WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mobiltelefon (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16633)

myapp 2006-10-04 14:59

Min mobiltelefon börjar bli dassig. En T630 med rusikgt bra kamera på typ åtta pixlar. Funderar på en ny. Har en ipod på 30 gb som jag gillar. Tänkte fråga här på wn för jag tror det är många här som är i min situation. Tycker om teknik (inte främmande för e-post imobilen).

Vilken modell ska jag ta? Det finns så många. Vilken har du och hur funkar den?

Netikett 2006-10-04 15:02

Jag äger och rekommenderar SE P990i med 2gb minneskort.

Eazt 2006-10-04 15:09

Jag hade en K750i innan, men bytte nyligen till en Nokia 6131. Batteritiden är lite dålig, men i övrigt är telefonen alldeles underbar. Den stödjer Micro SD-kort upp till 2GB tror jag.

Annars finns ju K800i (t.ex.), eller en i Nokias nya E-serie om man är ute efter en renodlad businessmobil.

Edit: stavfel

Nicklas 2006-10-04 15:27

Jag har en K800I som funakar kanon, kamera med 3,2 megapixel, 1gb minneskort mm.

Kihlbom 2006-10-04 15:40

Citat:

Originally posted by Nicklas@Oct 4 2006, 15:27
Jag har en K800I som funakar kanon, kamera med 3,2 megapixel, 1gb minneskort mm.

Jag får en uppsättning av detta idag, ska bli kul. Jag har tidigare haft en del handdatorer med e-post och hela köret i. Dock är det inga bra "prattelefoner" och inga bra arbetsstationer heller. Mitt råd är att köpa en Sony Ericsson W800i som har mp3Spelare men framförallt för att det är en stabil telefon som går att prata i, hantera e-post i små mängder och inte minst för det headset som medföljer. Du har också en mp3 spelare plus en relativt bra kamera.

Netikett 2006-10-04 15:57

En väldigt bra finess med P990i är att man kan när man trycker på upptaget, välja att skicka ett fördefinierat sms samtidigt.
Så om man tex sitter på möte och har mobilen på ljudlös, kan man skicka ett sms med texten "Jag kan inte svara just nu, ringer dig snart" genom att trycka upptagetton och välja skicka sms. Ingen märker något så man stör ingen.

JonathanS 2006-10-04 16:12

Citat:

Originally posted by Nicklas@Oct 4 2006, 15:27

Samma här, är mycket nöjd med min K800i. Den kan även prata med min bärbara dator via blåtand. Riktigt trevligt.

martinh 2006-10-04 16:43

Ursäkta om man kapar tråden lite, men själv funderar jag på en Nokia 6280 - har ni något att säga om den? Verkar väldigt fin.
Har haft Ericsson ett tag nu och tycker de slits ut alldeles för fort (blir långsammare, laddningen börjar glappa + kosmetika osv..)

Decibel 2006-10-04 17:03

Senaste tiden har jag kört Nokia 6280, E61, SE P910, K800, M600i, Motorola Razr V3i och nån panasonic jag glömt namnet på i jakten på den ultimata mobiltelefonen, alla telefonerna har något gemensamt, de är svindyra och jag ogillar något med alla. Köpte först M600, placerade den i bakfickan och glömde bort den och satte mig på en stol, 140kg VS m600, 1-0, trygghansa bjuppade på en E61 istället, samma sak med den, ner i bakfickan och det blev vikbar telefon, trygghansa surade lite så jag förlängde abb. ett år och plockade en K800, den blev jag vansinnig på istället, men den höll.

K800 t.ex. så fastnade den i fickan hela tiden p.g.a. linsskyddet, E61;an är för bred för att man inte ska lyckas knäcka den i fickan (done that), P910 är lagomt men klumpig, M600 riktigt riktigt bra arbetslur, jäkla känslig för smuts och repor däremot.

Summa summarum, jag valde därför att strunta helt i alla finesser och mojänger man får i de nya telefonerna och köpte det sämsta av det enklaste nämligen ett par Nokia 1112, 499kr styck på TBH.se, som hittat.
Saken är den att jag svär säkerligen en tiondel av vad jag brukar göra med telefoner som hänger sig, program som tappar bort data eller mjukvaror som på annat sätt fjantar sig.

Har en smidig digitalkamera som har några år på nacken och levererar 4megapixlar, anteckningsbok i fickan och denna härlighet, Nokias flaggskepp 1112 (baklänges) när man talar i telefon, aldrig avbrott, aldrig slut på ström, aldrig krångel med menyerna, aldrig krångel med att bli galen.

Sen att det kanske tar mig en månad så är jag tillbaka i smartphone-träsket igen, men den historian tar vi då ;)

Decibel 2006-10-04 17:06

Citat:

Originally posted by martinh@Oct 4 2006, 16:43
Ursäkta om man kapar tråden lite, men själv funderar jag på en Nokia 6280 - har ni något att säga om den? Verkar väldigt fin.
Har haft Ericsson ett tag nu och tycker de slits ut alldeles för fort (blir långsammare, laddningen börjar glappa + kosmetika osv..)

Frugan övertog min 6280, fräsch lur och aldrig speciellt slö i menyerna, akta dig för stora minneskort bara, då blir det sirap i telefonen (provade med ett 1gb).
Enda jag hakade upp mig på är att det kommer mycket damm innanför displayen som man stör sig på och att volymen i örat är på tok för låg även på högsta valet.

Rvn 2006-10-04 17:58

qtek 8310 om du vill ha en telefon som kan allt... billigare än ericssons motsvarighet samt snabbare.

fabian 2006-10-04 20:09

W810i! Den är underbar.

HenSod 2006-10-04 20:51

Håller med fabian. W810i är helt fantastisk.

NuCo 2006-10-05 08:22

Rekommenderar också Qtek 8310. Liten och smidig med WLAN.

Decibel 2006-10-05 08:28

Citat:

Originally posted by NuCo@Oct 5 2006, 08:22
Kan också hålla med, jag hade en när dom nyss kommit ut och den jag fick var nå måndagsexemplar som fick för sig att hänga sig ibland, allt såg normalt ut men man fick lyfta ut batteriet och starta upp den igen, vilket orsakade många irriterade stunder.
Antar dock det är fixat i de nyare versionerna på mjukvaran.

N!cklas 2006-10-05 09:32

Går på Decibels linje, men backar dessutom 5-6 år. Nokia 3310. :D
Tror den gjort allt utom att bada och ändå funkar den.

Och nej, jag är inte teknikfientlig ;)

NuCo 2006-10-05 10:36

Ang. Qtek 8310 .. Den officiella uppdatering som släpptes i April 2006 har fixat dem flesta barnsjukdomarna.

Har haft min ett bra tag och aldrig upplevt några större problem som inte kunde lösas med genom att starta om mobilen.. :)

fabian 2006-10-05 11:14

Åter igen. W810i!

Den är snygg. Den känns grymt bra att använda, och är lättnavigerad.

Batteritiden är GRYMT bra. Standbytiden är 2 veckor, och taltiden känns oändligt lång (KÄNNS skrev jag..). Jag laddar min telefon väldigt sällan, men jag har aldrig varit med om att batteriet tagit slut.

Kameran är jättebra för att vara en mobilkamera (inte som på den nya cybershot telefonen med blixt, men ändå väldigt bra). MP3-spelaren funkar fint, och headsetet är sjukt bra.

Jag tar emot mail i telefonen, och det fungerar någorlunda bra, men inte direkt något alternativ till datorns mailklient.

För att ringa, smsa, mmsa, lyssna på musik och ta lite roliga bilder ibland så är det en otroligt bra telefon, jag skulle absolut inte byta bort den.

koala 2006-10-05 12:23

Håller med fabian! Gillar dock inte headsetet så jättemycket. Har det aldrig med mig. Man kan dock om man vill koppla in vanliga hörlurar, vilkej jag kanske provar nån gång. Mina mp3-spelarhörlurar har nämligen fördelen att man även hör annat ljud, så man slipper bli överkörd om man bär dem när man promenerar i stan.

fabian 2006-10-05 15:23

Hehe, jag gillar just det att man inte hör någonting annat... :)

RickardP 2006-10-05 18:58

K800i är så himla grymt bra tycker jag, det ända jag har att porientera med den är att linslocket öppnar sig i fickan ibland och detta resulterar i att kameran drar igång och drar massa batterier..

Mattias 2006-10-05 19:45

Citat:

Originally posted by DeadC@Oct 5 2006, 18:58
K800i är så himla grymt bra tycker jag, det ända jag har att porientera med den är att linslocket öppnar sig i fickan ibland och detta resulterar i att kameran drar igång och drar massa batterier..
Samma problem med k750i, men jag gillar den.

Rvn 2006-10-07 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av NuCo

Kan också hålla med, jag hade en när dom nyss kommit ut och den jag fick var nå måndagsexemplar som fick för sig att hänga sig ibland, allt såg normalt ut men man fick lyfta ut batteriet och starta upp den igen, vilket orsakade många irriterade stunder.
Antar dock det är fixat i de nyare versionerna på mjukvaran.

Tja, min 8310 har ALDRIG hängt sig så det är nog åtgärdat :) Fördelen med qtek är att tillbehör man kan tänkas vilja ha är billiga även om telefonen kostar några kronor...

Filip 2006-10-07 19:44

Den fetaste telefonen just nu: FujitsuSiemens LOOX T830
wlan, GPS och qwerty-tangentbord. Kan det bli coolare? (man kan ringa från den också)

j3rk3r 2006-10-07 19:55

Citat:

Originally posted by Filip@Oct 7 2006, 19:44
(man kan ringa från den också)

Nästan en grundförutsättning? :D

Har en Sony Ericsson Z550i. Fungerar grymt bra, och den kostar inte så mycket heller. En sak som grorde mig grymt irriterad är att det inte fanns en kabel så man kan koppla in den till datorn följde med. Tänkte låna en kompis kabel(följde med till en k750i) men den passade inte.

Smidiga och smarta menyer och funktioner förövrigt. Rekommenderas starkt.

ChLa 2006-10-07 21:39

Citat:

Originally posted by N!cklas@Oct 5 2006, 09:32
Går på Decibels linje, men backar dessutom 5-6 år. Nokia 3310. :D
Tror den gjort allt utom att bada och ändå funkar den.

Och nej, jag är inte teknikfientlig ;)

Haha - måste bara hålla med :D Jag kör också fortfarand med hederliga 3310 ! Inga problem förutom en lite småseg 2:a ...

Baldros 2006-10-08 15:04

Jag stormtrivs med min W810i med 1 GB minneskort. Hade jag pengarna skulle jag nog köpt en Qtek S200 istället, verkar grym.

Eazt 2006-10-08 17:47

Nokia N95 verkar ju närmast perfekt, dock får man vänta en stund innan den går att köpa. Närmare bestämt till första kvartalet 2007.

Inbyggd GPS med kartor till över 100 länder, bra mediaspelare, stor skärm, wlan, 3.5G (upp till 10ggr snabbare än vanlig 3G) och en fem-megapixlare med blixt och videoinspelning i "dvd-liknande-kvalitet" (närmare VHS, men men...).

Priset lär väl hamna nån stans mellan 4 o 7000 kronor, så den är inte direkt billig, men å andra sidan får man ju jäkligt mycket för pengarna.

Jag har personligen lite svårt för de där modellerna där man liksom trycker upp skärmen, men den här mobilen verkar bara för bra för att ogillas, hehe.

Länk till Nokia

robertsson 2006-10-08 18:07

N95 verkar mycket lovande men med tanke på hur bra nokia är på att hålla tiderna vågar jag lova att den inte kommer förrän tidigast i augusti.

Johan H 2006-10-08 18:09

Att inte välja sonyericsson framför nokia bör vara brottsligt!
*spotta på nokia* never ever!

robertsson 2006-10-08 18:16

Citat:

Originally posted by Johan H@Oct 8 2006, 18:09
Att inte välja sonyericsson framför nokia bör vara brottsligt
Sa han som valde budapest framför vimmerby.

Johan H 2006-10-08 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Hehe, som om jag hade alternativ som jag har då jag går in på en butik
som säljer mobiler :)

Eazt 2006-10-08 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Bra poäng, hehe.

Helt seriöst, varför anses det (av vissa svenskar) som ett svek att inte välja svenskt? Oavsett produkt eller tjänst så ska man väl välja den som verkar bäst, och inte den som är tillverkad i ens eget land. Tror inte direkt att det är någon poäng med att utveckla detta till någon långdragen predikan om ekonomi och konkurrens, så jag går vidare.

Förstår inte riktigt varför Nokia ogillas av så många svenskar (får det intrycket iaf). Jag har haft både SE och Nokia lite till och från, men måste säga att jag är mest nöjd med Nokia. Har fått lämna in mina SE-mobiler på service och haft problem med att kontakter gått sönder osv, aldrig haft några problem med Nokias telefoner.

Johan H 2006-10-08 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Eazt
Citat:

Originally posted by -robertsson@Oct 8 2006, 18:16
Citat:

Bra poäng, hehe.

Helt seriöst, varför anses det (av vissa svenskar) som ett svek att inte välja svenskt? Oavsett produkt eller tjänst så ska man väl välja den som verkar bäst, och inte den som är tillverkad i ens eget land. Tror inte direkt att det är någon poäng med att utveckla detta till någon långdragen predikan om ekonomi och konkurrens, så jag går vidare.

Förstår inte riktigt varför Nokia ogillas av så många svenskar (får det intrycket iaf). Jag har haft både SE och Nokia lite till och från, men måste säga att jag är mest nöjd med Nokia. Har fått lämna in mina SE-mobiler på service och haft problem med att kontakter gått sönder osv, aldrig haft några problem med Nokias telefoner.

När var du i finland sist?

Eazt 2006-10-09 14:22

Citat:

Citat:

Originally posted by -Eazt@Oct 8 2006, 18:40
Citat:

Originally posted by -robertsson@Oct 8 2006, 18:16
Citat:

Bra poäng, hehe.

När var du i finland sist?

Hehe, har aldrig varit i Finland, men kan tänka mig att folk där gillar Nokia lika mycket (om inte mer) som svenskar gillar SE.

Eller är det bara att du ogillar finnar? ;)

smultronpuss 2006-10-09 16:02

Har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden då jag sitter lite stressigt till.
Men köp för helvete inte en SE.
Min k700i höll i 1 år och 1 månad innan joysticken dog totalt.
Efter den kollapsade så köpte jag en w800i, 4 månader senare så glappade linsskyddet så mobilen trodde att jag öppnat linsskyddet fast det va stängt varpå kameran gick igång 20-30 ggr per minut. plus att linsskyddet öppnades så fort man drog upp den ur fickan.

Så fort ja får tillbaka den ska jag sälja skiten o fortsätta köra på min nokia 8210 :D
Fast den va ju inte heller bra, min tredje 8210 nu och dom andra vibrerade sönder kopplingen mellan display o telefon, som på alla andra 8210.

Ska nog packa upp minicallen istället.. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson