![]() |
Har en del frågor om lägsta prissajterna..
Hur seriösa är de på en skala från 1-10? Delas "priserna" ut eller det ges till vänner? Programvaran bakom är det någon standard som alla kör eller? Ha en bra helg! |
Bidme skickade för ett par månader sedan ut spam, samma e-post mottogs i 2 dagar i följd. Det roliga var ju att jag inte har en susning om hur dem fått tag på e-postadresserna. De använde en estnisk e-postserver för att göra utskicket. Må dem brinna i helvetet.
|
Med tanke på att verksamheten är olaglig så måste man säga att dessa sidor är ytterst oseriösa och ang. programvaran så är den enkel att göra själv.
|
Ganska "fiffig" affærsidè, tycker jag. Kreativt och påhittigt från den førsta sajten. Sen finns det såklart många som rider på andras idèer, och hær kommer æven folk som ser sin chans att tjæna snabba pengar och sen førsvinna under ytan.
Jag personligen tycker det ær ganska urspårat och jag litar verkligen inte på någon av dessa sajter. |
Citat:
Det finns alltid mindre seriösa aktörer (t ex de som spammar osv), men det gäller alla branscher. Vet att vissa sajter har börjat ringa till konkurrenters utannonserade vinnare (med hjälp av t ex hitta.se/birthday.se för att kolla uppgifterna) för att därefter kontrollera vilka som får priserna (eller OM de får dem). De som väljer att köra rena bedrägerier på detta sättet lär ju inte bli direkt långvariga, precis samma sak som att ta förskottsbetalningar för produkter och strunta i att skicka något till kunden... |
alla siter har egna program för inläsning och matchning.. överföringarna av priser och lagersaldon görs med hjälp av prisfiler i antingen XML eller CSV
|
Vilka är de största lägsta bud siterna?
|
Tror nog att majoriteten är såpass seriösa att de delar ut priset till den som lagt lägsta budet, men är nog många som försöker suga ut så mycket som möjligt, t.ex. så att de får in dubbelt så mycket pengar i budavgifter som produkten är värd. Sen är nog risken att några små hinner slå igen innan de fått in tillräckligt många antal bud för att sälja någon dyr pryl...
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
MVH |
Lotteriinspektionen endast för få behålla Svenskt spelmonopol och sno ut så mycket pengar som möjligt i skatt.
Så är fel kalla det olagligt bara för staten tycker det ska vara det, många lär vara seriösa men man behöver kanske inte välja den minst okända. Samt tror att mer Svenskar tycker att lotteriinspektionen kan dra åt helvete och läggas ner mer än folk tycker lägste budauktioner är olagligt. Demokratiskt samhälle? Knappast. Problemet kan väl bli när många tvingas köra det via utlänska bolag än kunna köra det direkt i Sverige. |
Citat:
Oavsett vad man tycker så är lotteri olagligt i Sverige och detta kan inte på något sätt klassas som något annat än just lotteri. Många kringår detta genom att ha utlänska bolag men begår ändå ett brott eftersom huvudverksamheten kvarstår i Sverige. Riktar man sig till Sverige (vilket dessa sidorna knappats kan hävda att de inte gör med endast svensk text) ska man följa lagen i Sverige och faktiskt även skatta i Sverige. Vad jag vet är det ingen eller nån enstaka av sidorna som tänkt på detta... Av sidorna är många oseriösa, ännu fler begår brott och alla utom en är ute efter snabba pengar genom att kopiera en idé. Dessa lotteri/hassardverksamheter tjänar bra med pengar på att spela av andra sina pengar, gå tillbaks 50 år så var det maffiorna som höll på med det men idag är det staten och andra fula fiskar. |
Vilket jävla skämt. Har ni en suck om vad ni snackar om?
Ett bolag är inte skattskyldigt i Sverige pga att de säljer tjänster/produkter till Sverige, hur skulle världen se ut då.. Var har du fått denna informationen från? Källor tack. Läs på lite mer kring skatterätt innan du gör ett sådant uttalande, det är en aning fler faktorer inblandat än huruvida man säljer till svenskar eller inte & därefter bedöma var du ska erlägga bolagsskatt. Bl a Bidster är i övrigt ett engelskt bolag som också framgår tydligt på deras hemsida, dvs de är inte en svensk juridisk person. De lyder därmed inte direkt under svensk lag. Lotteriinspektionen har polisanmält flera liknande siter tidigare också, utan resultat i dagsläget. Klart de gör vad de kan för att stänga sajterna, inget tvivel om det, men det är precis samma tolkning av lagen som vid t ex pokerspel (dvs om det är turspel eller skicklighetsspel - glöm inte att du kan påverka ditt utfall på lägstabud-siterna & förlitar dig därmed inte enbart på turen). Edit: Bara för att någon tolkar det som ett lagbrott är det inte ett lagbrott. Jag väntar fortfarande på en dom som ger lotteriinspektionens tolkning av lagen rätt. Edit2: Tolka inte mina inlägg som att jag stödjer eller premierar någon sida i diskussionen eller är för/emot planering av bolagsstrukturer pga rättsliga eller skattemässiga fördelar - jag är bara så fruktansvärt trött på de som inte har någon fakta bak sina inlägg på WN. |
Citat:
Citerar Skatteverket gällande utlänska företag: http://www.skatteverket.se/infotext/artikl...bc80004949.html Citat:
Sen har vi de som faktiskt insett detta och tagit det ett steg längre med att ha bolaget skrivet delvis på bulvaner. CFC-Bolag, alltså bolag som ägs eller kontrolleras av personer bosatta i ett annat land än där bolaget är registrerat eller bedriver sin verksamhet ska beskattas i det land de bedriver verksamhet i och följa de lagar som finns där. Lagarna runt vad som är CFC är lite luddiga men äger du minst 25% eller att det går att bevisa att du faktiskt styr bolaget faller det under CFC. Har sett många och åter många som tror sig vara smarta och skriver då över 80% till kusinen utomlands och tror sig igen kunna undgå reglerna. Men glömmer bort att ägarna måste vara helt oberoende juridiskt, blodsmässigt och bolagsmässigt. Men säg att de tänkt på allt detta? Ett offshorebolag 100% ägt av utländska bulvaner helt utan koppling som bedriver verksamhet i Sverige eller om den riktiga grundaren faktiskt inte är bosatt i Sverige. Även dessa bolag är skyldiga att registrera en svensk filial som ska beskattas i Sverige och följa svensk lag enligt nedan. Jag vill se den som tror sig kunna sälja Uran i Sverige med argumentet att det minsann är ett utländskt bolag och görs över Internet. I filiallagen stadgas att: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7...ST&BET=1992:160 Citat:
Citat:
Att det skulle finnas någon som helst skicklighet i att välja ett nummer är ganska löjligt. Är det skickligt att välja rätt nummer på lotto? Är det skickligt att välja rätt lott ifrån en lottring? Det är ju faktiskt lite större chans att de i slutet hamnar högre upp i skålen sen. Någonstans måste gränsen dras oavsett vad man tycker om lotterilagen. Riktar du dig till svensk marknad med ditt lotteri så säger lotterilagen följande, du behöver inte precis vara utbildad jurist för att tolka det: Citat:
Jag gillar inte LI och bestrider själv deras regler men att hålla på och försvara hyckleri är ganska patetiskt. De som driver såna här verksamheter är ute efter att tjäna pengar genom att få folk att spela bort sina pengar. Lägg till på detta en mycket ung målgrupp och att många av dessa sidor har visat sig att inte dela ut sakerna, inte betala sina skulder och att 9/10 faller på någon av de åtskilliga fallgropar jag nämnt. Och nej någon källa på det kommer jag inte att skriva. Vill du ha en juridisk diskussion så tar jag det med glädje i PM men påstå inte att det saknas någon källa. |
Liknelsen med rån var nog lite väl att ta i, som du också nämner finns inget prejudikat i dagsläget för den här typen av auktioner - det finns det däremot för rån, stöld, bedrägeri etc. Lotteriinspektionen bedömde först att det inte var ett lotteri - därefter gjorde man en helomvändning och tolkade det som olagligt spel (förmodligen för att skydda det svenska spelmonopolet) - det är därav jag tvivlar på att det skulle kunna gå genom rent rättsligt (borde det inte gjort det vid det här laget? lotteriinspektionen anmälde en drös med sajter i somras..?) bl a med tanke på medlemskapet i EU som kan påverka dessa lagarna.. Den som lever får se, vi bör ju se resultat på polisanmälningarna inom kort & jag betvivlar att någon av lägstabudsiterna gör något innan det finns ett prejudikat..
Slutsats: Ja, LI anser att lägstabudauktioner är olagliga, men å andra sidan har LI anmält en hel del andra fall där förundersökningar har lagts ner (t ex när NRF fick för sig att anordna Roulette på Sergels torg i Stockholm. Källa: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...62398&from=rss) Vad gäller beskattning så är det väldigt luddigt, vi kan båda spekulera i hur ägarskapen ser ut för de olika bolagen, jag har tidigare diskuterat just UK-bolag här på WN där jag nämnt att CFC faller in ganska omedelbart för de småkillarna som tror sig slippa skatt genom att flytta bolaget utomlands. Utgår man från att det är ett fåmansbolag så faller CFC-reglerna in, men jag tror inte att de gör det när man kollar på den handfull seriösa bolag inom branschen vi diskuterar. Dock en personlig spekulation :) Vad gäller driftställe så var du mer påläst än mig, min tolkning var att fast driftställe i Sverige gick att undvika för bolag med "rätt" uppsättning, exempelvis med programmerare utanför Sverige & en företagsledning som inte är skriven i Sverige (förutsatt att ägandeskapet inte faller in under CFC-reglerna). Ponera att bolaget inte enbart har försäljning till Sverige - hur tolkar du en sådan uppsättning mha filiallagen? Det är på den punkten samtliga svenska budsiters uppsättningar faller skulle jag tro.. |
Vad det än gäller så kommer folk flytta bolag från Sverige eller bedriva saker från utlänska bolag. Spelar ingen roll vad för lagar som införs kommer inte förändra något.
Varför ha Svenska anstälda som kostar en förmögenhet när dom kan ha det i andra länder och ge 4:- i timmen. Finns anledning att produkter som inte tillverkas i Sverige inte kostar något mot saker som tillvärkats i Sverige. Se bara på spritmonopolet, folk importerar sprit. Tror ni verkligen om det nu skulle gått upp i domstol att auktionerna är olagliga att det skulle förändra något? |
Lotteriinspektionen kan dra åt helvete.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson