WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Bli vinnare på sökmotorerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17850)

TjörnDesign 2006-12-02 14:49

Jag har spenderat en hel del tid med att skriva en guideline för sökmotoroptimering.

Den reflekterar inte bara själva sökmotoroptimeringen utan även de faktorer som kan vara avgörande för att lyckas.

Skulle vilja ha lite synpunkter.
Är det någonting jag missat att skriva om eller finns det oklarheter?.

Snälla, hjälp mig att göra den ännu bättre!.

http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp

pitbull 2006-12-02 14:59

En superguide!

Det har du verkligen gjort bra. Det fanns en hel del matnyttigt och lättsmält där.

Fem jordgubbar av fem möjliga.

Problemet med seo.se är att man aldrig kommer ifrån sidan. Ett enormt innehåll som bara blir bättre och bättre.

Gud välsigne dig!

/Stefan

TjörnDesign 2006-12-02 15:04

****rodnar****

:-) Tack :-)

När nu plöjt igenom, återkom gärna med synpunkter (för du läste väl inte igenom allt på endast 10 minuter :-)

pitbull 2006-12-02 15:12

Jodå, både läst och kan bli förhörd om innehållet om så krävs. Har begåvats med ett fotografiskt minne. Kommer jag på något som saknas eller är felaktigt så ska du få bli den första att höra det.

Ingen orsak, det är du som ska ha tack som "strör pärlor för ..." ;) Och alldeles gratis dessutom...

/S

1337pm 2006-12-02 15:16

Tack så mycket. Lärde mig som vanligt något nytt :)

Decibel 2006-12-02 15:23

Bah, jag som precis blev klar med 1-25 i er optimeringsskola och försöker smälta intaget och så kommer ännu mera man bara inte kan ge fasen i att läsa :)

Mycket bra information ni kommer med, har lärt mig massor bara idag :)

Vikarien 2006-12-02 16:17

Rik på innehåll och mycket läsvärd artikel. Därom är vi överens.

Men några kritiska kommentarer till innehållet ville du ha:

Texten under rubriken "Tidskrifter" är lite fattig. Vad vill du säga egentligen, att vi skall lära oss journalistiskt arbete fungera mer som tidskrifter - säg det då. Det räcker huromshelst knappast med att köpa massa tidskrifter. Man måste arbeta hårt på att bli en slipad skribent, både innehållsligt och stilistiskt. (Och förresten gäller det inte endast tidskrifter, utan tidningar generellt, tidskrifter har faktiskt ofta lite för långa artiklar för att passa webben)

Det är inte sant att SM:erna endast ser till enskilda sidor, de ser också till deras plats i en helhet. Det betyder att hela siten och varje enskild sida är viktig!

Tesen att man skall skriva om 1 sökord på en sida och om ett annat på en annan står (i någon grad) i motsättning till tesen att man skall skriva om 1 sökord på flera mindre sidor istället för i en lång.
Och i vilken grad är detta taktiskt? Åtminstone borde det sägas något om rubrik och innehåll på de olika sidorna optimerade för samma ord.

Angående verktygen för sökordsanalys så tror jag inte att de är speciellt bra - vadom Adword?

Sandlådeavsnittet är nog lite tunt va? (hrmm) Vad är en sandlåda? Drabbar den sidor eller siter?
Skall man lägga up de där 30 sidorna från dag 1 eller vad? Är inte 500 sidor att föredra?!

Stycket om sökordsdensitet tycker jag är lite.... ja, onödigt kanske.

Vadom kommantarsfunktioner? (uppdaterar innehållet)

Och till siste en fråga: hur skall man se på förhållandet mellan värdet av att ta bort "gammalt" innehåll och ha så mycket innehåll som möjligt? Dvs: vad innebär uppdatering?

Några språkliga kommentarer:
sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
[för!] vilket sökord man skriver
Den sista satsen i stycker Domännamn är tvetydig - vad har visat sig effektivt?
"såse" ??
"enn" ??

Tack för den givande läsningen!

TjörnDesign 2006-12-02 16:58

Citat:

Originally posted by Vikarien@Dec 2 2006, 17:17
Rik på innehåll och mycket läsvärd artikel. Därom är vi överens.

Men några kritiska kommentarer till innehållet ville du ha:

Texten under rubriken "Tidskrifter" är lite fattig. Vad vill du säga egentligen, att vi skall lära oss journalistiskt arbete fungera mer som tidskrifter - säg det då. Det räcker huromshelst knappast med att köpa massa tidskrifter. Man måste arbeta hårt på att bli en slipad skribent, både innehållsligt och stilistiskt. (Och förresten gäller det inte endast tidskrifter, utan tidningar generellt, tidskrifter har faktiskt ofta lite för långa artiklar för att passa webben)

Det är inte sant att SM:erna endast ser till enskilda sidor, de ser också till deras plats i en helhet. Det betyder att hela siten och varje enskild sida är viktig!

Tesen att man skall skriva om 1 sökord på en sida och om ett annat på en annan står (i någon grad) i motsättning till tesen att man skall skriva om 1 sökord på flera mindre sidor istället för i en lång.
Och i vilken grad är detta taktiskt? Åtminstone borde det sägas något om rubrik och innehåll på de olika sidorna optimerade för samma ord.

Angående verktygen för sökordsanalys så tror jag inte att de är speciellt bra - vadom Adword?

Sandlådeavsnittet är nog lite tunt va? (hrmm) Vad är en sandlåda? Drabbar den sidor eller siter?
Skall man lägga up de där 30 sidorna från dag 1 eller vad? Är inte 500 sidor att föredra?!

Och till siste en fråga: hur skall man se på förhållandet mellan värdet av att ta bort "gammalt" innehåll och ha så mycket innehåll som möjligt? Dvs: vad innebär uppdatering?

Några språkliga kommentarer:
sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
"såse" ??
"enn" ??

Tack för den givande läsningen!

Tack för dina synpunkter.
Jag skall ta dom i beaktande.

Citat:

Det står inte att man skall följa allt som tidskrifterna gör. Studera hur dom fångar din uppmärksamhet och överför den kunskapen till din site.
På så sätt kanske besökaren stannar till och även läser din text.
Var kanske inte tillräckligt tydlig där. Skall redigera lite.

Citat:

Så sant!
Sidorna är trots allt siten.

Citat:

Tror du missuppfattat, eller så förstår jag inte vad du menar.
Mixa inte flera viktiga sökord på samma sida.
Skriv fler sidor per sökord.
Skriv hellre fler sidor än en lång (som min guide, fast den är inte skriven ur seo synpunkt :-).

Citat:

Står om Adwords specifikt.
Kompletterade med det nu, tack!

Citat:

Skall komplettera lite, håller med.
Bygg innehåll på din site över tid, Tanken är att man skapar 30 sidor innan siten är klar för att "temabestämma" siten och få ut den!

Citat:

Knappast onödigt att göra även om få gör det.
Det finns anledningar till att vissa lyckas med optimeringar.
Kanske onödig eftersom jag inte talar om något värde :-)

Citat:

Förstår inte, utveckla gärna.

Citat:

Det är ju upp till siteägaren.
För sökmotoroptimering är det ju bra med mycket sidor ich information.
Det är dock inte bra om det finns likadana sidor, gammal och ny.
En uppdatering ??

Citat:

sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
"såse" ??
"enn" ??

Visst finns det språkliga fel.
Det kommer att justeras :-)

Tack för dina synpunkter!.

berneboy 2006-12-03 07:35

Intressant Hans.

Inget "nytt", och våra åsikter går säkert isär på fler än ett ställe, men en bra sammanställning som många säkert ser som en jättebra utgångspunkt. Jag motsvarar nog inte "genomsnittsläsaren" av det du skriver, men personligen skulle jag helst ha sett mer diskussion kring hur och varför istället för vad.

Ett stycke som jag saknar är "framtiden". Vad tror du om hur utvecklingen kommer att gå. Vilka av de "metoder för att lyckas" som du beskriver är viktigast imorgon, och vilka kommer troligen att ha mindre "värde".

Kommer kanske på fler kommentarer när jag läst igenom det några gånger till. :)

Magnus_A 2006-12-03 12:25

Det är bra skrivet och väl sammanfattat. Det är två punkter som jag själv skulle förtydliga en aning. Dels är det värdet av inlänkar, där man skulle behöva trycka mer på att ankartexten anses oerhört viktigt av just google.
Den andra punkten är frågan om redirects i inlänkar, där det i och för sig finns en diskussion om hur länkarna ska se ut men där det allmänt anses att en redirect 301 Permanently Moved tolkas som en riktig länk av åtminstone Google.

Din slutsats att länkstrategier bör överlåtas till proffsen får väl skrivas upp på marknadsföringskontot, Det går att göra väldigt mycket även som glad amatör. Den sista biten från plats 2 till 1 i google är trög även för ett SEO-proffs.

klon 2006-12-03 12:39

sorry men enligt americansk föregångare så finner man en del general fel som visar på hur kunnig du är i ämnet.
Ex. den enda likheten med en tidning eller ett magasin man bör göra är att du i nedre delen av webbläsaren har folden dvs där tabloiden viks.
Ja marknadsföäring är ett brett område nuförtiden.

rätt tråkig översättning annars för mycket text på en gång och de strategier du talar om är ju sådant som ändras hela tiden.

synd att man ska lura nybörjare och uppmuntra till att göra det

TjörnDesign 2006-12-03 13:52

Citat:

Originally posted by klon@Dec 3 2006, 13:39
sorry men enligt americansk föregångare så finner man en del general fel som visar på hur kunnig du är i ämnet.
Ex. den enda likheten med en tidning eller ett magasin man bör göra är att du i nedre delen av webbläsaren har folden dvs där tabloiden viks.
Ja marknadsföäring är ett brett område nuförtiden.

rätt tråkig översättning annars för mycket text på en gång och de strategier du talar om är ju sådant som ändras hela tiden.

synd att man ska lura nybörjare och uppmuntra till att göra det

Jaha du ?????
Det här var ju en rolig kommentar.
Antar att du med detta vill påstå, vad??
Har jag för lite kunskap om sökmotoroptimering enligt dig??
Är det för lite information för att tillfredsställa dig?

Stycket om magasin läste jag på en annan site, tyckte det var väldigt slående och ville förmedla det.
Skulle det vara något fel med det?

Ser at du blev medlem här den 20:e Maj 2006.
Att påstå att någon gör ett generalfel känns lite luddigt, kan du utveckla.

Gillade speciellt en kommentar du hade i ett annat inlägg:
Citat:

WWW.cyberklon.org har flera hundra artiklar om affiliate och kommer snart att ha det om SEO med.
Och snart gör det väl dig till en expert :-)
Vill inte vara taskig men kom med konstruktiv kritik om du skall göra det!

TjörnDesign 2006-12-03 14:02

KLON:
Tycker att du skal läsa stycket om subdomäner lite extra angående cyberklon.com.
Din hemsida är just en sådan site som Google jagar.

Vikarien 2006-12-03 14:18

Hans,
angående 1 sökord per sida: det finns en motsättning mellan att skriva innehållsrika texter om enskilda sökord och att skriva flera kortare texter (om samma sökord om jag förstår dig rätt). Jag menar, om du har en riktig lång och bra text om ett sökord, låt säga "Skolor göteborg" så är det sannolikare att just denna sida kommer att hamna högt på en sökning på just "skolor göteborg" än en sida som är kortare och/eller har en annan rubrik (allt annat lika).
Därför borde man väl alltid försöka att skriva långa sidor om enskilda sökord (eller kanske: fraser!), som står i sammanhang med andra sidor på siten (tes "skolor" eller "skolor västkusten")?
En enkel fråga: om jag har en site om "skolor", och vill ha besökare som söker info om "skolor stockholm", "skolor göteborg", etc, borde jag inte då skriva 1 lång artikel om dessa respektive sökfraser. Istället för t ex "skolor kortedala", "skolor brunnsbo", osv??

Kommantarsfunktioner kan ju vara ett sätt att få andra att uppdatera innehållet åt dig, gratis.

Om uppdatering: låt alltså gamla sidor ligga kvar (så länge de har kvalitet), men lägg också in nya sidor? Jag menar, ibland ställs man inför valet att ta bort mycket av infon på en sida för att ge plats åt nytt och bättre, och att låta detta ligga kvar tillsammans med lite äldre material på samma sida, vilket gör sidan längre. Hmm, kanske det viktigaste är att man inte tar bort rubriken och inte gör den för kort??

Språkkorrigeringarna var inte kritik, bara ett uttryck för en sjuklig böjelse hos mig : )

TjörnDesign 2006-12-03 14:28

Citat:

Originally posted by Vikarien@Dec 3 2006, 15:18
Hans,
angående 1 sökord per sida: det finns en motsättning mellan att skriva innehållsrika texter om enskilda sökord och att skriva flera kortare texter (om samma sökord om jag förstår dig rätt). Jag menar, om du har en riktig lång och bra text om ett sökord, låt säga "Skolor göteborg" så är det sannolikare att just denna sida kommer att hamna högt på en sökning på just "skolor göteborg" än en sida som är kortare och/eller har en annan rubrik (allt annat lika).
Därför borde man väl alltid försöka att skriva långa sidor om enskilda sökord (eller kanske: fraser!), som står i sammanhang med andra sidor på siten (tes "skolor" eller "skolor västkusten")?
En enkel fråga: om jag har en site om "skolor", och vill ha besökare som söker info om "skolor stockholm", "skolor göteborg", etc, borde jag inte då skriva 1 lång artikel om dessa respektive sökfraser. Istället för t ex "skolor kortedala", "skolor brunnsbo", osv??

Kommantarsfunktioner kan ju vara ett sätt att få andra att uppdatera innehållet åt dig, gratis.

Om uppdatering: låt alltså gamla sidor ligga kvar (så länge de har kvalitet), men lägg också in nya sidor? Jag menar, ibland ställs man inför valet att ta bort mycket av infon på en sida för att ge plats åt nytt och bättre, och att låta detta ligga kvar tillsammans med lite äldre material på samma sida, vilket gör sidan längre. Hmm, kanske det viktigaste är att man inte tar bort rubriken och inte gör den för kort??

Språkkorrigeringarna var inte kritik, bara ett uttryck för en sjuklig böjelse hos mig : )

Uppdateringar är ju igentligen till 100% av godo, oavsett hur man gör.
Det är bättre att uppdatera, fylla på, modifiera eller skapa nytt och låta det gamla ligga kvar (eftersom sökmotorerna indexerat) än att inte göra någonting.
Rådet är att hålla siten levande. Hur det görs kan ju inte jag styra :-) var och en måste tänka till. Huvudsaken är att man tänker på konsekvenserna, oavsett vad man gör!.

Kommentarsfuntioner är ju en strålande källa till "uppdateringar".

Tror inte det är "sjukligt", snarare att mina språkbrister är något jag får leva med :-(
Texten är skickad till vår copywriter, ville ändå publicera den eftersom jag såg ett behov av information!

Vikarien 2006-12-03 14:35

Nej Hans jag förstår inte att du kan säga generellt vem som skall uppdatera vad och hur mycket, men det finns en principiell fråga om förhållandet mellan identifikation och förnyelse. En helt ny text , även om ämnet är detsamma, är kanske inte alltid det bästa. Kan vara bättre att ändra lite i eller bara fylla på gamla texter. Men jag tror vi är ense där.

Alto 2006-12-03 14:48

Great!
Tackar :)

Nicklas 2006-12-03 15:45

Ska bli trevligt att läsa igenom.

pitbull 2006-12-03 17:04

Ärligt talat Klon... Man blir lite ledsen i ögat ibland...

Om dina "klon-sidor" är vad du kan åstadkomma så kanske du inte ska uttala sig om andra människors kunskaper. Har du öht. sökmotoroptimerat någonting, någonsin? Ingenting som märks på dina s.k sidor i alla fall.

Nejdå, jag har inget samröre med Tjörndesign, men jag är djupt tacksam för hans vilja att sprida kunskap och erfarenheter inom SEO. Han är en av de få som bidrar med någonting istället för att alltid ställa frågor om allt på WN.

Du går klart över gränsen när du insinuerar att Tjörndesign "lurar nybörjare".

Det finns mer att skriva, men jag tror att det får räcka här...

/S

kalle73 2006-12-03 17:43

Hej Hans
För en nybörjare som mig är detta en riktig guldgruva, sedan vadå andra gnäller om att de får uppdatera åt dig, är väl riktigt bra för vad jag gissar så är du inte en gud som kan allt inom sökmotoroptimering, utan alla har säkert många som jag mycket att lära och en del inom seo proffs väldigt väldigt lite att lära, eller saker som man inte tänkte på som är självklart för dig.
Än en gång Hans tackar för den artiklen det blev många sidor att skiva ut och läsa innan man lägger sig, har redan läst igenom 2 ggr.

2cool4school 2006-12-03 22:15

Citat:

Problemet med seo.se är att man aldrig kommer ifrån sidan. Ett enormt innehåll som bara blir bättre och bättre.
Så sant.

Intressant artikel som verkligen är läsvärd.

PeterHA 2006-12-04 06:04

Citat:

Originally posted by TjörnDesign@Dec 2 2006, 15:49
Jag har spenderat en hel del tid med att skriva en guideline för sökmotoroptimering.
Den reflekterar inte bara själva sökmotoroptimeringen utan även de faktorer som kan vara avgörande för att lyckas.
Skulle vilja ha lite synpunkter.
Är det någonting jag missat att skriva om eller finns det oklarheter?.
Snälla, hjälp mig att göra den ännu bättre.
http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp

Tack! Mycket läsvärt :)

Sundream 2006-12-04 12:27

Hejsan Hans

Intressant och mycket läsvärd artikel, som vanligt när det kommer från dig.

Betyg: 5 Spanska solar.

Jag hittade kanske ett litet fel.

I höger spalten presenterar du dig och SEO, men vilket år startade foretaget ?

1998 eller 2004 ??

Soliga hälsningar fron Spanien

Lennart

TjörnDesign 2006-12-04 15:13

Hej Lennart.
Kanske var lite otydligt :-)
SEO Logik AB startade 2004.

Regniga hälsninga från Göteborg :-)

Timofey 2006-12-25 21:56

Skriver ut denna fantastiska guide! Tack så hemskt mycket!

Tympanon 2007-01-12 16:49

Måste bara säga att jag uppskattar den här guiden väldigt mycket. Har lärt mig massor, tack!

Timofey 2007-01-14 14:03

En fråga bara: Ni skriver att man ska konvertera svenska tecken enligt följande "Eftersom sökmotorerna inte läser våra specialtecken finns det konvertering för de. Å=aa, ä=ae och ö=oe. Försök vara konsekvent och arbeta med detta.", men använder er själva inte av detta i t.ex. URLen http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp , varför?

Quark 2007-01-24 11:27

Första vill jag tacka för informationen. Alltid välkommet med bra information samlat på ett ställe. Nu får du ursäkta om jag är petig, men vad det gäller läsbarhet så har jag lite synpunkter.

Jag tycker att artikeln är bra upplagd med korta stycken och röd tråd genom den, men det första jag lärde mig om läsbarhet på nätet var "mörk text på ljus bakgrund". Detta har ni på er websajt, men varför nöja sig med mörkgrå och ljust "guldfärgad" text på vit bakgrund? Om läsbarheten ökar med bara ett par procent genom att använda svart text och mörkare "guldfärg" så är det väl värt det?

Har sett så många sajter som är jättefina designmässigt, men precis som ni har grå text på vit bakgrund. Personligen tycker jag mycket bättre om svart text på vit bakgrund på grund av att kontrasten mellan text och bakgrund gör en artikel mer lättläst. Om man vill "stajla" till en text, kan man använda sig av grå färg på nåt enstaka ord för att betona ordet om man använder svart text i övrigt.

Som sagt, jag kanske är petig men där har du lite konstruktiv kritik med betoning på lite.

mazada 2007-01-24 16:48

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Jan 14 2007, 15:03
En fråga bara: Ni skriver att man ska konvertera svenska tecken enligt följande Eftersom sökmotorerna inte läser våra specialtecken finns det konvertering för de. Å=aa, ä=ae och ö=oe. Försök vara konsekvent och arbeta med detta., men använder er själva inte av detta i t.ex. URLen http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp , varför?

Ja, en bra fråga som jag oxå tänkte på...

Alltinggratis, tycker du seo.se är grymma så kanske du ska ha mer likt ett barns beteende... gör inte som dom säger, gör som dom gör :)

Timofey 2007-01-24 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av mazada
Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis
En fråga bara: Ni skriver att man ska konvertera svenska tecken enligt följande Eftersom sökmotorerna inte läser våra specialtecken finns det konvertering för de. Å=aa, ä=ae och ö=oe. Försök vara konsekvent och arbeta med detta., men använder er själva inte av detta i t.ex. URLen http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp , varför?

Ja, en bra fråga som jag oxå tänkte på...

Alltinggratis, tycker du seo.se är grymma så kanske du ska ha mer likt ett barns beteende... gör inte som dom säger, gör som dom gör :)

Märkte att de gör så på en del sidor.
Jag gör som de säger, litar på dem som experter!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson