WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Flera webbhotell nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17063)

mdahl 2006-10-23 17:33

Någon som vet vad som hänt med Aleborg? Både deras egen hemsida och min co-lo ligger nere....

robertsson 2006-10-23 17:34

Tänkte precis skriva samma inlägg... mina sajter försvann kl 16.34... verkar helt dött :(

Thomas 2006-10-23 17:34

Port80's datacenter (BGC) gick ner så alla där drabbades. Inkl. WN.

2006-10-23 16:30:00 - 2006-10-23 16:30:00

Kort centralt avbrott , undersökning pågår..
Ett kortare centralt avbrott störde samtliga tjänster.. felsökning pågår


En timme var ju inte så kort i mina ögon så det måste varit nåt allvarligt.

mdahl 2006-10-23 17:38

Då är det bara att vänta :-(

Thomas 2006-10-23 17:41

Citat:

Originally posted by mdahl@Oct 23 2006, 17:38
Då är det bara att vänta :-(
Nu har dom nät igen iaf. WN står säkert granne med Aleborg och WN funkar.

mdahl 2006-10-23 17:42

Fortfarande dött för min del....

Decibel 2006-10-23 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av mdahl
Då är det bara att vänta :-(

Nu har dom nät igen iaf. WN står säkert granne med Aleborg och WN funkar.

hela tre meter :P

Thomas 2006-10-23 17:45

Citat:

Originally posted by Decibel@Oct 23 2006, 17:44
hela tre meter :P
Är väl förmodligen nåt som måste startas om.

SamNurmi 2006-10-23 18:15

Dessa gick ner och up, samtidigt. Totalt så varade driftsavbrottet ~1h 20min

http://uptime.ipwalk.com/site/month_...ngtdahlgren.se
http://uptime.ipwalk.com/site/month_...www.aleborg.se
http://uptime.ipwalk.com/site/month_...enrikskotth.se

jomper 2006-10-23 20:23

Min coloserver står hos P80 men hade bara några minuters nertid.

roberthogberg 2006-10-23 21:35

email från Aleborg;

Hej Robert Högberg!

Vår Internetleverantör Port80, fick idag problem med en överbelastning i sitt nät. En så kallad DDos-attack skedde mot vissa servrar i serverhallen.
Vi inväntar en rapport från Port80 med en förklaring varför inte redundansen fungerade som den skulle.

Vi kommer nu att sätta fart på vårt egna arbete med att skaffa bättre redundans, ett arbete som redan inletts men vi tyvärr inte hunnit göra klart än. I slutet av sommaren köpte vi in egna routrar och nya switchar som är tänkta att göra vårt nät mindre sårbart för den här typen av attacker. Vi har hittills låtit all vår trafik gå via Port80 som i sin tur har dubbla Internetlinor till serverhallen (redundans), men efter eftermiddagens problem så har vi beslutat att ta in ytterligare en Internetlina från Telia, helt skild från Port80, bara för att vara på den säkra sidan.

Vi ber om ursäkt för det inträffade, vi kommer att publicera information om det inträffade på vår sida så fort vi fått all information från Port80.


Om ni inte vill ha fler nyhetsbrev från oss vänligen besök vår kundwebb och avsluta prenumerationen.

Kundnummer: xxxxx
Lösenord: xxxxx
URL: https://kundwebb.aleborg.se
Vänliga hälsningar
Aleborg Solutions
Supportavdelningen

mikaelkrantzokit 2006-10-23 21:54

Citat:

Originally posted by roberthogberg@Oct 23 2006, 21:35
email från Aleborg;

Hej Robert Högberg!

Vår Internetleverantör Port80, fick idag problem med en överbelastning i sitt nät. En så kallad DDos-attack skedde mot vissa servrar i serverhallen.
Vi inväntar en rapport från Port80 med en förklaring varför inte redundansen fungerade som den skulle.

Vi kommer nu att sätta fart på vårt egna arbete med att skaffa bättre redundans, ett arbete som redan inletts men vi tyvärr inte hunnit göra klart än. I slutet av sommaren köpte vi in egna routrar och nya switchar som är tänkta att göra vårt nät mindre sårbart för den här typen av attacker. Vi har hittills låtit all vår trafik gå via Port80 som i sin tur har dubbla Internetlinor till serverhallen (redundans), men efter eftermiddagens problem så har vi beslutat att ta in ytterligare en Internetlina från Telia, helt skild från Port80, bara för att vara på den säkra sidan.

Vi ber om ursäkt för det inträffade, vi kommer att publicera information om det inträffade på vår sida så fort vi fått all information från Port80.


Om ni inte vill ha fler nyhetsbrev från oss vänligen besök vår kundwebb och avsluta prenumerationen.

Kundnummer: xxxxx
Lösenord: xxxxx
URL: https://kundwebb.aleborg.se
Vänliga hälsningar
Aleborg Solutions
Supportavdelningen

Samt att kanske de var Aleborg som hade strul samtidigt som Port80 man kanske inte ska yttra sig negativt mot sin leverantör innan man kollat sitt eget nät mot burkar som kan tänkas orsaka fel.

mikaelkrantzokit 2006-10-23 22:02

Citat:

Originally posted by mdahl@Oct 23 2006, 17:33
Någon som vet vad som hänt med Aleborg? Både deras egen hemsida och min co-lo ligger nere....
Våra nät på BGC drabbades inte av att Port80 gick ner. Vi har en annan primär väg ut nämligen egen telia fiber.

Däremot så vet jag att Port80s fel orsakades av en kund som satt o DDoSade UTÅT pga hackade burkar. Och de kan ibland tendera till att switchar mår dåligt o gör galna saker. Samtidigt som de pågick så ville de bootas om. Så de blev kaka på kaka med problem.

robaino 2006-10-23 22:02

Det har varit problem hela dagen...Sajten nere, eller har det gått så trögt att det knappt går att komma in :-(

Thomas 2006-10-23 22:07

Citat:

Originally posted by jomper@Oct 23 2006, 20:23
Min coloserver står hos P80 men hade bara några minuters nertid.
Gissningsvis står den inte i datacentret som drabbades. BGC (Bankgirocentralen).

tv.nu hade 1h 34min från full drift -> full drift.

PRQ 2006-10-24 03:11

Citat:

Originally posted by jomper@Oct 23 2006, 20:23
Min coloserver står hos P80 men hade bara några minuters nertid.
Du står ju hos oss :-) och vi har 3 leverantörer till förutom P80. Dock påverkades transporten dit din burk står eftersom den går över P80s Stockholmsring.

Decibel 2006-10-24 03:51

Bytte topic till nåt vettigare då felet inte enbart berörde ett specifikt hotell.

Thomas 2006-10-25 14:51

2 bifogad(e) fil(er)
Helt klart påverkade det driften, verkar även varit lite problem innan det gick ner helt. Nedan kan man se hur trafiken på min tv-guide påverkades. Det lilla röda strecket visar tiden.

jomper 2006-10-25 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av jomper
Min coloserver står hos P80 men hade bara några minuters nertid.

Gissningsvis står den inte i datacentret som drabbades. BGC (Bankgirocentralen).
tv.nu hade 1h 34min från full drift - full drift.

Den står på Hammarby Fabriksväg, jag har själv sett den i racket :-) Den står där via PRQ, kanske har de egna förbindelser ut.

(Gottfrid har kommenterat ovan ser jag och så verkar fallet vara. Trevligt att det verkar göra skillnad också!)

Thomas 2006-10-25 15:28

Citat:

Originally posted by jomper@Oct 25 2006, 15:12
Den står på Hammarby Fabriksväg, jag har själv sett den i racket :-) Den står där via PRQ, kanske har de egna förbindelser ut.
BGC-hallen ligger vid Globen, tror det minst är nån/några kilometer fågelvägen. Dom bör vara oberoende av varandra.

PRQ 2006-10-25 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av jomper
Den står på Hammarby Fabriksväg, jag har själv sett den i racket :-) Den står där via PRQ, kanske har de egna förbindelser ut.

BGC-hallen ligger vid Globen, tror det minst är nån/några kilometer fågelvägen. Dom bör vara oberoende av varandra.

Nja - de sitter ju i samma nät ("Stockholmsringen"), och den mesta av L3-utrustningen står ju på annat håll.

Thomas 2006-10-25 18:56

Citat:

Originally posted by PRQ@Oct 25 2006, 18:08
Nja - de sitter ju i samma nät ("Stockholmsringen"), och den mesta av L3-utrustningen står ju på annat håll.
Sant skrev bör men vi säger så här då ;) Inget och i vart fall inte ett annat datacenter som hammarby skall gå ner 2 timmar om en kunds dator i BGC hallen ddosar utåt/inåt/uppåt/neråt. Där skall hammarby vara helt oberoende. Jag väntar med spänning på en slut-rapport hur detta kunde påverka BGC så mycket.

patrikweb 2006-10-25 19:04

Tyvärr är det inte så nu, man kan tycka att det ska vara så. Fast bygger man inte nätet redundant eller i stora L2 ringer blir det ofta skit och problem om någon skickar trafik.

Men ändå mycket skumt att så mycket dog pga en kund skickade mycket upload.

Dock illa om det är så att utrusstningen inte klarade av hantera trafiken.

Förhopningsvis kanske dom lär sig av sina misstag någon gång, för pinsamt för dom om det händer någon mer gång.

Thomas 2006-10-25 19:19

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 25 2006, 19:04
Fast bygger man inte nätet redundant eller i stora L2 ringer blir det ofta skit och problem om någon skickar trafik.
Japp men det jag mest syftar på är att hade det varit mitt kluster som började skicka data så det påverkade driften i hela hallen så hade nån varit och tryckt på offknappen på mina servrar fortare än kvickt.

Att det kan bli störningar är jag med på! Det är ju datorer vi snackar om, men 2 timmar är mycket om förklaringen var att nån skickade för mycket data utåt.

patrikweb 2006-10-25 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Fast bygger man inte nätet redundant eller i stora L2 ringer blir det ofta skit och problem om någon skickar trafik.

Japp men det jag mest syftar på är att hade det varit mitt kluster som började skicka data så det påverkade driften i hela hallen så hade nån varit och tryckt på offknappen på mina servrar fortare än kvickt.
Att det kan bli störningar är jag med på Det är ju datorer vi snackar om, men 2 timmar är mycket om förklaringen var att nån skickade för mycket data utåt.

En kund ska inte ens kunna sänka ett vettigt nät på det viset, skulle det varit en dlink som låg på ett golv så skulle kunnat tänka mig skiten kanske skulle dött av massa trafik men sänka en hel datorhall så är något verkligen fel.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson