originally posted by jonathanfranze@Dec 15 2006, 16:53
Börjar bli lite tjatigt, men de har det inte lätt Åre2007. Nu gäller det att man inte glömmer punkten efter www och are2007 .com:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=794539

Jo men det var väl också väntat att något liknande skulle ske.
Men jag och min sjuka humor har roligast åt att först var det 11 adresser som de hade skyddat och enligt den här som dom köpte så är det dom 12 som dom från början bestämt sig för att skydda...

Nu kommer det:
Det innebär att deras egen webbyrå Adeprimo som den 13/12 registrerade [åre2007.net och .nu] är en av de som nu kommit med förslag..eller ?

jonathanfranze 2006-12-15 16:54

Kan ju vara värt att bevaka lite vad som kommer att hända på www. are2007. info också. Kanske dyker upp något spännande där med ;)

1337pm 2006-12-15 17:33

En artikel hos Expressen fick mig att skriva till journalisten i fråga och be han definiera "sajtpirater".
Citat:

Hej Carl, Det är bra att du belyser problematiken som IDN-domäner och så kallade
fulregistreringar av domän kan ställa till med. Företagen måste vakna. Men jag vänder mig emot att du använder beteckningen sajtpirater på personer som vill sälja domännamn. Du inser säkert att du är ute på hal is när du kallar näringsidkare för pirater, och att det kan sätta sina spår när en näringsidkare väljer annonsplats med mera. Journalister måste vara vaksamma.

Svaret är hyfsat intressant <_<
Citat:

Som journalist är det min plikt att inte bry mig om vad en artikel får för konsekvenser för eventuell annonsering. Sådana näringsidkare som i den aktuella artikeln är knappast aktuella som annonsörer i vilket fall som helst.

pitbull 2006-12-15 17:46

Spinner vidare med en i mitt tycke intressant artikel om journalistiska knep.
(Se punkt 5.)

Citat:

Fri översättning av en artikel skriven av Michael Parenti om hur media utan att direkt ljuga, och totalt kan ändra en story så att den passar deras syften bättre.
http://www.media-alliance.org/article.php?...9558&mode=print

1. Nedtystning genom utelämnande. Den vanligaste typen av mediamanipulering är nedtystning genom utelämnande. Saker som utelämnas inbegriper inte bara nödvändiga detaljer i en story, utan ibland hela den verkliga storyn.

2. Anfall och förgör målet. Ibland vill en story inte försvinna. När utelämnande visar sig vara otillräckligt byter media strategi från att ignorera en story till att kraftfullt anfalla den.

3. Etikettering. En etikett fördefinierar ett visst ämne med en enkel positiv eller negativ märkning utan några förklarande detaljer.

4. Föregripande antagande. Media tar ofta just det ställningstagande som borde granskas kritiskt för givet.

5. "Vidarebefordran av 'Tag-det-för-vad-det-utges-för-att-vara'-information." ["Okritisk vidarebefordran" kanske är klatschigare?] Ett sätt att ljuga är att acceptera officiella lögner som redan är kända som sådana, för att sprida dem till allmänheten utan att först få informationen bekräftad. När metoden ifrågasätts så hävdar journalisterna envetet att de inte kan låta sina personliga åsikter färga rapporteringen.

6. Nonchalera verkligt innehåll. Man kan inte låta bli att förundras av hur media kan lägga så stor tonvikt på stil och bearbetning, men så lite på substans.

7. Falsk balansering. Enligt god journalistisk sed skall pressen låta motparter komma till tals för att visa flera sidor i en tvistefråga. Båda sidor erbjuds dock sällan samma utrymme.

8. Inramning. Den mest effektiva propagandan förlitar sig på inramning istället för osanning. Genom att tänja på sanningen istället för att helt frångå den, genom att ta hjälp av betoning och andra utsmyckningar, så kan kommunikatörer skapa det önskade intrycket men ändå någotsånär bevara sin skenbara opartiskhet. Inramningen skapas med sättet som nyheterna paketeras på, exponeringsgraden, placeringen (framsidan eller begravda i mitten, huvudnyhet eller sistanyhet), presentationstonen (medkännande eller ringaktande), rubikerna och fotona, och i etermedia de ackompanjerande bild- och ljudeffekterna.

9. Att lära sig att aldrig fråga varför. Många saker rapporteras i nyheterna, men få förklaras.


1337pm 2006-12-15 17:50

Vad jag hängde upp mig på var nonchalansen kring beteckningen av personer som säljer domäner. Journalisten i fråga torde ha bättre koll på varifrån han indirekt får sin lön och kanske bemöta sina läsare/potentiella annonsörer på ett mer diplotmatiskt vis än att avfärda dem direkt. Nu skrev jag delvis i egen sak och det påverkade säkert min tolkning av hans svar, men i min värld byggs affärsrelationer till viss del på historiska händelser.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson