![]() |
För att stimulera användningen av internationaliserade domännamn
(IDN) har .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) beslutat att låta .SE-ombuden registrera IDN-namn för sina kunders räkning utan kostnad t o m årsskiftet. Idag omfattar IDN domännamn med tecknen å, ä, ö, ü och é under .SE. Vid CENTRs möte i Toronto 10-11 oktober, där ett stort antal ccTLDer deltog, indikerade representanter från Microsofts utvecklingsavdelning att webbläsaren Internet Explorer version 7, med fullt stöd för IDN, kommer att släppas i officiell version inom de närmaste veckorna. Vi kan därför förvänta oss ökad uppmärksamhet och efterfrågan på IDN-domännamn inom kort. Rent praktiskt kommer IDN-domäner registrerade från och med måndag 16 oktober, t o m 31 december 2006, att vara utan registreringsavgift. Alltså blir registrering av IDN-domännamn under denna period helt utan kostnad för ombuden första året. Vi hoppas med denna subvention stimulera till kreativa marknadskampanjer och merförsäljning av IDN-namn hos våra ombud. Som vanligt står det ombuden fritt att själva förpacka och prissätta produkten mot slutkund. Vi förväntar oss att våra ombud kommer att agera ansvarsfullt och i linje med god affärsetik. Lycka till! Med vänliga hälsningar, Per-Olof Josefsson Ombudsansvarig .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) Växel: 08-452 35 00, direkt: 08-452 35 10, mobil: 0733-173962 E-post: [email protected] Webbplats: www.se |
Gött, vilka ombud kommer erbjuda det?
|
Citat:
|
det här kan spåra ur..
|
kan spåra ut är nog ett understatement. Kan leda till ett otroligt kaos beroende på regler.
|
Vad spelar det för roll vilka ombud som erbjuder det...Name Navigation lär ju plocka allt ändå..eller ? Nån här som vet ?
|
Det är ju bara en avgift det bjuds på.. sen får man betala årsavgiften årligen. Det finns ju ingen anledning för mig som slutanvändare att köpa mer för det.
Det är ju bara ett incitament för att locka folk till impulsköp och öka andelen betalande domäner ... Varför NN skulle slå till nu bara för att de sparar 120:- per domän och år är inget jag begriper. Om de inte redan har köpt domänerna kan de ju inte vara så bra. |
grazzy - du glömmer det ett av två incitament:
IE7 släpps och den har stöd för IDN ! Trots Firefox framgångar är det väl fortfarande 65-70% som använder IE !? Alltså versioner som inte stött IDN tidigare - Sen kommer det givetvis vara en vanesak att skriva åäö istället för aao, men jag är övertygad om att NN kommer se stora fördelar i detta - Det är ju alltså fritt att "testa" av vilka domäner som är värda att gå vidare med ... Men visst detta är ju bara en copycat av .at som ger bort gratis idn-domäner sen ett tag tillbaka..och det ger väl vissa impulsköp också kan jag tänka |
Bra idée :) ska regga några bra :D
|
Idag är IDN-domäner helt värdelösa och kommer vara likaså om 1år. Jag täntke först plocka lite men varför få faktura på alla dessa om ett år när man ändå inte kommer använda dem?
|
Vad grundar du det på? Varför skulle IDN-domäner förbli värdelösa? Anledningen till att de varit i praktiken värdelösa hittills har ju varit den att IE inte haft stöd inbyggt för detta och därmed har 90% av användarna stängts ute. Om IE för detta stöd inbyggt så fungerar IDN-domäner klockrent.
|
Konstigt att inget företag försökt sig på en reklamkupp genom att erbjuda gratis IDN-domäner från och med i morgon. Det kanske blir för mycket administrativt arbete? Eller så har informationen från .SE gått ut för sent för att de skulle ha hunnit göra någon sådan kampanj?
|
Hela denna kampanj är nästan löjlig. Bara att regga domäner med åäö om man inte har deras motsvarighet med aao istället är ju helt meningslöst tycker jag. Tror knappast en sådan kampanj betydligt höjer antalet IDN domäner. Tror det bara är nic.se som vill göra ombuden lite glada och låta de tjäna lite mer pengar som kompensation för de kassa avtalen .....:)
|
I dagsläget får man ju hålla med dig Terrabyte, men jag tror att i ett längre perspektiv är det nog så att domännamn med landsspecifika tecken kommer att bli mycket stort.
|
Kanske, men endast om du har deras vanliga aao motsvarighet. Tänk ha några resesidor som folk skall komma åt om de sitter utomlands med tangentbord utan åäö? Har du bara åäö domänen så är det ganska kört.....
|
Nyhetsbrev inatt:
Sajthotellet firar 5-årsjubileum under oktober och har fina specialerbjudanden. GRATIS IDN-DOMÄN Från och med idag och resten av året kan du registrera så kallade IDN-namn under .SE helt utan kostnad. IDN-namn är domännamn som innehåller ett eller flera av tecknen å, ä, ö, ü och é. Dessa registreras kostnadsfritt för dig som har webbkonto hos Sajthotellet. Webbläsaren Firefox har inbyggt stöd för IDN och kommande version av Internet Explorer, version 7, stöder också IDN enligt uppgift. Nya Internet Explorer förväntas inom någon vecka. Har du ett webbkonto på 100 MB eller mer kan du koppla flera domännamn till ditt konto utan extra kostnad. Har du ett mindre webbkonto kan du uppgradera till 100 MB (eller mer) kostnadsfritt fram till nästa debiteringsperiod (från och med vilken du debiteras enligt gällande prislista för beställd kontostorlek). Har du ett litet konto som du inte vill uppgradera kan du teckna tilläggstjänsten "Ytterligare domänalias" (100 kr/år) eller "Obegränsat antal domänalias" (180 kr/år). Moms tillkommer. Skicka din beställning per epost till [email protected]. Skriftliga domänbeställningar minskar risken för stavfel i domännamnet. |
Finns ett stort problem med IDN och det är ju att e-post klienterna inte stöder å, ä, ö, ü och é i dagsläget och då faller ju den praktiska tillämpningen av dessa domännamn så de ända som kommer att kunna ha nytta av dessa domännamn är ju de som redan har domännamn utan ovanstående tecken.
Stöd i webbläsare har ju funnits i flera år via olika plugin, så det vore som sagt mera intressant om de byggde in stöd i e-post klienterna istället, visserligen så kan man konvertera IDN men dessa adresser ser ju inte kloka ut. |
Citat:
Dvs, konverterar så att det blir fina 7-bitarstecken... Det är precis det som görs i FF osv, konverterar om åäö.se till xn--4cab6c.se... I DNS i sig så finns ingen åäö.se utan där heter den just xn--4cab6c.se Hemska tanke att slänga in massa 8-bitarstecken i mailheaders å grejjer. :) //Anders |
Fick just ett mail från neware, de erbjuder IDN för 1 kr/st. Låt priskriget börja ;)
|
Citat:
citerar jag bara föregående postare, och kan bara hålla med. |
Någon som vet om Loopia hoppat på idn-erbjudandet?
Att dessa domäner kommer ha ett värde i framtiden är självklart, de tekniska problemen kommer att försvinna allteftersom. |
Registrerade just ca 30 st på Proinet, helt gratis. Frågan är väl om acceptansen för IDN (iom IE7s stöd) kommer hinna öka inom ett år så man kan se ifall det är någon av dom som värda att fortsätta med...
Jag var ändå ganska nöjd med aö.se. Skulle kunna vara ett bra namn på en länkkatalog eller något liknande, från a till ö... |
Under Internets barndom kunde man endast använda engelska tecken i all kommunikation. Tänk om de på den tiden hade filosoferat på samma sätt som IDN-motståndarna i denna tråd? Då hade vi idag inte haft möjlighet att uttrycka oss skriftligen på svenska, varken genom e-postmeddelanden eller hemsidor. IDN är en bra utveckling av Internet, om än att den förvisso har vissa geografiska begränsningar. Varför inte se möjligheter istället för hinder?
Sveriges största ombud erbjuder förövrigt likaså gratis registreringar av IDN-domäner under .se. |
Precis! Snart är det lika naturligt att använda IDN domäner som klassiska domäner.
Även www.NameISP.com kör gratis IDN domäner under .se! |
Wopsa tar ut ca 20sek / domän ;)
|
Loopia är gratis :)
|
Jag vill inte bara hålla med JonathanS beträffande att IDN-domäner är bra för Internets utveckling, utan även slänga in nästa brasklapp:
Om 5 år finns det fler kinesiska webbsidor på internet än vad det finns engelskspråkiga ! Enligt flera kritiker går utvecklingen av tillåtna tecken alltför långsamt och det finns därför en överhängande risk för att Internet delas upp, exempelvis genom att kineserna och eller indierna skapar egna namnupplösningssystem, då exempelvis en betydande del av kinesiska användarna inte kan det latinska alfabetet. Jag anser att vi ska se positivt på all den utveckling som öppnar och gör det möjligt att fler får tillgång och fullt kan nyttja Internet ! Att just detta kanske är ett sätt för IIS att blidka irriterade ombud må vara hänt, men detta främjar ju iaf business för ombuden. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Följande stog i mailet jag fick från dem: Citat:
|
Är det lönt och betala om det är gratis?
|
IDN kommer förbli värdelösa, endast bra sätt att kanske ha en lokal sida för sitt land utöver sin vanliga.
Då man inte kan ha mail till dom på något vettigt sätt ens. |
Angående att vi tar 1:- för ett IDN-domännamn så kan jag bara säga att om man inte tycker domänen är värd 1:- så kanske man inte ska registrera den, men på allmän begäran sänker vi priset till 0:-
De som känner sig lurade på enkronor kan kontakta mig via PM för återbetalning. Billigast är inte alltid bäst.... NEware AB Niklas Elelid |
Citat:
|
Citat:
Självklart måste man ta hänsyn till de begränsningar som finns, men att säga att IDN-domännamn är värdelösa tror jag är att ta i. Vi kommer nog att se en hel del dyra försäljningar av IDN-domännamn i framtiden. Dessutom tror jag att 1,3 miljarder kineser skulle tycka att det är toppen att kunna använda sitt eget språk i domännamn och inte engelska. |
Japp, vi har ett glimrande avtal ;-)
/N. |
Vem blir först med att betala för att folk ska registrera IDN genom sitt hotell ? :P
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson