WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Aftonbladet - normala bannerclicks (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16326)

Seattlegrunge 2006-09-18 20:29

Byggde en ny liten sajt till en kund för en dryg månad sen (www.viktigast.nu) där kunden ville pusha lite extra för sin storsäljande produkt och samtidigt annonsera i olika medier.

Nuvarande banner kan ni se överst på dagens www.aftonbladet.se/halsa

Först och främst köpte de in två veckor med formatet 765x90 pixlar på expressen.se under sektionen Hälsa (överst på sidan). Den första veckan har redan avverkats. 914 besökare på expressen.se/halsa klickade på bannern under dessa 7 dagar, varav 336 st av de som kom in på sajten registrerade sig för ett gratisprov av produkten.
Alltså: 914 bannerklick på 7 dagar på expressen.se/halsa vilket gav 336 st registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Av någon anledning så var onsdagen extremt bra, drygt 300 klick, jämfört med runt hundra klick om dagen för övriga dagar.

Onsdagen den 13 september bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Triple Widescreen, dvs 250x360 pixlar, som ligger ute till höger om aftonbladets content. Tilläggas ska att denna syntes överst av alla dessa "högerbanners".
Under dessa knappa 24 timmar klickade 371 besökare på bannern. Av dessa registrerade sig 114 personer/besökare för gratisprovet av produkten.
Alltså: 371 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 114 registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Observera att detta var en onsdag, som verkar vara en bra dag, jämför med expressenbannern nämnd ovan.

I fredags (15/9) återigen bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Panorama, dvs 980x120 pixlar, som ligger överst på aftonbladets sida. Under dessa 24 timmar klickades det 123 gånger på bannern och endast 23 personer registrerade sig för gratisprovet av produkten.
Alltså: 123 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 23 registrerade gratisprov av produkten.

Idag (18/9) ligger bannern ute igen, samma som i fredags, dvs Panorama 980x120 pixlar och det ger inte alls bra respons. Något bättre än i fredags dock. Till och med kl 20:13 så har idag 125 besökare klickat på bannern och 33 av dessa har registrerat sig för gratisprovet av produkten.

Kan man dra några slutsatser av detta? Min kund är väldigt missnöjd med utfallet, eftersom det inte är direkt billigt att ha dessa banners på expressen.se och aftonbladet.se.

Är onsdagar bättre dagar för banners? Surfar fler folk på onsdagar?
Varför så mycket folk första dagen på aftonbladet med mindre banner än dag två och dag tre med större banner? Är det så många återkommande besökare till aftonbladet.se/halsa att många redan har klickat på bannern?
Är expressen bättre än aftonbladet vad gäller banners eller är det tvärtom? Kan det stämma som aftonbladet sa till kunden: 300 000 unika besökare per dag på avdelningen Kropp & Hälsa, dvs aftonbladet.se/halsa? (Den siffran tycker jag känns överdriven, eller så kom min kund ihåg felaktigt).

Ja, ni som har statistik eller erfarenhet av detta, ni får jättegärna skriva här eller höra av er via PM så att jag kan ge min kund ett bra svar. Även om det inte är jag som ligger bakom det här, så har jag ändå producerat banners. Så som bannern ser ut idag såg den inte ut på expressen.se första gången, numera är bannern mycket tydligare (svart bakgrund med tydlig vit text ovanpå) allt på kundens begäran efter att ha frågat runt och folk eftersökte lite mer tydlighet vilket de tyckte med vitt på svart.

Usch... det var mycket text, hoppas ni orkade läsa hela :) Själv är jag väldigt novis på det hela med banners.

robertsson 2006-09-18 20:37

Dagstidningar är sämst att annonsera på. Jag annonserade i AB förut och kunde räkna antalet klick per dag på en hand. Annonsera på mer tema/bransch inriktade sidor.

Lundmark 2006-09-18 20:55

Intressant läsning, men tyvärr har jag ingen erfarenhet.

Får man fråga vad dessa annonser kostar att ha?

robertsson 2006-09-18 21:02

Aftonbladets annonsweb är nere just nu men här har du expressens prislista

http://annonswebb.expressen.se/pdf/Prislis...ssen_host06.pdf

Medianet som köptes för 100 mille enligt en nyhetsartikel här på WN idag säljer en del av annonsutrymmet på AB.

Seattlegrunge 2006-09-18 22:05

Tack Robertsson!
Dock har vi fått indikationer (dock från vårt grannland Norge) att det är precis tvärtom. Så det kan vara rätt intressant att bena ut hur det ligger till.

Är det några fler som erfarenheter att dela med sig? Vore guld värt för mig, min kund och garanterat även er om vi hade kunnat få upp lite mer erfarenheter och info angående detta ämne :)

Som sagt ovan, aftonbladets annonswebb är nere för tillfället, men jag har ett par priser nedskrivna:

Panorama 980x120 på förstasidan en dag: 127 000 kr
Trippelwidescreen 250x360 på förstasidan: 97 000 kr

Sen faller priserna för hur mycket mindre populära undersidor bannern ligger på.

robertsson 2006-09-18 22:21

Kan även nämna att jag även annonserat på DN.se och inte heller det var en kioskvältare...

Seattlegrunge 2006-09-18 22:33

Hehe... det är ju kioskvältare vi vill ha :)

Får man fråga inom vilket gebit/bransch du annonserade?

ToBad 2006-09-18 22:38

Jag kan tänka mig att kvälstidningarna har väldigt skiftande trafik och kvalitet.
Har dom haft dåliga nyheter på siten så minskar trafiken även till andra områden.

Seattlegrunge 2006-09-18 22:44

Men nu har det ju egentligen inte varit dåliga nyheter. Valet borde ha bidragit till att besökarantalet är högre... eller de besökarna kanske fastnat på valsidorna och förstasidan?

Seattlegrunge 2006-09-19 13:57

Ingen annan som har kommenterar och/eller erfarenheter?

robertsson 2006-09-19 14:00

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Sep 18 2006, 22:33
Hehe... det är ju kioskvältare vi vill ha
Får man fråga inom vilket gebit/bransch du annonserade?

Resor...

Jag tror dagstidningar är bra för stora/kända företag som bygger varumärken.

Kalle_Karl 2006-09-19 18:07

Mycket intressant detta.

300 000 unika besökare per dag... Med tanke på hur många grafiska störande annonser det finns hos kvällsblaskorna så ska man inte räkna med större klickfrekvens än någon promille. Och det var väl mycket ungefär vad som var fallet? Hundratals kronor per klick och ännu dyrare per kund i så fall...

En annan höjdare är nyteknik.se där det enligt uppgift kostar 14 öre per EXPONERING att annonsera!

För de flesta sökord/ämnen är Google Adwords billigare per klick och antagligen också per kund. Alternativt kan det löna sig att följa Robetssons råd och annonsera på mer tema/bransch inriktade sidor.

robertsson 2006-09-19 18:38

Stora toppbanern på nyteknik har jag fått specialpris på ca 40 öre/exponering från en säljare på medianet... Han tyckte det var en skitbra deal :)

Johan H 2006-09-19 22:50

Jag vill tipsa folk att prova metro. Har tidigare kopt en hel del annonserar i metro i storre orterna, fungerat jakla bra.

Seattlegrunge 2006-09-19 23:17

Citat:

Originally posted by Johan H@Sep 19 2006, 22:50
Jag vill tipsa folk att prova metro. Har tidigare kopt en hel del annonserar i metro i storre orterna, fungerat jakla bra.

Nu pratar du om annonsering i pappersformat ju?

SimonP 2006-09-19 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Seattlegrunge
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Vilket jag iofs tror att det är en bättre investering...(åtminstone i storstäderna)

Johan H 2006-09-19 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Seattlegrunge
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Du har helt ratt, jag ville bara snabbt rekommendera en bra marknadsforingsplattform da det verkar som att flera blir lurade av saljarna i denna trad :)

Magnus_A 2006-09-20 10:16

Först och främst verkar det som om ditt arbete med sajten fungerar. Det är relativt många som agerar när de kommer in på sidan och beställer ett varuprov. Så det har du all heder av.
Det som din kund är missnöjd med är utfallet på Aftonbladet/Expressen och där blir jag förskräckt över den låga klickfrekvensen. De borde verkligen redovisa klickfrekvens.
Kan man inte betala per klick?
Annars är det nog läge att pröva andra sajter

Kalle_Karl 2006-09-20 10:42

Jag tror inte Aftonbladet/Expressen kör med CPC alls. Och det kan man ju förstå, för då skulle de inte tjäna många kronor...

40 öre per exponering på nytekniks toppbanner?! Finns det verkligen så stora & okunniga annonsköpare så det kan löna sig att försöka ta sådana priser, eller är det nåt jag/vi missat här?

palmik 2006-09-20 11:37

Citat:

Originally posted by Kalle_Karl@Sep 20 2006, 10:42
Jag tror inte Aftonbladet/Expressen kör med CPC alls. Och det kan man ju förstå, för då skulle de inte tjäna många kronor...
40 öre per exponering på nytekniks toppbanner? Finns det verkligen så stora okunniga annonsköpare så det kan löna sig att försöka ta sådana priser, eller är det nåt jag/vi missat här?

- ja det lönar sig

Det enda jag vill tillägga är att man aldrig ska köpa en annons utan att veta vad de faktiska marknadspriserna är, på många av de mest populära siterna ligger listpriserna, i extremfallen, nästan 10-20 ggr högre än vad säljarna är beredda att släppa dem för.

En klickfrekvens hos aftonbladet på under promillen låter rimligt för mindre format, dock borde det ligga något högre för de stora format som angavs i tråden, om inte annat för att folk klickar av misstag på annonsen. Så verkade ju dock inte vara fallet här eftersom din signuprate var väldigt hög.

Seattlegrunge 2006-09-21 11:06

Tack för alla era svar! Ämnet får gärna diskuteras vidare, för det är väldigt intressant och nyttigt för många av oss.

Idag ligger "lilla" bannern på http://www.aftonbladet.se/halsa och redan nu kl 11 på förmiddagen kan jag säga att detta formatet verkar vara en mycket bättre investering än att använda stora Panoramaförmatet överst på sidan. Klickfrekvensen verkar mycket bättre på lilla formatet, som i detta fall kallas Triple Widescreen.

Men hela grejen med banners på Aftonbladet har fått sig en knäpp på näsan från mig, inte alls lika positivt som jag trodde det skulle vara.

Magnusson 2006-09-21 11:43

Som med all marknadsföring så måste besökarna vara öppna för den. Det är A och O. Jag menar, om jag skulle sälja kvinnounderkläder så skulle jag inte annonsera på en bilsida. Leta upp sidor där folk vill gå ner i vikt och gratissidor så kommer du garanterat få en högre klickfrekvens för ett betydligt lägre pris. Du skulle säkert få en 60 klick/dag från min sida med en mkt hög uppskrivningsprocent (kolla profil om du e intresserad). Om du planerar långsiktig marknadsföring så kan affiliatenätverken vara intressant.

Seattlegrunge 2006-09-21 11:51

Vilka affiliatenätverk är det som är värda att titta närmare på då?

Den bästa dagen med bannern på aftonbladet.se/halsa var förra onsdagen. Det gav 360 klick cirkus och enligt Aftonbladet själva har de 120 900 unika besökare om dagen på just aftonbladet.se/halsa. Detta ger cirka att 3 promille av besökarna klickar på bannern (som var av det mindre formatet, Triple Widescreen 250x360 px). Är det en hög siffra med tanke på ett av inläggen ovan som beskrev under en promille för mindre banners?

Magnusson 2006-09-21 13:01

Beror lite vilken budget du har. Men med min erfarenhet skulle jag i första hand rekommendera Affiliator och Double. Om du har lite större kassa och planerar något riktigt långsiktigt kan det vara värt att kika på Jatack, MM Medier och Tradedoubler.

Seattlegrunge 2006-09-21 13:27

Nu är det inte jag som satsar, utan min kund och de har ganska bra budget för sånt här skulle jag tro. Men jag ska tipsa min kund om detta, Magnusson. Är det nåt du tycker jag behöver veta om allt detta innan jag pratar med min kund?

Magnusson 2006-09-21 14:24

Tja, vet ju inte hur insatt du är i affiliatenätverk. Men grundläggande information om de olika nätverken kan vara bra att ha. Ta kontakt med några nätverk och kolla upp prisbilden.
Allmänt kan man väl säga att fördelen med affliatenätverk är du själv bestämmer dina annonseringskostnader och vilka sidor som får annonsera åt dig. Du kan tex välja att betala ut 40 öre/klick och säg 5 kr/person som beställer hem gratisprovet.

Thomas 2006-09-21 16:39

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Sep 21 2006, 11:51
... Det gav 360 klick cirkus och enligt Aftonbladet själva har de 120 900 unika besökare om dagen på just aftonbladet.se/halsa. Detta ger cirka att 3 promille av besökarna klickar på bannern (som var av det mindre formatet, Triple Widescreen 250x360 px). Är det en hög siffra med tanke på ett av inläggen ovan som beskrev under en promille för mindre banners?
Nu är ju detta en bra produkt med ett erbjudande. Att 1 på 1000 klickar är inte onormalt på mainsteam-trafik. Iom riktningen och erbjudandet har man fått upp det i 3 på 1000.

Det aftonbladet lever på är att dom är dom enda i Sverige som kan leverera denna mängd trafik på beställning. Andra riktade medier exempelvis adwords osv levererar kanske 5 besökare på ett dygn.

Svår avvägning, har man 3 grabbar på lagret redo att packa duger det ju inte med 5 besökare per dag.

Du får gärna höra av dej via PM, jag tror vi kan leverera en hel del intressant trafik till din kund mycket billigare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson