WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nya Proinet på uppgång? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16739)

sushi_boy 2006-10-09 17:48

Hej alla Webmasters!

Som de flesta hört och läst har det varit en del problem med "gamla" Proinet, alldeles för mycket nertid och för överbelastad server.

Men jag skulle vilja fråga alla er kunder hur ni upplever "nya" Proinet nu när de kör med nya servrar och annan serverhall? Har en kompis som har ett konto hos de, och efter flytten (exklusive den lilla hårddiskkraschen) så har det flytit på helt perfekt! Har kollat upptiden och serverloaden flera gånger om dagen sedan i tisdags förra veckan, och än så länge har det känts mycket stabilt och ibland så har serverloaden sjunkit till bara 0,04 vilket är otroligt bra. I skrivandets stund ligger den på ca 0.10-0.40 i snitt. Jag tror att det är värt att kanske uppmärksamma "nya" Proinet HB och se hur det går...

Jag undrar vad ni andra tycker om deras service? Värt att köpa?

(om ni läser några andra av mina inlägg så märker ni att jag bl.a. sökt ett billigt och stabilt webbhotell och även frågat om ett återförsäljarkonto bl.a. hos Proinet, men har tyckt att tidigare service hos "gamla" Proinet var undermålig, men vill höra om det är värt att ge de en ny chans)

grazzy 2006-10-09 17:58

Du..affiliateprogrammet du är med i .. vart kan man anmäla sig? Jag vill gärna med få betalt för att posta här på WN.

Tobbe 2006-10-09 18:01

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 9 2006, 17:58
Du..affiliateprogrammet du är med i .. vart kan man anmäla sig? Jag vill gärna med få betalt för att posta här på WN.
Haha klockrent :D

sushi_boy 2006-10-09 18:07

Seriöst, jag försöker vara helt objektiv, jag har för närvarande inget konto hos Proinet (känner däremot en kompis som har konto hos de), och får inte betalt från de... om du nu tänkt dig det! Läs mina andra inlägg innan du slänger ut ur dig så dumma kommentarer!

Jag har seriöst sökt nu Webbhotell och Återförsäljarpaket med cPanel ett bra tag, och på den svenska marknaden så känns det inte lätt att hitta ett billigt och bra alternativ. Jag har läst en del om Proinet och upplevt hur pass dålig service det var innan, men skulle vilja veta vad andra tycker om hur det är nu! Så fort man skriver något på Proinets forum så blir det editerat (om det inte passar de) eller borttaget efter några dagar så därför vände jag mig hit för att få ett objektivt svar. Jag tycker personligen att det är jättedåligt av Proinet att redigera och radera användares inlägg, och att de ännu inte har 24/7 support som de skriver om i sina "paket", men min fråga var om det är fortfarande lönt att ens försöka med de?

nomicon 2006-10-09 18:54

Tyvärr är det så med många webbhotell att det är "grisen i säcken" man köper.
Även om ett webbhotell är jättebra för vissa, så kan det vara sämre för andra. Vi har alla olika krav och förväntningar.

Testa dom helt enkelt, det är ju småpengar.

grazzy, like underbara kommentarer som vanligt =)

/Martin

sushi_boy 2006-10-09 19:09

Ok, det har du rätt i nomicon... jag har väl "testat" gamla Proinet genom att min kompis har konto hos de (bortkastade pengar i viss mån), men ville bara veta om det nystartade blev bättre...

hnn 2006-10-09 19:35

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 9 2006, 17:58
Du..affiliateprogrammet du är med i .. vart kan man anmäla sig? Jag vill gärna med få betalt för att posta här på WN.

Skönaste kommentaren idag...

sushi_boy 2006-10-09 19:51

Sluta med det där, o var lite seriösa. Vill veta vad ni tycker om nya Proinet...

Decibel 2006-10-09 20:03

Citat:

Originally posted by sushi_boy@Oct 9 2006, 19:51
Sluta med det där, o var lite seriösa. Vill veta vad ni tycker om nya Proinet...
Om man är realistisk, hur många tror du som har någon sida av dignitet är kvar där?
De svar du ev. får blir möjligen ifrån de som har små sidor och som kanske inte märker av ev. krångel lika lätt eller så fungerar det alldeles prima, en liten balansgång.

Adam 2006-10-09 20:07

Nu när den svenska marknaden för webbhosting är fullstänndigt översvämmad av alla dessa 10kr/decenium hotell finner jag inte någon orsak till att gå tillbaka till ett felande hotell. Välj helt enkelt ett annat som har fått bättre kritik!

Zittan 2006-10-11 14:56

Jag flyttade över mig från gamla proinet till nya i början på förra veckan och det har fungerat finfint sen dess. Ingen nertid och sidorna går mycket snabbare än innan.

nomicon 2006-10-11 15:13

Well, visst har många haft problem... men kanske inte i samma omfattning som ni haft?
Börja om under nytt namn vettja, så följer ni mainstream riktigt ordentligt =)

/Martin

mersault 2006-10-11 16:16

Nya proinet har fungerat helt examplariskt sen vi blev flyttade, verkar onekigen lovande, men det kanske är lite väl tidigt att utvärdera redan?
Och nej... Vi använde bara vårat konto för att utveckla när vi låg på gamla Proinet, som Decibel skriver är tveksamt att så många stora aktörer skulle orkat hänga kvar när det var så mycket problem med gamla proinet.

NiGHTFiRE 2006-10-11 17:48

Citat:

Originally posted by Kjette@Oct 9 2006, 20:47
Förstår inte varför ni skriver som ni gör, killen vill jo helt enkelt veta om vi har förbättrat oss eller inte, kan du säga något webbhotell som inte har haft problem? Jag kan komma på många, båda stora och små.

Vi har invisterad i rätt mycke nya grejor nu bara för att kunna bevisa att det som har hänt förr inte skall ske igen. Om ni inte har något att säga än att bara skriva skit så kan ni väl skippa och skriva något istället, håll er till ämnet är ni snäll, vi har fått ett dårligt rykte, det kan jag hålla med om, men jag kan lova att vi försöker allt vi kan för att förbättra det åtminstone.

En fråga. Eftersom Proinet hade så dåligt rykte varför startade ni upp ett HB med exakt samma namn? Vore ju bättre att byta namn ist. och komma bort från alla dessa rykten.

Tony Westman 2006-10-12 21:34

För mig fungerar det perfekt sedan flytten!

En stor eloge till Kjette och co. för allt arbete som är nerlagt, och för all skit dom fått ta emot när allt krånglade, men ändå kämpade på!

Hajro 2006-10-13 22:30

Rena rama cirkusen där, mer vill jag inte gå in på. Blir inte bättre om jag nu svartmålar de ännu mer. Trots allt som har hänt med Proinet så har jag ändå försökt beställa ett åf konto hos Proinet HB vilket inte är så lätt kan jag lova.

Gonte 2006-10-14 00:41

2 bifogad(e) fil(er)
Hmm... Kan ju va en miss nånstans, eller en misstolkning från min sida, men något som gör mig aningen förbryllad är att Proinet HB verkar sakna momsregistrering, men ändå skriver att deras priser är inkl. moms...

Bifogat är ett fax från skatteverket med offentliga uppgifter om Proinet HB...

(har funderat ett på att använda proinets tjänster och har som rutin att kontrollera alla tänkbara leverantörer)

dennish 2006-10-14 10:56

Gonte:
Du vill väl veta vad saken kostar? Det är väl rimligt att dom berättar om priserna är med eller utan moms?
Eller missar jag nåt här?

Gonte 2006-10-14 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette
Vi gjorde våran registrering på firmat via foretagsregistrering.se, vi märkte att Bolagsverket inte hade med alla skattepapper vi skickade även in, där vi kryssade i för Arbetsgivare, F-skatt och dylikt.
För ungefär en vecka sedan fick vi några papper ifrån skatteverket där olika fält var ogiltiga, men vi hade skrivit att från och med 1:a juli 2006 skulle vi starta igång allt, så det är egentligen inga bekymmer, vi har snackat med Skatteverket om detta så dom väntar bara på vårt skriftliga brev som svarar på brevet som Skatteverket skickade, så nästa vecka börjar de väl att hända något där borta.


Oki, sånt sånt är ju rätt förstårligt att det inträffar ibland...

Citat:

Ursprungligen postat av dennish
Gonte:
Du vill väl veta vad saken kostar? Det är väl rimligt att dom berättar om priserna är med eller utan moms?
Eller missar jag nåt här?

Eftersom de såg ut att sakna momsregistrering så verkade det väldigt skumt att ange "priser inkl.moms", men eftersom det bara är en seg hantering hos skatteverket så verkar det inte ett dugg skumt längre...

jonny 2006-10-14 22:55

Jag är inblandad i ett handelsbolag som registrerades under sommaren. Trots att foretagsregistrering.se tillät att vi registrerade oss för f-skatt och moms där visade det sig att det inte alls skickades till skatteverket. Jag är dock luttrad och van att dubbelkolla det mesta som har med Skatteverket att göra, så det ordnade sig rätt snabbt ändå.

digitaltvexperten.se 2006-10-21 09:17

Jag har tidigare "spytt lite galla" här över Proinet. Vi har varit med om den där hemska resan, men vi trodde på Kjette och bestämde oss för att vänta. Det skrivs mycket här om att man kan väl lika gärna flytta när det blir problem. Helt rätt! Om det inte vore för att vissa funktioner och vissa special-lösningar låter sig definitvt inte göras på alla standard-hotellen. Vi har ratat både one.com, Loopia och en massa andra på grund av att vissa saker vi behöver inte finns där. Men det finns hos Proinet.

Strax före flytten och under flytten var det värre än någonsin, det som påstods bli en smidig automatiserad process blev ett totalt elände med flera dagars nertid för många. Tråkigt Tråkigt.

Men nu över till det positiva!

Sedan flytten funkar det klockrent! Snabbt, stabilt, smidigt. Och det bästa av allt, supporten har för oss mött upp till vad de lovar.

Mitt under flyttprocessen saknades en funktion i C-panel, (vi hade alltså flyttats, men många kvar) man misstänker ju att under den hektiska tiden är det döfött att få ett svar; Inte då. Kjette svarar glatt. 30 sek senare är det fixat. Vet att många tycker att det hade varit bättre att flytta konton än att hjälpa de som blivit flyttade, men för oss var det viktigt.

Natten mellan 12-13 okt provkörde vi vår "nya" site, för att ev. lansera om allt funkade. Vi upptäckte vid tvåtiden ett kommunikationsfel mot en av våra betal-partners. En funktion i curl saknas. Ett pling på live-supporten, 30 sek senare var det fixat!

Vi börjar känna igen det Proinet vi började hos!

Vi är nu supernöjda! Och sänder en eloge till alla de som kämpat för att komma hit.

De har fått så mycket skit under den här resan, så de kan gott få lite beröm också när det funkar bra!

Och, nej! Vi är inte heller med i något affiliate-program, vi får inget betalt för att skriva det här.

Jag råkar bara vara en person som tycker att man kan få en andra chans.

Helt enkelt!

Göran

Standout 2006-10-21 09:39

Våra konton blev tyvärr aldrig överflyttade till den nya servern, trots att vi sade till i god tid. Därför kände vi oss tvungna att säga upp kontot.

Kul att det verkar gå bra för de flesta, dock.

webbteknik 2006-10-21 12:13

Innan flytten var allt ett helvete där mina webbplatser låg nere mer än de var uppe. Men efter flytten så har allt funkat perfekt. Tack Kjette!

svartis 2006-12-24 18:14

är det någon som fått "kompensation" som utlovat? Servern fungerar fortfarande stabilt för mig, men lovat är lovat.

patrikweb 2006-12-24 20:16

Det är julafton idag :P så känns lite så där att börja diskutera en sådan sak denna dagen är lite fel.

Seattlegrunge 2006-12-24 22:10

hehe, patrikweb har en poäng där :)

Damn, nu börjar man bli trött på julgodis och annat grejs, ni oxå eller? Fick iaf lite WN-abstinens så här på kvällstimmarna... WN är galet bra helt enkelt :)

Hjalle 2006-12-25 00:19

Jag har bara haft proinet i 1-2 månader, men är väldigt nöjd, har i princip inte haft någon downtime än så länge, och när det väl hände så blev det fixat på någon minut. Bra jobbat Kjette o co!

empty 2006-12-25 15:23

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 9 2006, 16:58
Du..affiliateprogrammet du är med i .. vart kan man anmäla sig? Jag vill gärna med få betalt för att posta här på WN.


Såg den nyss. Helt jävla underbar kommentar!

BE Network 2006-12-27 10:54

proinet kan va bland de sämsta supporten och servicen jag någonsin vart med om.. Mail som inte besvaras på ett par veckor sen besvaras dem med "ooops det hamnade i vårat superbra spamfilter, blablabla".. Deras telefon ringde jag till en gång jag behövde hjälp men han som svarade verkade knappt veta vad proinet var, alternativt var han inte på humör för att snacka.. Maila istället sa han.. Vad är då vitsen med telefonsupport? Deras onlinechat är mycket smidig och bra.... om dem nu skulle va online någongång....

Nej skärpning om jag inte ska häva mina köp!

BE Network 2006-12-28 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette
Citat:

Ursprungligen postat av Blue-Eye
proinet kan va bland de sämsta supporten och servicen jag någonsin vart med om.. Mail som inte besvaras på ett par veckor sen besvaras dem med ooops det hamnade i vårat superbra spamfilter, blablabla.. Deras telefon ringde jag till en gång jag behövde hjälp men han som svarade verkade knappt veta vad proinet var, alternativt var han inte på humör för att snacka.. Maila istället sa han.. Vad är då vitsen med telefonsupport? Deras onlinechat är mycket smidig och bra.... om dem nu skulle va online någongång....
Nej skärpning om jag inte ska häva mina köp

Ikväll fick vi ett mail ifrån dig, men jag har INGEN aning vilket mail du reffererar till om du tycker vi har dålig support, finns ett ärende under försäljning (Vi erbjuder 24/7 telefonsupport, samt även 24/7 mail support, men försäljning sitter inte dygnet runt utan där har vi egen personal som sitter och svarar på dessa frågor) där de gäller angående några inloggningsuppgifter som du inte fick, vi testade att skicka till dig ifrån 2 olika e-post adresser på olika servrar, som du heller inte fick, efter ett tag gav du oss en sekundär e-post adress vi kunde maila till, en gmail adress, där fick du uppgifterna direkt på mailen. Samt de finns heller inga andra mail som har kommit till oss förutom det som vi har mottagit ikväll klockan 22.30, som du fick svar av oss 23.42, som är ett fel som inte ens ligger hos oss, utan ditt de gällde en ompekning och de inte gick, killen som har svarat dig har även dubbelkollat DNS inställningarna för ditt s.k huvuddomän för det konto du har beställt och du skulle ha dina egna namnservrar, hur du gör hos din domänleverantör kan inte vi svara på, så vi rekommenderar att du tar kontakt med de så kan dom hjälpa dig att lägga till egna s.k child name server, därefter kan du peka om ditt domännamn med dina egna namnservar.
Edit: stavfel

Ja felet verkar vara funnet iaf.. Får rätta mina tidigare uppgifter samt be om ursäkt. Det är inte deras support som är dålig utan antingen min webmail eller deras mail som strular.. Till 99% min webmail :)

Som sagt via gmailen blev de svar på ett par minuter, sån service och support är guld värt!

Än en gång tar tillbaka det jag sagt och tackar för hjälpen!

1337pm 2006-12-28 02:22

Citat:

Originally posted by Kjette@Dec 28 2006, 00:46
Ikväll fick vi ett mail ifrån dig, men jag har INGEN aning vilket mail du reffererar till om du tycker vi har dålig support....
[...]
Edit: stavfel

Men snälla, bättra på svenskakunskaperna (ja, jag är språkpolis) och försök att hålla en mer professionell attityd gentemot era kunder. Mycket av det du skriver (bortsett från att du inte vet vad meningsbyggnad är) känns som en urladdning, där måltavla är er stackars kund som uttrycker sina åsikter. Ägna er åt lite benchmarking istället och lär av t.ex. JonathanS här på WN som också representerar ett företag.

FunTrix 2007-01-13 23:36

Hej kjette!
ni skriver på er hemsida att MS SQL Server 2005 kommer att lanseras inom kort, då har jag en liten fråga. Kommer detta ingå i ert "lilla" paket för 40kr/mån eller kommer ni att ta extra betalt för detta och när beräknas denna tjänst komma?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson