![]() |
Håller på med min jobbsite och har precis fixat webbhotell för att lägga ut sidan på. Tidigare låg den på en testserver med apache installerat.
Nu när ja lagt in den på One.com´s servrar så har den ingen kontakt med databasen. på one.com´s support sida står det att connetion string till deras mysql server ska se ut såhär: $db=mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord"); mysql_select_db("användarnamn", $db); men när ja lägger in det i connection php filen så blir inget bättre. när jag t.ex på admin sidan (som ligger på www.hitta jobb.se/beta/admin/admin.php) ska lägga till en ny jobbkategori så händer ingenting, sidan bara laddas om. Kan länka in koderna från t.ex admin sidan eller kategori delen sen om det behövs så ni kan felsöka. Inte jag själv som programmerat sidan, därför vet ja inte riktigt hur det ska vara. Sen så måste man väl ställa in olika värden i databasen som t.ex lösenord till adminsidan osv. Hur gör man det? :blink: |
hold that thought.. ska kolla en grej när ja kommer hem från jobbet klockan 14:00
det ända jag behöver veta just nu är hur man på one.com´s phpadmin sida lägger till värden i databasen på olika $strings |
Citat:
Hur som helst kan det ju vara ett tips att använda sig av mysql_error(); för att få ut senaste felmeddelandet. |
Du väljer databas med:
mysql_select_db("databas_namn") or die("Kunde inte välja databas"); Men antar att du får fel redan i connecten?? Som micho sa - lägg in trace av mysql_error() |
Jag har en connect php fil som är gjord för att connecta till sql servern. Den har funkat på en annan databas men nu när allt ligger på one.coms servrar så laddas inte ens sidan. Men när jag tar bort connect php filen så laddas sidan som den ska fast utan kontakt med databasen.
Sen undrar jag hur man lägger till värden i strängar(heter det så) som t.ex $login_namn för min sidas admindel där jag loggar in och kan radera annonser osv. Han som programmera sidan åt mig har vart offline senaste två veckorna så ja får inte tag på han som kan fixa felen på 3 röda :( |
Kan ju vara så att sidan har kontakt med databasen men att de inte finns nånting på databasen än som gör att allt blir helt fel. Kan ju t.ex inte logga in på sidans admindel för de finns ju inga värden för vad loginnamnet och lösenordet ska va.
|
hitta ett fel. hade skrivit lovalhost ist för localhost på adressen på databasen :P
så nu har den kontakt. men ja behöver forfarande veta hur man ställer in lösenord och variabler i sql servern så ja kan logga in på min hemsidas admindel |
Vet inte om jag fattar problemet riktigt.
För att komma år en databas behöver du userid/password. Har du inte det måste en DB-admin ge dig det. Har du ingen DB-admin behöver någon med access till servern fixa detta (som har admin behörighet till mysql). Har du inget av detta har du problem... |
jag har lösenord till databasen.
men databasen är inte inställd. det finns inga värden för t.ex $admin_login som min hemsidas admindel frågar efter. alltså inte för att logga in på databasen utan för att logga in på en lösenordsskyddad sida på hemsidan. http://www.hittajobb.se är hemsidan http://www.hittajobb.se/admin/admin.php är admindelen man anger lösenord och loginnamn för att logga in. dom uppgifterna ska ligga i variabler på databasen, hur ställer jag in det? |
förmodligen har du en databas som du vill föra över till den nya databasservern, eller?
|
nej det är det ja inte har. jag har en tom databas och jag undrar hur man ställer in den så allt fungerar
|
Du har en tom databas på one.com och en databas på din gamla server som är fylld med uppgifter (t.ex. alla user/pass) right? Då måste du ta datan från den gamla databasen och lägga in på den nya.
Eller syftar du på något helt annat? Är lite luddigt |
nej den gammla databasen låg på en persondator vars ägare ja tappat kontakten med. men de ska väl gå att börja från scratch?
när programmeraren skicka sidan så skicka han bara php filerna. så jag behöver ställa in den tomma databasen på one.com så den har data för t.ex lösenord och login på adminsidan. det är alltså två variabler $uid $password nånting sånt heter dom. OBS! Alltså inte password eller login till databasen. utan åhh.. ja behöver ställa in värden för dom lösenord hemsidan frågar databasen om när man försöker logga in på hemsidans administratördel. |
vet fan inte hur ja annars ska förklara det. om någon av er som är php/mysql kunnig vill så kan vi snacka på msn istället så kan ja skicka filerna så kommer ni säkert förstå vad felet är på nolltid.
|
<?php
function validate_login($login_userid, $login_password) { foreach ($_POST as $value) { mysql_real_escape_string($value); } $login_password = $login_password; $sql = "SELECT * FROM status WHERE uid='$login_userid' AND pass='$login_password'"; $result = mysql_query($sql); if (isset($_POST['login_login'])) { if (empty($_POST['login_userid']) || empty($_POST['login_password'])) { return header('location: login.php?err=1'); } else { if (strlen($_POST) > 16) { return header('location: login.php?err=2'); } else { if (mysql_num_rows($result) == 1) { $_SESSION['statusofuser'] = md5('u#hdJdHaa&'); return header('location: admin.php'); } else { return header('location: login.php?err=3'); } } } } } ?> Såhär ser koden ut för när den frågar om de inskrivna värdena för $login_userid & $login_password jämförs med den man skrivit in i textrutorna när man tryckt logga in. det är dom strängarna som inte har några värden. förstår ni bättre nu? |
Du måste ju alltså ladda tabellen status med dina uppgifter... Om du har en tom databas finns ju inga användare upplagda - du måste väl initiera din databas?! Vem har skapat den tomma databasen?
|
Även om du inte har den gamla databasen tillgänlig, har du i alla fall databasstrukturen? Den måste du ha, annars arbetar du i blindo.
Mvh/ Niklas |
nej det har ja inte.
|
Programmeraren bör ha den strukturen, testa och hör med honom.
Mvh/ Niklas |
Det är just det. jag får inte tag på han.
Han kallar sig Q på msn om nån vet vem han är. Nån som kan hjälpa mig göra en ny databasstruktur genom att kolla på dem programmerade php filerna? |
Citat:
Testa att göra en tabell som heter status, med fälten uid och pass, och lägg sedan in t.ex. en rad med uid=0, pass="test" och se om det går att logga in med det. Det kan du göra i phpmyadmin. Givetvis möjligt att det ska vara fler fält, t.ex. username eller ngt liknande. Hjälper inte det får du kolla igenom fler filer, och kolla i SQL-satserna som finns i dem, där ser du ju vilka fält och tabeller som anropas, det ska inte vara så svårt. |
hur gör man det i phpadmin då? tack för hjälpen!
|
micho>> Doh! Lite får du kolla upp själv, phpmyadmin är ju inte "Rocket Science" precis...
Såhär gör du: Välj rätt databas, "Skapa ny tabell", fyll i rätt värden, spara... |
jo ja har försökt.. skapa ny tabell gick lätt men få in $uid & $pass va inte lika lätt..
http://phpmyadmin.hittajobb.se gå in där och gör som det ska vara. login är hittajobb_se och temporärt password är: webmaster |
micho>> "Lägg till", 5 alternativet i menyn när du är inne och kollar på en tabell för att lägga in nya värden i phpmyadmin.
Jag gick in där nu och la till "0","test" som uid, pass, så du kan ju testa det. |
jag ändra dom till micho/micho och provade logga in och nu fungerade det. nu behövs det "bara" läggas till övriga tabeller som används. ska försöka mig på det tack fö hjälpen. skriver här igen när nästa problem dyker upp :)
|
okej fick på egen hand till kategorierna och allt så det funka också men nu vet ja inte riktigt hur jag ska göra när ja ska skapa tabellen för annonser kolla här:
mysql_query("INSERT INTO annonser (ip, lon, ovrigt, foretag, rubrik, location, epost, ansokan_epost, beskrivning, arbetsgivare, arbetstid, vantad_nyckel, date, time) VALUES ( '$ip', '$_POST[lon]', '$_POST[ovrigt]', '$_POST[foretag]', '$_POST[rubrik]', '$_POST[location]', '$_POST[epost]', '$_POST[ansokan_epost]', '$_POST[jobb]', '$_POST[arbetsgivare]', '$_POST[arbetstid]', '$vantad_nyckel', '$date', '$time')"); hur ska de då se ut i databasen.. samma login/lösen gäller så gå gärna in och ställ in det åt mig. |
Kommer du hem och diskar åt mig då eller?
|
Bara en liten snabb fråga, du sa att du bara hade fått PHP filer.
Du har alltså inte fått nån SQL fil för att bygga upp de tabeller samt lägga in de data som sidan behöver för att fungera? Har jag uppfattat dig rätt? EDIT: Var visst en aning trött missade sidan 2 innan jag skrev. |
jag försöker faktiskt lära mig.. efter någon gått in och ändrat nåt så kollar jag hur dom gjort. jag fixade faktiskt kategori tabellen själv.
rille77: det stämmer jag fick ingen sql fil bara klient php filerna. |
Om du bara fick PHP filerna och inget annat så skulle jag nog ta utvecklaren i örat då PHP filerna eg är värdelösa utan en fungerande databas.
Det du kan göra om du inte lyckas få tag i databasen är att gå igenom alla PHP filer och kolla vilka tabeller som behövs och vad dom ska innehålla, problemet där är att du inte har så stor koll på vilka datatyper det ska vara. Satsa på att få tatg i utvecklaren och se till att du får SQL filen för att skapa allt innehåll i databasen, det är hur enkelt som helst i PHPMyAdmin. |
men det är så att han inte vart kontaktbar på en månad så ja tror han bytt msn eller blockat mig. kan inte kräva så mkt då jag fick php filerna gratis. jag försöker bygga upp en databas från scratch genom att studera php filerna och de är när ja stöter på problem som ja skriver dom här.
|
Ok så det var inget du hade betalat för alltså.
Ja då är det svårt att begära något. :P Då vet man vad du sysselsätter dig med den närmaste tiden alltså! Man får hoppas att allt ordnar sig till slut. |
Nej precis men nu försvann min fråga på sida 2 så ja klistrar in den igen.
mysql_query("INSERT INTO annonser (ip, lon, ovrigt, foretag, rubrik, location, epost, ansokan_epost, beskrivning, arbetsgivare, arbetstid, vantad_nyckel, date, time) VALUES ( '$ip', '$_POST[lon]', '$_POST[ovrigt]', '$_POST[foretag]', '$_POST[rubrik]', '$_POST[location]', '$_POST[epost]', '$_POST[ansokan_epost]', '$_POST[jobb]', '$_POST[arbetsgivare]', '$_POST[arbetstid]', '$vantad_nyckel', '$date', '$time')"); hur ska de då se ut i databasen.. vilka värden ska ja lägga in? |
såhär ser ett anrop ut när den frågar efter annonserna.
$sql = "SELECT * FROM annonser WHERE nyckel=vantad_nyckel AND epost_status=1 ORDER BY id DESC LIMIT 15"; så hur ska tabellen se ut med variablerna? |
ingen som vet ingen som vet..
|
Ärligt talat ja, vi kan säga det. Men då kommer vi behöva skriva varenda tabell :)
|
nej inte varenda :P ja försöker ju själv innan jag frågar.
|
micho>> Mitt tips till dig är att du sätter dig ner och lär dig php + mysql ordentligt från grunden... Det finns inga genvägar (inte så många iaf... =)
Alternativ två är att du är beredd att betalar stålar för att någon annan ska fixa dina problem. INSERT INTO annonser (ip, lon, ovrigt, foretag, rubrik, location, epost, ansokan_epost, beskrivning, arbetsgivare, arbetstid, vantad_nyckel, date, time)... Du ska ha en tabell som heter annonser som ska innehålla.... Gissa vad? Jo, alla fält som står kommaseparerade inom paranteserna så klart! Notera att du kan få stora problem på sikt om du inte väljer bra datatyper (och det har jag en känsla av att du inte gör...) |
Citat:
Jag listade faktiskt ut det där på egen hand. Så att beskrivining, arbetsgivare o allt det där fick värden. men när jag sen gick in på hemsidan så står det att det finns 5 jobb. men dom är inte listade i t.ex "Senast inkomna jobb". det står: FROM annonser WHERE nyckel=vantad_nyckel AND epost_status=1 ORDER BY id DESCLIMIT 10 då undrar jag eftersom dom inte listas.. om "id" är ett värde som ska finnas med i "annonser" tabellen eller om de är nåt som finns i MySQL från början. EDIT: Nu klura ja ut det själv också! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson