![]() |
Det har på senaste dykt upp fler och fler troll på WN som trots sitt underhållningsvärde inte borde få vara här enligt min personliga mening. Jag gick med i WN för att kunna diskutera, utvecklas och få en sammanhållning med andra svenska webmasters. Det är enormt kul att ha detta forum där man möter stora framgångar, nytänkande personer och en enorm kunskapsbank.
Trollen får WN att sjunka till flashback- och lunarstormnivå. Det är inte så kul att se en sån här underbar sida börja förvandlas till något som man avskyr med varenda kroppsdel. Som jag alltid förstått det är WN för oss som driver kommersiella sidor men det börjar snart likna en lekplats. Absolut inget emot de som försöker och idag inte har någon framgångsrik verksamhet uppe, vi har alla varit där men någon gräns måste nog sättas. Vad göra? Kan det inte börjas stängas av personer som absolut inte har något att tillföra denna underbara sida? Kan man inte granska lite noggrannare vem som får konto? Ni kan inte ha missat vem som fått mig att balla ur totalt de senaste dagarna =) |
Citat:
:rolleyes: Nej, men seriöst... Troll brukar självdö om man ignorerar dem. Så det ni inte gillar; blunda och tänk på något annat. Vad ni än gör - svara inte! |
Citat:
|
Men det finns en viss typ av "troll", som inte enbart är ute efter att provocera. De tror på fullaste allvar att deras spam i vissa forum kommer att ge mängder med besökare och köp. Det är märkligt.
|
Jag hade helst sett en nogrannare administration kring "okamratlig ton". Det ger ett trevligare intryck. Jag tycker även vissa personer, ofta med hög inläggsräknare, kommer undan med pikar och spydigheter lättare än övriga medlemmar.
|
Det är inte första gången detta är på tapeten och dessa trådarna brukar bli flitigt diskuterade.
Jag kan hålla med om att nivån på WN stundtals har blivit mycket låg. Varje gång vi tidigare diskuterat detta ämne så har det kommit upp förslag om vad vi skall göra för att undvika dessa troll som du uttrycker det och den senaste ändringen var just att vi manuellt fick validera medlemmar, jag tycker nog att det blev bättre efter det men inte helt bra. Självklart kommer många troll att slinka igenom även om vi skulle ha hårdare kriterier för att bli medlem. Ett förslag kanske skulle vara ett varningssystem där medlemmar som upprepade gånger brutet mot reglerna får en varning och vid tre varningar så får denne status "Read only". Jag vet uppriktigt inte vad vi skall göra för konkret men som vanligt är det nog bra med en diskussion eftersom det ändå är vi medlemmar som gör WN till det media det ändå blivit. Skall vi vara tuffare i modereringen? Skall vi sätta fler medlemmar som missköter dig på "Read Only" Idéer och tankar är till för att diskuteras så fram med bra förslag så kommer vi nog till en bra lösning även denna höst ;) // Mats |
Kanske skapa ett forumskategori enbart för invalda medlemmar? Det vill säga de som har "utmärkt" sig lite extra under sin tid som forumsmedlem? Löser iofs inte "troll"-problemet, men ger ett seriöst forum för de seriösa så att säga.
|
Citat:
|
Citat:
|
Varningar låter bra, ju längre man varit med ju mer "plus" har man,
såvida ingen sätter varningar varje dag på personen. Sluta radera så mycket inlägg, allt är inte fylle-inlägg med personangrepp. Icke relevant til ltråden? Flytta till en ny sidepart! På sidan av forumet pratas det alltid om "medlemmar med osynligt vip status". Dvs person A får posta det och folk grinar i bakgrunden, samtidigt smo person B måste dödas innan någon läser. "Ser mellan fingrarna"? Då bör alla få skriva likadana texter. För att bli medlem så skall personen verkligen ha en komersiell sida applied. Eller så bör personen skrivit med en vettig anledning. Tillåt inte pajkastning när "du" tycker det är skoj Banna folk som mig |
Vilken nivå ska trollgränsen ligga på?
Vad har en komersiell sida med att göra om man är troll eller inte. Man kan väl ha en komersiell sida men ändå attackera eller bete sig barnsligt? Jag tror det hela handlar om olika slags människor. En del vill säkert ha ett väldigt strikt forum som inte lämnar någon öppning för fria åsikter. Andra struntar totalt i ansvar och kastar ut kommentarer utan någon som helst eftertanke. Kan vi göra detta forum bättre genom att höja ribban ännu mer? Själv tror jag inte detta kan lösas genom att stänga ute människor utan jag tror mer på att försöka hitta en lösning så att forumet anpassas till individ. Några brainstormsförslag (måste diskuteras) Ämnen för åldersgrupper och porrelaterad marknadsföring. En wizard med sociala frågor som genererar lämpliga kategorier. Möjlighet att stänga av kategorier som inte tilltalar. |
Citat:
Där av kan man tygla den lite bättre. "Eftersom ingen vet vem personen" Tycker dock the classical "warning" feature borde finnas med, som mats nämnde. Mycket bra idé om du frågar mig. Dock så bör det göras så inte vem som helst kan gå runt och spamma varningar för att vara en satunge. |
När jag godkänner eller nekar nya medlemmar kikar jag först och främst på vad dom angett för sajt, sen kikar jag vad dom skrivit.
Personligen är jag väldigt restriktiv när det gäller att godkänna nya medlemmar så jag lämnar en hel del för andra att bedöma. Men en rensning behövs, å andra sidan är det fel att kalla det rensning också då dessa personer då kan känna sig utkastade, alternativt mycket strängare intagningskrav på nya medlemmar. |
Citat:
|
En "Rösta ut medlem" funktion kanske =)
/Martin |
Citat:
|
Citat:
...Thomas. Tyvärr Thomas, det blir du som får lämna expedition WN" |
Det intressanta är om man kunde se hur stor procent av totalen som verkligen beter sig så där. Och vid vilken tidpunkt... Kan ju faktiskt "bara" bero på att denna lilla procent lyckats skriva i samma period och som då resulterar i att dom får uppmärksamheten...
Jaja,.. bara tänkte lite..;) |
Hårdare regler för bli medlem kanske men i vart fall en funktion för att sätta medlemmar på read-only.
CATIHPA en variation av CATCHPA vore kanon! *ironi* "Completely Automated public Turing test to tell Computers and Humans Apart" "Completely Automated public Turing test to tell Idiots and Humans Apart" Ser enorma möjligheter! "Tror du att du kan sälja en två dagar gamal värdelös domän för 35miljoner här på WN?" Alla som svarar ja blir inte godkänd =) |
Några enkla åtgærder som kan reducera "troll-inlæggen" ær att man måste ha postat X-antal inlægg før att få posta i tex, domænforumet samt feedback.
|
Citat:
|
En nackdel som uppstår är att även om trollet skriver 100 nonsensinlägg och de flyttas till papperskorgen eller raderas så står mätaren kvar på 100, det minskar inte, är nog ingen biff för jens att lösa förvisso, men ett problem.
|
Man kan idag inte göra inlägg i feedback-forumet utan att ha postat 30 inlägg. Det är en åtgärd vi gjorde i samband med att en liknande tråd var aktiv tidigare. Vi har även manuell granskning av alla medlemmar innan de kan posta.
Jag har varit ganska negativ förut men tycker själv kvaliten ökat sedan vi skärpte till läget förra gången (Ensam kanske?). Så mer tips om åtgärder emottages gärna. |
Dessa problem finns ju på alla forum, både stora som små. Men det kanske hör till? Ofast ger ju trollen inte bara ilska/irritation utan även ett gott skratt ibland :).
Bara forumet inte blir som fragbites. |
Reglerna som finns är rätt bra, men de efterlevs inte. Inför ett varningssystem, två varningar och på tredje åker man ut. Låt sen varningarna expira efter ett par månader. Då finns det ett sätt för moderatorerna att tydligt markera att "ajjabajja, nu gjorde du fel" utan att behöva kasta ut en användare. Låt även inläggen som görs i brott mot reglerna vara kvar och lås tråden istället för att slänga (redigerad såklart om det är brott mot egenreklam etc). Då blir det enklare för nya (och gamla) användare att få ett grepp om vad som gäller här på WN.
Personligen håller jag med om att det är en skiftande nivå, både i den tekniska kunskapen, viljan att ta till sig/lära sig och i mognadsnivån. Sen tror jag att en del här helt enkelt får acceptera att eftersom vi är den branschen vi är kommer det alltid att finnas individer som inte tycker att man behöver hålla all kommunikation på affärsmässig nivå. Det säger ju som jag ser det mer om användarna i sig självt (*blinkblink*) än om WN. Jag har träffat ett par personer här på WN som jag gillar och gör affärer med och ett par jag tycker mindre om, det tar tagit ett år och ett par tusen inlägg.. men vad gör man inte? Att många tycker det är en oprofessionell attityd kan jag förstå, men om det är tidningen under armen, cigarr och hög hatt som gäller så har jag hört att det finns en förening som kallas rotary.. |
Citat:
|
Ska det vara varningar så tycker jag själv att det strikt ska vara admins/moderatorer som delar ut dessa - absolut inte systemen med +/- eller pluppar som det kallas på vissa forum som användare kan ge till varandra, har tyvärr inte sett ett enda forum där detta har fungerat tillfredsställande...
|
Jag gillar idén med att:
* Varningar skall kunnas utdelas till folk, "Varningar: 1" och vid 3st åker man på read-only under en bestämd period. |
Varningar låter som den bästa lösningen i min mening, då användaren själv kan se tillbaka lite på sitt agerande för att sedanha möjlighet att fortsätta sitt beteende och bli avstängd eller skärpa sig.
Däremot ska man inte börja dela ut varningar och avstängningar hur som helst, såg själv på ett forum där man knappt fick uttrycka en egen åsikt utan att bli avstängd.. vi vill ju ha beröm såväl som kritik? Det där med att ha högre krav för att bli medlem/skriva och så vidare vet jag inte heller, eftersom det leder ju till att bara en viss "elit" eller bara speciellt utvalda personer får skriva och ha åsikter, när nya medlemmar som söker kunskap och kanske har egna synpunkter på saker inte får säga nånting.. det låter ju inte som ett vinnande koncept. |
Varningar låter bra, men hur länge ligger en varning kvar? Kanske ska en varning tas bort efter en viss tid, så man inte åker ut efter 3 år för något som skrevs i "ungdomligt oförstånd".
|
Som få-inläggs-medlem kan jag tycka att det vore bättre att ta hänsyn till medlemstid / eventuella varningar än antalet inlägg. Jag postar inte så mycket men är här ofta och läser / söker. Har varit med ett tag. Det finns nog många vettiga ändå som inte automatiskt bör räknas till "trollen".
Att känna sig tvingad att först göra en massa inlägg innan man kan göra det inlägget man egentligen ville "kan" ju resultera i mindre seriösa inlägg, som någon skrev. |
Tjing pax för att vara med i lag syd.
Skämt å sido, att skapa ett nytt forum i forumet gör det väl inte bättre? Tydligare moderering, tydligare information till den som trollar och tydligare information till de seriösa användarna så går det över. Trollning går alltid i vågor och vad som händer med det beror på hur användarna hanterar trollen. |
Citat:
Sen kanske moderatorerna kan vara snabbare med att agera när en tråd spårar ur och blir föremål för nonsens och/eller pajkastning. En kortare avstängningsperiod är nog ockås en bra läxa för de inblandade. och eftersom det krävs två för att träta är det nog lika bra att stänga av alla kombattanterna någon dag eller två. Sen ska allt vara bra igen. Många inlägg innehåller ock ganska lite info. En kommentar av typen "sök först", " se manualen" med mera är kanske inte så otrevlig, men rätt så intetsägande. Bättre att tiga ihjäl dumma frågor. |
Citat:
|
Citat:
Jag gillar inte heller idén med att man ska behöva vänta innan man skriver första inlägg. Tillväxten lär bli nära noll i sådant fall. Kan tycka att det är lite mycket "forum för inbördes" redan idag. Varningar låter däremot som en god idé liksom att det krävs ett godkännande innan man får skriva inlägg. |
Hur skulle det se ut med betygsskalor? Numrera från 1 - 10 med en klar och tydlig beskrivning över vad som "krävs" för de olika stegen..
Ex: 1 - Tenderar att rasera WN´s framtid inom 30 dagar 2 - xxx 3 - xxx 4 - xxx 5 - Vidmakthåller WN´s nuvarande nivå 6 - xxx 7 - xxx 8 - xx 9 - xxx 10- Kompetens, auktoritet och en av WN´s mest betydande medlem Varje inlägg skulle då kunna betygsättas av trådskaparen samt moderatorerna... Och kanske av dom som ligger över en viss nivå i betygsskalan. Självklart skall denna betygsnivå vara ett snitt på totala mängden inlägg... Vid den s.k medlemsansökan sker antagligen en enklare analys av de uppgifter som knappats in i profilen. Denna analys utföres av en lämplig (?) moderator... Utefter bedömningen av det som knappats in sker godkännande / komplettering / avvisning beroende på statusen.. Om denna nya medlem accepteras av moderatorn sätts medlemen automatiskt på nivå 5. Om det nu råkar vara så att det är ett "troll" som släpptes igenom kommer detta troll troligtvis att få betyget 1 efter sina/sitt första inlägg. Då skulle effekten kunna bli att denna stätts till "read only" under 30 dagar... Därefter få han/hon en ny chans att bättra sig efter denna tillrättavisning. Ett system liknande detta skulle heller inte tvinga fram mer eller mindre onödiga inlägg för att nå upp till normen om ett visst antal inlägg.. Om man ser till den positiva effekten att dom som verkligen bidrar med hjälp och information får höga betyg och respekt på forumet. Ett system som slår väl ut åt båda håll med andra ord.. Något att utveckla? |
Citat:
|
Citat:
Risk för "tråkvarning" möjligen, men det skall vi inte frånta humoristiska inlägg hoppas jag.. |
För att binda in detta forum så att bara vissa får vara här är ju att börja ta betallt för att vara medlem. Tror nog att dom mesta troll skulle försvinna då väldigt väldigt snabbt.
|
Vad är problemet egentligen?
Spammande troll? Flammande troll? Okunniga ledamöter som har för lite erfarenhet för att göra relevanta inlägg? Snobbig och nedlåtande attityd mot kategorin ovan? De som skriver för många (innehållslösa) inlägg? De som skriver för få inlägg (och därmed inte bidrar till forumet)? Ingen medicin botar alla symptom. Man får sila lite själv och titta bort ibland. Guldkornen hittar man ändå. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson