WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Värdera en hemsida? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16433)

mrC 2006-09-24 20:22

Hejsan!

Har försökt söka på detta då man tycker att på denna sida om någon borde det finnas artiklar om ämnet. Men kunde dessvärre inte hitta någon. Som rubriken lyder, hur räknar man ut ett ekonomiskt värde att en hemsida? Hur räknar man ut vilken prisklass man ska lägga sidan på vid ett ev uppköp?

Vad brukar inkluderas i prissättningen? Unika besökare? Ev reklamintäckter? Ev. antalet användare/medlemmar? Hur länge sidan varit aktiv?

Vore vääldigt intressant att få svar på dessa frågor.
Alla svar uppskattas dock! Tack i förväg!

Med vänliga hälsningar,
//C

N!cklas 2006-09-24 21:39

Vet att det är en "omöjlig" fråga att svara på, men det finns ju ett antal personer här som köper och säljer sajter/domäner med ojämna mellanrum. På vilka faktorer baserar ni köp/sälj inför en affär? Det är fritt att dela med sig av sina bästa knep ;)

Mao så är även jag intresserad av frågan - men än mer svaren...

Yepp 2006-09-24 21:50

Finns en del svar på ovanstående frågor i t.ex. följande trådar:

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&t=725&hl=&s=wn

Annars fungerar ibland de klassiska tre års överskott.
Ett annat tips kan vara att själva tänka vad du (objektivt) hade varit beredd att betala för webbplatsen för att förvärva den och vilja arbeta vidare med den - dvs, för att hitta en köpare måste ju denne tycka (egentligen) att det är ett litet underpris, dvs han / hon skall se en potential i webbplatsen där denne tror att det investerade beloppet är lågt i förhållande till vad denne hoppas att få ut...

Nicklas 2006-09-24 22:39

Det finns mycket att tänka på.
Hur inarbetad den är,
besökare,
intäkter,
domännamn,
utgifter,
hur gärna köparen vill ha sidan,
hur gärna säljaren vill sälja.
mm.

halloni 2006-09-28 03:47

allting beror på, helt klart som ni säger.
det är väldigt svårt att lägga ett "pris" på en hemsida.. men egentligen tycker jag aldrig man kan sätta ett exakt pris på en sida, har du ingen köpare så är sidan inte värd något.
det är ju mer upp till dig, vad har sidan för värde för dig? själv när jag har en sida som hängt på ett bra tag vill jag inte sälja den för struntsummor direkt när jag lagt så mycket arbete på det. då vill jag ha ett bra pris annars får det vara.

en annan ekvation kan ju vara att räkna ut vad du tjänar på sidan själv på ett år.
vi säger du tjänar tusen kronor på sidan per månad x 12 = pris att börja med.

El bueno 2006-09-28 08:25

Jag ska ge dig ett professionellt svar (jag är utbildad samt jobbar som affärsutvecklare). När ett företag ska värderas och säljas tittar man framförallt på två saker:

1) Avkastningen

2) Potentiella framtidsmöjligheter

Kommentar punkt 1: För att ungefär veta vad det uppskattade värdet bör vara på
företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner.

Kommentar punkt 2: Om man verkligen vill tjäna pengar bör man bygga upp företaget så att de framtida möjligheterna ser bra ut, köpen av MySpace samt Skype är klockrena exempel. I detta fall värderar man medlemmsdatabasen, för en vanlig "svensson" med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år. D.v.s att om företaget har en databas som låt oss säga Playahead d.v.s ca 1 miljon medlemmar blir det uppskattade värdet på företaget ca 200 miljoner (200*1 000 000).

Obs. ovanstående är en grov förenkling om hur man värderar ett företag, för mer grundlig analys ta kontakt med en företagsmäklare. Obs!

hoxon 2006-09-28 08:33

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 28 2006, 08:25
Jag ska ge dig ett professionellt svar (jag är utbildad samt jobbar som affärsutvecklare). När ett företag ska värderas och säljas tittar man framförallt på två saker:

1) Avkastningen

2) Potentiella framtidsmöjligheter

Kommentar punkt 1: För att ungefär veta vad det uppskattade värdet bör vara på
företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner.

Kommentar punkt 2: Om man verkligen vill tjäna pengar bör man bygga upp företaget så att de framtida möjligheterna ser bra ut, köpen av MySpace samt Skype är klockrena exempel. I detta fall värderar man medlemmsdatabasen, för en vanlig "svensson" med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år. D.v.s att om företaget har en databas som låt oss säga Playahead d.v.s ca 1 miljon medlemmar blir det uppskattade värdet på företaget ca 200 miljoner (200*1 000 000).

Obs. ovanstående är en grov förenkling om hur man värderar ett företag, för mer grundlig analys ta kontakt med en företagsmäklare. Obs!

Jag tror inte man skall stirra sig blind på framtida intäkter. När vi köper värderar vi efter hur intäktsstrukturen ser ut idag och engagemang från den som hade sajten tidigare. Det är svårt med mindre sajter eftersom det är högst osäkert hur de kommer utvecklas.

En sajt i sig själv är inte värt så mycket med mindre domännamnet är riktigt bra och etablerat.

Gissningsvis;
System tillhörande sajten (fungerande / icke fungerande)
Varumärke el. slumpmässig trafik
Vinst och intäkter
Engagemang från f.d. ägare under 6-12 månader.

Sedan viktar men detta mot hur man själv tror att sajten kommer utvecklas och delar upp betalningen över 1-3 år.

webbteknik 2006-09-28 10:03

Det som är standard när det gäller att köpa/sälja webbplatser, i alla fall i utlandet är att man går på sidans vinst i månaden gånger 10-14.

Dvs går din sida med 100 kr i vinst varje månad så någon stans mellan 1000 kr till 1400 kr.

Men sedan finns det en mängd faktorer som kan dra upp eller ner priset ordentligt, tex:
Målgrupp
Otroligt bra domännamn
Väldigt hög potential
Besökare, här är kvalite viktigare än kvantite normalt sätt men det finns undantag.
Sidans ålder, ju äldre desto bättre.
Pagerank
Tiden man måste lägga ner varje dag för att driva sidan.

Conth 2006-09-28 10:43

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 28 2006, 08:25
Kommentar punkt 1: För att ungefär veta vad det uppskattade värdet bör vara på
företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner.


Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.

Sedan spelar ju givetvis potentialen för köparen väldigt stor roll.

El bueno 2006-09-28 16:55

Citat:

Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.

Vinsten gånger 1-1.5 är helt uteslutet, mäklarna får arvoden (procentsats) på överskottet som de lyckas få ut vid en försäljning. Så om nu företaget har en vinst på 1 miljon och priset blir 1.5 miljoner får ju mäklaren bara 25 000kr vid en försäljning (räknat på det normala arvodet av 5 % på överskottet, i detta fall 500 000kr) och det är på tok för lite för en process som vanligtvis tar mellan 2-6 månader (ibland längre).

Nej mina vänner i verkligheten gör mäklarna en evaluering av företaget och om de inte anser att företaget kan säljas till ett tillfredsställande pris avstår de flesta mäklarna från att acceptera uppdraget.

PgD 2006-09-28 20:49

Citat:

Originally posted by Conth@Sep 28 2006, 10:43
Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.

En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag. P/E-tal på 6 kan vara aktuella för företag med en bedömbar marknad, stabilt kassaflöde, starka varumärken, effektiv organisation, kompetent ledning mm. En liten sajt med ströbesökare som lever på några Adsense-annonser eller något annat lika osäkert värderas mycket lägre. Man kan inte jämföra äpplen med gurkor.

jomper 2006-09-28 21:40

Jag är förvånad över att antalet medlemmar anses så viktigt, det betyder att jag alltså lägga massor av energi på att tvinga in folk som medlemmar. Jag har valt att gå andra vägen, medlemsskap krävs bara för att komma åt de funktioner där det är nödvändigt, man kan fortfarande läsa och skriva på forumet, annonsera och så vidare utan att vara medlem. Ser ingen nytta med massa inaktiva medlemmar i min databas.

Men så är inte webplatsens eventuella värde en drivkraft för mig heller även om det säljs ganska mycket annonsplatser.

halloni 2006-09-28 22:15

Citat:

Originally posted by jomper@Sep 28 2006, 21:40
Jag är förvånad över att antalet medlemmar anses så viktigt, det betyder att jag alltså lägga massor av energi på att tvinga in folk som medlemmar.

det är absolut en viktig fråga i priset, det betyder ju att fler personer kommer se eventuella annonser som läggs in! och man köper ju oftast inte en sida för välgörenhet..
men samtidigt så som du säger att det är även viktigt att inte "påtvinga" medlemskap utan att ha sidan funktionell utan att behöva registrera sig.. det höjer chansen för återbesök

El bueno 2006-09-29 06:58

Jag vill inte spela bror duktig i denna tråd men nu känns det som att det är nödvändigt.

Inse att det är affärsverksamheter ni bedriver, även om det känns som en hobbyverksamhet. "PqD skrev:
Citat:

En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag.
Mitt svar på detta är: NEJ! Visst blir värdering mer avancerad om det är ett börsnoterat bolag som ska säljas, men i grunden är allt detsamma, d.v.s. företaget värderas utefter två kriterier:

1) Avskastning

2) Potentiella framtidsmöjligheter

Tänk på detta, även ni som bara håller på med en hobbyverksamhet....

jomper 2006-09-29 10:06

Citat:

Originally posted by halloni@Sep 28 2006, 22:15
det är absolut en viktig fråga i priset, det betyder ju att fler personer kommer se eventuella annonser som läggs in! och man köper ju oftast inte en sida för välgörenhet..

En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?

Vi har ungefär 4000 registrerade medlemmar men ändå över 5000 unika besökare varje dag. Kanske 3000 av de registrerade medlemmarna är aktiva vilket torde vara en extremt hög andel.

namerunner 2006-09-29 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av PgD
Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.

En liten sajt värderas med andra metoder än ett stort företag. P/E-tal på 6 kan vara aktuella för företag med en bedömbar marknad, stabilt kassaflöde, starka varumärken, effektiv organisation, kompetent ledning mm. En liten sajt med ströbesökare som lever på några Adsense-annonser eller något annat lika osäkert värderas mycket lägre. Man kan inte jämföra äpplen med gurkor.

Klokt inlägg till skillnad från El bueno vars råd är långt ifrån professionella.

El bueno 2006-09-29 19:36

Citat:

En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?
Nja, det beror ju på. På mitt community t.ex. måste du registrera dig på över 15 olika variabler när du blir ny medlem. När kunden sedan gör reklam på mitt community kan vi segmentera banners efter dessa 15 olika variabler. Resultatet blir att kontaktkostnaden per medlem blir extremt mycket effektivare för kunden än om bannern inte varit segmenterad utan bara generellt visats för alla. Detta system är mycket uppskattat av våra kunder och gör det lättare för oss att sälja annonser då kunden kan mäta sin ROI (Return on Investment) på ett tydligare sätt.

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....

El bueno 2006-09-29 19:41

Citat:

Klokt inlägg till skillnad från El bueno vars råd är långt ifrån professionella.
Går gärna in i en disskution med dig Namerunner. Jag vet att min erfarenhet och kunskap om ämnet är solid.

halloni 2006-10-03 12:32

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 29 2006, 19:36

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....

absolut, detta kan även jämföras med googles ideella annonser som går efter content, innehållet på sidan.
på det sättet kan du med lite information om kunden/användaren få möjlighet till annonser som är mer relevanta och faktist intressanta för besökaren, istället för att känna att det bara är "reklam"

MrHandley 2006-10-03 17:12

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 29 2006, 19:36
Citat:

En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?
Nja, det beror ju på. På mitt community t.ex. måste du registrera dig på över 15 olika variabler när du blir ny medlem. När kunden sedan gör reklam på mitt community kan vi segmentera banners efter dessa 15 olika variabler. Resultatet blir att kontaktkostnaden per medlem blir extremt mycket effektivare för kunden än om bannern inte varit segmenterad utan bara generellt visats för alla. Detta system är mycket uppskattat av våra kunder och gör det lättare för oss att sälja annonser då kunden kan mäta sin ROI (Return on Investment) på ett tydligare sätt.

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....

Faast det beror ju på vad det är för typ av community. Jämför lunarstorm mot ett smalt intresseforum så är det ju stor skillnad på målgruppen. På ett smalt intresseforum vet man ganska exakt vilka man når, medans på ett brett "komhitoträffas" forum så finns det säkert anledning att kategorisera

El bueno 2006-10-06 04:25

Citat:

Faast det beror ju på vad det är för typ av community.
Ja helt klart, ju mer nichat communityt är, desto bättre för en annonsör. Samtidigt är nyckelordet för all god marknadsföring just Segmentering och ju mer exakt man kan vara desto enklare att sälja, speciellt till professionella inköpare på mediebyrårer.

joomlajon 2006-10-09 08:39

Tillgång och efterfrågan är väl standardekvationen :)

Milad 2006-10-09 15:55

Det känns som att "El Bueno" vet vad han pratar om :) Hans resonemang låter rimliga.

Conth 2006-10-09 16:39

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 29 2006, 19:36
Citat:

En annonsvisning torde väl vara lika mycket värd oavsett om den visas för en medlem eller inte?
Nja, det beror ju på. På mitt community t.ex. måste du registrera dig på över 15 olika variabler när du blir ny medlem. När kunden sedan gör reklam på mitt community kan vi segmentera banners efter dessa 15 olika variabler. Resultatet blir att kontaktkostnaden per medlem blir extremt mycket effektivare för kunden än om bannern inte varit segmenterad utan bara generellt visats för alla. Detta system är mycket uppskattat av våra kunder och gör det lättare för oss att sälja annonser då kunden kan mäta sin ROI (Return on Investment) på ett tydligare sätt.

Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare.....

Är det inte lite avvägning här också...??!
Själv drar jag mig för att överhuvudtaget registrera mig på sajter som kräver massa uppgifter om mig.
Och om dom gör det så fyller jag ofta i enligt minsta motståndets lag för att berätta så lite som möjligt (standardvärden eller född 1/1 1900 etc etc).

Min erfarenhet är att väldigt många beter sig på detta sätt. På mina sajter låter jag det mesta vara frivilligt. Nackdelen är ju då att man vet mindre om medlemmarna men man skrämmer inte iväg några som vill köra heller...

Sedan beror det ju på vilken typ av sajt det är. Om det är typ en dating sajt så är ju kanske själva poängen att berätta om sig själv.

N!cklas 2006-10-16 14:00

Citat:

Originally posted by El bueno@Sep 28 2006, 07:25
...för en vanlig svensson med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år.
Gäller detta även "Svensson's" registrerade på forum, eller snarare när de är registrerade på en "vanlig" webbplats? Vilka uppgifter förväntas finnas för ~200/Svensson?

robaino 2006-10-18 00:16

Citat:

Originally posted by mrC@Sep 24 2006, 20:22
Hejsan!

Har försökt söka på detta då man tycker att på denna sida om någon borde det finnas artiklar om ämnet. Men kunde dessvärre inte hitta någon. Som rubriken lyder, hur räknar man ut ett ekonomiskt värde att en hemsida? Hur räknar man ut vilken prisklass man ska lägga sidan på vid ett ev uppköp?

Vad brukar inkluderas i prissättningen? Unika besökare? Ev reklamintäckter? Ev. antalet användare/medlemmar? Hur länge sidan varit aktiv?

Vore vääldigt intressant att få svar på dessa frågor.
Alla svar uppskattas dock! Tack i förväg!

Med vänliga hälsningar,
//C

Hemsidor är väl som med människor (tjejer i mitt fall), skönheten sitter i betraktarens ögon, och värdet ökar om någon annan visar intresse ;)

MVH

R


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson