WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ställa om dygnsryttmen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16922)

andla 2006-10-17 13:29

Jag tror den här frågan gäller speciellt oss som har svårt att sluta jobba med IT på natten. Man har sina projekt och försöker bygga nya program och webbsidor. Speciellt oss som försöker göra det lönsamt och testar nya saker.
I mitt fall har jag svåra sömnstörningar. Detta har blivit speciellt påtagligt efter att jag haft en kraftig förskylning i ca 2 veckor där jag inte kunde sova pga den. Nu är jag mycket trött på jobbet och jäspar titt som tätt. Jag misstänker att min dygnsrytm är helt åt skogen men jag tänker som så att den bara är förskjuten 1-2 timmar så om jag lägger mig 1-2 timmar tidigare än normalt så löser det sig. Men det gör det inte.
Jag provar att lägga mig klockan 11 och vaknar klockan 2-3 på natten och kan inte sova förrens till klockan 5-6. Jag har varit tvungen att komma senare till jobbet och sluta senare de senaste dagarna. Hur ställer man om dygnsryttmen på bästa sätt? En del kör med att lägga sig senare och senare varje dag för att förskjuta till en lämplig rytm frammåt. Eller funkar det med att lägga sig tidigare. Tidigare är den enda möjligheten om jag ska sköta jobbet samtidigt men då har jag problemet med att jag vaknar på natten. Tänkte prova med att lägga mig 20.00 ikväll. Kommer förmodligen vakna kl 24 och kanske somna 4.00.

Hur löser du detta?

2cool4school 2006-10-17 13:33

1. Du super dig redlöst full och somnar, och sover riktigt länge - dock vaknar du med en baksmälla.

2. Du väntar tills helgen, är uppe hela natten och går och lägger dig kvällen där efter.

3. Ta ledigt från jobbet och vila lite, ta lite ledigt från allt datorfixande/trixxande.

andla 2006-10-17 13:39

Nummer 1 kanske kan fungera. :D .Fast i mindre mängd så att jag slipper gå på muggen på natten.

2. Vet inte om jag skulle fixa denna på en dag. Däremot flera dagar tror jag.

3. Noooooooo!!!! :)

robaino 2006-10-17 13:51

Citat:

Originally posted by andla@Oct 17 2006, 13:29
Jag tror den här frågan gäller speciellt oss som har svårt att sluta jobba med IT på natten. Man har sina projekt och försöker bygga nya program och webbsidor. Speciellt oss som försöker göra det lönsamt och testar nya saker.
I mitt fall har jag svåra sömnstörningar. Detta har blivit speciellt påtagligt efter att jag haft en kraftig förskylning i ca 2 veckor där jag inte kunde sova pga den. Nu är jag mycket trött på jobbet och jäspar titt som tätt. Jag misstänker att min dygnsrytm är helt åt skogen men jag tänker som så att den bara är förskjuten 1-2 timmar så om jag lägger mig 1-2 timmar tidigare än normalt så löser det sig. Men det gör det inte.
Jag provar att lägga mig klockan 11 och vaknar klockan 2-3 på natten och kan inte sova förrens till klockan 5-6. Jag har varit tvungen att komma senare till jobbet och sluta senare de senaste dagarna. Hur ställer man om dygnsryttmen på bästa sätt? En del kör med att lägga sig senare och senare varje dag för att förskjuta till en lämplig rytm frammåt. Eller funkar det med att lägga sig tidigare. Tidigare är den enda möjligheten om jag ska sköta jobbet samtidigt men då har jag problemet med att jag vaknar på natten. Tänkte prova med att lägga mig 20.00 ikväll. Kommer förmodligen vakna kl 24 och kanske somna 4.00.

Hur löser du detta?

Hej hopp!

Prova att träna ngt så att du blir FYSISKT slut. Hade samma problem tidigare. Nu tränar jag 4 dgr i veckan och somnar som ett barn på kvällarna.

Vill inte låta som Jane Fonda, men... JO du hinner träna också ;) Det roliga är att jag faktiskt sover MINDRE nu men är mycket piggare än innan.

MVH

R

boena 2006-10-17 13:57

I värsta fall får du väl ta ett helvarv... brukar funka för mig när det är som du beskriver.

48 timmar utan sömn, brukar göra att man blir rätt trött =)

Jens 2006-10-17 14:21

Japp vad man känner igen problemet. Och som robaino skriver så lönar det sig att att göra lite fysisk aktivitet. Man kanske inte behöver gå från ingenting till att lyfta skrot 5 gånger i veckan direkt men en promenad lite nu och då skadar inte, man rensar liksom hjärnan lite när man lämnar arbetsplatsen :-)

Den goda arbetsmoralen som får en att jobba långt in på natten vänder på dygnet och då krockar det lätt med flickvänner och polare som dyker upp efter jobbet nästa dag när man själv just ätit "frukost" och ska sätta igång(för att överdriva lite) och den dagen är förstörd...

Tips är att hitta på andra saker under kvällen så man blir trött och går och lägger sig tidigt, sedan gäller det att masa sig upp så tidigt man kan (boka in ett möte kl.8 nästa dag?) då får man som mest gjort under dagen och mår bäst både fysiskt och psykiskt och kan hitta på annat kul under kvällen!

Mattias 2006-10-17 14:42

Brukar göra så att jag sover lite första dygnet, på dagen eller när du brukar gå
och sova "normalt", låt oss säga 2 timmar. Du blir trött men klarar dagen i alla fall.
Sedan går du och lägger dig 22.00 eller något liknande.

DOCK så brukar kroppen ha svårt att bara byte om så där,
så troligen kommer du vakna mitt i natten och vilja gå upp.
Helst ska du ligga kvar och gå upp på morgonen.
Sedan ge fan i att bryta detta, även om du inte känner dig trött.

Good luck.

Thomas 2006-10-17 14:59

2 bifogad(e) fil(er)
Hade samma problem, bifogar en bild på lösningen.

palmik 2006-10-17 15:01

Robainos råd funkade iaf för mig, första 1.5 åren jag plugga slutade jag med allt vad träning hette och fick efter ett tag väldiga sömnproblem. Efter att ha börjar köra 2-3 intensiva pass i veckan var sömnproblem som bortblåsta, behöver ju inte va att lyfta skrot utan bara något som får dig rejält trött ett par ggr i veckan ... helst nåt du tycker är roligt.

Jag tror helt enkelt inte man blir tillräckligt trött om man bara sitter vid datorn hela tiden för att det ska passa in i en normal dygnsrytm ... om man inte har disicplinen att bara sova 6 timmar per natt då ... och det har man ju oftast inte :)

Starweb 2006-10-17 15:39

Jag har hållt på med att vrida sömnryttmen fram&tillbaka sålänge jag kan minnas, från 12 års ålder kanske (är 26 idag), detta är numera ett fullfjädrat i-landsproblem för de flesta som jobbar mkt med datorer/skärmar, hanterar stress i vardagen och sitter mycker/ofta är stilla.

Jag har provar att lägga mig tidigt, lägga mig sent, inte lägga mig alls, göra andra saker, inte göra andra saker, dricka kaffe, inte dricka kaffe, dricka te, inte dricka te osv osv osv... År ut och år in... Inget av detta fungerar _vettigt_, inte för mig iallafall.

- Den ENDA lösningen som jag VET fungerar är precis som några nämnt här tidigare är ren och skär fysik utmattning, dvs träning/hårt arbete helst 2 gånger per vecka! (Eller mer)

Alternativet är givetvis att helt hålla sig borta från all elektroniken och stressen, men numera är man ju såpass beroende, och om man brinner för det man gör, både som företagare och den "digitala tidsåldern" så är det klart lättare att istället börja träna. Det är mitt tips!

andla 2006-10-17 15:40

Låter som träning är det bästa men jag ska prova det enklaste först.
Gick och köpte 2 flaskor brännvin nyligen i testsyfte (jag vill inte göra karriär inom akoholistbranchen :) ). Jag ska prova med lite grand till att börja med och öka om det inte funkar.
Annars har jag skjutit upp det här med träning allt för länge för att jag tyckt att jag inte haft tid. Tidigare så tyckte jag promenader var kasst dels för att det var urtråkigt och dels för att jag hatar att promenera på bullriga vägar. Känner inte till någon tyst väg där jag bor. Nu har jag löst detta med egengjorda hörlurar (earplugs) som slår allt som finns på marknaden idag och bullerproblem är ett minne blott.

Skaffa hundar får jag nog skjuta på i framtiden när jag har stabilare ekonomi :)

koala 2006-10-17 16:53

Jag tycker att samhället ska sluta diskriminera oss nattdjur. Alla affärer borde t ex ha öppet dygnet runt etc. Nu ska jag gå och äta frukost. (Det gäller ju att vara vaken när majoriteten av jordens befolkning är vaken, om man står i direkt förbindelse med det kollektiva medvetandet, som jag brukar säga... ;) )

ToBad 2006-10-17 17:15

Att motionera är jätte viktigt. Kroppen är inte gjord för ett stillasittande liv.
Jag tar en 30 minuters promenad på morgonen innan jag äter frukost ca 07.30 som är en firberrik frokost så jag står mig länge. I Bland tar jag mig en powernap på 30 -40 min någon gon under dagen. Sedan tränar jag på gymmet, 40 mi styrketräning och ca 1 timme kondition på löpbandet. Tränar gör jag ca 4 gånger i veckan.
Jag kan bara säga att jag såver som en prins, och får mycket gjort under dagarna. Man blir effektivare helt änkelt om kroppen är nöjd.

ToBad 2006-10-17 22:07

Citat:

Originally posted by Kjette@Oct 17 2006, 17:39
Orkar inte o träna eller ta någon promenad, fast jag sover som en prins ändå :)
Då kommer du bli en gubbe i förtid :P

FredrikMH 2006-10-17 22:54

Gå in på WNs IRC mitt i natten så hittar du likasinnade... :P

Men just detta är ett problem. Ett tips är att sluta sitta vid datorn vid 21-22 tiden och ta TVn om det så krävs. Hjärnan arbetar för mycket framför datorn vilket gör att tröttheten inte kommer förrän några timmar senare än vad den borde.

Fysisk aktivitet är en annan lösning. Att bli fysiskt trött gör inte bara att man blir trött och vill vila utan gör att man orkar mer om dagarna också. Man får oftast mer gjort om man tränar än om inte gör det. Även om man spenderar 10-15 timmar i veckan på träning så utnyttjar men den andra tiden effektivare.

Du kan försöka skjuta på det också. Själv klarar jag inte av att skjuta på det framåt utan bakåt är det lättaste för mig. Lite svårare att somna men ger man det lite tid så går det.

Jag brukar alltid komma in i en dålig fas med sömnen när jag har något viktigt och mycket ledigt från dagliga aktiviteter. Tysten skapar ett lugn hos mig på natten samt att det finns ingenting som stör en. Så det finns ju helt klart en tjusning att sitta framför datorn under natten :)

andla 2006-10-18 13:33

Känner mig ganska utvilad idag så jag tror att det funkade men är inte säker. Alltså jag slurkade i mig en nubbe när jag skulle gå och lägga mig och en klockan 2 när jag inte kunde sova. Sedan så somnade jag efter ca 1 timme. Jag ska köpa mig en Cocacola så att det smakar godare sen tror jag. ;)
Tror dock att det kanske funkar bättre om man dricker rödvin för att jag hört att det inte är själva alkoholen som gör att man blir trött utan något i druvan. Något annat som jag inte provat är lugnande te eller valerina (på apoteket).

robaino 2006-10-18 14:14

Med det sättet att leva hamnar du i den EVIGA vilan snabbare...

Cola innehåller massor med koffein och socker, perfekt om man INTE vill sova.

På med träningskläderna!! ;-)

Hofvet 2006-10-18 15:07

Att ta en sup varje dag innan läggdags var fan det dummaste jag hört på länge. Om du nu ska ta något preparat för att somna lättare är det väl tusen gånger bättre med sömnpiller än att börja supa varje dag?

Men det allra bästa alternativet vilket många redan påpekat är: börja träna! Du mår bättre, du blir effektivare och somnar lättare. :)

Ge det en chans åtminståne!

andla 2006-10-18 15:16

Jag låter som en alkis märker jag själv nu när jag läser igen. :). Jag dricker annars nästan aldrig. Men måste man snabbt ställa om rytmen om den hamnat konstigt så why not. Självklart inte varje dag. En gång i veckan på söndag kväll kanske om jag absolut behöver.
Jag lovar att jag ska ta mer promenader... Måste.....

koala 2006-10-19 03:05

Alkohol kan även ha en negativ effekt på sömnen och göra att man inte sover bra...

clirre 2006-10-19 13:18

Gör som jag! Jag gjorde en sajt om sömnproblem, för att lära mig mer om det. Det ledde iofs till att jag sov ännu mindre (mer jobb). Men jag lärde mig en massa tekniker man kan använda. Jag ska ta lite tips från denna tråd och lägga upp också!

Det är i allmänhet ett ganska kul sätt att lära sig mer om något nischat ämne, att göra en hemsida om det alltså. Jag tar mig inte för det annars...

\gro 2006-10-21 05:10

Det tar runt 30 dagar för kroppen att fullständigt anpassa sig till en förändring i dess miljö. Därför är det ingen vidare strategi att förskjuta sömnen genom att trötta ut sig (dvs inte sova en hel natt) för att seda lägga sig tidigt nästa dag (orkar inte leta fram vetenskapliga källor).
Jag föreslår, som många andra här, klassisk fysisk utmattning.

andla 2006-10-21 16:15

Tog en lång promenad och var ute i ca 2 och en halv timme i regnväder. Kom hem vid midnatt och kunde inte sova. Bena värkte :) . Klockan 5 tog jag några matskedar brännvin och nu idag vaknade jag klockan ett. Ska försöka med fler promenader.

2cool4school 2006-10-21 16:45

Citat:

Originally posted by clirre@Oct 19 2006, 13:18
Gör som jag! Jag gjorde en sajt om sömnproblem, för att lära mig mer om det. Det ledde iofs till att jag sov ännu mindre (mer jobb). Men jag lärde mig en massa tekniker man kan använda. Jag ska ta lite tips från denna tråd och lägga upp också!

Det är i allmänhet ett ganska kul sätt att lära sig mer om något nischat ämne, att göra en hemsida om det alltså. Jag tar mig inte för det annars...

hahaha du är en riktig entreprenör :)

Charlie 2006-10-22 13:56

Andla:
"Nu har jag löst detta med egengjorda hörlurar (earplugs) "

Att nämna att man har gjort ett par egengjorda hörlurar utan att bifoga en bild är riktigt illa! Nu måste du ladda upp minst ett kort! :)

SimonP 2007-10-29 21:59

Ett tips som jag tycker funkar: ett stort glas rödvin

Det finns en vetenskaplig undersökning som bevisar att vissa rödviner innehåller melatonin-liknande ämnen:

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...in_page_id=1774
http://www.news-medical.net/?id=18482

På systembolaget finns det ett rödvin som innehåller 100% nebbiolo druvor:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...=0&SokStrangar=

Vanlig sprit tror jag inte hjälper mot sömnproblem, snarare tvärtom.

Spindel 2007-10-29 22:12

Jag har upplevt (och upplever det delvis fortfarande ibland) samma problem. Bara för någon vecka sedan hade jag ruskiga problem med att somna på natten och fick istället i princip vila lite på dagen. Det värsta när man hamnar i en sådan svacka är ju att det sätter sig psykiskt (du är rädd att du inte kommer att somna, och när du är rädd så kan du inte sova, och när du inte kan sova så blir du mer rädd/stressad osv.).

Några tips kan ju vara att du försöker ta reda på vad det är som gör att du inte kan somna. Själv måste jag verkligen ha helt mörkt i rummet (inte en liten lysdiod får lysa) och det ska vara knäpptyst (har faktiskt bytt klocka för att den andra tickade för högt). Sedan gäller det att man går upp samma tid varje dag (förutom på helgerna i princip) och försöker gå och lägga sig samma tid.

Andra saker är ju att försöka bli så avslappnad som möjligt. Läs en bok, ta en promenad , varva ner. Sedan är det helt enkelt bara att inse att tids nog så får du den sömn du behöver. Rensa skallen helt enkelt innan du går och lägger dig.

Spindel 2007-10-29 22:14

Sedan rekommenderar jag hund som Thomas gjorde. Då får du sköna kvällspromenader innan du går och lägger dig och det är avstressande med hund (fast inte med min hund, den lille rackarn :))

HenSod 2007-10-29 22:17

Det är bra att man håller tider då man går och lägger sig respektive kliver upp på morgonen. Men en aspekt som spelar mycket stor roll för en bra sömn är att man lägger sig någon eller några timmar innan midnatt.

pokerstjärna 2007-10-31 03:07

Citat:

Originally posted by boena@Oct 17 2006, 13:57
I värsta fall får du väl ta ett helvarv... brukar funka för mig när det är som du beskriver.

48 timmar utan sömn, brukar göra att man blir rätt trött =)

Jag blir speedad när jag är vaken så länge, vet ej varför :S

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson