WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Co-location och leveranstid (crystone.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17229)

1915 2006-10-31 13:32

Så det blev Crystone.se till slut. Beställde co-location av dem den 2006-10-20 och de var jäkligt snabba på att skicka faktura, som jag betalade direkt. Efter det har jag inte hört ett knip från dem. Jag inser att det inte är mycket att göra så länge RIPE inte tilldelat någon ip-adress än, men.....

Hur lång tid tar det?

Varför svarar de inte på mina mail?

Varför löper abbonemanget på från den dagen som de skickade ut fakturan, jag betalar ju för dagar som jag inte kan ha någon användning för?

Leverans inom 10 dagar från betald faktura skriver de. Det är ju typ.. nu. Vad jag vill veta mest av allt är vilka väntetider som är normala för co-location. Om det är jag som är otålig eller om det är crystone som är sega.

robertsson 2006-10-31 13:46

När jag beställde co-lo hos Crystone i sommras lovade dom 3 dagars leveranstid. Fakturan kom direkt men inget mer. Efter 1 månad hade det fortfarande inte hänt något så jag tog ett annat hotell.

patrikweb 2006-10-31 15:31

Dom kan inte skylla på RIPE, isåfall värsta skitsnacket. För lär gissa att dom redan har sådan stor AW så dom inte behöver skicka någon ansökan till RIPE utan endast skapa det själv.

Sedan om det nu skulle varit mycket stort nät så brukar man max behöva tjafsa någon vecka med RIPE.

Tobab 2006-10-31 15:35

De blandar väl inte in RIPE då man lånar ip-adress från Crystone så länge man är kund?

Att inte supporten och försäljningsavdelningen hör av sig har jag också varit med om. Crystone var bra innan de blev uppköpta.

1915 2006-10-31 15:39

Underligt, 25 minuter efter att jag postat mitt inlägg här fick jag all info jag behövde från crystone...

empty 2006-10-31 15:41

När jag beställde co-location av crystone tog det 30 min.


Jag ringde och frågade om dom kunde ta emot oss, och dom svarade att vi kunde komma och lämna servern direkt. Vi fick till och med sätta upp den själv. Galet! :)

/empty

patrikweb 2006-10-31 15:43

Citat:

Originally posted by Tobab@Oct 31 2006, 16:35
De blandar väl inte in RIPE då man lånar ip-adress från Crystone så länge man är kund?
Att inte supporten och försäljningsavdelningen hör av sig har jag också varit med om. Crystone var bra innan de blev uppköpta.

Jo delvis, PA space som LIR har får man inte ta ifrån utan måste göras ansökningar ifrån det. När en LIR har skött sig och fått en del ansökningar via RIPE får dom ett AW (Assignment Windows) som betyder att dom kan skapa space så stort som deras AW är utan RIPE måste godkänna det.

Fast små space är inga problem det godkänner RIPE direkt, men som colocation leverantör så är det alltid smidigare ansöka om en /24 eller /22 till sig själv och sedan dela ut små space i det för slippa göra en ansökning per /28 eller liknande.

EDIT: Lite små stavfel

inpbox 2006-11-01 05:16

Stod hos Crystone för ca 10 månader sedan. Köpte extra ip adresser ( 256 st ) och det tog ca 2 månader innan jag fick det levererat och klart. Tror säkert dom har bättrat sig sedan dess.

SimonP 2006-11-01 09:22

Jag hade samma problem med Crystone förut, jag beställde Co-location, men det tog sån tid att jag avbokade allt.

Crystone_ 2006-11-01 11:33

Normalt har vi kort leveranstid för co-location. Från det att servern ankommit är den uppe inom 2 arbetsdagar. Vi kommer se över vår rutin för utskick av IP-nummer, eftersom det troligen är där det som tagit tid vid dessa tillfällen. Något som vi självklart beklagar! Vår abmition är att det skall ta högst ett par dagar från det att kunden betalat tills dess att kunden kan leverera servern till oss.

Som sagt, vi arbetar för att bli snabbare!

/Stefan, Crystone

kullervo 2006-11-01 12:17

Flera dagaras leveranstid är en sak med 2 dagars uppsättningstid? Upp till några timmar är skäligt enligt mig så länge man har kommit överens om en tid som passar för leverans.

Crystone_ 2006-11-01 13:46

Om kunden önskar och säger till i god tid innan så kan vi alltid sätta upp en server vid ett speciellt tillfälle, som i samband med leverans.

Att vi säljer så stora mängder av co-location och dedikerade servrar är en av anledningarna till att det ibland kan tå någon dag extra. Men åter igen, vi arbetar för att bli snabbare.

/Stefan, Crystone

robertsson 2006-11-01 13:56

Citat:

Originally posted by Crystone_@Nov 1 2006, 12:33
Som sagt, vi arbetar för att bli snabbare
/Stefan, Crystone

BLA BLA BLA BLA BLA

Mycket snack och lite verkstad!! Jag beställde 19 april och inte ett skit hände förrän jag ringde er efter 2 veckor. Blev erbjuden 1 vecka kompensation efter ganska lång förhandling med kundtjänst. HAHAHA, sug på den karamellen :) 1 vecka kompensation för 2 veckors försening.

Så jag ringde upp er VD som som då lovade att ni skulle se över rutinerna. Sedan la han väl på luren och skrattade åt mig. Att ni vågar er hit för att sprida samma smörja igen är patetiskt.

Att det sedan var kångel att få tid för att ställa ut servern är ytterligare en historia.

Skojjare är bara förnamnet...

Alpha 2006-11-01 16:17

Citat:

Originally posted by 1915@Oct 31 2006, 16:39
Underligt, 25 minuter efter att jag postat mitt inlägg här fick jag all info jag behövde från crystone...

Ett till levande bevis på hur fin makt WN har ;)

Företag som inte ens svarar på sina kunder säger väl allt..

Rvn 2006-11-01 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av Alper
Citat:

Ursprungligen postat av 1915
Underligt, 25 minuter efter att jag postat mitt inlägg här fick jag all info jag behövde från crystone...

Ett till levande bevis på hur fin makt WN har
Företag som inte ens svarar på sina kunder säger väl allt..

Rätt kul att de inte svarar på mail men lägger ner tid på att kolla om någon skriver negativa trådar och svarar i dem... OSERIÖST till max!

NBonline 2006-11-01 19:10

Ja Crystone har verkligen ändrat karaktär från det dom varit. När vi satte dit vår server så fick vi uppgifterna om ip och annat på 1 timme. När vi kom med servern så satte dom upp den på direkten. När det sen blev strul under helgen som kom, det var påskhelgen, så fick vi full serverice av dom och hjälp med att lösa problemet.
Har inte haft några större problem under de 3 år vi varit kunder där.
Men nu när man ber ställer frågor till supporten och de hänvisar till att en försäljare ska kontakta mig, ja då funkar det sällan. Sist tog det 3 veckor och 2 påminnelser för att lösa frågan.
Som sagt, både ris och ros till Crystone. Man kan väl säga i deras fall, det var bättre förr.....

Hoppas de lyckas med att bygga en trovärdig organisation i framtiden.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson