WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Dubbelmoral. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1669)

Mats 2004-02-26 11:21

Om man söker på ordet "massagestavar" på Google så får man bl.a upp en länk till Kelkoo och i detta fallet kunde jag inte låta bli att le lite för mig själv...
se.kelkoo.com/b/a/ss_massagestavar.html

Tittar man på vilken butik det är som säljer dom så får man fram Hobbex som alltså är "för fina" för att synas bland andra erotikhandlare och då i stället väljer att ligga under kategorin Datatillbehör. Klickar man sig till Datatillbehör från startsidan så visas det dock inte.

Jag missunnar inte Hobbex att sälja några gummisnorrar men jag kan inte låta bli att fundera på vilken otrolig dubbelmoral många har...

// Mats

Christian O 2004-02-26 12:00

Tycker inte att det handlar om dubbelmoral. Hobbex vill inte sammankopplas med sexplrylar men vill ändå kunna kränga lite av varan, så då gör de på detta vis. Det är bara ett "smart" affärsövervägande.

Helix 2004-02-26 14:55

Citat:

Originally posted by Christian O@Feb 26 2004, 10:00
Tycker inte att det handlar om dubbelmoral. Hobbex vill inte sammankopplas med sexplrylar men vill ändå kunna kränga lite av varan, så då gör de på detta vis. Det är bara ett "smart" affärsövervägande.
Det du beskriver är ju deubbelmoral och ingenting annat!

PeterHA 2004-02-26 15:45

Dom kunde lika gärna lägga ner den försäljningen.

Vem skulle välja att handla vuxenleksaker på hobbex,
när det finns så många leksaksbutiker på nätet att välja ibland ?

Mats 2004-02-26 19:15

Citat:

Vem skulle välja att handla vuxenleksaker på hobbex,
när det finns så många leksaksbutiker på nätet att välja ibland ?

Tror i och för sig att dom får en massa merförsäljning på just denna typ av artiklar, deras kunder kanske är ute efter andra saker men när dom ändå beställer så åker en snorre med av bara farten, då "slipper" dom ju handla av en sexshop.

Jag tror ju inte att "leksaks-proffsen" köper sina dildos på Ellos eller Haléns heller men det är ett smidigt sätt att kunna köpa sånt anonymt.

// Mats

entreprenör 2004-02-28 01:14

Sålänge hobbex inte har uttalat sig om att inte sälja dessa prylar så kan det ju inte gå under rubriken dubbelmoral.

Är väl inte så konstigt att de inte säljer sådana prylar (officiellt) då de riktar sig till en viss kundkrets. Vem vill beställa ett verktygsset av ett företag som tillhandahåller sexleksaker?

Det är ju tabubelagt med sånt....

Tex hostingföretag skyltar ju inte alla gånger med att de erbjuder hosting för porrsiter.

PeterHA 2004-02-28 01:23

Citat:

Tex hostingföretag skyltar ju inte alla gånger med att de erbjuder hosting för porrsiter.
Flera hostingbolag som jag och bekanta kontaktat,
erbjuder hosting för porrsajter,
inte i det bolaget som vi ställt frågan till, pga av andra kunder,
utan i ett annat hostingbolag dom har, givetvis är du priserna mycket högre.

så det är ju också dubbelmoral ...

Marcus 2004-02-28 01:39

Citat:

Originally posted by alex5394@Feb 27 2004, 23:23
Citat:

Flera hostingbolag som jag och bekanta kontaktat,
erbjuder hosting för porrsajter,
inte i det bolaget som vi ställt frågan till, pga av andra kunder,
utan i ett annat hostingbolag dom har, givetvis är du priserna mycket högre.

så det är ju också dubbelmoral ...

är ju lite dumt att påstå att det är dubbelmoral eftersom det kan bero på saker som att sajter av det slaget t.ex. ofta har väldigt hög trafik / bandbreddsbelastning som kanske skulle inverka negativt på de övriga kundernas sajter om de skulle vara alltför integrerade i verksamheten.

såå.. dubbelmoral är det ju inte nödvändigtvis. dubbelmoral är det ju först om man t.ex. uttalar sin ståndpunkt på ett sätt och sedan i praktiken gör på ett annat som strider mot ståndpunkten...

PeterHA 2004-02-28 02:23

Citat:

dubbelmoral är det ju först om man t.ex. uttalar sin ståndpunkt på ett sätt och sedan i praktiken gör på ett annat som strider mot ståndpunkten...
precis det jag menar,
att man hostar porrsajter, men inte skyltar med det. = dubbelmoral enl min åsikt

Citat:

eftersom det kan bero på saker som att sajter av det slaget t.ex. ofta har väldigt hög trafik / bandbreddsbelastning som kanske skulle inverka negativt på de övriga kundernas sajter om de skulle vara alltför integrerade i verksamheten.
tror inte det beror på att trafiken blir för hög , man kan ju utöka kapaciteten om man har hög trafik och många kunder.

Marcus 2004-02-28 02:28

Citat:

Originally posted by alex5394@Feb 28 2004, 00:23
Citat:

dubbelmoral är det ju först om man t.ex. uttalar sin ståndpunkt på ett sätt och sedan i praktiken gör på ett annat som strider mot ståndpunkten...
precis det jag menar,
att man hostar porrsajter, men inte skyltar med det. = dubbelmoral enl min åsikt

men bara för att man inte uttryckligen skyltar med något så betyder det väl inte att man inte står för det? nåja, det är ju din tolkning på dubbelmoral och den kan du väl få behålla då :)

Citat:

Citat:

eftersom det kan bero på saker som att sajter av det slaget t.ex. ofta har väldigt hög trafik / bandbreddsbelastning som kanske skulle inverka negativt på de övriga kundernas sajter om de skulle vara alltför integrerade i verksamheten.
tror inte det beror på att trafiken blir för hög , man kan ju utöka kapaciteten om man har hög trafik och många kunder.

det var bara ett exempel. menade bara att det kan ju finnas en del olika tekniska orsaker vilket gör att det inte nödvändigtvis innebär dubbelmoral om man på ett eller annat sätt valt att dela upp sin verksamhet i två olika bolag.

Viktor 2004-02-28 14:21

Löjligt. Det är ju inte så att Hobbex förnekar att de säljer sexleksaker. Men de skyltar inte heller med det.

Varför ska de göra det? Telia skyltar inte med att de tjänar grova pengar på sex.

Sen kan man se på saken så här. Skulle Hobbex sälja sexleksaker om ingen köpte det av dem? Knappast va. Det är ett företag som vill tjäna pengar precis som många andra.

Dubbelmoral? Vem bryr sig, så länge de inte gör något olagligt så känns det som "skit samma"...

:blink:

foks 2004-02-28 14:30

En rejäl skillnad jämfört med Telia är att Hobbex kallar det för något helt annat, medan Telia bara pratar mindre högt om telefonsex.

Mitt webbhotell tillåter erotik men det är inget jag berättar på förstasidan. Men jag berättar å andra sidan inte heller att jag tillåter både virkningssajter och sajter om modellflygplan.

Mats 2004-02-28 16:30

Det är inte att dom säljer sexleksaker som jag reagerade mot, självklart är det upp till dom vad dom vill ha för sortiment i sin katalog och på internet.

Det jag reagerade mot var att dom "gömmer" sina snorrar under kategori Datatillbehör på Kelkoo när det finns en "Vuxen-kategori".

Det är det jag kallar dubbelmoral.

// Mats

Robert 2004-03-02 02:43

En skojjig sak jag kommer ihåg endera från Hobbex eller Ellos (kommer ej ihåg) är bilden som illustrerar massagestaven i katalogen: en glad vacker blondin som håller massagestaven mot kinden....visste inte att man använde dom till det (nackmassage kanske?). De borde nog ha en bild på bara staven...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson