WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   NIC-SE:s system stänger idag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16487)

nomicon 2006-09-27 13:04

Citat:

Till samtliga ombud
Stockholm den 27 septbember

För er kännedom
Idag mellan 18.30-19.00 (under 30 minuter) kommer vårt system att vara stängt!

Med vänlig hälsning
Domänavdelningen
.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)

/Martin

patrikweb 2006-09-27 13:09

IIS är roliga, finns det någon annan som stänger sina registry system någon gång?

Lite som att dom behövde stänga allt pga när dom bytte kontor :P

nomicon 2006-09-27 13:25

Jag är sugen på att starta en anti-nicse kampanj, dom beter sig jädrigt lustigt åt ibland.

/Martin

digi 2006-09-27 13:35

Citat:

Originally posted by nomicon@Sep 27 2006, 13:25
Jag är sugen på att starta en anti-nicse kampanj, dom beter sig jädrigt lustigt åt ibland.

/Martin

Äntligen en kampanj man vill stödja :P

jomper 2006-09-27 14:11

Jag finner trenden att tycka illa om nic-se rätt lustig. Det funkar ungefär tusen gånger bättre nu än för några år sen och förändringar tar alltid tid.

jonathanfranze 2006-09-27 14:44

Citat:

Originally posted by patrikweb@Sep 27 2006, 13:09
IIS är roliga, finns det någon annan som stänger sina registry system någon gång?
IIS är inte ensamma om att behöva stänga ner sina system. Det händer ganska ofta att registryn för BIZ och ORG blir otillgängliga i flera timmar åt gången pga underhåll. Dessutom är de anpassade för att vara lägligast för dem i USA vilket ofta innebär flera timmars stopp mitt på dagen för oss svenskar!

Jag tycker det är helt naturligt att man måste stoppa sina tjänster då och då för underhåll. 30 minuter är väl inget att klaga på heller.

JonathanS 2006-09-27 14:52

Citat:

Originally posted by jonathanfranze@Sep 27 2006, 14:44
IIS är inte ensamma om att behöva stänga ner sina system. Det händer ganska ofta att registryn för BIZ och ORG blir otillgängliga i flera timmar åt gången pga underhåll. Dessutom är de anpassade för att vara lägligast för dem i USA vilket ofta innebär flera timmars stopp mitt på dagen för oss svenskar
Jag tycker det är helt naturligt att man måste stoppa sina tjänster då och då för underhåll. 30 minuter är väl inget att klaga på heller.

Precis. Har även sett detta hos Registry för .eu och .nu tidigare.

Visst är en avbrottsfri verksamhet att föredra, men som alla vet så finns det tillfällen då man verkligen måste ta ner vissa tjänster för underhåll/uppgraderingar. II-stiftelsen gör ingenting fel med detta, även om det hade varit trevligt att få informationen någon dag tidigare.

lazat 2006-09-27 15:10

Ja till och med BABS stänger ner sina system kl 03:00 för underhåll.. Jag känner några som jobbar på statoil och det är samma visa varje gång. Kortterminalen slutar fungera.. Avbrott behövs för underhåll och det är bara att acceptera.

foks 2006-09-27 15:26

Babs stänger systemen 3 på natten, registryn för biz och org gör det mitt på natten (amerikansk tid). Svenska IIS väljer att göra det strax efter kontorstid.

Om de stängde ner en enda gång mellan halvfyra och fyra på natten hade det inte varit någon större grej. De är inte heller särskilt exakta om vad som kommer att fungera och vad som inte kommer att fungera ikväll.

mazada 2006-09-27 20:02

Google brukar ju oxå stänga ner sina system titt som tätt för underhåll...

nomicon 2006-09-28 00:28

Att meddela samma dag ett planerat stopp är för mig oförstårligt. Sådant tycker jag skall utannonseras i god tid innan. Jag absolut ingen beundrare av NIC-SE eller deras rutiner.

Tycker .se ska drivas av och genom ombuden, inte av av personer utsedda av sina egna.

/Martin

Johan H 2006-09-28 03:09

Citat:

Originally posted by nomicon@Sep 28 2006, 00:28
Att meddela samma dag ett planerat stopp är för mig oförstårligt. Sådant tycker jag skall utannonseras i god tid innan. Jag absolut ingen beundrare av NIC-SE eller deras rutiner.

Tycker .se ska drivas av och genom ombuden, inte av av personer utsedda av sina egna.

/Martin

Ombuden? Borde bedrivas av domänägarna.

JonathanS 2006-09-28 11:08

Citat:

Originally posted by nomicon@Sep 28 2006, 00:28

Ja, så hanteras .uk idag. Det är bra lösning överlag, om än att det har uppstått en del mindre interna konflikter där.

nomicon 2006-09-28 12:06

Citat:

Originally posted by Johan H@Sep 28 2006, 03:09

Av domänägarna? =) Varför skulle ägarna av en .se domän driva hela toppdomänen?
Så tant agda som har en .se domän för sin syattaljé ska vara med och bestämma drift och tekniska bitar för toppdomänen?

Nejtack.

/Martin

Johan H 2006-09-28 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Av domänägarna? =) Varför skulle ägarna av en .se domän driva hela toppdomänen?
Så tant agda som har en .se domän för sin syattaljé ska vara med och bestämma drift och tekniska bitar för toppdomänen?

Nejtack.

/Martin

Om kära agda vill ta del och säga hur hon tycker att .SE ska styras som domänägare så självklart?
Om hon nu vill sätta sig in i det.

Varför ägarna ska driva toppdomänen? För att det är vi som
gör att nic.se går runt och kanske för att det är vi som vet vilka tjänster
som och ändringar som bör införas.

Domänägarna tänker nog inte direkt på det, eller hur.
De tänker på hur de kan underlätta från sin sida och
införa nya saker som de kan ta betalt för. Det innebär
inte nödvändigtvis bättre för oss som äger .SE.

Charlie 2006-09-28 23:24

Nackdelen med att låta domänägare driva .SE är att det då i praktiken endast kommer att bli de stora domänhandlarna som får något att säga till om. Det kan missgynna mindre företag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson