![]() |
Hej,
I januari i år så fixade jag ett gratis konto hos mypay. Detta för att kunna utnyttja deras sms betalningar på en sajt. Enligt deras hemsida, så var detta gratis. Dom skulle endast ta en provision. Nu idag, när jag kommer hem från jobbet så ligger det en faktura som är skickad via email till mig. Fakturan avser aug samt sep i år och är på 2239 kr inkl moms. Har inte fått någon som helst info antingen via brev eller email att dom ska ta betalt för denna tjänst. Kollade deras avtal på, Faranghttps://www.mypay.se/Agreement.aspx men vad jag kan förstå så hittar jag inget som jag har missat eller? Nu imorgon ska jag ringa dom. Någon annan som har fått en faktura fast dom inte ska ha det? Farang |
Är det inte så att du får betala deras provision på inkomsten av betalsmsen manuellt då?
|
Citat:
|
Hur kan den innefatta September när September inte är avslutad än? =)
|
Ja det är en bra fråga, det kan nog bara deras ekonomiavdellning svara på.
|
Precis som jag skrivit tidigare så är MYPAY en firma du skall springa ifrån.
Skit i alla kläder.. spring bara.. spring naken så långt ifrån mypay du kan komma. Mypay är nog bland de värsta företagen jag har haft kontakt med. :lol: |
Fel av mig, fakturan gäller från 060801-060901 och inte aug och sep.
Glömde att skriva att vi la ner sidan efter en dryg månad då vi inte hade mottagit en enda sms betalning. Bifogar också fakturan, som jag kan se så är det någon slags miniavgift och inte någon provision. http://www.thairecipe.net/mypay.jpg |
Det där verkar ju lite suspekt.. jag har haft mypay ett rätt bra tag och har inte fått några fakturor.. just pga att det är "gratis" (det är ju inte som att det har blivit särskilt många slantar på de ca 100-200 betalsms jag har fått på tjänsten..).
|
Jag fick också en likande faktura ikväll, via e-post.
Jag har registrerat mig på MYPay i slutet av 2005 för att ta en titt på deras tjänster. Vad jag kommer ihåg så hade de ett "gratiserbjudande" som gick ut på att man (jag och de) delade på eventuella intäkter. I det ingick ingen månadsavgift. Faktum är att man aldrig fick godkänna eller skriva under ett avtal. Det hela rann ut i sanden, och jag har inte skickat/fått ett enda sms. Inte ett testsms. Min användning av deras tjänst gick helt enkelt ut på att registrera mig på deras webbplats och se vad de hade att erbjuda. Vill minnas att man annars inte fick detaljerad överblick över deras tjänster. Ikväll damp det alltså ner en faktura gällande 6 länder på cirka 1200 + moms. Varför de plötsligt ville ha betalt för augusti 2006, när jag inte ens loggat in på sajten under flera månader är en gåta eller försök till bedrägeri. Jag har ingen som helst avsikt att betala, och har ifrågasatt och bett de ogiltigtförklara fakturan. Jag har ännu inte fått något svar (mailade iofs för 2 h sen). Jag tänker imorgon skriftligt överklaga deras faktura (via fax eller snigelpost), kontakta Handels och andra berörda instanser. Jag ger dem morgondagen att reda ut det hela. Annars polisanmäler jag det under denna vecka (viktigt om ärendet skall drivas vidare, och ett tydligt besked till dem att man inte går på deras skit, oavsett anledningen till det inträffade). |
Intressant.. jag begärde mina hundralappar jag hade innestående utbetalade alldeles nyss.. fick snällt en pdf-verifikation via mailen på det. Skall bli intressant att se om det väntar en faktura i brevlådan imorgon.
|
Ticoroman, det var tråkigt att höra att då har fått samma ski*t faktura.
När jag signade upp mig för ett konto så var det gratis, samma sak som dom kör med nu. Det skulle sedan dela på ev intäkter, samma sak som med mosms (där funkar det bra för mig iallafall). Hur ska man gå tillväga om man vill bestrida fakturan? |
Citat:
Citat:
Varningslistan -> Råd och tips. De verkar vända sig främst till företag, men det kan inte skada att följa samma procedur, tills man i alla fall fått andra direktiv. Ingen garanti att man lyckas bli av med gamarna, men inte fan ska man ge upp direkt heller. Nu kanske de bara tillfälligt fått grus i maskineriet och kommer att ställa allt till rätta snart, men jag ogillar starkt sådana överraskningar. |
Tackar.
Man blir ju hels*ke arg på sådant här. Det tar ju både tid och ork av en. Man borde skicka en faktura till dom på allt man lägger ner för att reda ut det. Ska följa svenskhandel.se och faxa under natten till till MyPay.se |
Lycka till! Jag har tyvärr ingen fax, utan får vänta tills imorgon
Hoppas att det löser sig för oss båda. Jag tror dock inte att vi är de enda, utan att det helt enkelt är så att bara vi två hittils sökt oss till detta forum. |
Det löste sig.
Har precis pratat med MyPay. I maj så införde dom en miniavgift för att bli av med alla konton som inte används eller ibland används. Denna info ska ha gått ut till alla kontoanvändare via e-post. Själv har jag inte sett röken av denna info. Påpekade att enligt deras webplats så står det att det är fortfarande gratis att öppna konto, man delar på ev intäkter. Får till svar, "ojdå det var inte bra. Det måste vi se till att ändra". Men det löste sig till slut iallafall. Fakturan är nu krediterad samt mitt MyPaykonto är stängt/raderat. Farang... |
Något sådan information har inte heller jag fått. Det hela låter mera som en "kupp" än som ett ärligt försök att "bli" av med småkunder. Det kostar knappast dem särskilt mycket att ha min användarinformation i en rad i en databas och eftersom de ändå får del av min eventuella vinst så känns det vääldigt suspekt. Råkar inte vara så att de delar styrelse med ACME?
|
Jag kommer inte ens fram via telefon. Inte heller har de bemödat sig med att svara på e-posten som jag skickade igår.
Om de nu ändrar användarvillkoren så drastiskt, och går från en ren gratistjänst till saftig betaltjänst, så ska kunderna underrättas och få chansen att ta ställning till det nya avtalet. Jag har inte heller fått information om det. varken via epost eller annat sätt. Låter annars som en bra affärsidé. Registrera massvis med gratiskunder, som aldrig använder systemet. Vänta flera månader efter att kunden senast loggade in och skicka saftiga fakturor. Jag väntar med spänning på att få saftiga räkningar från Hotmail, Youtube, Gmail och alla andra gratistjänster man utnyttjat under åren. Farang, vilken person var det som du pratade med på MyPay? |
Citat:
Det kanske är därför de inte svarar. Nej, jag går hellre genom tingsrätt och riskerar att åka på 10 x fakturans värde än betalar 1 500 till de här tomtarna. Jag har aldrig bestridit en faktura, men googlat fram att man ska göra följande: - skriva typ "bestrider härmed denna faktura - ingen beställning har gjorts eller avtal ingåtts" på fakturan och faxa in den. - kontakta Handels (vete tusan hur man ska göra där) - göra en polisanmälan Vad mer? |
Jag kom inte heller fram till deras support idag, orkade inte vänta mer än 5-7 minuter förrvisso. Lämnade ett meddelande på växeln vid tvåtiden och de har inte ringt ännu. Har även pratat med jurist om detta och det är solklart att det här avtalet inte gäller såvida inte mypay kan bevisa att vi som användare har läst och godkänt det. Vilket de inte kan göra när de endast har skickat ut ett mail.
|
Jag ringde strax efter 10 tiden imorse, 08-55602382. Någon svarade utan att presentera sig. Bad att få prata med någon på ekonomi avd. Får till svar att det är upptaget och samtal väntar.
Frågade då personen som svarade om han kunde hjälpa mig, visst inga problem. Förklarade att jag hade öppnat ett gratis konto, men inte använt det, och nu har det ramlat in en faktura. Han förklarade varför dom hade börjat ta betalt samt att denna info hade gått ut i maj till alla personer som hade konton hos dom. Sa att jag har då inte fått någon som helst info om detta. Utan att jag tog upp det så säger han att han krediterar fakturan. När jag hade kommit halvvägs i mening där jag frågade efter hans namn, så avbryter han mig och ber mig kolla min e-post. Där låg följande. "Som vi kom överens per telefon så krediterar jag din faktura. Se bifogat kredit faktura-xxxx Med vänliga hälsningar / Sincerely, Jonathan Conner Chef Kundrelationer och Affärsutveckling MyPay AB Hammarby Allé 93, SE-120 63 Stockholm Tel vx +46 (0)8 5560 2370 E-mail [email protected]" Hoppas att det löser sig för er andra som ev fått en faktura. |
Skönt att man inte är ensam, aktiverade gratistjänsten för att testa och därefter har vi bara skickat 2 SMS för test. Bestred omgående fakturan via e-post till ekonomavdelningen men det har inte kommet minsta pip där ifrån. Gör nu ett nytt test och hoppas på samma framgång som övriga haft.
|
Som jag sa, riktigt lodigt företag som skickar ut felaktiga fakturor och som sedan får sina kunder att känna sig nöjda och framgångsrika för att dem dragit tillbaks fakturan efter uppringning.
Stackars personen(erna) som vill slippa strul och bara betalar fakturan.. |
Det viktigaste är att inte betala! Det är glasklart att de sysslar med något skumt, och att vi inte är betalningsskyldiga.
|
Det skall bli minst sagt spännande att få höra vad som kommer hända med mina 700:- jag har gnetat ihop under 1½ år tillsammans med mypay. Får ta och ringa dem igen imorgon.
|
Pratade precis med en ganska otrevlig och oförstående person på MyPay. De första två meningarna förklarar allt:
- Hej, jag förstår inte varför jag har fått en faktura från er? - Men, du har ju beställt.... Hon visste inte ens vad jag hette, var jag ringde ifrån eller vem fan jag var eller vad jag har beställt... Fick numret till någon säljchef som inte svarar. Försöker en timme till och gör en polisanmälan senare. |
Talat med ekonomiavd (Kerstin) blev hänvisad till säljchef. Sökt hela dagen alltid 1 samtal före i kön...
Försökte sedan åter ringa ekonomi avd då var det helatiden kö där, valde då att bli kopplad till försäljningen och då svarade Kerstin där istället :) Blev upplyst om att det tydligt framgår på hemsidan att de tar ut avgift och att de meddelat samtliga kunder om att de införst denna kostnad, har inte blivit upplyst om detta och letar efter prisuppgift på websidan utan framgång (är väl jag som är blind)... |
Efter nyss avslutat samtal med mypay är mitt avtal nu uppsagt och ingen faktura hade tydligen skapats för mig (?).
Bortsett från att de var totalt oförstående för att jag inte riktigt tyckte deras metoder var helt ok och att jag faktiskt har lagt tid på att implementera ett system kring deras lösning så kan jag inte påstå att det var något problem att tala med dem så fort man kom fram till Jonathan. Ovan nämnda Kerstin kunde inte ens bekräfta att jag var registrerad i deras system trots att jag har haft ett konto hos dem sen jan 05. Jag kom fram genom att ringa växeln och sedan kundtjänst. Jag tror man även kan maila jonathan at mypay dot se om man vill nå honom direkt. |
Efter 30 minuter i kö till säljchefen, valde jag att ringe på nytt och söka kundtjänst. Där svarade säljchefen och utan problem var hela ärendet avklarat på 1 minut. Synd att det är så svårt att få tag på rätt person.
|
Själv har jag också letat efter vart det framgår att det kostar pengar i nuläget att öppna ett "gratis konto" hos dom. Men jag måste också vara blind, men det kanske beror på allt hembränt :lol: (vad vet jag).
Måste säga att när man pratade med Jonathan så löste det sig på en sekund. Behövde inte ens säga att jag fakturan var orimlig samt att jag inte var villig att betala den. Deras affärsmetoder har jag inget till övers för. ska nog hålla mig borta från dom. Har inget emot att betala för tjänster, men då ska det klart framgå att tjänsten kostar pengar. |
Jag tror att även jag talat med Kerstin. Det var hon som sa till mig att eftersom jag fått en faktura, så måste jag ha beställt tjänsten. När jag nekade att så var fallet så sa hon något i stil med:
- Men, inte hittar vi på kunder, det är klart att du beställt... Då rann droppen över bägaren och jag blev förbannad och sa att jag skulle polisanmäla dem och göra en amälan till Svensk Handel. Fick dock numret till deras säljschef som inte svarade (alltid nr 1 i kön). Dock ringde han upp mig vid fyratiden, och levererade sagan om att ett meddelande om detta gått ut via e-post i maj. Anledningen var att de villa ha "aktiva kunder". Observera att tjejen i växeln inte hade en aning om detta utan helt enkelt körde enligt logiken att "finns jag i deras kundsystem, så har jag beställt". Säljchefen lovade att kreditera fakturan. Det verkar vara fixat. När han ringde så var jag 20 meter ifrån postlådan med en kuvert i handen, till MyPay och Svensk Handel. Hann dock inte posta, men frågan är om man inte borde ha gjort det ändå. Visst fan kommer det finnas massor med folk som betalar deras faktura, som kanske inte vågar eller vill bråka. Usch.... aldrig mer MyPay! |
De framhöll i sitt resonemang att kontot fortfarande var gratis eftersom man krediteras avgiften. De avgifter de nämnde i samtalet stämde dock inte överrens med de fakturor ni har fått. 199 per "tjänst" och maxtak på 399 fick jag höra om jag kommer ihåg rätt.
Om kontot är gratis eller inte när det ingår en sådan avgift kan ju debatteras, oavsett så måste ju alla inblandade inse att det bara är ett fult försök av mypay att dra in lite extra stålar / bli av med olönsamma kunder. |
Själv slog jag dövörat till när Jonathan börja rabbla olika summor om man hade ett konto hos dom.
Poängen är att det fortfarande står att det är "gratis" att öppna ett konto hos dom, samt att dom inte har gått ut med att dom har börjat ta betalt för en tjänst. Ingenstans framgår det att kostar pengar..... Kommer att hålla mig så långt borta ifrån dom som möjligt. Kommer inte att rekomendera dom till andra personer huvuttaget. |
Citat:
Citat:
Nåja, det kan man vända och vrida på hur länge man vill. Faktum kvarstår att de kommer med ett beslut att ändra användarvillkoren, utan att väldigt många kunder fått ta ställning till dessa, och sedan helt sonika mjölka deras "icke aktiva" kunder på pengar. Det anser jag är väldigt oseriöst och ohederligt. I samtalet med säljchefen sa jag (ungefär, inga exakta citat): - "E-post är ingen säker kommunikationskanal och ni kan aldrig garantera eller bevisa att era kunder fått och tagit ställning till era ändrade användarvillkor. Varför inte skicka med vanligt post?" - "Det skulle kosta för mycket om man skickade post till alla kunder...", fick jag veta. Även om nu de kunde garantera att alla kunder fick och läste informationen om ändrade avtalsvillkor, så kan de väl inte ändra avtalet bara så där, enligt principen: "Gör du inget aktivt val, så kommer en fet räkning" oavsett om man använder tjänsterna eller om de varit vilande (och aldrig använts) i 6 månader +. Nej, hur man än ser på saken så är det väldigt fult av dem. Nu behöver jag inte den typen av tjänster längre, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda deras igen. Jag kan inte och kommer aldrig kunna rekommendera MyPay efter detta. Så länge jag inte hör en hållbar resonemang, eller ursäkt från företaget. |
Härligt, så ska det låta.. bojkotta företag som inte sköter sig! :angry:
http://forum.lowcarber.org/images/smilies/hyper.gif |
Jag har själv för drygt ett år sedan blivit blåst av MyPay efter att vi skrivit ett 12 månadersavtal med fasta priser skickade MyPay en faktura som var 20% högre än avtalat och när jag ringde och frågade vad det handlade om fick besked att dom kan inte hålla så låga priser som vi hade i kontraktet och var tvungna ta ut högre priser. Därefter frågade dom om vi kunde bryta 12-månaders avtalet efter 2 mån. Saken är den att det var DOM som ville ha 12 månaders avtal, inte jag. Hur som helst ville jag inte ha nått med dom göra längre så vi bröt avtalet.
Vad gäller detta ärende så satt jag och rensade en gammal mailadres som inte använd och hittade detta till MyPays försvar: Från:"MyPay Support" <[email protected]> Skickat: 06/05/2006 14:40 Till:"MyPay Support" <[email protected]> Rubrik:Ny plattform för Premium SMS och ny prismodell Driftunderhåll den 11 maj 2006 mellan kl 00.00-03.00 Nu är det dags att ta vårt nya SMS-system i drift. Det nya systemet, som är en vidareutveckling av vårt befintliga system, innebär bl a mer funktionalitet, högre prestanda och driftsäkerhet samt bättre kompatibilitet. Några av de nyheter och förbättringar som det nya systemet innebär är: - Möjlighet för prenumerationstjänster - Förbättrade och förenklade sökfunktioner för administration - Fler länder för Premium SMS Systembytet medför inga tekniska förändringar, systemet är fullt bakåt-kompatibelt med det gamla. Ny Prismodell I samband med att vi tar det nya systemet i drift genomför vi en helt ny prismodell. Den nya prismodellen innebär att du som Leverantör får hela beloppet som MyPay får från respektive teleoperatör. MyPay tar sedan an avgift per transaktion som ersättning för våra tjänster. Den nya prismodellen innehåller en minimiavgift på 199 kronor per månad, som avräknas mot transaktionsavgiften. Du får alltså "SMS:a för hela beloppet". Avgiften kommer att (i förekommande fall) faktureras första gången i början av september för augusti månad. Du kan läsa mer om prismodellen och den nya payouten som MyPay kommer att tillämpa från och med den 11 maj 2006 i bifogad information. Du är alltid välkommen att maila till e-post: [email protected] eller ringa in frågor till vår kundtjänst på telefon 08-5560 2370. |
Kul att i alla fall se mailet som de så mycket snackade om. Jag hävdar dock att jag aldrig fått den. Använder Gmail och raderar aldrig något.
Eftersom de aldrig kan garantera att deras kunder verkligen fått och godkänt det nya avtalet (då det faktiskt är drastiska ändringar för vilande kunder) så hävdar jag att "avtalet" är ogiltigt. |
Om det där funkar rent juridiskt så skulle väl "alla" med registrerade använder maila dem ett nyhetsbrev där sista stycket handlar om en chockartad prishöjning och sedan börjar efterhandsfakturera.
"100 nedladdningar av filmer på Roligaklipp Augusti á 2:- st, 200:- + moms". Man kan inte ändra ett avtal utan ett godkännande från alla parter och det är precis vad MyPay har gjort här. Email eller inte. Det är ruskigt dålig stil, men bara för att det är b2b så verkar det som att folk tycker att det nästan är ok. |
Mycket bra info ovan, har också fått en faktura från dem, och mailade tillbaka att jag inte fått någon info om månadsavgift.
Väntar på svar från dem, får välla ta och ringa dem imorgon om inget dykt upp. |
Har nu varit i kontakt med MyPay och fått mycket gott bemötande av support/Jonathan som löste problemet snabbt och effektivt, krediterade beloppet och stängde kontot.
Tror fortfarande MyPay kan bli intresant i framtiden, och har förståelse för att de vill bli av med en massa hängande konton men tror samtidigt det varit en lärdom som vi alla kan dra om vi inte redan kände till att E-mail definitift inte är en säker kommunikationskanal. Har mina egna mail serverar så jag kan med säkerhet säga att ingen av de 3 mailserverarna har haft kontakt med mypay mellan att kontot sattes upp i jan/feb och fram tills att fakturan damp ned. /DBob |
Nu har dom ändrat avtalet som ligger ute på deras webplats. Det är är först och främst §5 som är ändrat till
"§ 5. PRISER Aktuella priser framgår av respektive PoV för de tjänster Avtalet omfattar. Samtliga priser är alltid angivna exklusive eventuell lagstadgad moms." Detta kommer ifrån deras webplats om avgiften, "Om den fasta transaktionsavgiften tillsammans med den rörliga procentuella avgiften inte uppnår till minst 199 SEK per månad, kommer mellanskillnaden att faktureras kunden." Enligt mitt tycke så är MyPay inte seriösa p.g.a att, 1:a, dom skickade inte det nya avtalet med vanlig post, endast via e-post. Av olika orsaker så kanske inte e-postbrevet kommer fram och användaren kan då inte ta del av det nya avtalet. 2:a, sedan så måste man verkligen leta på deras webplats för att hitta avgifterna. Själv hittade jag det här med avgifter först under Hjälp -->Vanliga Frågor-->Ekonomi. 3:a, Sedan kör dom fortfarande med att det är gratis att öppna ett konto. Det är det ju i och för sig riktigt, men att det sedan tillkommer en miniavgift på 199 + moms per månad talar dom väldigt tyst om. Det som jag retar mig fortfarande på, är att när man ska öppna ett nytt konto så tycker jag åtminstånde att det borde stå att det tillkommer en miniavgift klart och tydligt. Annars tror man att det inte kostar något att ha ett konto (det gör jag iallafall, men man kanske har ett iq som en full fiskmåst. Vad vet jag). Det som var bra med dom, var att fakturan blev krediterad vid 1:a telefon samtalet. Farang |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson