WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   För enkelt att blockera Adsense... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16267)

SimonP 2006-09-15 19:01

Det är alldeles för enkelt att blockera Adsense annonser med Adblock i firefox...nån som vet ifall det finns något annat annonseringsprogram som är svårare att blockera?

Edit: Kom på att det kanske går att lösa genom att göra en del inställningar i Apache, nån som redan har en sån lösning?

WizKid 2006-09-15 21:10

Jag tror inte jag har stött på en annons som jag inte kunnat blockera.

SimonP 2006-09-15 21:51

Citat:

Originally posted by WizKid@Sep 15 2006, 21:10
Jag tror inte jag har stött på en annons som jag inte kunnat blockera.
Visst går allting att blockera, men genom att ha ett program som varje natt automatiskt byter namn på bannern eller sökvägen så kan man få annonser som inte går att blockera mer än 24h, om det är en hemsida som man besöker dagligen så kommer dom flesta inte orka Adblocka annonserna varje dag. Men jag vet ej om det går att fixa med AdSense, men på nått sätt ska det gå.

WizKid 2006-09-15 22:59

Med tanke på att adblock använder regex får du isåfall ändra namn rätt rejält och se även till att inte ha något unikt attribut värde på img-taggen eftersom Adblock Plus även kan blocka på sådant.

SimonP 2006-09-18 17:02

Puh, det var rätt krångligt. Men nu har jag hittat ett sätt som fungerar bra mot dom vanligaste Adblocker:na. Har nu lagt in det på ett forum som jag har hand om. http://www.kolozzeum.com/forum (vilket för övrigt är Sveriges största träningsforum!)

WizKid 2006-09-18 17:26

Vill inte förstöra för dig, men det tog ca 1 minut att blocka. Men det är svårare än normalt det måste jag hålla med om.

SimonP 2006-09-18 17:28

Citat:

Originally posted by WizKid@Sep 18 2006, 17:26
Vill inte förstöra för dig, men det tog ca 1 minut att blocka. Men det är svårare än normalt det måste jag hålla med om.

Detta är bara första versionen, nästa blir bättre...
Du får gärna berätta hur du gjorde, även om jag misstänker att jag redan vet hur...

Vinklubben 2006-09-18 17:56

Många storföretag har börjat blocka AdSense, Doubleclick etc i proxyn. Även i Sverige.

SimonP 2006-09-18 18:11

Citat:

Originally posted by Vinklubben@Sep 18 2006, 17:56
Många storföretag har börjat blocka AdSense, Doubleclick etc i proxyn. Även i Sverige.
Jo det är möjligt, men man ska väl inte privatsurfa på jobbet? ;)
Går iofs säkert att kringgå en proxy också, men det är inget viktigt i dagsläget.

Nicklas 2006-09-18 18:14

jag upplever inte att det är något stort problem att folk kör med adblocker, blir det så kommer nog många webbplatser fixa block mot de som har detta installerat.

SimonP 2006-09-18 18:29

Citat:

Originally posted by Nicklas@Sep 18 2006, 18:14
jag upplever inte att det är något stort problem att folk kör med adblocker, blir det så kommer nog många webbplatser fixa block mot de som har detta installerat.
Folk som använder Adblock ökar ialla fall, men än så länge är det kanske inget stort problem, but it will be.

Hofvet 2006-09-18 19:58

Folk som installerar adblock gör det för att dom av en eller annan anledning stör sig på annonserna mer än vanligt. Kanske har man dyslexi, koncentrationssvårigheter eller andra problem som gör att man har extra svårt att föra koncentrationen bort ifrån annonserna. Eller kanske stör man sig bara ovanligt mycket på annonserna.

Om man då tvingar på dessa grupper reklamen tror jag inte direkt att dom börjar gilla sidan mer.

EDIT:Dessutom gick det ju jätteenkelt att blocka annonsen ändå, bara att blockera www. kolozzeum .com/forum/index.php?out=*
Där (*) är wildcard.

SimonP 2006-09-18 21:11

Citat:

Originally posted by Hofvet@Sep 18 2006, 19:58
Folk som installerar adblock gör det för att dom av en eller annan anledning stör sig på annonserna mer än vanligt. Kanske har man dyslexi, koncentrationssvårigheter eller andra problem som gör att man har extra svårt att föra koncentrationen bort ifrån annonserna. Eller kanske stör man sig bara ovanligt mycket på annonserna.

Om man då tvingar på dessa grupper reklamen tror jag inte direkt att dom börjar gilla sidan mer.

EDIT:Dessutom gick det ju jätteenkelt att blocka annonsen ändå, bara att blockera www. kolozzeum .com/forum/index.php?out=*
Där (*) är wildcard.

Nja, jag tror inte att folk blockerar annonser pga dyslexi eller koncentrationssvårigheter.

Genom att lägga in http://pagead2.* så blockar man alla AdSense annonser på i princip hela Internet.
Jag vill bara att vår sida inte skall ingå bland alla dom. Det målet är uppnått nu.

Hofvet 2006-09-18 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Citat:

Ursprungligen postat av Hofvet
Där (*) är wildcard.

Nja, jag tror inte att folk blockerar annonser pga dyslexi eller koncentrationssvårigheter.

Jag vet att många som har dom problemen installerar adblockers. Jag känner folk som har sådana problem och vet att dom blir rekommenderade sådan mjukvara på olika träffar och dylikt.

Som sagt, genom att förhindra adblockers tror jag bara man upprör folk som tycker reklam är väldigt irriterande.

SimonP 2006-09-19 08:10

Citat:

Originally posted by Hofvet@Sep 18 2006, 23:17
Jag vet att många som har dom problemen installerar adblockers. Jag känner folk som har sådana problem och vet att dom blir rekommenderade sådan mjukvara på olika träffar och dylikt.

Som sagt, genom att förhindra adblockers tror jag bara man upprör folk som tycker reklam är väldigt irriterande.

Jag vet även att dom som jag känner som blockerar annonser inte har dyslexi eller liknande.
Men jag kan förstå att dom som har dyslexi får det lättare utan annonser.
På den sidan där jag gjort om Adsense scripten går det fortfarande att blockera annonserna genom att göra nya inställningar i Adblock, det som inte fungerar är standard-blockeringen (http://pagead2.*) som annars fungerar på alla Adsense annonser på typ hela Internet, så idagsläget finns det ett alternativ. Jag tror att den trenden med Adblockers kommer att öka, även från fullt friska personer.

/Simon

end 2006-09-19 08:54

Du kan döja adsense koden genom t.ex phpadnew, så att bara ett javascript syns. Detta ska vara godkänt av google.

SimonP 2006-09-19 09:47

Citat:

Originally posted by end@Sep 19 2006, 08:54
Du kan döja adsense koden genom t.ex phpadnew, så att bara ett javascript syns. Detta ska vara godkänt av google.
Hmm, har du nått exempel på en phpadnew sida som använder detta?

end 2006-09-19 12:23

http://forums.gamebattles.com/

Nu lyckas min adblocker ta bort den med, antagligen pga av "ads" i filnamnet men det går att fixa lätt med htaccess eller döpa om filen. Mitt forum har oscforum.se har ändrat om filnamnen också, så dessa bör ni se (uppe i kanten) även om ni har adblocker (dock ej inlagt för adsense ännu).

SimonP 2006-09-19 13:23

Citat:

Originally posted by end@Sep 19 2006, 12:23
http://forums.gamebattles.com/

Nu lyckas min adblocker ta bort den med, antagligen pga av "ads" i filnamnet men det går att fixa lätt med htaccess eller döpa om filen. Mitt forum har oscforum.se har ändrat om filnamnen också, så dessa bör ni se (uppe i kanten) även om ni har adblocker (dock ej inlagt för adsense ännu).

Dina AdSense annonser är inte skyddade, dom blockeras om man anger http://pagead2.* som filter.
Prova med att bara ha detta filter aktivt så ser du. Det krävs specialanpassad PHP kod för att skydda dom mot det vanligaste filtret.

end 2006-09-19 13:41

Skrev det också, annonserna uppe i kanten ska vara skyddade :).

Kom på det här med att döpa om filerna i phpadsnew efter att adsense lagts in. Men tekniken är densamma, och google ska ha godkänt det så länge man inte ändrar grundkoden.

SimonP 2006-09-19 13:52

Citat:

Originally posted by end@Sep 19 2006, 13:41
Skrev det också, annonserna uppe i kanten ska vara skyddade :).

Kom på det här med att döpa om filerna i phpadsnew efter att adsense lagts in. Men tekniken är densamma, och google ska ha godkänt det så länge man inte ändrar grundkoden.

Du skrev att det bara var och döpa om namnet, men det kommer inte att hjälpa.
Det hjälper ju inte att ändra filnamn fall hela domänen där annonserna laddas nerifrån är filtrerad.

end 2006-09-19 14:01

Såhär menar jag att man kan gå runt de flesta adblockers, de jag testat med är adhunter i Maxthon och Nortons adblocker ska även den visa annonserna.

1. Använd phpadsnew vilket gör att all annonskod blir ett stycke javascript som ser likadan ut vid olika typer av annonser (adsense, remote, html, databas m.m).
2. Som standard har phpadsnew (pan) filnamn som innehåller "ads" och annat som tolkas som reklam och filtreras av flera adblockers. Det finns två alternativ till att lösa detta: Antingen ändra namnen på filerna och alla dess referenser, enkelt med ett search and replace program. Alternativ två är att köra en mod_rewrite, antagligen ännu enklare men inget jag testat. Mod_rewrite löser även problemet med att remote annonser inte visas.

Nu kan det vara så att jag missat något i utvecklingen av adblockers som kan blocka även dessa, men som jag ser det så kan man endast blocka dessa annonser manuellt, och just det problemet lär det inte finnas någon lösning på av naturliga skäl (edit: jo, kom det nu, man kan slumpa fram bild och filnamn :) ).

SimonP 2006-09-19 14:28

Jag såg inga annonser på din sida med Maxthon heller, trots att jag har tagit bort alla Content filters i Maxton. Det där med att byta filnamn fungerar ej på AdSense, det kan jag garantera.

Men ok, visa gärna hur du menar detta:
"Mod_rewrite löser även problemet med att remote annonser inte visas."

end 2006-09-19 14:59

Ser du annonserna uppe i högerkanten, precis som de här på wn? Jag har senaste maxthon och de syns (alla utom en som har ordet etrack i sig, denna skulle synas med lite mod_rewrite).

Hofvet 2006-09-19 15:25

Citat:

Citat:

Jag vet även att dom som jag känner som blockerar annonser inte har dyslexi eller liknande.

Jag sade aldrig att bara dom som har koncentrationssvårigheter använder adblockers. Jag nämde dels de med koncentrationssvårigheter och dels dem som "stör sig ovanligt mycket på annonserna" varav den sistnämda kategorin antagligen utgör 90% eller mer av dem som använder adblockers. Bla jag tillhör den sista kategorin, jag har installerat flera skydd mot annonser för att jag stör mig ovanligt mycket på dem. Jag blir helt enkelt irriterad på dem, även fast jag itne har några problem att ta till mig innehålelt om dom finns där, jag känner flera som inte ens vill installera adblockers för att dom inte stör sig det minsta på annonserna.

Om jag trots det stöter på en sida som har annonser blir jag ofta irriterad vilket leder till att jag:

A Tar bort annonserna
eller
B Går ur websidan

Därför säger jag att det är lönlöst att tvinga på folk annonser när dom redan ansträngt sig för att ta bort dom. Det leder bara till irritation, kanske lite snabbar pengar i ett tag, men i det långa loppet tror jag man förlorar på det.

SimonP 2006-09-19 23:14

Citat:

Citat:

Originally posted by -Hofvet@Sep 18 2006, 19:58

Citat:

Jag sade aldrig att bara dom som har koncentrationssvårigheter använder adblockers. Jag nämde dels de med koncentrationssvårigheter och dels dem som "stör sig ovanligt mycket på annonserna" varav den sistnämda kategorin antagligen utgör 90% eller mer av dem som använder adblockers. Bla jag tillhör den sista kategorin, jag har installerat flera skydd mot annonser för att jag stör mig ovanligt mycket på dem. Jag blir helt enkelt irriterad på dem, även fast jag itne har några problem att ta till mig innehålelt om dom finns där, jag känner flera som inte ens vill installera adblockers för att dom inte stör sig det minsta på annonserna.

Om jag trots det stöter på en sida som har annonser blir jag ofta irriterad vilket leder till att jag:

A Tar bort annonserna
eller
B Går ur websidan

Därför säger jag att det är lönlöst att tvinga på folk annonser när dom redan ansträngt sig för att ta bort dom. Det leder bara till irritation, kanske lite snabbar pengar i ett tag, men i det långa loppet tror jag man förlorar på det.

Jo, jag förstår din tanke, det jag i första hand vill undvika på mina sidor är att dom skall fasta i alla standard-filter som fungerar på hela internet som t.ex Adsense-filteringarna pagead2.* och *.googleesyndicate.com. Som det är nu kan ni som stör er extra mkt lägga in ett extra filter och på så sätt även blocka mina sidor, så i dagsläget tror jag att jag hittat ett slags mellanläge, även om jag nu vet hur jag kan göra dom helt oblockerbara, så kanske jag lämnar dom i detta mellanläge.

klon 2006-09-25 09:01

Hej jag vill ge ett litet bidrag.
Att se annonser är bra om du vill det men varför tvinga på folk detta. Resultatet torde bli missnöjda besökare. vill du ha det. Vist blockera blockeringen och rikera att få webbplatsen blockerad i stället för bara annonserna- Du kan ju ha annonserna i innehållet i ingressen i contexten i texten. Jag föredrar att tjäna pengarna på annonser och innehåll besökarna vill ha kanske är jag dum men det dummaste jag känner till i dessa sammanhangen är just påtvingade annonser, popupp mm som jag inte bett om. Dessa url besöker jag inte igen.
Undvik misstagen -- Egenreklam --

webbteknik 2006-09-25 16:21

Personligen skulle jag vilja ha en lösning för mina sidor att de som använder sig av någon form av adblock kommer till en sida som ger dem möjlighet att betala eller slå av sin adblock för att få till gång till sidan.

Någon som har en färdig lösning för detta?

b_andersson 2006-09-25 16:52

Citat:

Originally posted by webbteknik@Sep 25 2006, 15:21
Personligen skulle jag vilja ha en lösning för mina sidor att de som använder sig av någon form av adblock kommer till en sida som ger dem möjlighet att betala eller slå av sin adblock för att få till gång till sidan.
Någon som har en färdig lösning för detta?

Har inte testat själv men det finns ett script för att göra det här.

//Björn

1337pm 2006-10-21 00:45

Gammal tråd men efter att ha läst den körde jag in Adblock i FF och surfar numera utan massa störande annonser. Tänka sig att det fanns redaktionellt innehåll på DN.se även utan stora bilder och annonser :)

Jo: Många sajter gick alldeles utmärkt att rensa med Adblock men några var lurigare. Särskilt de som använde en föränderlig URL för inladdningen av annonserna vid varje reload av sidan. Adblock fungerar ju som så att man kan sätta wildcard och blocker/dölja en drös material bara genom att skriva ex. http://ads.* men på den här sajten var det svårare eftersom ett wildcard även inneburit att jag inte fått tillgång till resten av innehållet. Nu får jag ju dock använda IE för YouTube och liknande då mitt favorit-wildcard är "*.swf" :)

webbteknik 2006-10-21 12:22

Finns det något lätt sätt att läsa av om användaren blockar ens reklam eller inte? I sådana fall vill man ju införa så att de som väljer att blocka reklamen inte får se sidan utan i stället får två val:
1. Slå på reklamen så får du ta del av sidan igen.
2. Betala in liten summa på XX kr så får du se sidan utan reklam under en månads tid sedan får du betala på nytt.

SimonP 2006-10-21 13:06

Citat:

Originally posted by webbteknik@Oct 21 2006, 12:22
Finns det något lätt sätt att läsa av om användaren blockar ens reklam eller inte? I sådana fall vill man ju införa så att de som väljer att blocka reklamen inte får se sidan utan i stället får två val:
1. Slå på reklamen så får du ta del av sidan igen.
2. Betala in liten summa på XX kr så får du se sidan utan reklam under en månads tid sedan får du betala på nytt.

Det är olika för varje leverantör, för Google Adsense kan man lägga detta script sist på sidan:

<script language='JavaScript1.1'>
var chk=""+window.google_ad_url;
if (chk.length<12) alert("Du blockerar Google");
</script>

Sen är det bara att modifiera scriptet efter eget tycke.

WizKid 2006-10-21 13:37

SimonP: Det stoppar nog några Adblocking programvaror men jag tror inte det blockar tex Adblock och Adblock Plus till Firefox.

Denna däremot varnar mig att jag blockar annonser (jag använder Adblock Plus):
http://www.adblock.org/2004/07/adblock_detection_demo/

Men samtidigt om det är för många som börjar använda sig av liknande skript för att kolla om annonserna blockas så kommer Adblock programvarorna utvecklas så att det inte går att kontrollera om annonserna blockas eller inte.

koala 2006-10-21 17:51

Citat:

Originally posted by SimonP@Oct 21 2006, 13:06

Det går väl att även blockera detta script...

SimonP 2006-10-22 01:37

Citat:

Ursprungligen postat av koala
Citat:

Det går väl att även blockera detta script...

Menar du med regex i Adblock Plus? Eller vad?

koala 2006-10-22 02:33

Nja, det går nog inte om man inte har scriptet i en extern fil, men det finns andra extensions som kan modifiera sidor godtyckligt.

FredrikMH 2006-10-23 03:03

Blir Adblock för stort blir det antagligen också dess undergång... :/

HeavyHaze 2006-12-20 16:33

När jag var på banken (Nordea) tidigare idag skulle jag visa hur jag tjänar pengar på min sajt.

"- Jag har lagt upp adsense-annonser från google och tack vare att så många klickar på dem så tjänar jag några tusen i månaden."

Det blev lite genant när jag inser att Nordea blockerar alla adsense och inte en enda annons visades för banktjänstemännen.

Min fråga är nu: Kan man komma förbi dessa blockerare som sätts centralt av något elak administratör? Har googla någon lösning just för adsense?

/hejhopp

jonny 2006-12-20 16:37

Hade ju varit intressant om man kunde köra script som hämtade annonserna från google och bakde in dem på riktigt i sidan

Hjalle 2006-12-20 16:45

haha HeavyHaze, det måste varit riktigt roligt!:D

Dom lär ju ha trott att du skämtar eller något:D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson