![]() |
Är FSDATA nere? Kommer varken åt deras huvudsida eller åt de sidor jag har hos dem? Har nu varit nere ett par timmar nu. Är det bara jag som inte kommer åt dessa sidor eller är det fler som har märkt detta?
|
Jopp, passerat 2h nertid nyss, både colocation och dedikerat, så antagligen nåt nätfel eller så.
|
Citat:
Dom har tydligen problem med internetanslutningen idag och felsökning pågår fortfarande. |
Deras prefix finns inte ens i BGP...
|
Har inte webbhotellföretag alternativa uppkopplingar/linor om den ena skulle ligga nere? Helt oacceptabelt att det ligger nere i så lång tid. Mindre störningar på några minuter kan jag förstå men att ligga nere i flera timmar har jag svårt att svälja.
|
Det finns ett par stora aktörer som inte har redundans. Loopia fick mycket skit för detta men har åtgärdat det vad jag förstår.
|
Nu fungerar det...
|
3h 17min nere enligt våra loggar. Inte bra...
|
Funkar inte här.
Edit, funkar nu! |
Det är grymt segt på endel burkar, men uppe är det nog.
|
Telenor som legat nere i stora delar av Skåne under ca 3 timmar.
|
Upplever fortfarande spontana avbrott på colo
|
Orsaken var ett strömavbrott hos telenor.
http://www.idg.se/2.1085/1.82145 |
Verkar som att även Spray har problem. Några av mina sidor på Spray webbhotell fungerar inte. Ringde supporten och även de har driftstörningar. Har det något samband med Telenors avbrott även här?
|
Sprays utrustning har jag för mig står i Stockholm hos InterXion. Så det bör inte hänga ihop med Telenors problem i Helsingborg
|
|
Omkring 16.00 idag märkte jag att samtliga VPS-konton jag har hos FS-Data var helt otillgängliga via webben. Jag väntade i fem minuter och skickade sedan in en supportfråga. Jag har fortfarande inte fått något svar, och VPS:erna här otillgängliga.
Jag valde ju FS-data för att de brukar vara stabila. Vad har hänt? |
Njae, omkring. Jag blev underrättad om att VPS:erna gick ned runt 15:30, och fortf. har inget skett.
|
Står inget på deras driftinfo sidan ens, provat ringa till dom?
|
Citat:
|
FSdata nere igen?
|
Citat:
|
Det borde ju ha gått något slags larm på FS-Data vid det här laget. Eller tänker jag snett nu?
|
Vet inte om dom kör någon övervakning, dom lär inte göra det på kundens VPS men om hela servern dör borde dom ha larm på.
Tekniskt sätt går det ha larm på allt som hög cpu, förlite minne etc. Fast nu vet vi inte vad som dött riktigt, men är skumt att dom inte har märkt det. Men vet inte hur många VPS servrar som dött, om det bara är en eller alla. |
Klockan 08.26 i morse fick jag svar på min fråga där det stod att felet var att servern var nere. Den har dock inte kommit igång än.
|
Jag har också ett par VPS:er hos FS Data som varit nere sedan söndag vid 15-tiden - så det kan väl knappast vara en enda fysisk maskin som slocknat?
|
Nu verkar det vara fart på servrarna igen.
|
Alla kan ha suttit på samma NAS/SAN eller något som gått ner, förstår inte annars vad dom skulle gjort för lyckas få ner alla VPS servrar annars som tog så långtid.
|
FSdata har i alla fall förlorat mig som kund. Jag ser inga omständigheter som skulle kunna ursäkta ett så här långt avbrott.
|
Here we go again...
eller är de kanske Ooops i did it again Strömfel igen, men ett par burkar ville inte starta efter diskfel i strömfjasket, heja! |
Gick FSDATA ner? För ser inget nertid för fsdata.se någon stans.
|
De enda jag vet är att strömmen dog i deras hall på ett helg gäng servrar i några minuter (även de med deras ups-tjänst). Flera av dom burkarna kom inte online igen p.g.a. diskcheck-fel.
O deras tekniker var mycket hjälpsam, strax före 22 sa han att nu skulle han stämpla ut, därmed basta :) Nu är jag inte drabbad men har haft fsd´s kund i örat en längre tid som ville ha hjälp. Lite halvskojjig reaktion från kunden ifråga... (22:13:20) (-----) men vad säger fsdata nissen då funkade det? (22:13:30) (Decibel) han gick hem (22:13:34) (-----) eh va (22:13:42) (-----) gick han hem? |
Står inget på deras driftinfo sida om det, fast är självklart att varje tekniker få fixa upp allt om det nu dog.
Var det dom själva som sabbade elen tro? |
Citat:
Ska tilläggas att det var dedikerade burkar de handlade om, ännu mindre möjlighet för kunden själv att trixa. Hans ansvar sträckte sig till att strömmen kom igång igen, so far är jag också med... |
Fyfan vilken grov vårdlöshet från deras sida, att elen gick är kanske deras fel.
Men är självklart att dom ska ansvara för att allt kommer upp igen och ta in folk som kan sina saker. Om dom har en inkompetent tekniker så måste dom ju ha någon som kan hoppa in som jour som vet hur man gör. Jag skulle blivit så jävla arg så det inte är sant om det var min server :P Men har hört en hel del om att dom inte haft personal på dagtid ens för lyckas starta om vissa saker :P |
Att elen försvinner är, i princip oavsett anledning, deras fel. Har de ingen redundans i elförsörjningen?
Är det en tilläggstjänst hos FS Data? En vettig hall klarar dagar utan ström... Nu skall inte en sådan situation kunna uppstå utom i mycket extrema fall, men ändå... Lite ofta detta händer kan man tycka. Inte bara hos FS Data utan öven hos ett par andra av de allara största aktörerna i landet... Obegripligt i mina ögon. |
Elen i detta fallet är det minsta värsta, att inte ens fixa problemet som dom skapade vid avbrottet utan bara gå sin väg är mycket illa.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson