![]() |
Enligt Tradedoubler finns det hobbysajter som tjänar upp till en halv miljon per år. Själv är jag efter några års försök inte ens i närheten av dessa siffror.
Är det någon som har eller känner till någon svensk hobbysajt med svenska besökare som målgrupp, och som tjänar mer än 10,000 kr/månad på affiliateprogram. Skulle behöva lite inspiration… |
Jag känner flera som tjänar mer än 10 000 kr på afflitieprogram fast dock inte på TR. Det lär finnas en del som tjänar så mycket fast knappast att någon tjänar 40 000 i månaden. Om man har en så stor site så använder sig man inte av TR.
|
Kan nämna några stycken helt klart. Fast när det går upp till en halv miljon per år så kanske det inte längre rör sig om ett hobbyprojekt?
|
500 000 kr per år innebär 41666 kr i månaden.
Negativt Säg så här jag jobbar på ett av Sveriges största byggbolag (Sök hallandås på din favorit sökmotor) som vanlig knegare, vid sidan driver jag Planet Six Network som är en kul grej för mej och jag gillar att programmera / utveckla saker / och snacka med såna som er här på WN, det kallar jag "extra knäck" eller hobbyverksamhet. Tjäna "Dra in 500 000" per år är inte samma som vinst på 500 000. Som jag ser det så kan man inte driva annat en en hobbyverksamhet på den inkomsten, då du kanske har utgifter på mer än hälften, skall du sedan betala sociala avgifter och skatt på det så slutar det med att du kan plocka ut en lön som är "något över existensminimum" vissa månader då internet svänger från månad till månad. Iom ovanstående tror jag att dom flesta anser att svängningarna osv ... gör att ingen som vill känna nån form av trygghet i sitt liv tar steget att jobba heltid med internet om man har inkomster på 500 000 och normalt med utgifter. Positivt Citat:
Pratar med en hel del webmaster hobbyister och företag så jag sammanställer ibland lite statestik i huvudet av vad jag hör och bildar mej en känsla av marknaden. Glöm inte att detta är min personliga känsla men väljer ändå att skriva den då underlaget är 50 - 100 ggr större än vad andra stora ansenliga patetiska företag anser som fakta. 1. Bannereklam. Positivt! marknaden har markant svängt, majoriteten av det jag snackat med har 3 dubblat sina intäckter sedan April, det jag tror det beror på är att vi nu inte bara ser "Klicka här för att köpa ett skosnöre för 399kr" utan riktiga kampanjer med bra produkter till bra priser och att fler vill annonsera och överskottet i exponeringar minskat i nätverken. 2. Försäljning av produkt Bra men en bit kvar!? Iom punkt 1 har priserna på annonsering stigit och det blir dyrare att annonsera sin produkt, folk med "skosnörena" kan inte få ekonomi i det längre (BRA!) ... ... det jag kallar Mobil branschen dvs. det man kan betala via ett sms eller ett mobilsamtal har har legat stabilt i ratio men det änvändare (surfare) som kan tänka sig att betala för en tjänst via mobilen har ökat för det känns säkert. Tyvärr känns det som försäljning av produkter via postförskott inte har ökat, jag personligen spådde att försäljningen skulle öka när posten blivit ICA *Ironi* och folk vant sig att gå till sitt postombud för att hämta beställda produkter. 3. Siter utan reklam som ligger i vänteläget. Jepp har en vision om att en gång skall kunna ta betalt 1 öre av mina besökare varje gång dom laddar sidan, ex "Besök bannerfria tv.nu, pris 1 kr per månad! klicka här ..." jag skulle få en stabilare inkommst för alla utgifter och besökaren skulle slippa den tradxsionella reklamen popup/back's och man kunde ägna sig åt att väva in bra reklam på bra plaster ex "länktips" och därmed kunna välja vad man vill tipsa sina besökare om. Tyvärr har jag inte ens hört om någon som jobbar på en sådan lösning, känns som det vore en bra grej för alla och bolag som telia, bbb, UF och BS skulle alla tjäna på ett PPV system likt alla teleoperatörer nu har på ex SMS. Besökaren i ovanstående exempel skulle inte märka nåt utan gillar man en site så startar man en premunation och ISP'n känner sedan av om användaren har behörighet till sidan, om huvudtekniken skall ligga hos ISP'n eller på siten i fråga överlåter jag till en tekniker att svara på. Så i slutet av månaden när man får sin räkning så kommer det att stå ex. PPV kostnader 12.30 kr, knappt märkbart men massa pengar till ca 12 webmasters som tar 1 kr i månaden och har x besökare per dag. ISP tar en viss % av vinsten pga kostnader osv ... Vet att SMS företag jobbar på en lösning på detta men kan inte förstå att inte ISP'n som redan har faktura kostnaden och mer eller mindre kan ta 100% och lägga i vinst kolumnen inte tänker i samma banor. Det finns fler typer av siter men jag väljer att inte kommentera dessa branscher för dom ligger som jag ser det stabilt. WN |
Citat:
Resten du skrivit håller jag med dig om dock. |
Citat:
Men jag håller med om att jag inte skulle uttryck mej så då det kan missuppfattas ;) Omsättning - Utgifter = VINST ... det kan inte missuppfattas ... hehe ... WN |
Så sant som det är sagt. Som egenföretagare kan det vara förjävligt oavsett om man får in mycket pengar med tanke på alla avgifter man har på sig. 500 000 per år borde dock räcka att leva "gott" på.
Men som du säger är det en tolkningsfråga och det lär inte vara många hobbey-sajter som går upp i den volymen på några år. Inte svenska i alla fall. Ska inte säga för mycket för jag har ingen kolla på din ekonomi, även om jag skulle vilja ;) |
Citat:
Citat:
Med ovanstående vill jag inte nåt annat än tipsa min webmaster vänner att stora volymer trafik inte innebär stora pengar att spendera på krogen :) , allt måste optimeras och som jag poängterar i nästan alla inlägg som handlar om potensial, satsa på "target traffic" ... Bättre att ha 100 besökare och 10 köper din produkt än 100 000 och 10 köper din produkt, för hur det än är, när ni tuggar över ca 5 k besökare per dag kommer ert befintliga webbhotell höra av sig och säga att ni skall betala mer. Då får ni helt plötsligt en räkning som inte är en fast kostnad och det börjas ställa krav på er annars kan ni gå back. Och detta medför då att ni MÅSTE ägna tid åt er sida och då kan det roliga i det försvinna om man inte är beredd på det. JM2C WN |
Menar du Mainstream så är det svårare att få traffik att tjäna 10k imånaden.. är du ute efter pengarna så är det lättare att tjäna det i Adult/porr där det finns en mängd linklistor med skit trafik du kan försöka convertera. Men då behöver du också mer bandbred och som sagt mycket traffik.
|
Citat:
|
Wakenet-Johan (bakom AlltOmTV.se) verkar driva många sidor. Några här har säkert besökt hans Netpumper eller Anti-leech.
|
jag sitetr och läser detta nu, och jag vet inte emn jag har fått mail till några av mina mailadresser från ett företag som hette adweb.se som sälde annonsplatser på tv.nu, och de skickade med en länk till en extremetrackingsida där det stog att tv.nu har 60k unika per dag.
Jag tänker dock att det gäller en 80/20 regel om du börjar ta betalt, alltså att 20% betalar och 80% lämnar, som på Ekonomi24 (ekonomi24 fick vad jag läst bara 1-3% betalade prenumeranter, men din tjänst är annorlunda och billigare deras kostade 5:-/dag) Alltså det jag fröösöker säga är att om du tar ut 5:-/mån plus någon mobilavgift så tror jag att 12,5k av dina besökare skulel stanna, och jag skulel vara en av dem och betala. |
Citat:
|
Citat:
Hej, Jag skulle inte vilja säga att jag är rik ;) , men jag klarar mig, har inte webben som enda sysselsättning just nu, men dock som enda inkomstkälla. Därmed handlar det inte om några hobbyprojekt. Just nu tjänar jag dock i princip ingenting på min svenska webbsida .. |
Oh, en kändis till i forumet. Välkommen =)
Jobbar du i princip heltid med dina projekt? |
Citat:
Jag studerar också (www.dsv.su.se), så kanske inte riktigt heltid, men nästan. |
Du kommer alltså att jobba med det du gör nu sedan i heltid, nu när du ändå utbildar dig inom data och systemvetenskap?
|
Citat:
Jag lever på det idag, utan att jobba heltid med det. |
Citat:
Jepp. Om det fortsätter att utvecklas åt rätt håll. Jag lever på det idag, utan att jobba heltid med det. [/quote] som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket. speciellt inte då man som student får studiebidrag och har möjlighet till studielån. antar att du inte tar lån ivf? jag menar, jag lever också på mina websajter som enda inkomstkälla. trots det är dom inte inriktade på att driva in så mycket pengar som möjligt till mig. inte alla iaf :) hur mycket "lever" du på? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
för det första har man oftast ingen familj att försörja. dvs man behöver bara tänka på sig själv när det gäller ekonomin. om man då väljer att leva på nudlar en månad så är det ju så. har man barn och liknande kan man ju inte tvinga dem att leva på nudlar. Citat:
visst, jag håller med om att man inte lever rikt, men du måste ju ändå hålla med om att man inte lever -dyrt-. oftast blir man ju mer eller mindre tvingad till att leva billigt eftersom man i regel inte har någon fast inkomst (annat än studiebidrag). det är en skillnad på att leva billigt och att leva fattigt och skillnad på att leva dyrt och rikt. man rör sig oftast inte med mycket pengar, man betalar lite för det man får, men eftersom utgifterna ofta är stora i förhållande med inkomsterna är de ju ytterst märkbara. tjänar man då någon tusenlapp extra i månaden gör det ju en stor skillnad just eftersom man lever -billigt-. Citat:
kan ju nämna att de böcker jag köper hör till den dyraste typen av kurslitteratur som finns på vår bokhandel. dvs datalitteratur med få inköpta exemplar samt juridik-litteratur och läser oftast 1.5x-takten så jag har fler kurser än vanligtvis (dvs fler böcker att köpa). en annan anledning till att man som student kan leva billigare än andra är att student-boende vanligtvis är billigare än "vanligt" boende. som student har man ofta möjligheten att bo i studentkorridor och då är ju hyran man betalar relativt låg i jämförelse med för en lägenhet. den studentlägenhet jag själv bor i har en betydligt lägre hyra än vad jag vet att andra icke-studenter betalar för en likvärdig lägenhet. detta just eftersom det är speciella regler för de här lägenheterna: man måste vara student, väldigt lång kötid och får inte bo här hur länge som helst. ofta brukar även hushålls-el och liknande ingå om man bor i exempelvis studentkorridor vilket gör några hundralappar i månaden. som student har man vanligtvis inte behov av en bil. därmed inga försäkringar, bensinutgifter osv. visst, man måste kanske betala busskort eller liknande. men det är ju betydligt billigare än att ha bil. ett annat exempel är att man kan gå ut och festa på ställen som är helt inriktade för studenter, dvs billig öl&sprit och inte alltför högt inträde eller avgift i garderoben. vet inte riktigt om det är någon idé att fortsätta ta upp alla (självklara?) exempel varför det är billigare att leva som student än som icke-student. efa: ge gärna lite konkreta exempel på varför man som student skulle leva -dyrare- än andra? |
Är man en student efter gymnasiet så lever man förmodligen inte hemma med mamma.
Det betyder att man har en jävla lägenhet och alla dess kostnader som tillkommer. Att påstå att studenter inte är fattiga är ju sjukt. Vet du hur mycket bidrag en kille på högstadiet får? En kille som förövrigt med stor sannolikhet bor hemma. Jo han får nästan tusen kronor. Visserligen får en student det dubbla men är man 20+ så har man desto mer kostnader att täcka. Att studenter inte prioriteras i sammhället är fakta. Att klara sig utan att ta tokhöga lån som de flesta kommer dras med resten av livet är ett måste om man inte vill leva på existens minimum. Någon som har hört uttrycket, "bredband till alla" ? Med de priserna som är idag kan det ju knappast gälla studenter. Vet att jag betalade 1500 i kvartalet till telia för att jag skulle kunna surfa. Något som förövrigt var ett krav om man skulle klara utbildningen. Det är en fjärdedel av mitt stöd. På det kommer, försäkring, el, hyra, mat osv... Studenter har inte mycket pengar, det är inte heller meningen att det ska ha det. Men att tvinga på dem stora lån medans socialbidragstagare lätt plockar ut det dubbla utan krav på att betala tillbaka, det är ju bara så ín i helvetes jävla sjukt att man blir tokig. Jaja, off topic. Blir bara trött på människor som hävdar att studenters ekonomi skulle vara bra. Förmodligen har de inte själva studerat under någon längre tid. För då skulle de inse att extra inkomistkälla är ett krav om du inte ska ruttna med nudlar i magen. |
Bra Viktor!
marcuss, min poäng är att som student _måste_ man leva väldigt billigt. Det är inte ett _val_ att leva på nudlar. _Anledningen_ till att studenter inte har familj, till exempel, är att de inte har råd! Det finns mängder av undersökningar som visar att studenter avstår från familj och barn just för att de inte upplever sig ha råd. Så visst, jag håller med dig om man inte lever dyrt som student. Det kan man ju inte. Hur mycket kurslitteratur och liknande kostar beror på vilka ämnen man läser. Det finns en vanlig uppfattning bland datastudenter att deras kurslitteratur är så väldigt dyr; å andra sidan behöver de ofta bara 1 eller 2 böcker på en hel termin. I andra ämnen kan man behöva 4 eller 5 böcker per 5-poängskurs och det är inte svårt att komma upp i 6000-7000 kronor trots att man _lånar_ många av böckerna. Jag har levt som student, som heltidsanställd och som egenföretagare. Utgifterna har varit ungefär desamma, men som student var det lånade pengar och de räckte dessutom knappt till. Man kan leva lika billigt som student som anställt och som egenföretagare. Du skrev att "som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket." Det var det jag reagerade på; JohanW skrev ju att hans enda inkomstkälla är hans sajter, om han sedan är student eller inte är irrelevant, eftersom man kan leva billigt utan att vara student. På grund av graden av "off-topicitet" tycker jag att vi avslutar den här diskussionen här. (Om du vill gå vidare tycker jag vi tar det via PM.) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson