![]() |
Hejsan!
Har försökt söka på detta då man tycker att på denna sida om någon borde det finnas artiklar om ämnet. Men kunde dessvärre inte hitta någon. Som rubriken lyder, hur räknar man ut ett ekonomiskt värde att en hemsida? Hur räknar man ut vilken prisklass man ska lägga sidan på vid ett ev uppköp? Vad brukar inkluderas i prissättningen? Unika besökare? Ev reklamintäckter? Ev. antalet användare/medlemmar? Hur länge sidan varit aktiv? Vore vääldigt intressant att få svar på dessa frågor. Alla svar uppskattas dock! Tack i förväg! Med vänliga hälsningar, //C |
Vet att det är en "omöjlig" fråga att svara på, men det finns ju ett antal personer här som köper och säljer sajter/domäner med ojämna mellanrum. På vilka faktorer baserar ni köp/sälj inför en affär? Det är fritt att dela med sig av sina bästa knep ;)
Mao så är även jag intresserad av frågan - men än mer svaren... |
Finns en del svar på ovanstående frågor i t.ex. följande trådar:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&t=725&hl=&s=wn Annars fungerar ibland de klassiska tre års överskott. Ett annat tips kan vara att själva tänka vad du (objektivt) hade varit beredd att betala för webbplatsen för att förvärva den och vilja arbeta vidare med den - dvs, för att hitta en köpare måste ju denne tycka (egentligen) att det är ett litet underpris, dvs han / hon skall se en potential i webbplatsen där denne tror att det investerade beloppet är lågt i förhållande till vad denne hoppas att få ut... |
Det finns mycket att tänka på.
Hur inarbetad den är, besökare, intäkter, domännamn, utgifter, hur gärna köparen vill ha sidan, hur gärna säljaren vill sälja. mm. |
allting beror på, helt klart som ni säger.
det är väldigt svårt att lägga ett "pris" på en hemsida.. men egentligen tycker jag aldrig man kan sätta ett exakt pris på en sida, har du ingen köpare så är sidan inte värd något. det är ju mer upp till dig, vad har sidan för värde för dig? själv när jag har en sida som hängt på ett bra tag vill jag inte sälja den för struntsummor direkt när jag lagt så mycket arbete på det. då vill jag ha ett bra pris annars får det vara. en annan ekvation kan ju vara att räkna ut vad du tjänar på sidan själv på ett år. vi säger du tjänar tusen kronor på sidan per månad x 12 = pris att börja med. |
Jag ska ge dig ett professionellt svar (jag är utbildad samt jobbar som affärsutvecklare). När ett företag ska värderas och säljas tittar man framförallt på två saker:
1) Avkastningen 2) Potentiella framtidsmöjligheter Kommentar punkt 1: För att ungefär veta vad det uppskattade värdet bör vara på företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner. Kommentar punkt 2: Om man verkligen vill tjäna pengar bör man bygga upp företaget så att de framtida möjligheterna ser bra ut, köpen av MySpace samt Skype är klockrena exempel. I detta fall värderar man medlemmsdatabasen, för en vanlig "svensson" med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år. D.v.s att om företaget har en databas som låt oss säga Playahead d.v.s ca 1 miljon medlemmar blir det uppskattade värdet på företaget ca 200 miljoner (200*1 000 000). Obs. ovanstående är en grov förenkling om hur man värderar ett företag, för mer grundlig analys ta kontakt med en företagsmäklare. Obs! |
Citat:
En sajt i sig själv är inte värt så mycket med mindre domännamnet är riktigt bra och etablerat. Gissningsvis; System tillhörande sajten (fungerande / icke fungerande) Varumärke el. slumpmässig trafik Vinst och intäkter Engagemang från f.d. ägare under 6-12 månader. Sedan viktar men detta mot hur man själv tror att sajten kommer utvecklas och delar upp betalningen över 1-3 år. |
Det som är standard när det gäller att köpa/sälja webbplatser, i alla fall i utlandet är att man går på sidans vinst i månaden gånger 10-14.
Dvs går din sida med 100 kr i vinst varje månad så någon stans mellan 1000 kr till 1400 kr. Men sedan finns det en mängd faktorer som kan dra upp eller ner priset ordentligt, tex: Målgrupp Otroligt bra domännamn Väldigt hög potential Besökare, här är kvalite viktigare än kvantite normalt sätt men det finns undantag. Sidans ålder, ju äldre desto bättre. Pagerank Tiden man måste lägga ner varje dag för att driva sidan. |
Citat:
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt. Sedan spelar ju givetvis potentialen för köparen väldigt stor roll. |
Citat:
Nej mina vänner i verkligheten gör mäklarna en evaluering av företaget och om de inte anser att företaget kan säljas till ett tillfredsställande pris avstår de flesta mäklarna från att acceptera uppdraget. |
Citat:
|
Jag är förvånad över att antalet medlemmar anses så viktigt, det betyder att jag alltså lägga massor av energi på att tvinga in folk som medlemmar. Jag har valt att gå andra vägen, medlemsskap krävs bara för att komma åt de funktioner där det är nödvändigt, man kan fortfarande läsa och skriva på forumet, annonsera och så vidare utan att vara medlem. Ser ingen nytta med massa inaktiva medlemmar i min databas.
Men så är inte webplatsens eventuella värde en drivkraft för mig heller även om det säljs ganska mycket annonsplatser. |
Citat:
men samtidigt så som du säger att det är även viktigt att inte "påtvinga" medlemskap utan att ha sidan funktionell utan att behöva registrera sig.. det höjer chansen för återbesök |
Jag vill inte spela bror duktig i denna tråd men nu känns det som att det är nödvändigt.
Inse att det är affärsverksamheter ni bedriver, även om det känns som en hobbyverksamhet. "PqD skrev: Citat:
1) Avskastning 2) Potentiella framtidsmöjligheter Tänk på detta, även ni som bara håller på med en hobbyverksamhet.... |
Citat:
Vi har ungefär 4000 registrerade medlemmar men ändå över 5000 unika besökare varje dag. Kanske 3000 av de registrerade medlemmarna är aktiva vilket torde vara en extremt hög andel. |
Citat:
|
Citat:
Med detta tankesätt blir det lättare att förstå att det är en skillnad på en registrerad medlem och en vanlig anonym besökare..... |
Citat:
|
Citat:
på det sättet kan du med lite information om kunden/användaren få möjlighet till annonser som är mer relevanta och faktist intressanta för besökaren, istället för att känna att det bara är "reklam" |
Citat:
|
Citat:
|
Tillgång och efterfrågan är väl standardekvationen :)
|
Det känns som att "El Bueno" vet vad han pratar om :) Hans resonemang låter rimliga.
|
Citat:
Själv drar jag mig för att överhuvudtaget registrera mig på sajter som kräver massa uppgifter om mig. Och om dom gör det så fyller jag ofta i enligt minsta motståndets lag för att berätta så lite som möjligt (standardvärden eller född 1/1 1900 etc etc). Min erfarenhet är att väldigt många beter sig på detta sätt. På mina sajter låter jag det mesta vara frivilligt. Nackdelen är ju då att man vet mindre om medlemmarna men man skrämmer inte iväg några som vill köra heller... Sedan beror det ju på vilken typ av sajt det är. Om det är typ en dating sajt så är ju kanske själva poängen att berätta om sig själv. |
Citat:
|
Citat:
MVH R |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson