WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sesam.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17953)

BigDuke 2006-12-07 10:51

Som ni kanske sett hårdlanseras just nu sesam.se bl.a. på TV som "Sveriges nya sökmotor".

Själv förstår jag inte riktigt hur en liten sökmotor som sesam skulle kunna göra ett bättre jobb än Google som sitter på så mycket intelligent folk och resurser.
När man söker med den tycker jag det blir lite halvdana resultat ibland, inte lika relevanta som med google.

Hur tycker ni den funkar? Kommer den "slå"?

empty 2006-12-07 10:53

Den kommer inte slå, bara jag lyssnar på deras radioreklam blir jag förbannad.

Har inte sett TV-reklamen men radioreklamen....

Google räcker gott och väl till precis allt, och det är jag nog inte ensam om att tycka.

jomper 2006-12-07 11:05

Det är rätt modigt att försöka konkurrera med Google.

Att försöka lansera en "svensk sökmotor för svenskarna" är kanske enda möjliga sättet men jag är tveksam till att det skulle kunna lyckas faktiskt. Det har gjorts bra försök förr (heureka, nån som minns den?)

Hur är det i andra länder, finns det lokala spelare någonstans som fortfarande dominerar?

Innocast 2006-12-07 11:12

Vilka är det som står bakom sesam.se då budgeten måste va rätt rejäl?

Innocast 2006-12-07 11:13

Teknologi
Sesam.se är utvecklat tillsammans med Fast Search & Transfer (FAST), ett företag som representerar sökteknologi i världsklass. FAST blev nyligen utsedda till världens bästa företag inom sökmotorteknologi av analysföretaget Gartner, och har bland annat värdefull erfarenhet från sökmotorn AlltheWeb som senare såldes till Yahoo!

Ansvarig utgivare
Sesam.se är en söktjänst från Schibsted Sök AB.

logicfive 2006-12-07 11:24

Sesam.se är i mina ögon crap i dagsläget. Gammalt index och irrelevanta resultat. Men vad jag förstår så har sesam.no slagit rätt väl ut i hemlandet, och Schibsted sitter ju på ett rätt kraftigt nätverk i Sverige visst kommer den nog att växa. Men ska man hamna i topp måste kunna leverera vad den som söker är ute efter, dvs relevanta sökresultat.

digiArt 2006-12-07 11:40

Jag tror det är livsfarligt att dissa något när det precis har landat. Säkerligen var Google inte heller hett stoff 1998.

Vad jag märker så är sesam.se en motor på väg, jag får alltmer trafik från den.

Hur deras index kan jag inte uttala mig däremot, jag har inte provat den.

robertsson 2006-12-07 11:45

Med tanke på att flera medier står bakom sajten så finns det stora möjligheter att göra mycket reklam och dra trafik till sajten. Men man måste förbättra sökresultaten om det ska bli en hit.

webdoc 2006-12-07 11:55

Min åsikt är följande:

Alltid bra med konkurrens. Låt de försöka. Google skall inte vara ensamma i marknaden.
Det är inte omöjligt att Google kan bli utkonkonkurrerad i framtiden av någon aktör.
Google själva var ju ett "garageföretag" i början.

Varför finns det olika klädbutiker? Bilaffärer? Webbutiker? Likaså skall det ju finnas konkurrens på sökmotorer eller söktjänster.

Jag håller dock med att Google idag är utan tvekan bäst! Deras sökresultat är också mest relevanta. Bakom googles arbete finns enormt mycket tänk osv. Helt enkelt den mest utvecklade sökmotorn på alla plan.

Sesam.se ägs av Schibsted, som också äger aftonbladet, hitta, internettkatalogen.no, vg.no och en hel del andra sajter. Så därifrån får de "ekonomin".
Men det vore kul med mindre aktörer också som är med och slåss.

Vad vore sverige utan entreprenörer?

Magnus_A 2006-12-07 14:33

De verkar ha lite startsvårigheter. Tittade vad som fanns i deras index om elprisguiden och såg till min förfäran att de cachade sidorna var lastgamla. Påpekade detta i mail och det skulle åtgärdas manuellt. Väntar fortfarande på att sökresultaten ska uppdateras.
Uppmanade dem att gå in här och ta en direkt dialog med branschen. Som det nu är finns inte ens någon "info för webmasters" - sida.
Verkar lite som ett projekt initierat av Schibstedt för att kapitalisera på nyheter och annat som finns i tidningssajterna Aftonbladet/E24/Svd och för att skapa synergieffekter för annonseringen.
Det hindrar inte att det kan bli bra så småningom. Än så länge är dock endast promille av min ingående trafik från Sesam.

Alex 2006-12-07 14:46

jag har än så länge inte fått trafik av Sesam.se på någon utav mina sidor, och alla är indexerade.

1337pm 2006-12-07 14:59

De indexerar förstasidan vilket är bra men som sagt, deras "dolda" indexering innehåller sidor som inte varit online på säkert 3-4 veckor.

jomper 2006-12-07 15:34

Vår site är inte indexerad alls såvitt jag kan se, inte ens om man söker på domännamnet får man träff, inte på de första sidorna i allafall. Totalt 184 träffar på domännamnet..

Spännande, hos google ligger vi bra till med PR5 och över 600 inlänkar på msn.com (inte en enda köpt/bytt, bara "riktiga" länkar).

ric 2006-12-07 22:55

Jag tror inte det är några större problem för Sesam att lyckas om de fortsätter med massiva reklamkampanjer i olika medier. Alla Internetsurfare är inte så låsta till att de måste använda Google, eller vet inte så speciellt mycket om vad Google är, eller vilken ställning de har.
Många använder Enrio som webbsökmotor utan att veta om att Eniro får resulatet från Google.

Danski 2006-12-07 23:42

Gjorde lite sökningar och blev nästan chockerad över att utvecklarna för sesam skulle ha vunnit några priser.

Åtta av de tio mest relevanta sidorna visade sig alla hamna på sida fyra. Där före hade många sidor hamnat som knappt kan relatera till sökordet.

Visst det kanske är slump men låter som hybris att konkurrera med google som underdog utan att ha en bättre sökalgoritm.

Seattlegrunge 2006-12-07 23:49

Förstår inte riktigt hur Sesams indexering är uppbyggd. Har de köpt in "gamla indexeringar" till en billig peng tro på nåt gammalt lager eller :)

Anyway... indexeringen av min sajt refererar till hur sajten såg ut i april 2006!!!

Amos 2006-12-07 23:59

Någon som fått besök av boten därifrån och isåfall, vad kallar den sig?

Danski 2006-12-08 00:48

Citat:

Originally posted by Amos@Dec 8 2006, 00:59
Någon som fått besök av boten därifrån och isåfall, vad kallar den sig?

Jultomten - Den visar sig bara hos dig en gång om året

Ulwen 2006-12-08 02:21

Själv kan jag inte låta bli att känna mig lite patriotisk inför Sesam, MEN så länge de inte ens har fixat en sökbox jag kan använda på mina sajter så får det vara.
mvh Ulwen

webdoc 2006-12-08 08:54

För att en konkurrent till google skall i överhuvudtaget ha en chans mot google så lär de behöva minst 3 års hårt arbete.
Google avancerar fortare än någonsin nu!
De blir slåra att slå då de har ett sådant enormt fokus på produktutveckling och forskning. Jag menar bara 5-10% av deras investeringar går till galna projekt...
En kusin till mig i USA ... hans gode vän arbetar på google och därav lite insideinformation.
För att slåss med Google behövs det en enorm överlåtelse i att i ens försöka hänga med. Det hjälper inte att bara starta något som man jobbar med 8 h per dag. Det krävs mycket mer.

Men som sagt, vad vore sverige utan entreprenörer och de som vågar försöka.
Önskar alla lycka till.

Storen 2006-12-08 09:05

Alla verksamheter har svagheter och brister så även Google. Jag skulle kunna tänka mig att nischade sesam.se kan plocka fram styrkor i det lokala svenska nätet. Google jobbar ju över hela världen och kan inte anpassas till varje enskilda lands förutsättningar..

Eller har jag fel, kanske?

PeterHA 2006-12-08 09:27

Förstår inte riktigt att sesam marknadsför sig som "Sveriges smarta sökmotor" ?
När man klickar på "Annonser" så ser man sesams norska annonsörer,
verkar mer som sesam borde marknadföra sig som "Norges smarta sökmotor".
Sen står det så här:
"Vart visas mina annonser?
Sesam.se är en del av Yahoo! Search Marketings nätverk i Sverige. Det innebär att annonserna visas i sökresultaten på sesam.se, MSN, Spray, Altavista och Yahoo."

Visas då annonserna före MSN, Spray, Altavista och Yahoo's annonser eller efter?
Vilket blir billigast, att annonsera direkt via MSN, Spray, Altavista och Yahoo eller
att annonsera via sesam.se och även få annonserna i MSN, Spray, Altavista och Yahoo?

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Dec 8 2006, 00:49
Förstår inte riktigt hur Sesams indexering är uppbyggd. Har de köpt in gamla indexeringar till en billig peng tro på nåt gammalt lager eller
Anyway... indexeringen av min sajt refererar till hur sajten såg ut i april 2006

Upplever samma som du gör, undrar också vart dom hittat dessa indexeringar?
Försökte hitta mina gamla indexeringar i yahoo (Sesam.se är en del av Yahoo!),
men trots att sesam är en del av yahoo så gick dom inte att hitta där.
Undrar varför dom inte använder sig av yahoo's indexering när dom tycks vara en del av yahoo?

acidflash 2006-12-08 09:49

Ja min sida indexerades senast den 23 mars. Så det är ett tag sen det hände nått i deras indexering ser det ut som.

Frej 2006-12-11 10:46

Lite som bubblare VS youtube

Kan ju fungera för den lokala marknaden.

Alex 2006-12-11 13:06

Citat:

Originally posted by Storen@Dec 8 2006, 10:05
Alla verksamheter har svagheter och brister så även Google. Jag skulle kunna tänka mig att nischade sesam.se kan plocka fram styrkor i det lokala svenska nätet. Google jobbar ju över hela världen och kan inte anpassas till varje enskilda lands förutsättningar..
Eller har jag fel, kanske?

Än så länge ger Google.se mer relevanta träffar än Sesam.

Jobbiga radioreklamer har iaf Sesam.

Har fortfarande inte fått någon trafik alls från sesam. Sökmotortrafiken kommer till 95% från Google.
Till och med Eniro.se ligger högre på mina listor

tellus 2006-12-11 15:49

Jag tvivlar starkt på att detta kommer bli någon hit, visst är det roligt med en uppstickare men isåfall tycker jag man ska kunna prestera bättre/ha något nytt att erbjuda jämfört med de konkurrenter som finns och det tycker jag är något som sesam misslyckats med.. Om de lyckas så ska det väl vara för att de haft sådana stora reklamkampanjer.

Jag tycker att de borde ha satsat mer på att utveckla sökmotorn innan de började med reklamkampanjerna för ett bättre första intryck.. just nu är det som nämnt tidigare att det är rätt så orelevanta träffar på de allra första sidorna.

allstars 2006-12-14 06:15

Norsk sida, och ger en blank sida vid sökning?!

BRA TJÄNST!

Amos 2006-12-14 10:08

Dom påstår själva i sin radioreklam att de indexerar svenska sidor oftare än någon annan sökmotor.

Känns väl sådär sant...

Baldros 2006-12-18 20:42

Hatar deras radioreklam, blir så arg för att dom tror dom är så bäst och jag stör mig på rösterna.

brokep 2006-12-18 22:26

"Din lokala svenska sökmotor". Mmm. Tjohoo.se gjorde samma sak 1998. Och det gick ju bra. :)

Lundmark 2007-07-14 22:00

Jag börjar se besökare från Sesam. Det är ett gäng varje dag.

Hur ser det ut hos er? Är det någon här som använder sidan?

Leon 2007-07-15 03:28

http://sesam.se/search/?q=adsense&c=d

Hittar inte ens länken till adsense som jag ofta slår upp i google för att snabbt komma fram.
(iaf inte på förstasidan)

Kanske dom medvetet försöker utesluta google ?

Inte ens direktlänk till adwords finns på förstasidans sökresultat:
http://sesam.se/search/?q=adwords&c=d

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson