WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia DNS nollställt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16355)

Micke04 2006-09-20 11:52

Någon annan med samma problem idag? Allt jag gjort på ca 15 domäner är som bortblåst och alla mina sajter blev som default "parkerad hos loopia".

Jag har skickat en felanmälan och talat med dem i telefon. Får se vad de svarar.

Detta är inte acceptabelt och ger inte direkt ett proffsigt intryck mot våra kunder.

robertsson 2006-09-20 11:55

Man kan inte använda orden loopia och proffsigt i samma mening.

Dessvärre är dom ensamma om att erbjuda en domän-hosting-tjänst i Sverige idag... Men den dagen nån annan kan erbjuda samma sak flyttar jag och mina 300 domäner...

lars 2006-09-20 12:35

Tja, vad ska man säga. Bäst att sköta DNS själv (i alla fall om man har ett lite större antal domäner), eller använda en tjänst som man betalar för (det kan nog många webbhotell erbjuda) - då kan man ställa lite rimligare krav på driftsäkerhet.

magic 2006-09-20 13:21

jag har inte haft några problem med loopia.

Danski 2006-09-20 14:28

Skrämmer livet ur mig Micke, dock inga problem här inte =)

acidflash 2006-09-20 14:43

Har ett konto där som bara ligger med ej aktiv DNS, och den har också blivit nollad. Så jag vet inte vad dom håller på med.
Kanse har lite att göra, så dom kör default script på DNS:en :P

Micke04 2006-09-20 14:52

Konstigt detta.. verkar bara vara mitt konto som är berört. Får väl sätta mig och göra om allt.. roligt!

Har bytt lösenord, men det verkar långsökt att någon ska ha loggat in och satt allt till default.

Storen 2006-09-20 14:55

Citat:

Originally posted by Micke04@Sep 20 2006, 13:52
Konstigt detta.. verkar bara vara mitt konto som är berört. Får väl sätta mig och göra om allt.. roligt
Har bytt lösenord, men det verkar långsökt att någon ska ha loggat in och satt allt till default.

Jaja, bara att sätta sig ner och vara självkritisk ;)

Dbob 2006-09-20 14:56

När ni säger DNS hosting och bara loopia, menar ni på fullaste alvar att ingen annan har en hosting lösning när man bara vill ha DNS serverar / webmanagement av detta?
Inge sarkastiskt ovan, har alltid kört egna serverar i se/uk/us så jag har aldrig kollat på detta i svedala.
Om jag fattat rätt kanske det finns någon som kommer upp med lite konkurans :D

MRDJ 2006-09-20 15:58

Dbob: tror mer dom menar Loopias lösning.. den är ganska unik..
gratis DNS hosting med webgränssnitt..
sätta upp en vanlig BIND-DNS är juh inte så svårt..

Danski 2006-09-20 16:18

Relativ smidig weblösning och gratis... vad mer kan man begära

grazzy 2006-09-20 16:21

Jag har inte märkt någon nertid idag.

Loopias lösning är ju rätt långt från perfekt om man vill sköta många domännamn som jag misstänker att många här vill kunna göra. Det går ju att jobba mot deras API om man nu orkar ta reda på hur det fungerar..

Det skulle vara rätt ENKELT att förbättra loopias gränssnitt avsevärt, tex;
1) Låt mig öppna många inställningar samtidigt i tabbar!! #@!$! Vill jag ändra 10 domäner nu är det 40 steg eller nåt sånt jag måste göra. Istället för potentiella 12 ungefär.
2) Tillåt CNAMES igen? Om min huvudsakliga hosting byter ip idag så får jag att göra man kan ju säga..
3) Wildcards i interfacet ... jag vill inte att *.domän.se skall peka mot loopias parkeringssida.

Jag gillar priset i alla fall .. :P

JonathanS 2006-09-20 16:39

Micke04's problem med LoopiaDNS är inte ett generellt problem. Det uppstod pga en felaktighet i vårt system, som vi känner till och kommer åtgärda snarast möjligt. Felet är relaterat till separata domännamn som ligger under webbhotellskonton som termineras. Våra supporttekniker håller just nu på att se över Micke04's problem och vi kommer att återknyta till honom om detta lite senare idag.

LoopiaDNS är inte den enda DNS-tjänsten i Sverige, om än att det är den mest använda och (förmodligen) även den bästa DNS-tjänsten. Crystone har nyligen lanserat en DNS-tjänst (originellt nog döpt till CrystoneDNS) och med tanke på hur bra de är på att kopiera oss så är förutsättningarna för deras DNS-tjänst rätt så bra.

Angående de saker grazzy påpekat så erbjuder LoopiaDNS stöd för CNAME-inlägg och wildcards i webbgränssnittet. Enligt DNS-standarden så är det dock inte möjligt att lägga upp CNAME mot adresser som mindoman.se (alltså rena domännamn). Även om det hade varit trevligt att kunna göra detta så kommer vi inte bryta mot denna standard.

Vi tar annars givetvis tacksamt emot förslag på förbättringar av våra tjänster. Allt som krävs är ett e-postmeddelande till oss så noteras och arkiveras det för framtida utveckling.

magic 2006-09-20 16:49

JonathanS,

jag är mycket nöjd med Loopias DNS tjänst, önskar dock att man kunde lägga till en eller flera slav DNS förutom Loopias NS3 och NS4.

Decibel 2006-09-20 16:51

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 20 2006, 16:39
Crystone har nyligen lanserat en DNS-tjänst (originellt nog döpt till CrystoneDNS)
Tycker du det är konstigt att man döper en tjänst som dels innehåller företagsnamnet och dels en benämning som beskriver tjänsten?

En annan fråga, när lanserade ni LoopiaDNS på det sätt den ser ut idag ? (nån annan som vet kan också svara)

JonathanS 2006-09-20 17:10

Decibel > Det var givetvis med en glimt i ögat som jag bashade Crystone. Har ingenting emot dem på något sätt, tvärtom så har jag bra kontakt med flera personer hos dem inklusive deras VD (som jag t om har på min MSN-lista).

LoopiaDNS i sitt nuvarande utförande (jag antar att du menar gränssnittet) lanserades 2005-06-21.

Decibel 2006-09-20 17:24

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 20 2006, 17:10
Decibel > Det var givetvis med en glimt i ögat som jag bashade Crystone. Har ingenting emot dem på något sätt, tvärtom så har jag bra kontakt med flera personer hos dem inklusive deras VD (som jag t om har på min MSN-lista).

LoopiaDNS i sitt nuvarande utförande (jag antar att du menar gränssnittet) lanserades 2005-06-21.

Tänkte nästan det, eller om det var en dålig dag bara ;)

Får väl lägga mig till skaran härmapor med jag med då med ----.se (nej den funkar inte och har aldrig funkat) som reggades 0509xx, kommer dock inte ihåg om jag influerats av er tjänst därav min fråga om när ni drog igång :)

Edit: domänen jag syftar på är editerad då den numera används, ingen smygreklam här inte ;)

Micke04 2006-09-20 17:46

Loopia ringde precis och sa att det var en bugg i systemet som hade påverkat 3 konton bara. Återställning skulle ske i morgon förmiddag.. verkade vara rätt omfattande att få det rätt.

jonny 2006-09-20 18:31

Tycker det känns som det mesta bygger på zoneedit som var före alla svenska varianter även om de kanske inte var först. Vår variant har funnits med i planeringsstadiet sedan 2002 - men inte har den blivit klar för det :)

nomicon 2006-09-20 19:13

Well håkan. Jag klämmer väl till med lemondns.se som reggades 2006-07-12, men som ej är lanserad ännu ;)

-Martin

esset 2006-09-22 11:14

Kan säga att samma sak hända mig PRECIS!

Förklaring från Loopia ....

"EEhhhhh det kan vara så att du haft ett konto hos oss förut som avslutades ... då raderades alla dina DNS:s inställningar för de andra domänerna som du har på samma konto..."

Eh?

Sen kunde dem inte återställa DNS:en åt mig heller .... så här sitter man febrilt och får skriva in alla recrods för hand igen.

Kul Loopia, bra jobbat!

esset 2006-09-22 11:15

Kan tillägga att det konto avslutades per post för 1 och 1/2 år sen. Om det är någon som vill veta hur snabbt det går för Loopia att läsa sin post med andra ord ;)

jake 2006-09-22 18:16

Citat:

Originally posted by Micke04@Sep 20 2006, 11:52
Någon annan med samma problem idag? Allt jag gjort på ca 15 domäner är som bortblåst och alla mina sajter blev som default "parkerad hos loopia".

Samma sak hände för ett av mina konton på loopia. Flyttade alla domäner till ett annat konto på loopia. Tog sedan ett par timmar att få ordning på allt. Kan man fakturera loopia för detta extrajobb tro?

Det var ett webhotellskonto som jag trodde att jag hade sagt upp för över ett år sedan, men enligt loopia hade jag inte sagt upp det, så då fick jag betala fakturan ett år till. Men nu utan förvarning så blev alla domäner parkerade och inställningarna borta.

iXam 2006-09-22 19:35

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 20 2006, 16:39
Vi tar annars givetvis tacksamt emot förslag på förbättringar av våra tjänster. Allt som krävs är ett e-postmeddelande till oss så noteras och arkiveras det för framtida utveckling.
Jag ser gärna att ni har åtminstone en nameserver utanför erat egna nät så man slipper de pinsamheter ni hade förut då "allt" låg nere pga. att eran Internetleverantör(?) hade problem. Det gör detsamma hur många redundanta uppkopplingar ni har till er: Ar det samma leverantör och den har problem så åker ni ner och alla andra som "bara" använder er som DNS-leverantör med trots att det inte skulle behöva hända.
Jag tror varken det är en speciellt kostsam historia eller speciellt komplicerat och jag tror säkert det finns folk här på WN som skulle kunna hjälpa till.
Om man bortser från den uppenbart extrema "missen" så är jag nöjd med det jag använt Loopia till.

Baldros 2006-09-26 20:07

Hände mig med.

jonny 2006-09-26 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av iXam
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS

Jag ser gärna att ni har åtminstone en nameserver utanför erat egna nät så man slipper de pinsamheter ni hade förut då allt låg nere pga. att eran Internetleverantör(?) hade problem. Det gör detsamma hur många redundanta uppkopplingar ni har till er: Ar det samma leverantör och den har problem så åker ni ner och alla andra som bara använder er som DNS-leverantör med trots att det inte skulle behöva hända.
Jag tror varken det är en speciellt kostsam historia eller speciellt komplicerat och jag tror säkert det finns folk här på WN som skulle kunna hjälpa till.
Om man bortser från den uppenbart extrema missen så är jag nöjd med det jag använt Loopia till.

Det finns många andra alternativ om du inte är nöjd med Loopias dnstjänst. Den är ju ändå gratis.

iXam 2006-09-26 23:22

Funderar på att eventuellt snickra ihop en själv faktiskt. Men den skulle inte vara gratis. Tyvärr har jag inte tid nu med alla mina andra projekt. Men det är klart att om man tänker på att den är gratis så är den ju ok. Men jag är ju också en av de få som gärna betalar (och GÖR det faktiskt) för tjänster :)

JonathanS 2006-09-26 23:57

Citat:

Originally posted by iXam@Sep 22 2006, 19:35
Jag ser gärna att ni har åtminstone en nameserver utanför erat egna nät så man slipper de pinsamheter ni hade förut då allt låg nere pga. att eran Internetleverantör(?) hade problem. Det gör detsamma hur många redundanta uppkopplingar ni har till er: Ar det samma leverantör och den har problem så åker ni ner och alla andra som bara använder er som DNS-leverantör med trots att det inte skulle behöva hända.
Om man bortser från den uppenbart extrema missen så är jag nöjd med det jag använt Loopia till.

Bra tips, tack för det. Extern DNS-server är faktiskt på gång nu under hösten.

Om ni har ytterligare önskemål och tips, skicka dem då gärna till oss på [email protected].

robertsson 2006-09-27 00:14

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 26 2006, 23:57
Bra tips, tack för det. Extern DNS-server är faktiskt på gång nu under hösten.
Om ni har ytterligare önskemål och tips, skicka dem då gärna till oss på [email protected].

Saker som är mycket, mycket efterlängtade:

* Pärmar, mappar och gem till registry avdelningen så dessa inte tappar bort alla papper som skickas till dom.
* Egen fax och eget faxnummer till registry-avdelningen så att inte alla fax till dom försvinner.
* Ge någon rättigheter att häma rekommenderade brev, så kunder som tröttnat på att faxa 48 papper om och om igen, och som skickar dessa rekommenderat, slipper förlora 100.000-tals kronor på premiumdomäner som förfaller för att ingen från Loopia kan hämta papprena på posten.
* Kortare hanteringstider hos Registry. 3-5 veckor, 10-tals fax, 10-tals telefonsamtal, 10-tals mail och rekommenderade brev ska inte behövas för att flytta några domäner.

Kommer jag på mer säger jag till...

JonathanS 2006-09-27 10:51

robertsson > vår domännamnsavdelning har ett väl fungerande arbetssätt, ordentlig struktur och ordning på pappersexercisen. Under semestern i somras, då den ordinarie personalen på denna avdelning var ledig, uppstod det tyvärr en del felaktigheter som vi har bearbetat och lärt oss mycket utav. Det ska helt enkelt inte få upprepas igen.

Jag har numera rätt att hämta ut rekommenderade brev hos oss. Detta föll mellan borden då jag tog över efter Sam, jag får be om ursäkt för det. Pappersarbetet var inte helt okomplicerat heller, med vår koppling till Norge.

Jag känner igen ditt ärende och mig veterligen löste sig detta till alla parters bästa, om än att vi inte lyckades hantera det lika snabbt som vi brukar kunna göra det.

Nu riskerar denna tråd att gå rätt så mycket OT. Övriga synpunkter/kommentarer om våra tjänster mottages som sagt gärna på [email protected].

MRDJ 2006-09-27 11:09

jag måste säga att jag är grymmt nöjd med LoopiaDNS

Satte nyligen upp en DynDNS som automatiskt uppdateras varje kvart mot loopias dns.
Funkar klockrent!

robertsson 2006-09-27 11:39

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 27 2006, 10:51
robertsson *vår domännamnsavdelning har ett väl fungerande arbetssätt, ordentlig struktur och ordning på pappersexercisen. Under semestern i somras, då den ordinarie personalen på denna avdelning var ledig, uppstod det tyvärr en del felaktigheter som vi har bearbetat och lärt oss mycket utav.
Det ska helt enkelt inte få upprepas igen.

Det upprepas just nu... 19 september skickade jag in ansökan om överlåtelse av 4 .nu domäner tillsammans med alla papper. Idag har vi den 27:e och domänerna är inte överlåtna. Vid varje mailkontakt får man bara besked att "ett papper har försvunnit"

BTW, förra ärendet var inte i sommars utan bara 2-4 veckor sedan, och det var ingen extra personal utan Lars-Göran... Du kanske inte ska säga påstå att allt är guld och gröna skogar om det inte är det och du inte är insatt i ärendet.

-----------------------------------------------------------------
Loopia, Sveriges största men absolut inte bästa webbhotell.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson