![]() |
Finns det några vettiga alternativ till posten när det gäller paket till privatpersoner?
Förmodligen kommer det att röra sig om allt från ett par hundra gram upptill kanske 5 eller i värsta fall 10 kg. Hur gör ni? |
Citat:
//Björn |
|
Jag har sökt som en tok utan att hitta något. Tråden om Schenker innebär att Schenker går bort...
Verksamheten är i sitt uppstartsskede (det är främst min sambo som ska driva verksamheten); så förhoppningen är att det ska bli många paket, men till en början blir det nog inte mer än ett par paket per vecka. |
Posten är nog det enda vettiga alternativet för dig/er.
|
Posten är det enda alternativet för min verksamhet i vart fall men det är inte så värst mycket utskick heller.
1000-3000 brev + 250-500 paket(under 3kg) om året. Alternativen idag funkar inte varken ekonomiskt eller rent praktiskt. Att täcka ett så pass stort och glest land som Sverige gör att man måste vara enormt stor, vilket bara posten uppfyller. Någon WN-medlem som känner sig manad till att ta upp konkurrensen kanske? ;-) |
Är det någon här som vet om man kan skicka mat via posten till privatpersoner?
Det är inte så viktigt, kan kolla upp det om det skulle bli aktuellt, tänkte bara om någon här har erfarenheter av det. |
Citat:
Men om jag tolkade jonnys inlägg rätt så är tiden inte prioriterad i samma utsträckning som priset? Ett tips är att höra med en lokal budfirma. Om du har en regelbundenhet på utskicken och kan säga när och ungefär hur mycket som ska skickas torde det inte vara några större problem. PS. I Schenker-tråden omnämns företaget som ett fraktbolag vilket kan vara vilseledande, då Schenker är en speditör och "fraktbolagen" är de åkerier som är anslutna till företaget. |
schenker har för ca. ett år sedan kommit med tjänsten hempaket och utökat den nyligen. med massa hämtställen,
Vi har inte provat tjänsten men tagit in priser som var bättre än postens postpaket. Bra att posten får lite konkurens känns lite monopol för paket till privatpersoner. //Tomas |
Postens pacsoft och sen skickar du med tex postpaket som jag tror billigast.
|
Citat:
Det som man skall tänka på är att skicka det som produktkod 26, då körs paketet ut till mottagaren och ställs utanför dörren om ingen är hemma. Då riskerar inte paketet att bli liggande på nåt utlämningsställe. |
Citat:
Byte själv från Schenker till Posten för 1,5 månad och jag får fortfarande tillbaka returpaket som har legat på någon terminal uppe i norrland i 5-6 månader utan att ha blivit levererade. Jag kan verkligen inte rekommendera Schenker, dom är sämre på allting förutom priset då om man jämför med Posten, men då 10-15% av paketen man skickar aldrig blir levererad till kunden så är inte den där prisskillnaden så stor längre... |
Citat:
I övrigt så finns det inga vettiga alternativ till Posten när de handlar om de viktklasserna som du skickar i. |
Verkar vara väldigt negativa omdömen om Schenker i allmänhet... tyvärr inte alltid sanna..
"Vad jag vet.. bla bla." "..skulle absolut inte.." etc.. Vi använder oss av Schenker, Schenker Privpak och Posten, och jag får nog säga att jag föredrar Schenker Privpak till privatkunder. Kan tilläggas att Schenker Privpak och Schenker är två olika företag. Leveranstiden är dock i genomsnitt 1 dag längre med Privpak än med Posten och vi har väldigt låg felhanteringsprocent med båda företagen. Privpak har runt 1400 utlämningsställen, men har inte fått klagomål på den biten(än). Våra paket till privatpersoner väger allt från 300gr upp till 80kg, och på paket över 3kg har vi fått mycket lägre priser med Privpak än med posten. Vi erbjuder båda alternativen, och i 94-95% av fallen väljer kunderna det lägre priset och en dags längre leveranstid. |
Schenker privpak tar alltså cirka 4 arbetsdagar, postpaketen tar ju tre dagar?
|
Citat:
Det tar 1 dag att flytta kollit från A till B med posten. Sedan tar det ytterligare 1 dag att skicka ut avin om inte avsändaren beställt e-avisering. Det går dock alldelles utmärkt att hämta ut försändelsen utan avin 1 dag är inte 3... /Henrik |
Vet inte om det är lösning. Men vi kränger en del datorhårdvara på nätet, vi försöker alltid skicka grejerna direkt från leverantören. Enda nackdelen är att man inte kan ta betalt med postförskott, men det vill man ändå inte.
Fördelen är att leverantören har oftast bättre avtal med posten än vad du kan få, och man slipper hantera godset, utan kan leverar direkt till kund |
Bumpar igen, detta kanske betyder att DHL äntligen fixar till sitt distnät i sverige:
DHL i Sverige erbjuder internationell paketservice för privatpersoner Kunder kan hämta och lämna DHL-paket på över 1 000 in- och utlämningsställen Stockholm, 24 september 2007. I november går startskottet för DHLs offensiv mot ett helt nytt område – privatmarknaden. Konkurrenskraftiga priser i kombination med snabba leveranser ska få svenskar att skicka sina paket med DHL. I ett första skede täcker erbjudandet Sverige, men redan nästa år kan svenskarna skicka paket över hela världen via DHL. Fram till nu har DHL Express i Sverige fokuserat på företagsmarknaden. Men nu bryter bolaget ny mark och ger sig in på privatmarknaden. Framgångsreceptet bygger på en helt ny affärsmodell. – Kunderna ska få betala för paketservice utefter volym, inte dess vikt. Det är ett modernt och logiskt sätt att tänka kring transporter. Vi har för avsikt att erbjuda fasta priser för paket i olika storlekar, säger Ulf Gejhammar, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Express. Initialt omfattas över 1 000 in- och utlämningsställen i Sverige. Förutom att DHL har tecknat en mängd avtal med lokala handlare inom olika branscher har man även upprättat ett samarbetsavtal med en rikstäckande franchisekedja inom servicehandel. Men det är bara början. – Tillgängligheten till SERVICEPOINT för privatpersoner och för DHL:s redan befintliga 50 000 företagskunder kommer att vara utomordentlig. Framöver blir det lika vanligt med en skylt som kommunicerar SERVICEPOINT som att se en gulröd DHL-bil, säger Ulf Gejhammar. Förutom en ny affärsmodell ska snabb leverans i kombination med hög säkerhet få kunderna att välja DHL. För detta ändamål har DHL ett utbrett nätverk av lokala åkerier, ett effektivt globalt flygnätverk samt robusta kartonger. Förpackningarna är specialutvecklade för att vara extra stöttåliga och för att kunna nå optimal fyllnadsgrad i lastbilarna. Genom ett sådant upplägg skapar DHL optimala förutsättningar för att godset ska komma fram i oskadat skick redan nästa dag. Dessutom ger den höga fyllnadsgraden två viktiga effekter. Dels kan DHL minska sina koldioxidutsläpp genom att samordna godset med mindre körningar som följd, dels kan DHL, som har världens största och mest utbredda paketnätverk som når mer än 220 länder och territorier, erbjuda konkurrenskraftiga priser. Sedan tidigare finns konceptet med SERVICEPOINT i bland annat Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Redan under 2008 räknar DHL med att kunna erbjuda svenskarna transporter över hela världen. Konceptet är starkt efterfrågat av befintliga kunder, men också av privatpersoner som har behov av att på ett enkelt och snabbt sätt kunna skicka paket till släktingar och vänner över hela världen. Bland näringsidkare är det fler som vill kunna transportera sina varor direkt ut till konsumenter. Ett bra exempel på sådana näringsidkare är e-handelsföretag. – En tröskel för den internationella distanshandeln har varit att det har saknats riktigt bra transportlösningar. Genom vårt erbjudande om SERVICEPOINT kan en entreprenör sätta upp en webb-butik och exempelvis erbjuda hela världen skräddarsydda kostymer från Thailand, säger Ulf Gejhammar. En undersökning från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att e-handeln steg med mer än 20 procent under det andra kvartalet i år. Det finns inga tecken på att denna utveckling håller på att mattas av. |
Nu är DHL Servicepoint igång.
|
Citat:
|
Citat:
|
Schenker BTL är ett enda stort skämt.
Jag skickade ett paket som vägde runt 25 kg och var 100 cm X 60 cm X 60 cm med Julklappar hem till släkten i Sverige, problemet var bara att när paketet nådde mina föräldrar så hade det krympt till 15x15x15 cm och vägde 250 gram :blink: ...jodå det lilla paketet hade min hanskrivna adressetikett och tulldeklaration.... Hur i %!!!#@$$! kan man riva bort två (2) etiketter på ett paket och klista på dom på ett annat paket? Jag ringde Schenker och frågade ett antal ggr. vart mitt paket var och det enda svar jag fick vid varje telefonsamtal var - Vi vet inte, du får vänta och hoppas att det dyker upp. ...och det gjorde det efter ett antal veckor....efter Jul. Så det var första och sista ggn. jag använde Schenker. |
Har någon testat Schenker Privpak under längre tid som fortfarande tycker att den suger? Och är DHL Servicepoints ännu ett alternativ? När man tittar på Servicepoints så är det inte direkt lätt att se om utlämningsställen finns mest överallt eller bara här och där.
|
Vi byte själva ifrån Posten till Schenker i mitten av 2006, i slutet av 2006 var vi så missnöjda så vi byte tillbaka till Posten. Då fungerade verkligen Schenker Hämtpaket kast!
T.ex tog det över 2 månader för dom att få till rätt prislista för oss, så det vart många timmar i telefonen och en massa faxande för att få varje faktura rättad. Att sedan vartannat paket kom bort gjorde inte saken bättre. Iaf så fungerade Posten bra det första halvåret, tills förra sommaren då problem börja komma. Paket fastnade i Ånge flera dagar och ibland upp till 1-2 veckor och paket hamnade lite varstans. Vi kontaktade då Schenker igen och vi fick då tag i kontaktperson som har fungerat riktigt bra. Vi tar ALLT genom honom, reklamationer, leveransproblem eller fakturafundering. Detta minskar arbetet för oss. Leveranserna har också blivit hemskt mycket bättre, leveranstiden är 1-2 dagar men såklart förekommer undantag där paket kommer bort eller där dom blir försenade 3-4 dagar. Detta kan jag dock nämna att Posten var värre med under den senare tid vi hade dom. Att Schenker sedan tar betalt per kg (Och inte på volym som Posten.) och sedan har en väldigt bra prisbild gör inte dom sämre. Vi skickar i dagsläget runt 15000 kollin per år och det klarar Schenker utan problem som sagt. Det finns en hel del pengar att tjäna också, vi gick ifrån ett snittpris inkl postförskott på runt 169 kr till ett snittpris på 79 kr. Det blir en hel del pengar och man kan även sänka fraktpriserna till kunderna. |
Vill bara tillägga att DHL Servicepoint är lysande. www.servicepoint.se
|
Citat:
www.dhl.de |
DHL Servicepoint verkar lite konstigt. Har fått en försändelse som jag skall hämta två pendeltågsstationer bort, trots att jag har en DHL Servicepoint 500 meter från mitt hem (dit försändelsen är adresserad)...
|
Citat:
|
Är det någon som vet om DHL tillhandahåller ett API så att kunden kan se och välja sitt utlämningsställe för Servicepoint?
|
Citat:
DHL har färre utlämningsställen än Posten vilket medför att på vissa mindre orter kanske de inte finns. Även om de finns bra till där du bor så tänk på hur dina kunder har det. DHL´s utlämningsställen är inte lika välkända som Postens. Alla vet var man hämtar ut sin Post men inte vart man hämtar paket från DHL. Se till att detta inte avskräcker dina kunder från köp. |
Alltså, vi använder redan DHL Servicepoint och utlämningsställena har ökat dramatiskt sedan starten.
Frågan är har dom ett API och vart hittar man info om det? |
DHL har en av de bästa kundtjänsterna inom logistik. Försöker ha en svarstid på 2 signaler.
0771-345 345 |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag måste faktiskt försvara DHL här, dom har skitbra kundtjänst.
Vi skickar många paket med DHL Europremium, Europack, Europlus, strular något så gömmer dom sig inte, tappar dom bort något så har vi fått ersättning men oftast så hittar dom paketen. Anledningen varför jag frågade om API är för att ofta så brukar DHL lägga ut utvecklingen av deras transportprogram på andra firmor, som Logtrade osv. Men jag bör väl fatta telefonen och ringa dem istället för att behöva försvara dem här. |
DHL jobbar med Unifaun, kolla med dem.
|
Citat:
|
Citat:
Vi skulle ha nytta av ett API till flera sidor också. Har dock en känsla av att de har stängt för dagen nu, får väl ringa själv imorgon och kolla om inget svar dyker upp här. |
Jag har inte ringt än, har haft fullt upp med momsen (måndag) :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson