WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Community - prissätning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16980)

Kaktus 2006-10-19 09:58

Hej! Jag har stora svårigheter med prissättningen på mitt projekt.
Vore väldigt tacksam om någon orkade läsa detta och åtminstone ge det någon kommentar eller något att referera till.

Ett Community i toppklass som kan konkurrera med de stora lirarna!
Fin och effektiv kod med fina användarvänliga funktioner.
Snygg och stilren design men liten till storleken för att hålla landningstiden så låg som möjligt.

Kommer bygga mycket på ajax.

Skall klara 100 000 + användare och självklart vara cross-browser.
Det skall även vara dynamisk width.
Användarvänligheten skall vara optimal och mycket noga framtagen.

T.ex tycker jag att komplett.se har riktigt hög klass när det gäller funktionalitet och användarvänlighet för att vara en datorbutik! Det är inte vilken datorbutik som helst!

Jag kan inte referera till något Community som jag älskar för att det är producerat grymt bra! Men det finns säkert många riktigt grymma! Många är bra och fyller sina funktioner! Lunarstorm har sjukt många användare men mycket föråldrad kod och layout! Google däremot bygger sina funktioner riktigt skarpt tekniskt och funktionellt!

Innehåll:
Bas innehållet skall vara som ett vanligt fullfjädrat standard Community med gästböcker, meddelanden, vänner, etc etc etc.

Sidans huvudkoncept bygger på två andra grundpelare som är integrerade i Communityt. Men de är hemliga för tillfället.

Admin-systemet skall vara nytänkande och extremt lättanvänt.

Vi har redan gjort två mindre jobb åt samma kund och nu undrar jag vad jag ska skriva på offerten till detta Communityt (utifrån den information som jag har angivit.)
Då menar jag inte med det innehållet som är hemligt.
Självklart är det väldigt svårt att svara på detta men någon har säkert något bra att komma med!

Tack på förhand :)

Ha det gott!

DeSoto 2006-10-19 11:07

Har du någon uppskattning på hur många timmar du/ni kommer att lägga ner på det?

Kaktus 2006-10-19 11:32

Vi är ett team på 3 som tillsammans kommer lägga 470 timmar på projektet.

Eftersom att vi inte har kod till allt av innehållet på lager kommer vi självklart få bygga ganska mycket från grunden.

MST2005 2006-10-19 11:38

Citat:

Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 09:58
Hej! Jag har stora svårigheter med prissättningen på mitt projekt.
Vore väldigt tacksam om någon orkade läsa detta och åtminstone ge det någon kommentar eller något att referera till.

Ett Community i toppklass som kan konkurrera med de stora lirarna!
Fin och effektiv kod med fina användarvänliga funktioner.
Snygg och stilren design men liten till storleken för att hålla landningstiden så låg som möjligt.

Kommer bygga mycket på ajax.

Skall klara 100 000 + användare och självklart vara cross-browser.
Det skall även vara dynamisk width.
Användarvänligheten skall vara optimal och mycket noga framtagen.

T.ex tycker jag att komplett.se har riktigt hög klass när det gäller funktionalitet och användarvänlighet för att vara en datorbutik! Det är inte vilken datorbutik som helst!

Jag kan inte referera till något Community som jag älskar för att det är producerat grymt bra! Men det finns säkert många riktigt grymma! Många är bra och fyller sina funktioner! Lunarstorm har sjukt många användare men mycket föråldrad kod och layout! Google däremot bygger sina funktioner riktigt skarpt tekniskt och funktionellt!

Innehåll:
Bas innehållet skall vara som ett vanligt fullfjädrat standard Community med gästböcker, meddelanden, vänner, etc etc etc.

Sidans huvudkoncept bygger på två andra grundpelare som är integrerade i Communityt. Men de är hemliga för tillfället.

Admin-systemet skall vara nytänkande och extremt lättanvänt.

Vi har redan gjort två mindre jobb åt samma kund och nu undrar jag vad jag ska skriva på offerten till detta Communityt (utifrån den information som jag har angivit.)
Då menar jag inte med det innehållet som är hemligt.
Självklart är det väldigt svårt att svara på detta men någon har säkert något bra att komma med!

Tack på förhand :)

Ha det gott!

Ett tips:

Kolla på sidan http://www.gruvsjo.se och se hur mycket hon ta för sina Communitys.

Kaktus 2006-10-19 12:00

MST2005:

Hon tar 8000 för sitt community som är riktigt föråldrat när det gäller både design och kod.

Man kan jämföra att man får standard funktionerna för 8000kr låtsäga. Men vi vill höja ribban och kveliten avsevärt. För att fånga en stor publik.

MrHandley 2006-10-19 12:06

Citat:

Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 11:32
Vi är ett team på 3 som tillsammans kommer lägga 470 timmar på projektet.

Eftersom att vi inte har kod till allt av innehållet på lager kommer vi självklart få bygga ganska mycket från grunden.

Oavsett om ni har kod på lager eller ej så borde ni väl ta betalt baserat på tidsåtgång för att skapa det kunden vill ha, samt vad kunden är beredd att betala.

Tycker frågan är lite knepigt ställd, du _borde_ ha en bra uppfattning av vad detta är värt för din kund och vad de har för budget, annars har du inte skött försäljningsfaserna rätt.

Vad är det du vill folk skall svara, hur många kronor per timme du skall ta för projektet?

Kaktus 2006-10-19 12:34

Kunden vill ju självklart betala så lite som möjligt för en så bra produkt som möjligt men det måste ju vara en bra balans där vi även får ut rätt förtjänst.

Jag är inte bra på prissätning, jag vet någorlunda vad folk i branchen tar betalt per timma. Så det är inte mitt stora problem. Utan jag vill veta vad andra har tagit eller få något att referera till när det gäller stora Communitys.

Någon här på forumet borde kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Och om vi lägger så mycket tid på en bra produkt kanske den har tagit för lång tid att utveckla och därmed blir för dyr och i princip inte kan konkurera med andra som redan har mer färdig skrivet. Men det vi gör är riktigt bra i mitt tycke och i kundens tycke. Och det skall vara skräddarsytt för just det innehållet som sidan skall innehålla.

Tacksam för fler svar!

Storen 2006-10-19 12:48

Har tyvärr inget konkret, men har kunden satt upp en budget för detta? Utefter den budgetten få ni precisera vad som faller bort just nu, och vad som får anpassas.. Har kunden obegränsade resurser kan du offerera 470timmar x ert timpris x 3pers - eventuell rabatt för gott samarbete, stort projekt, eller nån form av kundvård ;)...

Lägg till en klausul om att det kan ta +/- 50 timmar beroende på projektets utformning.

Jag antar att i dessa 470timx3pers inkluderar jobbet med grundkodningarna?

MrHandley 2006-10-19 13:11

Lägg upp ett projekt, med flera underprojekt.

Definiera ett grundprojekt, med vad kunden vill ha som minsta möjliga.

Utifrån detta
Tidssätt varje underprojekt och debitera varje underprojekt vid leverans.

På det sättet slipper du diskussioner sedan när ni anser er ha rätt till XXX timmar extra debitering, medans kunden inte alls vill betala det i slutändan av projektet.

Gör en produkt med genomtänkta standardlösningar, som sedan går att kustomisera med speciallösningar snarare än en speciallösning.
Kan ni sälja den vidare till en annan kund kan ni ju tjäna mer pengar på den.

/Mattias

Kaktus 2006-10-19 13:15

Storen: Japp jag antar att kunden har satt upp en budget för detta, har dock inte sett kundens budget. Men det är ett seriöst projekt och en stor satsning från kundens sida.

Hehe, kunden har förmodligen inte obegränsade resurser, men vi vill samtidigt inte sälja oss för billigt till ett projekt som kommer gagna kunden väldigt bra!

Min fråga är även är det försvarbart att ta betalt för utvecklingen av ett community idag eller skall man ha all den koden på lager och sedan ta betalt för endast design och skräddarsytt/Modifierat innehåll som passar kunden. Dock betyder det ju inte att man skall ge bort kod bara för att man har den. (inte till ett kommersiellt projekt iaf)

Oj nä det är 470 effektiva timmar på 3 pers tillsammans, japp då ingår grundstrukturen.. sen kommer det förmodligen ta lite extra tid..

Då har vi räknat så att vi inte tar betalt för research för ngt moment (kod problem etc) som vi borde kunna flyttande.

Kaktus 2006-10-19 13:35

Citat:

Originally posted by mlindstrom@Oct 19 2006, 13:11
Lägg upp ett projekt, med flera underprojekt.

Definiera ett grundprojekt, med vad kunden vill ha som minsta möjliga.

Utifrån detta
Tidssätt varje underprojekt och debitera varje underprojekt vid leverans.

På det sättet slipper du diskussioner sedan när ni anser er ha rätt till XXX timmar extra debitering, medans kunden inte alls vill betala det i slutändan av projektet.

Gör en produkt med genomtänkta standardlösningar, som sedan går att kustomisera med speciallösningar snarare än en speciallösning.
Kan ni sälja den vidare till en annan kund kan ni ju tjäna mer pengar på den.

/Mattias

Aa vi har också tänkt lite i de banorna men det hälper ju inte så mkt för att veta värdet på saker och ting.
Man kan ju lätt säga timmar*timlön = prisset. men då kan man även formulera frågan hur lång tid tar det för någon annan att göra ett community!? Låt säga att vi kan rafsa ihopp ett på ett dygn men då är det inte särskilt optimerat och uppfyller alla höga krav.

Jag är även sugen på att få svar från någon som arbetar med liknande projekt :) gärna stora.

Jupp vi bygger det på en stabil grund som går att modifiera utan problem för andra ändamål.

MrHandley 2006-10-19 13:49

Jag ser det som att ni som företag gör en investering.

Denna investering kanske betalar sig på ett projekt, kanske _måste_ betala sig på ett projekt. Eller såkan den betala sig på flera projekt.

Kundens betalningsvilja, intäktsgenerering på projektet och den tid ni måste lägga som ni kunnat lägga på andra projekt (och tjäna pengar där) är det som skall ligga till grund för vad ni offererar kunden.

Kan ni via denna kund få fler kunder? Kan vara en faktor som påverkar priset. Kräver kunden äganderätt? Borde också påverka priset.

Se till att få ett rimligt TB på ert arbete. Sedan skulle jag försöka sälja jobbet till fler kunder.

dennish 2006-10-19 14:12

Kolla in StarCommunity från NetStar, http://www.netstar.se om du vill ha färdiga moduler. Många tunga referenser också.

Istrijan 2006-10-19 14:47

Först nu inser jag att det rör sig om två månader, fulltid. Skulle vilja säga att det är duktigt saftigt för en community idag. Med det sagt vill jag också tillägga att jag har ingen uppfattning om hur komplext det är tänkt att bli, men måste bli något som inte finns i andra communitys då de flesta jag varit i kontankt med tar bra mycket mindre tid att få upp och det med alla de funktioner och design jag satt som önskemål. Och de är inte så få/små direkt.

Kaktus 2006-10-19 14:57

Citat:

Originally posted by Istrijan@Oct 19 2006, 14:47
Först nu inser jag att det rör sig om två månader, fulltid. Skulle vilja säga att det är duktigt saftigt för en community idag. Med det sagt vill jag också tillägga att jag har ingen uppfattning om hur komplext det är tänkt att bli, men måste bli något som inte finns i andra communitys då de flesta jag varit i kontankt med tar bra mycket mindre tid att få upp och det med alla de funktioner och design jag satt som önskemål. Och de är inte så få/små direkt.
Det är ganska mkt tid som du säger.

Vi arbetar mycket för att användargränsnittet skall vara så lätt som möjligt med inställningar och alla funktioner. även admin kommer vara kraftigt förenklat och nyskapande så som jag kan se det.

Jag har ofta google som förebild för smarta funktioner och lösningar. Har du använt Google gmail eller Docs & Spreadsheets? När allt händer i realtid utan att ladda om sidan hela tiden tex..

Det är dock jag som är grafikern( och xHTML o CSS) i teamet.

Kaktus 2006-10-19 15:00

Citat:

Originally posted by mlindstrom@Oct 19 2006, 13:49
Jag ser det som att ni som företag gör en investering.

Denna investering kanske betalar sig på ett projekt, kanske _måste_ betala sig på ett projekt. Eller såkan den betala sig på flera projekt.

Kundens betalningsvilja, intäktsgenerering på projektet och den tid ni måste lägga som ni kunnat lägga på andra projekt (och tjäna pengar där) är det som skall ligga till grund för vad ni offererar kunden.

Kan ni via denna kund få fler kunder? Kan vara en faktor som påverkar priset. Kräver kunden äganderätt? Borde också påverka priset.

Se till att få ett rimligt TB på ert arbete. Sedan skulle jag försöka sälja jobbet till fler kunder.

Japp precis :) många av de resonimangen har vi också varit och nafsat på.. men det är så svårt att välja vilket håll man skall luta åt hela tiden i flera frågor.

därför startade jag ju denna tråden för att bolla lite olika resonomang och eventuelt kanske få något ganska konkret svar.

Kunden kräver inte ägande rätt vad jag vet än sålänge. men det skulle ju höja priset isf.

Istrijan 2006-10-19 15:15

Citat:

Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 14:57
Citat:

Jag har ofta google som förebild för smarta funktioner och lösningar. Har du använt Google gmail eller Docs & Spreadsheets? När allt händer i realtid utan att ladda om sidan hela tiden tex..

Där har vi en funktion som skulle kunna motivera fler timmar och högre pris.

MST2005 2006-10-19 15:56

Citat:

Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 12:00
MST2005:

Hon tar 8000 för sitt community som är riktigt föråldrat när det gäller både design och kod.

Man kan jämföra att man får standard funktionerna för 8000kr låtsäga. Men vi vill höja ribban och kveliten avsevärt. För att fånga en stor publik.

Jag gav dig bara ett tips om du vet vad ett tips är för något.

Sedan är hennes Communitys hur bra som helst.
Ska själv köpa ett Community av henne när jag har råd.

Kaktus 2006-10-19 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av MST2005
Citat:

Ursprungligen postat av Kaktus
MST2005:

Hon tar 8000 för sitt community som är riktigt föråldrat när det gäller både design och kod.

Man kan jämföra att man får standard funktionerna för 8000kr låtsäga. Men vi vill höja ribban och kveliten avsevärt. För att fånga en stor publik.

Jag gav dig bara ett tips om du vet vad ett tips är för något.

Sedan är hennes Communitys hur bra som helst.
Ska själv köpa ett Community av henne när jag har råd.

Ja det vet jag! Ursäka om jag verkade lite tvär där :)

Hennes Communitys funkar säkert bra för många ända mål.

chribba 2006-10-19 17:14

värdet i en community ligger väl snarare i innehållet än i tekniken...

läs mer på http://www.uppkopplat.se/?p=341

ChristofferJ 2006-10-19 17:40

Nu är det väll tal om utvecklingen av ett community, och då alltså värdet av teknik och design.

grazzy 2006-10-19 17:48

Tänk på att med ajax-teknik så snurrar timmarna iväg väldigt fort jämfört med traditionella lösningar - särskilt som ni bör se till att sidan funkar även utan javascript (fallback). Sedan bör ni ju även räkna in testning, rättning och ändringar i er timspec. 470 låter väl rätt principiellt vettigt för att hinna koda ett community "off the ground" om ni vill ligga i framkant, men tro inte att det är "väl" tilltaget för ett projekt av den magnituden.

Att skriva användarbaserat kod är mycket jobb, hur väl insatta är ni tex i säkerhet, XSS och SQL injections? Kan ni inte det så bör ni börja med att lägga ett par dagar på att researcha de ämnena bara.

Dokumentation och revisionshantering? Har ni erfarenhet av sådant? Annars går det direkt ett par timmar på att lära sig detta - det går inte att koda ett såhär stort projekt med flera teammembers utan revisionshantering effektivt.

Etcetc..

Jag håller med dig till fullo om att koda själv är bättre än att installera nån annans gamla skräpkod. De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.

eg0master 2006-10-19 23:29

Andra har varit inne på det, men det finns i ärlighetens bara tre sätt att sätta priset.

1. Du tar uppskattad tid*timpris (plus viss marginal om det är fastprisprojekt).
2. Du tar den tid det skulle ta någon annan att göra exakt det du tänkt, men som inte har någon gammal kod alls att använda. Lite rabatt för att du kan återanvända kod samt multiplicerar med timpriset.
3. Du prisar in dig och utgår från alternativ ett eller två och anger ett lägre pris bara för att få jobbet.

Alternativ 1 är i mina ögon det enda riktiga (eller vill du inte göras vinst på uppdraget - då väljer du trean) eftersom det ger kunden ett rättvist pris, dvs kunden betalar för den tid du lägger ner på hans projekt oavsett om du bara återanvänder kod eller inte. Om du har en masssa kod du kan använda kommer du i långa loppet tjäna massor av pengar eftersom du får massor av uppdrag eftersom du gör en massa saker snabbt (och därmed bli billigast). Man behöver inte mjölkja kunder på vartenda öre varje gång. Man kan vara lite mer långsiktig än så... ta betalt för nedlagt arbete och om kunden vägrar förstå vinsten han gör med er lösning och väljer någon billigare så låt han göra det. Chansen är stor att han komemr tilbaka när det projektet går åt helvete och ber er göra om allt på ett bättre sätt. Har varit med i sådana projekt...

Edit: Jag läste att de inte vill äga koden. ja det kan sänka priset något, men grundtesen bör ju fortafarden vara att timpris * timmar gäller. Om sedan timpris är branchens "praxis" eller break-even (för att ni äger koden och vill sälja den vidare) är ju upp till er. Hur mycket vinst eller förlust vill ni göra givet att det tar 470 timmar. Och vid fastpris, hur stor marginal fläskar ni på?

Magnus_A 2006-10-20 09:21

Ett så här stort uppdrag är inte avslutat vid leverans. Underhåll, utveckling, nya funktioner med mera kommer att fortsätta under åratal framöver. Det kan till och med bli mer på sikt än själva grundutvecklingen.
Sådana saker är viktiga att ha med, både för beställare och leverantör. Någon slags service-avtal som innebär en viss insats och ett visst pris mot att ni ser till att hålla kompetensen kvar i din organisation och gör vissa saker återkommande.
Ni och kunden slipper göra nya upphandlingar rörande småsaker hela tiden.
Ett alternativ är ni får någonslags löpande-räkning på uppdateringar som kan bli väldigt omfattande och svårt att hantera i kundens budget.
Presentera det som ett slags sido-avtal för kunden så att han inte glömmer bort att budgetera för underhåll och utveckling.

Micke04 2006-10-20 13:00

470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.

Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.

thorsell 2006-10-20 13:34

Citat:

Originally posted by Micke04@Oct 20 2006, 13:00
470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.
Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.

Håller med fullständigt.. tidsaspekten kan i mitt fall räknas i år, eftersom varje gång man byter design tex. så passar man på att uppdatera mycket annat vilket gör att det kan ta mycket lång tid. 470 timmar låter väldigt lågt, även om det ska göras en version bara. Testning, säkerhet & dylikt tar även tid det med, om man inte gjort detta innan, och tänker på sql-injections mm, samt att det ska fungera i alla olika sorters webbläsare..

Kaktus 2006-10-20 14:03

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 19 2006, 17:48
Tänk på att med ajax-teknik så snurrar timmarna iväg väldigt fort jämfört med traditionella lösningar - särskilt som ni bör se till att sidan funkar även utan javascript (fallback). Sedan bör ni ju även räkna in testning, rättning och ändringar i er timspec. 470 låter väl rätt principiellt vettigt för att hinna koda ett community "off the ground" om ni vill ligga i framkant, men tro inte att det är "väl" tilltaget för ett projekt av den magnituden.

Att skriva användarbaserat kod är mycket jobb, hur väl insatta är ni tex i säkerhet, XSS och SQL injections? Kan ni inte det så bör ni börja med att lägga ett par dagar på att researcha de ämnena bara.

Dokumentation och revisionshantering? Har ni erfarenhet av sådant? Annars går det direkt ett par timmar på att lära sig detta - det går inte att koda ett såhär stort projekt med flera teammembers utan revisionshantering effektivt.

Etcetc..

Jag håller med dig till fullo om att koda själv är bättre än att installera nån annans gamla skräpkod. De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.

Jepp, ajax är underbart och fruktansvärt. Debugga php är ett nöje i gämförelse med ajax =|

Någon fallback har vi inte räknat med att göra på den deadlinen. Skulle antagligen ta över halva tiden av vad hela projektet tar. Självklart ska vi prata med vår kund, om den säger att det måste finnas en fallback så kommer både tid och pris att höjas…

Jag håller med om att 470h kommer vara tight… Vi kommer få kämpa och hoppas på det bästa.

Jag kan grunderna och skydda mig mot de mest basic XSS och SQL injections. Men här kommer vi få lägga en hel del tid på att kolla upp säkerheten.

Dokumentation och revisionshantering är inget vi har jobbat med. Dock känns det ganska mycket som ”sunt planerings förnuft”. Men det är ett jättebra tips att kolla upp hur ”höjdarna” gör, så man slipper uppfinna hjulet igen…

”De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.”

Hehe, då delar vi samma uppfattning där då =)

Tack för dina tankar!!

Kaktus 2006-10-20 14:04

Citat:

Originally posted by eg0master@Oct 19 2006, 23:29
Andra har varit inne på det, men det finns i ärlighetens bara tre sätt att sätta priset.

1. Du tar uppskattad tid*timpris (plus viss marginal om det är fastprisprojekt).
2. Du tar den tid det skulle ta någon annan att göra exakt det du tänkt, men som inte har någon gammal kod alls att använda. Lite rabatt för att du kan återanvända kod samt multiplicerar med timpriset.
3. Du prisar in dig och utgår från alternativ ett eller två och anger ett lägre pris bara för att få jobbet.

Alternativ 1 är i mina ögon det enda riktiga (eller vill du inte göras vinst på uppdraget - då väljer du trean) eftersom det ger kunden ett rättvist pris, dvs kunden betalar för den tid du lägger ner på hans projekt oavsett om du bara återanvänder kod eller inte. Om du har en masssa kod du kan använda kommer du i långa loppet tjäna massor av pengar eftersom du får massor av uppdrag eftersom du gör en massa saker snabbt (och därmed bli billigast). Man behöver inte mjölkja kunder på vartenda öre varje gång. Man kan vara lite mer långsiktig än så... ta betalt för nedlagt arbete och om kunden vägrar förstå vinsten han gör med er lösning och väljer någon billigare så låt han göra det. Chansen är stor att han komemr tilbaka när det projektet går åt helvete och ber er göra om allt på ett bättre sätt. Har varit med i sådana projekt...

Edit: Jag läste att de inte vill äga koden. ja det kan sänka priset något, men grundtesen bör ju fortafarden vara att timpris * timmar gäller. Om sedan timpris är branchens "praxis" eller break-even (för att ni äger koden och vill sälja den vidare) är ju upp till er. Hur mycket vinst eller förlust vill ni göra givet att det tar 470 timmar. Och vid fastpris, hur stor marginal fläskar ni på?

Båda alternativ 1 och 2 låter bra! Våra tankar har också gått mycket i dina banor, gott att få lite bekräftelse om att det är så!

Vi kommer att försöka att lägga oss på en så snäll nivå som möjligt för att få jobbet och även inte mjölka kunden helt samtidigt vill man ju ändå ha en del för all möda och tid som går åt.

Japp precis det kommer bli mycket bra kod att ha på lager när det är klart.

Tiden för uppdraget kommer säkert ändras en del. Oavsett vill kunden jobba mot fasta priser hela tiden.

Tack din post!

Kaktus 2006-10-20 14:05

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Oct 20 2006, 09:21
Ett så här stort uppdrag är inte avslutat vid leverans. Underhåll, utveckling, nya funktioner med mera kommer att fortsätta under åratal framöver. Det kan till och med bli mer på sikt än själva grundutvecklingen.
Sådana saker är viktiga att ha med, både för beställare och leverantör. Någon slags service-avtal som innebär en viss insats och ett visst pris mot att ni ser till att hålla kompetensen kvar i din organisation och gör vissa saker återkommande.
Ni och kunden slipper göra nya upphandlingar rörande småsaker hela tiden.
Ett alternativ är ni får någonslags löpande-räkning på uppdateringar som kan bli väldigt omfattande och svårt att hantera i kundens budget.
Presentera det som ett slags sido-avtal för kunden så att han inte glömmer bort att budgetera för underhåll och utveckling.

Mycket riktigt vi har också grubblat mycket på det.

Men vi skjuter det en smula på framtiden som det ser ut nu. Vi har städig kontakt med kunden och det kommer ju komma till mycket fler funktioner så vi kommer ju behöva komma överens om en bra deal där.

Och vi har även gjort lite små saker åt samma kund innan så om vi får accept på det första så kommer det förmodligen rulla bra sen.

Tack för svaret!

Kaktus 2006-10-20 14:06

Citat:

Originally posted by Micke04@Oct 20 2006, 13:00
470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.

Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.

De 470 timmarna kommer säkert ökas lite, men det räknar vi med och då är det ibland pga att vi stöter på visa problem som vi kanske själva skulle ha varit duktigare på att lösa.

Oj det är mycket pengar, vi har tänkt att lägga oss en rejäl bit under det! Skall kika på vad StarCommunity har för funktioner på sina communitys. Eller tog en kik med en gång.

Resedagboken är den sidan jag känner till bäst av de som de har gjort vid en snabb titt. Så du menar att de tar 500 000 för de communityt tex?

Men om vi jobbar mer på sidan under ett år eller länge med optimeringar så springer den totala tiden också iväg en bra bit.. De 470 timmarna är ju för första grunden med det mesta som behövs vid start.

Kan tänka mig att det ligger mycket tid bakom ”modellbilder”. Tyckte även att sidan såg bra ut!

Tackar tackar!

eg0master 2006-10-20 15:13

Citat:

Originally posted by Kaktus@Oct 20 2006, 14:04
Vi kommer att försöka att lägga oss på en så snäll nivå som möjligt för att få jobbet och även inte mjölka kunden helt samtidigt vill man ju ändå ha en del för all möda och tid som går åt.
Jag känner igen mig i det du säger från när jag började driva eget för typ 8 år sedan...

Det absolut största misstaget du kan göra är att inte ta betalt för det du gör. Om du tycker 470 är för tajt, måste du öka tiden. Om tiden gånger pris blir för mycket för kunden så skit i det istället för att gå med förlust. Du säger själv att du vill ha betalt för mödan och då har du svarat på den viktigaste frågan - du verkar inte vilja gå med förlust på uppdraget.

Su säger även att kunden kräver fastpris. Det finns en gammal sanning som säger att i ettt projekt kan man garantera högst två av de tre:
- en viss kostnad
- en viss kvalitet
- en viss mängd funktioner

Kräver kunden ett fast pris måste han godta att du antingen inte kan garantera vissa funktioner eller en viss kvalitet. Så är det bara.

Någon säger nu kanske att man "visst kan garantera alla tre", men då tänker man på "kostnad" som "det kunden betalar". Kostnad är din kostnad. Det kunden betalar minus din kostnad är din vinst.

lesoft02 2006-10-20 19:49

Att hitta någon kvalificerad utvecklare i Sverige som gör detta för under 600-700:-/h exkl moms är nog inte lätt om kunden exklusivt skall äga koden efter projektet. Alternativt går man offshore och då sjunker priset rejält och du får mycket kvalificerade utvecklare, dock är det lätt gå på minor om man inte har bra kontakter.

Kaktus 2006-10-26 12:02

Har inte orkat hålla tråden aktiv de senaste dagarna..

Men jag vill ge er som har läst, resonerat och tipsat mig i denna tråd ett STORT TACK!

Storen 2006-10-26 12:14

Hur har det gått då?

teamweb 2006-10-29 21:58

Dessutom kan det vara aktuellt för oss att få en prisuppgift på er Community "as is" utan design.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson