![]() |
Det nya varumärket Swedbank är en signal om att banken nu tar ett steg mot att bli ledande på service. Namnet är vårt inarbetade internationella namn som vi nu börjar använda även i Sverige. Det står för både vårt svenska ursprung och vårt internationella engagemang.
Den 8 september registreras bankens nya namn Swedbank hos Bolagsverket och den 10 oktober börjar omskyltningen av kontoren. Under hösten utökar vi våra öppettider på ett 50-tal kontor och lanserar ett antal erbjudanden som syftar till att göra det ännu enklare att göra affärer med banken. |
vette katten om det är värt 300Mkr för att byta namn asså..men men, e ju ett klart bättre namn internationellt!
|
Hoppas bara man slipper dåligt producerad reklam för det överallt alá Vodafone - Telenor.
|
Men vaf*n.. Dom bytte ju namn i och med sammanslagningen Föreningsbanken/Sparbanken.. Skall dom lägga ut en massa pengar nu igen på ett byte!
Ok, jag lär byta till en bank som bättre förvaltar det kapital vi kunder bygger upp åt banken.. |
Tror nog inte att de väljer att byta namn bara för att det är kul. De har antagligen diskuterat det fram och tillbaka mer än en gång, och kommit fram till att det är bättre ha ett internationellt namn som gäller i alla länder.
|
De använder alla sina extra småavgifter till namnbytet. ;)
|
Hoppas de behåller sparbankseken...
|
Citat:
Dom nämner ju faktiskt att dom redan använder Swedbank i sin internationella form, och vill anpassa de svenska kontoren.. Jaja, jag menar inte att låta som en grammofån, men det är alltid intressant när bolag gör betydande förändringar, hur dom tänker, vad som egentligen ligger bakom.. Något är på G... |
Vad i hela friden är det som kostar så mkt vid ett namnbyte????
|
Föreningssparbanken har kontor i nästan vartenda samhälle i Sverige.
Namnet ska bytas i mängder av datasystem, skyltar, kuvert, papper.... |
Jag är helt klart för namnbytet. FöreningsSparbanken är ett alldeles för långt och krånligt namn, dessutom värdelöst när du kommer utanför Sveriges gränser.
Swedbank är helt okej. Dessutom ha jag hört att logon ska vara som den nuvarande fast en lite mer orangare färg och lite renare stil. |
Jag kommer garanterat att glömma 'd'et i swedbank. Känns bättre att säga swebank.
|
Citat:
|
Citat:
|
Har inte läst igenom tråden så noga men jag ville bara påpeka att det här namnbytet har pågått länge och internationellt har det alltid vart swedbank.
www.swedbank.lu |
Swedbank är aptrist. Swedbank äger estniska Hansa Bank, det ett bra namn som de kunde använt på hela banken.
|
Citat:
ganska självklart ha ha! |
Citat:
|
Citat:
Jodå, det gör de, läste om det på Cap&Design för ett tag sedan. Lyckades leta upp detta, där man kan se nya logotypen rätt så bra.. LÄNK (idg.se) |
Hehe, nu förstår jag varför tanten på FSBs kontor tjatade så mycket om att dem höll på att byta ut sitt system till ett nytt osv.
Ja, jag håller också med om att Swedbank är bättre internationellt.. men namnvalet tycker jag personligen var av det sämsta laget. Swedbank låter som någon b-bank. Annars hoppas jag detta inte ska påverka oss negativt när det gäller deras internetbank, då jag tycker den är bland de bästa som finns i dagsläget. mvh |
bättre att de bytt till FSB, kort och bra.
|
www.fsb.se fungerar ju och har gjort det länge..
|
Låter som ett namn taget från kapitalisten i Göta Kanal :)
Jag tror personligen att detta var målet hela tiden, fsb var nog bara en fas för att låta svenskarna förstå att bankerna gick ihop. Så inte gamingarna kom rännandes och undrade var deras pengar tog vägen när deras bank försvann. Steg 1: Slå ihop banker Steg 2: Byta namn :) |
Tycker inte namnbytet är någon höjdare. Låter kasst och kan missuppfattas på många sätt... swedbank, swebank, swedebank... (ja jag vet att dem har alla domän men ändå)
|
De bytte VD i november 2005 och nu är han så varm i kläderna att handlingskraft måste visas. Den handlingskraften brukar genomföras genom en större omorganisation samt att det skall sättas fokus på ny mål. Så samma visa varje gång en ny VD tar över ett större företag.
Förresten är det någon som vet om vi skattebetalare fick tillbaka de där dryga 30 miljarderna vi fick slänga in för att hjälpa bankerna att överleva i början på 90-talet? Råd att betala tillbaka har de haft under ett antal år nu. |
Namnbytet skadar inte.
Valet av namn är inte det bästa. Hyfsat beslut :) |
Citat:
Det vanligaste en ny VD gör är att skära ner på kostnader, men så sker ju inte direkt i det här fallet ;) |
Citat:
Banker och elbolag de har en alldeles särskild krets hos Dante Alighieri, den där girighet och svekfullhet finns. |
Banken har redan hetat Swedband i sin internationella verksamhet sedan flera år tillbaks, och samtidigt så beslutade man att "på sikt" byta namn även i Sverige.
Inget med ny VD eller handlingskraft att göra, utan en långsiktig strategi. |
Tar väl inte lång tid innna phisingattackerna är igång, för precis som en del påpekade går det ju att misstolka swedbank, med swebank och swedebank även om dom nu har reggat .se domänerna.
|
Jag spyr över sånna trådar som denna.. Allt från att kritisera Vodafone-Telenor till den det här.. Under dom senaste åren har vi sett hundratals varumärkesbyten.. El-On, TeliaSonera, Vodafone, SonyEricsson, Telenor.. (är bara några av dem) Allt har gått utan några problem.. Dom flesta har bara utvecklats ännu mer positivt och har haft möjligheten att fylla sitt varumärke med det dom vill stå för vilket blir svårt med ett redan inarbetat varumärke.. Slutkonsumenten (vi) har bara kunnat dra fördelarna genom "rebrand - erbjudanden osv".. Se det positiva i allt och ta upp det.. Vi lever i ett liv av förändringar.. Oavsett vad min bank eller operatör kommer att heta så komma jag inte att sluta använda mig av dem.. Det är inte namnet jag är där för det är produkten/tjänsten..
Peace out. |
se7en: Ingen kommer sluta använda någon tjänst pga ett namnbyte.. vi disskuterar snarare bara vad för fördelar och nackdelar det ger oss som slutkund.
Du verkar ha missuppfattat det. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Det första var garanterat skrivet med ironi.. jag tippar även på att det sissta du citerar till också är skrivet med en gnutta ironi.
Sen så har Storen skrivit fler än ett inlägg i denna tråd, b.la att FSB följer utvecklingen m.m.. Så visst kan det vara lite surt att fsb, vodafone m.m byter namn men det leder absolut inte till någon typ av bojkott som du verkar försöka framhäva det som. <_< Citat:
|
Har bara snabbläst tråden, så med risk för att detta redan tagits upp:
Det är klart att de var tvungna att byta både namn och logo, de förra var ju urusla, men hur kan man välja SwedBank som är ännu värre. Vem f-n vill vara kund i en bank som uttalas "Sueddbank"? http://www.dagensps.se/article.aspx?articl...399&categID=216 |
Här ser ni loggon bättre, inte upphetsande direkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6reningsSparbanken /Thomas THL |
När det gäller verksamheter med kunder knutna till sig i abbonemang, t ex banker, telefoni eller el så är namnbyten sällan några problem.
När det gäller ordinär handel så får varumärkesbyten mycket mer betydelse. |
Rent hypotetisk - Om FSB/Swedbank skulle ha missat en domän och någon köpt upp den - Bankens jurister skulle ta kontakt och vilja ersätta dig för att överta domänen - Vad skulle det kunna vara rimligt att släppa denna domän till deras ägo för ?
Någon som skulle lägga en värdering på kul ? |
Citat:
|
Vi som handlar med aktier vet att i åtminstone 10 år så har vi mött Swedbank som motpart när någon på Föreningssparbanken handlat, så inte är det något nytt med detta varumärke. Det konstiga är väl att de inte bytte för länge sen.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson