WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   BulkOwner.com - feedback tack! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16436)

Marcus 2006-09-25 01:47

Jag har precis öppnat dörren lite på glänt för sajten BulkOwner.com där man kan lägga in sina domäner för att få hjälp att överblicka dem.

Detta är alltså främst för domänägare med ett större antal domännamn som vill skapa sig en snabb överblick och ett smidigt sätt att få kontroll över dem.

För tillfället är det com, .net, .org, .info, .name, .eu, .se, .nu, .us, .no, .at, .de, .uk, .co.uk, .org.uk, .in och .cn som stöds mer eller mindre. Detta varierar efter vilken data som finns tillgänglig för just de toppdomänerna.

Framförallt består funktionen i att man lägger in sina domännamn och så läses information in för domännamnet, t.ex. vilka dns:er man använder samt registreringsdatum och ev. expire-datum. Även Googles Pagerank listas för domänerna. Exempel på en annan funktion som finns är för automatiskt utskick av engångslösenord för att förenkla DNS/ägar-ändringar för .se-domäner.

Utifrån de faktorer man lästs in kan man sedan sortera domänerna och då snabbt t.ex. se för vilka domäner man inte lagt in någon DNS och på så sätt kan man alltså åtgärda detta relativt enkelt.

Skulle vara intressant att få lite feedback på sajten. Den är fortfarande i BETA och det är framförallt själva funktionerna jag vill ha feedback på - layouten är ingen höjdare men det är jag medveten om. Finns även en del kända buggar som ska åtgärdas men det skadar inte om ni anmärker på dem en extra gång :)

Även förslag på trevliga/nyttiga funktioner mottages tacksamt.

Maccke 2006-09-25 01:49

Grymt koncept. Gillar den skarpt.. Alla mina domäner ligger i den nu. Skönt att ha en så bra överblick på alla innehav och ha möjligheten att sortera dem efter de faktorer som man vill.

Charlie 2006-09-25 03:29

Det verkar suveränt! Dock skulle jag vilja kunna ta bort domäner från systemet :-) Jag har en domän som är väldigt lång som gjorde layouten lite fulare.

Edit: Kan även vara bra om man säljer en domän.

Marcus 2006-09-25 03:32

Citat:

Originally posted by Xyzi@Sep 25 2006, 03:29
Det verkar suveränt Dock skulle jag vilja kunna ta bort domäner från systemet :-) Jag har en domän som är väldigt lång som gjorde layouten lite fulare.
Edit: Kan även vara bra om man säljer en domän.

Klickar du på M:et (står för "Manage") i kolumnen längst ut till höger så får du ett popup-fönster varifrån man kan ta bort domäner samt göra engångslösenords-utskicket för .se-domäner m.m... Det är inte helt logiskt men tanken är att layouten ska ändras lite för att göra sådant mer naturligt framöver.

Charlie 2006-09-25 03:32

En buggrapport. Jag lade till en domän med ett "ö". När den gick igenom listan med domäner som skulle läggas till stoppade den "Could not fetch Pagerank for that Url!" och sedan dissade den mina efterkommande domäner. :/

Det där med M:et verkade fungera fint :) Bra

Marcus 2006-09-25 03:44

Citat:

Originally posted by Xyzi@Sep 25 2006, 03:32
En buggrapport. Jag lade till en domän med ett ö. När den gick igenom listan med domäner som skulle läggas till stoppade den Could not fetch Pagerank for that Url och sedan dissade den mina efterkommande domäner. :/
Det där med M:et verkade fungera fint Bra

Japp, man måste lägga till IDN-versionen av domännamnen, dvs de som börjar med xn-- (kan översättas här.). Det där är ett känt problem men ska åtgärdas. Tack för påpekandet dock :)

robertsson 2006-09-25 06:47

Är det bara jag som reagerar på lite konstiga villkor?

* You may not share Your account with any other physical person.

* You agree to that BulkOwner may use all information inserted by You in the databases freely.

* It is up to You to continously monitor the current agreement since this may be updated at any time by BulkOwner.

Isak 2006-09-25 09:12

Skitbra. Har haft stort behov av en sådan tjänst. Ska lägga in våra snarast.

Emil_P 2006-09-25 09:25

Grymt tjänst, jag har varit på jakt efter denna typ av tjänst som klarar .se-domäner, har faktiskt till och med skissat på en liknande som jag tänkte kalla för DomainManager.se, men du kanske jag slipper bygga den själv.

Håller med robertsson om att villkoren är lite skumma, men jag räknar med att det kommer nya när tjänsten väl går från beta till live.

När jag klickade på knappen "Update all without status" uppstod ett litet fel:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /mounted-storage/home20a/sub001/sc19974-RPIX/bulkowner.com/index.php on line 148

magic 2006-09-25 10:14

Jag satt och skrev på något liknande men denna var bättre än det jag skrev så nu hamnar min i frysen, bra jobbat! :-)

Marcus 2006-09-25 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Är det bara jag som reagerar på lite konstiga villkor?

Det stämmer att villkoren är utformade på ett väldigt generellt sätt till en början, under Alfa-testet. Därefter kommer vi att revidera villkoren och se över vad som är nödvändigt i detalj.

Citat:

Ursprungligen postat av MissDomain
När jag klickade på knappen Update all without status uppstod ett litet fel:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /mounted-storage/home20a/sub001/sc19974-RPIX/bulkowner.com/index.php on line 148

Tack, ett fel som tagit sig igenom de tidigare feltesterna. Detta är nu åtgärdat.

Finns fortfarande en hel del att åtgärda men det är bra om ni påpekar saker som inte är helt logiska.

b_andersson 2006-09-25 16:19

Verkar vara/bli en grym tjänst, precis vad jag behöver.

Testade genom att lägga några av mina domäner, men på en av dom så fick jag ett skumt felmeddelande: "Domain xxx.xxx already exists!" (där xxx.xxx var min domän, PM om du behöver veta vilken).

//Björn

digi 2006-09-25 16:32

Finfin tjänst! *bookmark* :)

Marcus 2006-09-25 16:47

Citat:

Originally posted by b_andersson@Sep 25 2006, 16:19
Verkar vara/bli en grym tjänst, precis vad jag behöver.
Testade genom att lägga några av mina domäner, men på en av dom så fick jag ett skumt felmeddelande: Domain xxx.xxx already exists (där xxx.xxx var min domän, PM om du behöver veta vilken).

Det var som du misstänkte, en domän som den tidigare ägaren hade inlagd trots att han inte längre äger den. Problemet är nu åtgärdat genom att flera konto-innehavare kan lägga in samma domännamn. Bra att det uppmärksammades! Tack för det!

crona 2006-09-25 17:44

Får följande efter jag fyllt i mina uppgifter och ska signa upp

Citat:

Query failed (1064): You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')' at line 1

Marcus 2006-09-25 17:56

Citat:

Originally posted by crona@Sep 25 2006, 17:44
Får följande efter jag fyllt i mina uppgifter och ska signa upp
Citat:

Query failed (1064): You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ) at line 1

Ah, felet uppstod tydligen om man utelämnade det icke-obligatoriska fältet med antalet domäner.

Felet är nu åtgärdat. Tack!

Som det märks är det en hel del enklare buggar kvar i systemet så kom ihåg att detta är en ßeta-version och fortfarande testas på ett Alfa-stadie. Se det därmed inte som en slutgiltig version. Buggfixar görs kontinuerligt och alla "konstigheter" som rapporteras uppskattas.

Marcus 2006-09-25 21:57

Det finns eventuellt planer på att kombinera denna tjänst med möjligheten att använda DNS-servrar direkt via BulkOwner.com och då alltså uppdatera/hantera alla DNS-records direkt från webbgränssnittet. Är detta något som skulle vara intressant?

Detta ligger oavsett en bit in i framtiden men för att veta hur detta eventuellt ska prioriteras så vill jag gärna se svar och kommentarer för det bland er här till att börja med.

Mats 2006-09-25 22:49

Får följande error, är 100 på att jag fyllt i rätt.
Error: Wrong account name, password or verification code!

Har försökt 4 ggr nu

// Mats

Marcus 2006-09-25 22:52

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 25 2006, 22:49
Får följande error, är 100 på att jag fyllt i rätt.
Error: Wrong account name, password or verification code
Har försökt 4 ggr nu
// Mats

Du hade inte verifierat din email-adress (via länken som skickas per email till den epost-adress som du angav vid registrering). Detta är ett krav för att man ska kunna logga in på sitt konto. Jag har dock aktiverat ditt konto nu. Prova att försöka logga in nu.

Har du fortsatta problem efter att du klickat på aktiveringslänken eller inte får något aktiveringsmail så skicka ett PM eller mail till mig så ska jag titta närmare på det.

Edit: Såg att ditt 11-siffriga slumpmässiga verifikationsnummer började med en 0:a vilket skapade problem vid databashanteringen som i sin tur slängde bort den 0:an då den ansåg att ett tal som börjar på 0 är samma tal som ett utan den inledande 0:an :) Sorry Mats och tack för att du lyckades få "bingo" och därmed hitta kryphålet ;) Problemet åtgärdat.

magic 2006-09-25 23:01

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 25 2006, 21:57
Det finns eventuellt planer på att kombinera denna tjänst med möjligheten att använda DNS-servrar direkt via BulkOwner.com och då alltså uppdatera/hantera alla DNS-records direkt från webbgränssnittet. Är detta något som skulle vara intressant?

Ja, och bygg givetvis en parkerings funktion där du själv kan dra in lite cash och finansiera denna tjänst med. Det var det jag planerade med min, men hade inte hunnit vidare långt och orkade typ inte skriva det då jag har annat att göra.. typ kolla min nya dvd box med klassikern Shogun hela helgen :-)

Mats 2006-09-25 23:32

Citat:

Edit: Såg att ditt 11-siffriga slumpmässiga verifikationsnummer började med en 0:a vilket skapade problem vid databashanteringen som i sin tur slängde bort den 0:an då den ansåg att ett tal som börjar på 0 är samma tal som ett utan den inledande 0:an Sorry Mats och tack för att du lyckades få "bingo" och därmed hitta kryphålet Problemet åtgärdat.
Varför är det allt jag som råkar ut för sånt :)
Tänkte väl att så förbannat korkad kan jag väl inte vara ändå ;)
Nu skall vi testa tjänsten, återkommer i ämnet.
// Mats

Marcus 2006-09-26 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av magic
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus

Ja, och bygg givetvis en parkerings funktion där du själv kan dra in lite cash och finansiera denna tjänst med. Det var det jag planerade med min, men hade inte hunnit vidare långt och orkade typ inte skriva det då jag har annat att göra.. typ kolla min nya dvd box med klassikern Shogun hela helgen :-)

Jo, intressant tanke. Men känns inte riktigt aktuellt heller eftersom det inte finns någon anledning att ändra DNS på en domän utan att peka den korrekt. Dvs endast domänregistratorerna kan dra nytta av det i någon större utsträckning.

Det skulle alltså vara om Loopia köper BulkOwner.com så kan det möjligen gå i den riktningen ;)

Xamda 2006-09-26 00:23

Finns det ingen möjlighet att få en påminnelse om sitt lösenord eller sitt username? Får bara ett fel att jag har matat in felm uppgifter och jag är tämligen söker på att jag gjort rätt...

Ganska trist om man skulle glömma lösenordet...

Marcus 2006-09-26 00:31

Citat:

Originally posted by Xamda@Sep 26 2006, 00:23
Finns det ingen möjlighet att få en påminnelse om sitt lösenord eller sitt username? Får bara ett fel att jag har matat in felm uppgifter och jag är tämligen söker på att jag gjort rätt...
Ganska trist om man skulle glömma lösenordet...

I dagsläget finns ingen funktion för påminnelse av lösenord. Det kommer givetvis att komma så småningom. Under den initiala ßeta-testningen hade vi dock tänkt klara oss utan det :)

Behöver du ditt lösenord så skicka ett email till mig på [bulkowner (at) medata.se] här nedan från den registrerade epost-adressen tillsammans med användarnamn. Det är också bra om du skickar emailet från samma Internetuppkoppling/IP-adress som användes vid registreringen av kontot.

magic 2006-09-26 16:36

Jag kunde inte logga in i dag, testade 3-4 ggr, sen gick jag till aktiveringslänken igen och sen testade jag att logga in igen och då fungerade det.

statistik sidan säger att jag har en domän att betala denna månad, men vad jag vet har jag ingen domän som skall betalas, alla är redan betalade, bugg?

Marcus 2006-09-26 16:49

Citat:

Originally posted by magic@Sep 26 2006, 16:36
Jag kunde inte logga in i dag, testade 3-4 ggr, sen gick jag till aktiveringslänken igen och sen testade jag att logga in igen och då fungerade det.
Låter märkligt. Det enda aktiveringslänken gör är att ändra en flagga på ditt konto och den ändras aldrig tillbaka. Måste ha varit något annat i så fall. Upptäcker du liknande problem framöver så kontakta mig gärna så kan jag titta närmare på det.

Citat:

statistik sidan säger att jag har en domän att betala denna månad, men vad jag vet har jag ingen domän som skall betalas, alla är redan betalade, bugg?
Statistik-sidan är som det står "att betrakta som icke-pålitliga". Det "To be paid" räknar i dagsläget är huruvida det finns någon domän som har expiry-date denna månad samt huruvida någon domän utan expiry date har ett regdatum (år bortsett) denna månad. Endast för att ge en klarare överblick över hur många domäner som betalas per månad. Denna tar alltså inte hänsyn till huruvida du redan har betalat någon eller ej.

j0han 2006-10-17 08:09

fixa så man kan använda åäö i sina domäner

(kanske stod tidigare, men ja orka inte läsa igenom för ja är sent till jobbet. :S)

Marcus 2006-10-17 12:22

Citat:

Originally posted by j0han@Oct 17 2006, 08:09
fixa så man kan använda åäö i sina domäner

(kanske stod tidigare, men ja orka inte läsa igenom för ja är sent till jobbet. :S)

Ja det har redan tagits upp tidigare i tråden (5-6:e inlägget) och avsaknad av den automatiska konverteringen till Punycode är ingen bug utan endast en feature som ännu inte är implementerad. För övrigt bör det fungera fullt ut att använda BulkOwner för dina nyinköpta .se-domäner.

Det blev för övrigt faktiskt en stor tillströmning av användare just iomed släppet av gratis IDN-domäner så detta bugtestas oundvikligen i hög fart nu. :) De flesta verkar dock använda det för att ha koll på sina nyinköpta domäner samt utnyttja det automatiska utskicket av temporära lösenord för att kunna ändra DNS-information relativt smidigt.

j0han 2006-10-17 17:45

Jag tycker sidan är kanon :) Och om det funkar med åäö nu så är det ännu bättre!åja

/edit.

såg att ja måste konvertera alla domäner själv :S nåja. det kommer väl tillslut.

/edit #2

när man väljer show listed domains. är det tänkt att dom ska visas som punycode? eller kommer dom visas som riktigt senare?

Marcus 2006-10-17 18:28

Citat:

Originally posted by j0han@Oct 17 2006, 17:45
Jag tycker sidan är kanon Och om det funkar med åäö nu så är det ännu bättreåja

/edit.
såg att ja måste konvertera alla domäner själv :S nåja. det kommer väl tillslut.
/edit #2
när man väljer show listed domains. är det tänkt att dom ska visas som punycode? eller kommer dom visas som riktigt senare?

Tanken är att när stödet för automatiska konverteringen av IDN-domäner är på plats ska man själv kunna välja huruvida man vill ha listningen i Punycode eller ej.

1337pm 2006-10-17 18:49

Ur villkoren:
Man får inte dela sitt konto med en annan fysisk person. Betyder det att jag får dela mitt konto med en annan juridisk person dvs. företrädaren för en juridisk person?

Marcus 2006-10-17 18:58

Citat:

Originally posted by 1337pm@Oct 17 2006, 18:49
Ur villkoren:
Man får inte dela sitt konto med en annan fysisk person. Betyder det att jag får dela mitt konto med en annan juridisk person dvs. företrädaren för en juridisk person?

Om domänerna på kontot tillhör en juridisk person får samtliga företrädare utnyttja kontot även om det är olika fysiska personer.

Marcus 2006-10-19 15:39

Citat:

Originally posted by j0han@Oct 17 2006, 17:45
Jag tycker sidan är kanon Och om det funkar med åäö nu så är det ännu bättreåja
Nu är stöd för IDN (åäöüé) på plats.

Domäner sorteras enligt PUNYCODE-formatet (men visas i UTF8-format (läs åäö)). Detta gör alltså att IDN-domänerna ligger längst ner i domänlistan.

Emil_P 2006-10-20 11:14

Citat:

Originally posted by Marcus@Oct 19 2006, 15:39
Nu väntar vi bara på ett nytt användaravtal ;)

Marcus 2006-10-20 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus

Nu väntar vi bara på ett nytt användaravtal

Användaravtalet är uppdaterat från idag, där vi förtydligat bl.a. att den information som kan komma att användas är för att presentera generell statistik som finns i vårat system. Detta är egentligen inget som skulle behövas finnas med i användaravtalet men vi vill ändå uppmärksamma våra användare om detta utifrån hur det sett ut tidigare.

Vidare tillåter vi nu flera användare under samma konto om de har samma tillhörighet/berättigheter för de inlagda domänerna.

Skulle ytterligare förändringar ske i användaravtalet så publicerar vi detta på förstasidan bland nyheterna vilket möjliggör att användare har möjlighet att avsluta sitt konto omedelbart om de mot förmodan inte skulle kunna acceptera förändringen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson