![]() |
http://www.upptid.info/
Har gjort klar sajten nu och kontaktat flertalet webbhostar och att vara med och delta i "undersökningen". Vill ha lite feedback innan jag släpper lös tjänsten skarpt. Tack |
Citat:
Lite som han som skrev på sin stadsportal "<namn på lokala blomsterföretag> har valt att inte sponsra oss." |
OK!
|
Första webbhotellet är uppe och monitoreras för närvarande av 3 servrar, 1 i sverige, 1 i usa och en i amsterdam :)
|
Om du mäter över 1 dag, hur visas statistiken om webbhotellet hade dålig upptid för några dagar sedan? Är procenten mätt över en längre tid eller sopas den ena dagens synder under mattan inför nästa dag?
Inför en kort nedtidshistorik som är mätt från mätningens start. Eventuellt ett miniatyrdiagram vid sidan om. |
Mäts inte över 1 dag... Kanske jag som är luddig i min formulering på sidan... Tiden är hur länge den har monitorerats av vårt system... Dvs en sida med 98% uptime och 100 dagar e ju bättre än en som har mätts i 5 dagar och har 99% uptime... :) Servrarna analyseras var 5:e minut.
Håller på att bygga ut systemet med grafer, även hur man kontaktar webbhotellet genom att klicka på det! |
Citat:
|
Jo absolut... Ska nog begränsa statistiken över 3 månader...
|
Frågan är om tjänsten behövs. Nya Ipwalk har väl allt detta redan? Vad är det tjänsten gör nytt på marknaden?
Annars ser det ganska bra ut just nu, inte så mycket funktioner men det antar jag kommer ;) |
Hmm. Statistik är svårt och frågan är vad folk vill ha. Är det ett nytt mått som egentligen är bättre eller ett gammalt välkänt som kanske inte säger så mycket.
Svarstiden, är det senaste försök eller ett medelvärde( av hur många försök) När gjordes försöket? Upptid, hur beräknas det? Det är en väldig skillnad på prodent och procent. En server som är nere i en halv minut varje timme har en upptid på 99% (cirka), medan en server som är nere en och en halv timme en gång i veckan också har 99% upptid. Eller den som är nere ett dygn i kvartalet eller en vecka vartannat år. Vad är värst? Hur lång tid sedan senaste nertiden vore ett intressant mått, tillsammans med hur lång tid den var nere. Sedan är det en fråga om din mätmetod, hur vet du att det inte är dina servrar som fallerar? Det vet du naturligtvis, men det bör du tala om för användaren på ett lättfattligt sätt. Annars är det ett bra alternativ till andra tjänster. Lycka till! |
Nertiden beräknas den andel av försöken som misslyckades med anslutning till servern/servrarna. Om det görs 2000 anslutningsförsök och 1999 lyckades så är det 99,95 % upptid.
Svarstiden är genomsnittstiden det tog att ansluta till servrarna. Mitt problem just nu är att företagen är kinkiga att lämna ut deras serveradresser. Aleborg var öppen med sin information och det tackar jag för. Deras samtliga 10 servrar är under monitorering. Kommer bli utförlig rapport om när en server går ner etc, vilken det var och tiden den var nere osv... Så, uppskattar ju information om fler webbhotells servrar.... |
Det vore bra att se om en dynamisk sida fungerar. Jag vet inte exakt hur du ska lägga upp detta. De flesta som är intresserade av din tjänst har säkert mer eller mindre avancerade dynamiska sidor. Om inte alla delar fungerar visas sidan felaktigt och sidan ligger i praktiken nere även om det går att ansluta till den.
Tänkte på saker som databaskopplingar, php, asp, ett gäng andra applikationer som på vissa webbhotell krånglar alldeles för mycket. |
Okej, en upptidsmätning till, snart är 99.9% av alla besökare upptidsrobotar :P
Det som ändå är roligt är att vår egna mätning, jaguard och ipwalk visar olika nertider även om de senare använder flera maskiner att mäta upptid med. Men jag håller nog med lime, att de olika tjänsternas upptider är intressantast, frågan är om inte många har stängt många tjänster typ sql i brandväggarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson