WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borgelig seger (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16297)

Qo-naq 2006-09-17 23:13

Då var det klart, i princip säkerställt att det blir en borgelig regering.

Står just nu: 47,9& mot 46,5%

Jag ser det som positivt då jag verkar slippa betala arbetsgivaravgift för anställda under 24. Vad jag däremot har hört är att egenavgiften kommer upp i samma nivå som arbetsgivaravgiften. Stämmer detta är det ju lite negativt för alla egenföretagare.

Era reaktioner? B)

NiGHTFiRE 2006-09-17 23:20

Äntligen försvinner göran......

H@nsson 2006-09-17 23:30

Hej då Göran :-)

RickardP 2006-09-17 23:30

Äntligen kan Persson bli den pansionerande bonden han drömt om!

fabian 2006-09-17 23:32

:D

Alto 2006-09-17 23:33

Får väl ta och sälja bilen nu när borgarna ska höja bilskatten.. :(

Xamda 2006-09-17 23:34

Bilskatten...?

Var det inte trafikförsäkringen de talade om?

Alto 2006-09-17 23:36

Citat:

Originally posted by Xamda@Sep 17 2006, 23:34
Bilskatten...?

Var det inte trafikförsäkringen de talade om?

Jo det var det visst..
http://nt.se/GEN_Forum_Messages.asp?ForumT...umThreadID=9725

Alpha 2006-09-17 23:41

Tycker lite synd om Göran faktiskt ;D fan..

Thomas 2006-09-17 23:44

Citat:

Originally posted by Qo-naq@Sep 17 2006, 23:13
Jag ser det som positivt då jag verkar slippa betala arbetsgivaravgift för anställda under 24. Vad jag däremot har hört är att egenavgiften kommer upp i samma nivå som arbetsgivaravgiften. Stämmer detta är det ju lite negativt för alla egenföretagare.

Era reaktioner? *B)

Antal jobb är ju avgörande. Sveriges företag börjar väl just nu planera för att kicka alla över 24 och ta in unghundarna. Skall bli spännande att följa utvecklingen.

Jag har det inte dåligt ekonomiskt, så man är väl kanske inte (S) rakt igenom. Dock blir jag spyfärdig när man på Expressen's kommentarsidor nu kan läsa om hur Persson nu kan vara på sitt hus som han bara brydde sig om! Fy fan, killen har jobbat dygnet runt i 10.5 år och har nu kreditvärdighet att bo i ett hus för 6 miljoner! Den svenska avund7kan är äklande!

j3rk3r 2006-09-17 23:52

Tycker att det är enbart positivt att det blir regeringsbyte.

Tyckte även att det var härligt att få rösta och göra sin röst hörd för första gången :)

Johan H 2006-09-17 23:53

1. ta bort monopolen

2. inför ändring i AMS

3. avskaffa landstingen

4. se över samtliga myndigheter och skrota de som inte tillför något värde

5. se till att fler jobb skapas

6. gör allt detta snabbt för de har 4 år på sig att bevisa sig..

Johan H 2006-09-17 23:55

Citat:

Originally posted by DeadC@Sep 17 2006, 23:30
Äntligen kan Persson bli den pansionerande bonden han drömt om!
Haha, vem lurar han? Han orkar inte ens gå till stallet och tillbaks utan att bli anfådd.

Romlin 2006-09-17 23:57

UNDERBART :D

md-solutions 2006-09-18 00:00

Det är underbart. Nu jävlar kommer företagen att kunna anställa mer =) Iallafall mitt :P

Frej 2006-09-18 00:01

Kan ju berätta att mitt eget parti inte kom över 4%-regeln
jordnotspartiet.se

Men men vad gör man... =)

Detta blir säkert bra det också...

Johan H 2006-09-18 00:04

idag börjar nog 1000000 personer tänka på att starta gamblingsajter, försäljning av alkohol å apotekssajter... :)

ZN 2006-09-18 00:08

Äntligen!

Johan H 2006-09-18 00:10

http:// thepiratebay.org /

haha

guran 2006-09-18 00:17

Jag får konstatera att jag får bo kvar i kommunen med Sveriges lägsta kommunalskatt. Moderaterna blev större än sossar, vänster och miljöpartister tillsammans i Solna.

Bladet 2006-09-18 00:27

Jag får då konstantera att Sossarna återtagit en egen majoritet här i Skellefteå. Så här är allt sig likt. :) .

nudie 2006-09-18 00:32

åh, nu får man äntligen en statsminister man kan tycka om :)

Thomas 2006-09-18 00:38

80% valdeltagande.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att dom som borde gått och röstat dvs det som verkligen förlorar på en aliansvinst. Stannade hemma. Nu får dom i mina ögon skylla sig själva. Jag har alltid stödröstat för dom svaga, men nu får soffliggarna lida.

Orkar man inte ens gå till valurnan skall man inte ha en krona i bidrag, mitt medlidande är förbrukat.

Micke04 2006-09-18 00:42

Spännande!

Hofvet 2006-09-18 01:16

Härligt!

guran 2006-09-18 01:44

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 17 2006, 23:38
80% valdeltagande.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att dom som borde gått och röstat dvs det som verkligen förlorar på en aliansvinst. Stannade hemma. Nu får dom i mina ögon skylla sig själva. Jag har alltid stödröstat för dom svaga, men nu får soffliggarna lida.

Orkar man inte ens gå till valurnan skall man inte ha en krona i bidrag, mitt medlidande är förbrukat.

Jag har spanat in valdeltagande på lite olika orter. Det är lägre i kommuner med röd majoritet. Moderater verkar vara de som har flest valdeltagande. I Stockholms norra förorter finns det valdistrikt med lägre än 50% valdeltagande.

Westman 2006-09-18 07:26

Citat:

Originally posted by md-solutions@Sep 18 2006, 00:00
Det är underbart. Nu jävlar kommer företagen att kunna anställa mer =) Iallafall mitt :P
Upp till bevis sen då. Jag vidhåller att det enda de lyckas med om de genomför sina förslag är att göra det krångligare för företagare samt att minska värdet på ungdomars arbete.

Partier som påstår sig vara för småföretagande borde väl inse att ökad administration är det sista man vill ha. Dags att gå i från ideologiskt uppbyggda partier till partier med sakfrågor. Vem blir först med Småföretagspartiet eller Förenklingspartiet?

Westman 2006-09-18 07:29

Citat:

Originally posted by nudie@Sep 18 2006, 00:32
åh, nu får man äntligen en statsminister man kan tycka om :)
Menar du Bläckvard? Jabba the Hut var väl inte bättre iofs. Jag saknar Alf Svensson. Jag gillar inte Kd men han hade med all sannolikhet blivit en bra statsminister.

Kaffe 2006-09-18 08:37

Citat:

Originally posted by Alper@Sep 17 2006, 23:41
Tycker lite synd om Göran faktiskt ;D fan..
Synd? Innan valet sitter han och säger i intervjuer att han absolut tänker sitta en mandatperiod till och gärna ställer upp även i nästa val. Vad gör han när han förlorar makten? Jo, han avgår. Maktkåt och pengagalen. Inte mer än rätt att Göran Persson avgick. Man för inte politik enbart med avsikten att få regera. Hoppas någon mer realistisk och mindre egocentrerad partiledare tar över efter mjukis-diktatorn Göran.

Och vad gäller den borgerliga segern är det helt rätt. Förnyelse och utmaning. Lyckas moderaterna behålla sin förändring och även rensa upp och rannsaka partiet och vinna fler av socialdemokraternas röster så tror jag dem blir ohotade i nästa val.

Reinfeldt kommer bli en lagom blygsam statsminister och jag tror vi får se fler ministrar, inte bara en statsminister som står och pratar oss till leda. Alldeles särskilt om Hägglund, Olofsson och Leijonborg nu får varsin ministerpost.

Spindel 2006-09-18 08:48

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 17 2006, 23:44
Jag har det inte dåligt ekonomiskt, så man är väl kanske inte (S) rakt igenom. Dock blir jag spyfärdig när man på Expressen's kommentarsidor nu kan läsa om hur Persson nu kan vara på sitt hus som han bara brydde sig om! Fy fan, killen har jobbat dygnet runt i 10.5 år och har nu kreditvärdighet att bo i ett hus för 6 miljoner! Den svenska avund7kan är äklande!
6 miljoner? 19 miljoner kostade herrgården. Problemet är att SAP som parti är emot orättvisor och de rika. Men faktum är att under Perssons tid som statsminister har klyftorna ökat.

Många brukar säga att SAP stöttar de svaga, men jag tycker knappast det är okej att förtidspensionera ungdomar och få föer folk i bidragsberoende. I sossarnas Sverige förblir de svaga svaga, och de rika rika. Var på tiden att godsägaren fick gå från makten!

Thomas 2006-09-18 09:51

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 18 2006, 08:48
6 miljoner? 19 miljoner kostade herrgården.
Vad jag har lyckats läsa mej till så kostade marken 12,5 miljoner. Jag tror tom jag skulle fått låna pengar till 190 hektar mark. Därav har det ju lite med privatekonomin att göra. Men jag hade fel 6,5 skulle det varit. Det är vad huset kostar.

Paret har i decennier haft toppjobb, att dom blivit avlönade därefter verkar komma som en chock.

Citat:

Problemet är att SAP som parti är emot orättvisor och de rika. Men faktum är att under Perssons tid som statsminister har klyftorna ökat.
Jag håller med dom har ökat. I dagens samhälle och utvecklingen vi haft sedan mitten på 90-talet vore enda lösningen på problemet kommunism. Sammhället utvecklas i en rasande fart och är man inte med hamnar man snabbt långt efter. Det skall nu bli spännande att se om alliansen löser problemen. Jag tror personligen inte att det går. Vill man inte jobba/lära sig nåt/tillföra så vill man inte.

Citat:

Många brukar säga att SAP stöttar de svaga, men jag tycker knappast det är okej att förtidspensionera ungdomar och få föer folk i bidragsberoende. I sossarnas Sverige förblir de svaga svaga, och de rika rika. Var på tiden att godsägaren fick gå från makten!
Du kanske har rätt och jag hoppas det. I min verklighet älskar vissa att ha lite ont i ryggen så man kan ligga hemma i tvsoffan.

Ricky Lake, en påse chips och några polare att fika med. Existensminimum är ju väl tilltaget om det är behoven man har. Gå till jobbet 07:00, då missar man ju Pussel på TV4.

Skrev tidigare "Orkar man inte ens gå till valurnan skall man inte ha en krona i bidrag, mitt medlidande är förbrukat." det står jag fast vid. Däremot tycker jag inte G Persson gjort ett så dåligt jobb! Han och Carl Bildt är två jag inte skämts för när dom representerat Sverige utomlands. Skall bli spännande att se hur det blir nu, hoppas det inte blir pinsamt.

princip 2006-09-18 10:16

Jag är glad över valresultatet och ser fram emot de kommande fyra åren.

Thomas: Intressanta kommentarer, och en human attityd att stödja de svagare om du känner att du klarar dig oavsett.

Jag lyssnade precis på P1 där en sjukpensionerad kille (pga bilolycka) var full av tillförsikt över valresultatet. Han ville _verkligen_ ut i arbetslivet igen, och under (s)tyret hade han inte kommit någonstans.

Storen 2006-09-18 10:27

Citat:

Originally posted by princip@Sep 18 2006, 09:16

Jag lyssnade precis på P1 där en sjukpensionerad kille (pga bilolycka) var full av tillförsikt över valresultatet. Han ville _verkligen_ ut i arbetslivet igen, och under (s)tyret hade han inte kommit någonstans.

Men killen med flera har väl egna viljor att ta tag i "problemen" ? Oavsett regering?

Thomas 2006-09-18 10:34

Citat:

Originally posted by Storen@Sep 18 2006, 10:27
Men killen med flera har väl egna viljor att ta tag i "problemen" ? Oavsett regering?
Nej nej nej, nu är det bara att luta sig tillbaks så löser sig allt! Sötebrödsdagarna är komna! Stay tuned ...

Westman 2006-09-18 11:00

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 18 2006, 09:51
Däremot tycker jag inte G Persson gjort ett så dåligt jobb! Han och Carl Bildt är två jag inte skämts för när dom representerat Sverige utomlands. Skall bli spännande att se hur det blir nu, hoppas det inte blir pinsamt.
Amen!

Leijonborg som representant för Sverige är min värsta mardröm. Sätt honom som skolminister eller något där han slipper kontakt med andra länders representanter.

Helix 2006-09-18 11:36

Visst har Göran varit på toppen och hållt hårda tyglar om sina ministrar, men även om alliansen har samma program, så måste vi veta att alla vill ha en bit av kakan och vid makten brukar alla gå lite åt vart sitt håll. Hur det kommer bli under kommande åren är svårt att säga. Dock så brukar det alltid stämma - att fler kockar ger sämre soppa. Kanske är det nyttigt att ett maktskifte har skett - kanske inte. Jag tror dock inte den blå alliansregeringen mhar svaret på landets problem och jag tror att den vanliga svensken har svåra år att vänta sig framöver och den privata ekonomin för denna kommer inte att blomstra.

Leijonborg försökte redan igår skydda sig mot en nedgång och försökte förklarar att vi ligger kanske på toppen av en högkonjuktur och att det skulle te sig normalt om det gick ner. Alltså inga positiva toner, då de vet att alla åtgärder kommer slå mot medelinkomsttagaren många år framöver.

Oavsett vilket, så skall det bli intressant med de fyra åren och vad som händer i nästa val.

Adam 2006-09-18 11:44

Väldigt tråkigt att vi gick miste om en av vår tids bästa utrikesministrar, Jan Eliasson går inte att ersätta.

NiGHTFiRE 2006-09-18 11:49

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 18 2006, 00:38
80% valdeltagande.

Instämmer totalt!
Väldigt bra formulerat och skrivet!

tartareandesire 2006-09-18 12:00

Citat:

Originally posted by Qo-naq@Sep 17 2006, 23:13
Då var det klart, i princip säkerställt att det blir en borgelig regering.
Står just nu: 47,9 mot 46,5%
Era reaktioner?

Ett värdelöst och diskriminerande förslag i min mening. Ger man vissa grupper förtur till jobb så är det i min mening en form av diskriminering, lika illa som att ge män dubbel lön som kvinnor eller tvärtom.

tartareandesire 2006-09-18 12:03

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 18 2006, 00:38
80% valdeltagande.

Håller inte riktigt med då jag anser att en demokrati som den ser ut idag inte riktigt fungerar eftersom politiker tvingas bli mer eller mindre populistiska. Det bästa vore att de som har verklig kunskap och utbildning inom sakfrågor, t.ex. professorer på landets universitet, också är med och beslutar i dessa, inte bara fungerar som rådgivare vars råd lika gärna kan köras över av politikerna. När det är fråga om beslut där det med säkerhet kan sägas att det inte finns något rätt eller fel så bör dock folket (eller riksdagen) ha sista ordet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson