![]() |
Nu är det bekräftat. Google köper YouTube för 1.65 miljarder dollar, ungefär 12 miljarder kronor.
YouTube startades Februari 2005 och lanserades officielt December 2005, man kan ju inte förneka att den snabbt blivit en succé direkt med sina över 100 miljoner videos. I och med detta får Google ett hårt grepp om den växande Videoreklammarknaden. Google to buy YouTube for $1.65 billion @ CNNMoney.com |
Det skall bli intressant att se hur Google gör för att vända inköpet till inkomster. Ett stort bakslag för MSNs kommande videotjänst får man väl säga.
|
Soft, dags snart att fixa lite videoads i adwords.
|
Oj då. Undrar vad som kommer förändras.
|
Hur länge har YouTube funnits? Jag hade inte hört talas om siten för ett år sedan.
Vilken success story, dessutom ett skönt bevis för att även svåruttalade domännamn som inte är relevanta för tjänsten i fråga kan funka bra. |
Citat:
|
Förr tog det ett par år innan en "killer app" växt sig så pass stor att det gick att sälja den för astronomiska belopp. Hittar man rätt guldkorn nu så har det multiplicerat sig själft tusenfalt på mindre än ett år. Helt otroligt!
|
Problemet är bara det att hittar man rätt guldkorn så är bode Google, Msn och andra stora aktörer en i hälarna direkt. Jag hade också sålt vid rätt tillfälle för konkurensen lär inte vara lätt.
|
Som jomper säger är det intressant att se en sida med namnet JuuhTjuube också kan lyckas. Sidan har ju i princip gjort Flash-videos populärare än t.ex. wmv-filer på Internet. Numera verkar allt streamas med Flash istället för exempelvis Windows eller Quicktime.
|
Jag håller inte alls med er om att YouTube.com ska vara en särskilt svår eller krånglig URL. Tvärt om tycker jag det är ett utmärkt namnval, You Tube (tube = sända, boob tube = slang för TV).
|
Kan bara hålla med Hofvet. Namnet är logiskt och mycket bra. Jag hade också sålt den om jag blev erbjuden miljarder.
|
Citat:
|
Försök få någon som inte redan känner till urlen att förstå vad du säger när du säger youtube. Ingen kommer fatta, jag lovar.
|
Citat:
- Gå in på JuhTjuube - Vah?? - JUTJUBE! - Hur stavas det?? |
Har skrivit in yourtube . com X antal gånger själv =)
|
Citat:
wickipejda gåggle eller kanske V-tre-se Men det är väl inte dåliga domäner för det? En hel del beror nog på att vi är svenskar och uttalar orden rätt annorlunda mot amerikanarna. Å andra sidan, försök förklara hur en svensk dommän stavas för en amerikanare :D då lär du hålla på hela dagen! "Dammn, it seems like your server is down! The browser cant find aertsouppa.se!!" |
väbbmaträrsnätwårk
träjd dabbler jahoo håttmäjl dom flesta engelska adresser blir inte riktigt som dom skall om man skriver på svenska... |
Vohh, jag tycker det är ett skitbra namn. Känns mer personligt än om det skulle heta OnlineVideos etc. (ni fattar antagligen vinkeln)
|
Instämmer i ovan - gillar också mer personliga namn på tjänster, dessutom oftast lättare att särskilja sig ifrån andra. Om man skall starta ännu en "fotosida på nätet"-tjänst är ett unik namn betydligt mer spännande än ännu en "mybestphotos.com"...
|
Citat:
du säger ju inte JUTTJUBE eller något i den stilen, eller uttalar du YOU TUBE så? Men det är ju klart man måste ha video.com så hela världen fattar, barn också ! Annars suger sidan totalt. Hoppas google gör något intressant nu, med video-ads bland annat. |
|
Nä, jag håller helt med om att det är ett bra och mer personligt domännamn, men ser man till hur det fungerar på många ställen så är det mer generella domännamn som det jagas och betalas stora pengar för.
|
Det är innehållet som är det viktiga. Första gången någon hör talas om siten kan namnet vara viktigt men är innehållet "rätt" så kommer besökarna vilja återkomma.
Gör man dessutom funktionerna lätt-tillgängliga och lätta att länka till extern så vinner man ännu mer. Varende videolänk som mailats runt/postats i forum är ju bara rent varumärkesbyggande. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson