![]() |
Petar lite på fritiden med lite hobbyprylar, bl.a. så bygger vi om bilar gällande bilstereo och navigation.
Ibland blir det att bilen t.ex. måste stå kvar över helgen, vi har därför börjat fundera på att erbjuda lånebil. Det kommer troligen bli en enkel bil, t.ex. en mindre VW Golf från -90 eller liknande, halvskrothög bara som kunden kan ta sig från A till B med. Hur löser man detta, ska jag ta den själv och låna ut (antagligen knas vid försäkring och felparkering) eller ta den på bolaget, har försökt hitta information om företagsbilar men allt tyder på att man nyttjar den själv. Bilen skall till 100% enbart nyttjas som lånebil, inget annat. Hur är det enklast att lösa det? Bilens värde är cirka 5000kr |
En Googlesökning på "lånebil" ger att det är flera företag i liknande monteringsbranscher som erbjuder lånebil till kund. Där jag jobbar har vi tänkt i dom banorna men kom fram till att kapitalet som binds i en bil, dess försäkring och skatt, är högre än vad det skulle kosta att skicka kunden i en taxi. Beroende på hur långt det är såklart men om du inte har jättetryck på att låna ut din lånebil, kommer man ganska långt med taxi om man betalar 5000 kr.
|
Det är nog inte bra att äga bilen själv. Pröva att samarbete med en lokal biluthyrare, till exempel statoilmacken på hörnet. Du får faktura och slipper ligga ute med kapital för en bil, försäkringar sköter sig själv, du slipper ägna tiden åt att tvätta bilar och kunden slipper åka omkring i en skrothög.
|
Om bilen inte används privat är det inga problem att ha den i firman.
Du kommer nog inte att kunna lyfta ngn moms på bilen dock. Men moms på reservdelar och allt runt omkring kommer du kunna dra moms ifrån, vilket du inte kan göra om du har den privat. Tycker att det låter självklart att du ska ha den i firman som vilken inventarie som helst. |
Citat:
Vi vill inte och kunderna har inga speciella krav att de måste låna en ny S60 utan lånebilen är till de som behöver komma från punkt A - B vilket lätt kan uppnås med en äldre, toppservad bil. Tvätt och liknande är minsta problemet då vi delar lokal med TurtleCenter :) |
Citat:
|
Citat:
Jag menar, om vi hyr en bil för 1000kr och bokför det som det skall, men bilen har inte använts av företaget och vi har inte tagit betalt av kunden. Ekonomin för bilen ifråga vi tänkte på är 5000kr i värde 5851kr i försäkring, helår 1621 i skatt cirka 2000kr i service (då vi pysslar med bilar gör vi den själv) +soppa Rent inkomstmässigt betalar kunden i runda slängar 6000kr per dygn med 8h arbete per dag, inkl.moms, så utrymme finns ju, men det får ju inte äta upp allt för mycket. |
Nu vet jag inte exakt om det är så här,, men jag skulle kunna tänka mig att du nog faller in under samma regler som ett hyrbilsföretag, då du erbjuder en bil som kunden får köra. OM, så är fallet, så blir det plötsligt mycket mer att tänka på.
Utbildning för att bli "trafikledare" samt ekonomi etc...göra massa prov och grejer....Söka tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva uthyrning av fordon etc. Samt bli godkänd som "yrkesmässig trafik. I och med detta stiger försäkringar och självrisker mm... Kolla upp detta innan du går för långt i tankarna bara. Jag vet hur mycket vi hade och göra när vi investerade i två minibussar som vi har til uthyrning....är en hel del att tänka på...minst sagt. Fråga gärna om du undrar över nått mer om ovanstående, kanske kan svara på det i alla fall! |
Citat:
Om du har fasta kostnader på ca 9500 om året räcker det som sagt till cirka 15 helger eller 27 heldagar utan värdeminskning. Värdeminskningen på en så gammal bil är rätt avsevärd och räcker ytterligare till några helger eller dagar. Sen får han väl skriva nån lapp som intygar att det är han som kört den så att ni inte misstänks hyra den för eget bruk och riskerar förmånsvärde. Eftersom det blir en del förhyrningar på ett år. |
|
Har sett affischer för "MABI Verkstadshyra" både hos min Mitsubishiverkstad och hos ett lokalt solfilmsföretag. Har för mig att prisexemplet var 290 kr/dygn för en V70 (el motsv) inkl 100 km. Kan vara värt att kolla om du hittar något liknande i Sundsvall?
|
Vi har Mabi några fotsteg bortåt, ska snacka med dom på måndag.
Tack för tipset. |
Ett alternativ för att slippa allt krångel är ju att erbjuda dina kunder en "kupong" hos Mabi eller vad du har som närmaste biluthyrare.
Om din kund tar med sig kvittot på bilhyran tillbaka till dig så drar du av X kronor på vad arbetet kostat. Du har kanske en kund som vill köra 100 mil med bilen under dagen och då får han samma peng som alla andra, resten får han stå för själv. Du slipper då allt som har med administration att göra - och kanske kan du t.om få en schysst rabatt hos uthyraren om du förser dem med många kunder? Problem kan uppstå om kunden har betalningsanmärkning eller liknande, då kan det bli svårt att få firman att hyra ut - om du inte kan lösa det med dem på något sätt. Det andra är att de vill ha en deposition, antingen kontant eller på kontokortslip. Det är inte alla som har kreditkort (bankkort duger inte) eller kan slanta 2500 kr kontant. |
Precis. Det bästa bör vara att kunden får en viss rabatt om han hyrt en bil.
Men kolla upp så det inte blir strul med momsen då. |
De vi samarbetar med och är ÅF åt har lånebil också såg jag nu, har mailat och frågat hur de har gjort mer exakt.
Vi håller nere priserna, vi har inte nåt lyxigt kontor, inga lyxiga lokaler och tänkte inte heller erbjuda någon lyxig lånebil utan bra priser kombinerat med en bil dom tar sig från A-B med :) Vi startar nu också med tjänster som tar 1-4 timmar att utföra, i dessa fall vetefasiken om det ens går att hyra bil så kort tid. |
Kanske bara satsa på sköna stolar, en bra kaffemaskin och lite schyssta biltidningar? =)
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Piskar in en bild på stolen när den var nylevererad :) Tror däremot denna stol är en feministisk stol, mitt i ett av programmet kommer de upp en pinne mitt på sittplatsen, vi har ännu inte kommit på vad den är till för :blink: |
Nu har jag har lite slött hoppat över vissa inlägg men hoppas kunna tillföra något ändå.
Har själv tidigare arbetat med hyrbilar och den större delen, där vi låg (Svenska Bil Kista, Stockholm), var just antingen hyror via försäkringsbolag, leasingbolag eller privatpersoner som behövde bil vid service, skadereparation eller dylikt. Jag är helt övertygad om att ni kan ordna ett sjysst avtal på en mindre bil med visst antal kilometer inkluderat. Det behöver inte bli någon större kostnad för den som betalar (om det blir ni eller kunden själv). Leveransen brukar bli gratis om ett sammarbete inleds och för den delen. Vi tog vädligt sällan leveransavgift i huvudtaget för den delen. Nu kan jag dessvärre inte hjälpa till direkt men tanke på att jag sitter i Australien men kika förbi AVIS i Sundsvall och fråga efter Sören. Han kan nog hjälpa till. EDIT: (nu antog jag att du fanns runt sundsvall..) |
Har tagit in offerter från X antal biluthyrare men ekonomin passar inte för detta, det är hobbynivå på prylarna vi gör, d.v.s. inget vi gör varje dag hela tiden utan när man vill skingra tankarna och peta på annat ett tag...
Har dock sett fler och fler andra företag inom bilvård och bilservice som erbjuder lånebil, det är allt ifrån skrothögar till mindre nyare bilar, de måste ju bokföra detta på något vis, någon som har tips om hur ? Har rådfrågat endel revisionsbyråer också utan någon våldsam framgång. Fler tips (förutom att hyra bilar då) ? ;) |
Helt eller delvis betald taxiresa dit kunden ska? Totalkostndsmässigt torde det blir billigast.
|
En av poängerna med lånebil är att kunden ska få en chans att kunna ta sig ifrån och tillbaka till verkstaden där han(hon) lämnat sin bil. Så att hämta/lämna bilen på hemadressen kan vara ett alternativ, eller att köra kunden tillbaka till jobbet/hemmet, till exempel med taxi enligt förslage ovan.
|
Om lämning sker av bilen hos kunden så återstår kostnaden att den som kör bilen dit ska ta sig någonstans. Gör en totalkostnadsanalys så torde vad som framstår som en fördyrande delkostnad bidra till ett lägre totalpris i slutet, om man räknar med vad bilen kostar att äga. Skrev för övrigt liknande svar högt upp i den här tråden....
|
Skaffa en bil till företaget vilket skrot du vill.
Det är ju ett verktyg ett fortskaffningsmedel. Fordon. Nytja den sedan som du vill transport av eget gods, jätte stort bokstöd eller låna ut den till vem du vill. om inget är i syfte för ex transport av kunsds varor eller av pesoner typ som taxi, buss så behöver du inte något tillstånd. du behöver inte ens registrera men ska ni köra på allmän väg så är det lämpligt. skit i avdrag utöver det vanliga fordon reservdel drivm-etc. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson