WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Få tillgång till MSN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17121)

empty 2006-10-26 08:06

Någon som vet någon webmessenger förutom msns egna? (blockad)

Sitter och jobbar med datorer på mitt nya jobb och ibland blir det långtråkigt då det finns väldigt lite att göra ibland, då skulle det kännas bra med MSN :) Alla standard sidor är blockade.

Jag har testat att köra fjärrhjälp till min egen dator men.. blockat :)

:blink:

/empty

Mattias 2006-10-26 08:14

Det finns:
- Ebuddy
- ILoveIM

empty 2006-10-26 08:25

Dom är blockade som "Instant messaging" :(

/empty

zilda 2006-10-26 08:32

Testa meebo.com

empty 2006-10-26 08:37

Nop, tyvärr inte den heller! :(

Måste typ vara någon totalt okänd.. :)

/empty

Alex 2006-10-26 09:24

Men tunnla ut...
Ta reda på vilka portar är öppna, starta en tunnel och använd sockscap för att tunnla MSN därigenom.

DeSoto 2006-10-26 09:26

Kan du inte köra MSN webbmessenger via någon webbproxy?

Charlie 2006-10-26 09:27

Kolla om du kan sätta upp någon slags proxy hemma. Borde finnas program man kan ladda ner och konfigurera. Typ webbtjänst som kommunicerar med XML över port 80, och skickar svaren från en... hm. I och för sig måste det väl vara ganska anpassat till MSN, eller får du själv installera valfria program på din dator? Så att det inte måste vara ett webbinterface dvs.

empty 2006-10-26 09:27

Allting går genom proxyservrar. Och jag vill inte sitta och portscanna... stenkoll...

Får fundera hur jag ska göra.. :)

/empty

Mattias 2006-10-26 09:33

radmin? ssh chatta (Y)

empty 2006-10-26 09:41

Har försökt få igång puttyn, men den tokvägrar. Har försökt med gällande proxyservrar.

Ska sätta upp remote desktop på port 80 när jag kommer hem. Får se om det hjälper.

Alla tips uppskattas!

/empty

RickardP 2006-10-26 09:42

SSH mot en linux server/dator och sitta med textbaserat eller VNC, VNC kan du ställa in vilken port du vill så ställer du in VNC på din dator hemma att köra på port 80 så lär du kunna köra det från datorn på jobbet..

VNC behöver man oftast inte installera en klient för.

SimonP 2006-10-26 10:05

Prova detta
http://www.ninjaproxy.com/cgiproxy/n...enger.msn.com/

jomper 2006-10-26 10:06

Det som brukar funka bäst på paranoioda ställen är att ha en ssh-tunnel ut på port 443 så kan man tunnla ut vilken trafik som helst. Rekommenderar det inte förstås, det är ju att kringgå allt deras säkerhetstänk..

Danski 2006-10-26 10:23

Har inte gmail någon sorts chatttjänst när man är inloggad på webmailen?

HenSod 2006-10-26 11:20

Citat:

Originally posted by Danski@Oct 26 2006, 10:23

Stämmer. Och det fungerar mycket bra.

autosvar 2006-10-26 12:20

Citat:

Originally posted by jomper@Oct 26 2006, 10:06
Det som brukar funka bäst på paranoioda ställen är att ha en ssh-tunnel ut på port 443 så kan man tunnla ut vilken trafik som helst. Rekommenderar det inte förstås, det är ju att kringgå allt deras säkerhetstänk..

Ja och det är väl det som borde respekteras även om det till och med kan vara ett hinder för att kunna arbeta effektivt (icq-support med vänner och kollegor är ofta ovärderligt när det skiter sig). Jag tar med en gammal bärbar dator, kopplar upp mig via 3g och kör Remote Desktop mot lämplig dator (utan affärskritiskt data). Givetvis kan du ju chatta direkt utan att gå via Remote Desktop men jag gillar att ha allt samlat på ett ställe.

autosvar 2006-10-26 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av HenSod
Citat:

Ursprungligen postat av Danski

Stämmer. Och det fungerar mycket bra.

Jag kör då helst Miranda eller Trillian för att ha alla protokoll samlade. Alla har dessvärre inte Gmail eller Jabber.

hundserver 2006-10-26 12:32

Undrar just vaför dom blockerar dessa portar?
varför inte bara be sysadmin att öppna nödvändiga portar??

(ironi)

jomper 2006-10-26 12:33

Gmail. Hotmail och andra större webmailproviders brukar också vara spärrade, annars är det ju ett utmärkt sätt att få in ej viruskollade mail på företaget..

empty 2006-10-26 12:35

Citat:

Originally posted by SimonP@Oct 26 2006, 10:05
Prova detta
http://www.ninjaproxy.com/cgiproxy/nph-pro...senger.msn.com/

Nekades, anledning Anonymizers.

Chefen msnar, vet att han har knappat in proxyinställningar för MSN, men jag vågar inte fråga han än. :)

Någon som kan länka mig till senaste msn.exe filen?

/empty

Alpha 2006-10-26 13:26

http://www.snabbstart.com/download.php?typ...e=msn-messenger

Testat om IRC funkar?
Finns MSN plugins till mirc annars..

empty 2006-10-26 13:36

Nop det har jag iof inte gjort... men kan du inte länka direkt till msns exe fil? sexual content fick jag på din länk alper :)

Alpha 2006-10-26 13:55

http://download.microsoft.com/download/3/9...n_messenger.exe

Men jag tror inte det gör någon skillnad :P

empty 2006-10-26 15:31

Tack!

Jodå, när du direktlänkar känner inte servern av det på samma sätt.

/empty

MrHandley 2006-10-26 16:14

Jag skulle fundera noggrant på varför arbetsgivaren bestämt att du inte skall ha tillgång till det, vad konsekvenserna skulle bli av ett brott mot det innan jag började försöka gå runt det på sätt som är uppenbara att man försökt knäcka det.

Vad säger arbetsgivaren om du förklarar? Något arbetsrelaterat borde du väl kunan "hitta på"?

allstars 2006-10-26 23:59

Så du får ingen hint av företaget att du inte bör ägna dig sådana aktiviteter?

jomper 2006-10-27 00:08

Eftersom jag konsultar rätt mkt på stora företag vet jag ett och annat fall när liknande aktiviteter renderat i uppsägning. Då har det iofs rört sig om att tunnla ut lite fildelning och sådant men ta det försiktigt.

Farang 2006-10-27 04:00

En del sidor är blockade på vår arbetsplats. Men prova https://secure.logmein.com. Använder detta för att koppla upp mig till min dator från jobbet.

Sedan är det bara att köra....

Edit: Stavning

empty 2006-10-27 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av mlindstrom
Jag skulle fundera noggrant på varför arbetsgivaren bestämt att du inte skall ha tillgång till det, vad konsekvenserna skulle bli av ett brott mot det innan jag började försöka gå runt det på sätt som är uppenbara att man försökt knäcka det.
Vad säger arbetsgivaren om du förklarar? Något arbetsrelaterat borde du väl kunan hitta på?

Citat:

Ursprungligen postat av allstars
Så du får ingen hint av företaget att du inte bör ägna dig sådana aktiviteter?

Jovisst, självklart ska man inte köra msn på jobbet, men min chef gör det. Ibland har jag mycket dödtid.. som nu. Och då skulle msn sitta fint en stund.

/empty

Mattias 2006-10-27 08:20

Citat:

Originally posted by empty@Oct 27 2006, 08:15
men min chef gör det.
Kanske inte är bästa anledningen att ta upp på mötet.
Chefer har ju privilegier med mera. Varför inte fråga innan
och om svaret är nej så är det nej helt enkelt.

empty 2006-10-27 08:32

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av empty
men min chef gör det.

Då jag är extremt nyanställt så är det inget jag tänker göra första veckorna. Dock har jag världens skönaste chef, men känner det blir bäst att vänta.

dotvoid 2006-10-27 10:08

Det enklaste är att använda sig av en jabber-klient med stöd för http(s)-proxy, t ex Pandion (pandion.be) eller Miranda.

Koppla sedan upp dig mot en jabberserver som ligger på port 443 och har stöd för transports mot icq, msn osv. Vi kör redan en egen server på Mitt City som gör detta. Vi kommer göra den publik tillsammans med kopplingar mot våra nya forum/communities när vi har testat färdigt inom en eller ett par månader. Det dröjer dock och just nu är t ex jabber.org.uk väldigt bra och stabila.

Miranda och Pandion är båda klienter som inte är så feta och påträngande som t ex de vanliga icq och msn-klienterna. Miranda syns ju knappt alls men har lite sämre stöd för olika jabber-bitar som konferens-chat osv jämfört med Pandion.

Det som är bra är att all trafik är krypterad utåt. Dock måste ju alla du chattar med använda jabber för att det ska vara helt krypterad kommunikation end-to-end. Icq och MSN är inget vidare på den punkten.

hundserver 2006-10-27 11:53

Citat:

Citat:

Originally posted by -Mattias@Oct 27 2006, 08:20
Citat:

men min chef gör det.

Då jag är extremt nyanställt så är det inget jag tänker göra första veckorna. Dock har jag världens skönaste chef, men känner det blir bäst att vänta.

Du kan ju luska lite med de andra anställda och se om dom har ngn erfarenhet
eller kännedom om varför.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson