WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Acme kräver oss på pengar ! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16083)

Deeds 2006-09-07 12:30

Idag fick jag en faktura från ACME ASSOCIATES på cirka 50,000:-

Citat från fakturan:
Citat:


"Ni har ett underskott på ert klientmedelskonto, enligt bifogad specifikation, som uppgår till ** ***,** SEK.

Vi ber er att betala in beloppet till vårat postgiro, *** ** **-*, eller till vårat bankgiro, ****-****, inom 8 dagar.

Kontakta oss inom 8 dagar om ni har några frågor kring denna faktura.

Med Vänliga hälsningar
Acme Associates"

Detta är helt absurt !
Vårat avtal var belåning med 90% betalningsgaranti. Vi skall alltså betala tillbaka 10% av de fakturor som inte betalats.
Beloppet som vi skall betala eligt mina siffror är 5.000:- De har alltså fakturerat mig/oss 100%.
De har dock skrivit med bläck uppe i högra hörnet " 90% betalningsgaranti enligt avtal"
Detta är 0% betalningsgaranti.
När man ringer nummret som står på fakturan så får man bara en röst som säger: "Tack för ditt samtal" KLICK!

Tilläggas skall även att de försökt driva in pengar förut då de hade "tappat bort" vårat avtal. Jag fick då faxa in mindel av avtalet.

Hur skall jag nu gå vidare med detta ? Jag vill absolut inte betala denna faktura..

Vatos Locos 2006-09-07 12:52

Läste för någon vecka sedan i UNT (uppsala Nya Tidning) att de hade gått i konkurs, så skulle jag vara i dina kläder så skulle jag bestrida fakturan och i värsta fall hänvisa till ingånget avtal mellan er och ACME.

MrHandley 2006-09-07 15:07

Bestrid. Det är ju helt klart en felaktig faktura

magic 2006-09-07 15:25

det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Unispel 2006-09-07 15:28

Vi har fått vår andra felaktiga faktura idag. Den skickas iväg med den förra nu i dagarna för bestridande.
Som sagt så försöker Acme i nuläget skapa en massa skojiga bluffakturor och hoppas väl att någon nappar.

Storen 2006-09-07 16:25

Citat:

Originally posted by magic@Sep 7 2006, 14:25
det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Är detta möjligt? Konkursboet drivs väl i annan regi?

magic 2006-09-07 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av magic
det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Är detta möjligt? Konkursboet drivs väl i annan regi?

Ja, men jag sa ACME och inte förra svindlarna, de vill få in så mycket pengar som möjligt för att betala alla fakturor typ.. antingen är de nya folket (advokater eller något) inkompetenta och kan inte läsa.. eller så chansar de på att folk betalar felaktiga fakturor.. detta är ju inte direkt den första felaktiga fakturan som de har skickat ut efter konkursen..

PgD 2006-09-07 20:43

Min erfarenhet är att konkursförvaltare ofta skickar ut felaktiga fakturor. Det hinner inte kolla avtal och annat utan kör på bara för att nollställa alla konton. Sedan sätter de sig ner och väntar på pengar eller bestridanden.

Alpha 2006-09-08 05:28

Är du 110% säker på att du har rätt och dem har fel så skall du självklart bestrida.

Allt går sedan vidare till domstol där de och du får visa upp dina bevis som tyder på att dem har fel.

Absolut inte kul men sånt är livet, man får vara försiktig när man skriver avtal med oseriösa handlare.

Gustav 2006-09-08 11:41

Suck. Nu har det hänt mig också. Att man anlitade ACME är nog något som man kommer att få ångra i lång tid framöver.
Hur bär man sig åt för att bestrida en faktura? Normalt brukar jag bara kontakta företaget, men i det här fallet svarar de inte i telefon. Fakturan är utställd 060901, men frankostämpeln är från 060906. Jag fick fakturan idag.
Det här är en ny situation för mig. Har aldrig varit med om svindlare tidigare och jag vill absolut inte riskera att bli registrerad hos kronofogden :angry:

Frej 2006-09-08 12:28

Ta en kopia, skriv att du bestrider fakturan "enligt bla bla bla" och faxa tillbaka.

Ta ut en faxrapport på att det gått fram till rätt nummer, eller begär ett svar att de fått fakturan.

Gustav 2006-09-08 12:30

Jag besvarar min egen fråga om någon annan som läser tråden vill veta.
De som handhar konkursboet är Christensson & Roth. Ni hittar kontaktinformation här:
http://www.cradvokater.com/

Jag hatar sånt här. Vem betalar mig för tiden jag lägger ner på den här falska fakturan?

PRQ 2006-09-08 17:29

Citat:

Originally posted by PgD@Sep 7 2006, 20:43
Min erfarenhet är att konkursförvaltare ofta skickar ut felaktiga fakturor. Det hinner inte kolla avtal och annat utan kör på bara för att nollställa alla konton. Sedan sätter de sig ner och väntar på pengar eller bestridanden.
Sannolikheten är väl ganska hög att de inte har järnkoll på hur reskontrasystem m m fungerar - särskilt om det är ett mindre företag där undantag, specialomständigheter, etc kanske bara finns i form av otydliga anteckningar (eller i huvudet på den administrativa personalen...).

Gustav 2006-09-08 18:51

I mitt fall vill de ha betalt för närmare 250 stycken kreditupplysningar. Mitt företag har aldrig köpt några kreditupplysningar av ACME. Så jag har svårt att tro att det här är frågan om något missförstånd. Det liknar med ett försök till medvetet bedrägeri.
Jag sålde tidigare mina fakturor till ACME och använde mig då av systemet PayControl. Jag hoppas verkligen inte att de börjar trakassera mina gamla fakturakunder. Dyker det upp fler obefogade betalningskrav så kommer jag förmodligen att kontakta en jurist. Har aldrig varit med om något liknande, men någon gång måste väl vara den första.

nCo 2006-09-08 20:39

Aidex: Det är nog korrekt tyvärr. Acme tog aldrig ut den fasta avgiften på 5 kr per kreditupplysning som ingår i Paycontrol avtalet. Alla köp både nekade och godkända kostade 5 kr + 2% i provision. Nu blir vi Paycontrolkunder fakturerade för att dom missat detta på avräkningsnotorna.

ZN 2006-09-08 21:30

Har själv fått 2 fakturor, som avser samma period, men olika många kreditupplysningar, bestrider dom så får man se vad som händer.

Gustav 2006-09-09 02:40

Citat:

Originally posted by nCo@Sep 8 2006, 20:39
Aidex: Det är nog korrekt tyvärr. Acme tog aldrig ut den fasta avgiften på 5 kr per kreditupplysning som ingår i Paycontrol avtalet. Alla köp både nekade och godkända kostade 5 kr + 2% i provision. Nu blir vi Paycontrolkunder fakturerade för att dom missat detta på avräkningsnotorna.
Säljaren lovade att de inte skulle ta ut den avgiften. Han sa att prislistan var felaktig. Eftersom jag inte litar på säljare så strök jag över den raden innan jag skickade in avtalet underskrivet. Det ACME har är alltså ett avtal undertecknat av mig, där avgiften på 5 kr är överstruken.
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade.
Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse. Oavsett hur det här slutar så har jag alltså lärt mig något. Egentligen är det ingen idé för mig att spekulera i vad som är juridiskt bindande och vad som inte är det. Om konkursförvaltaren driver det här vidare, så får jag helt enkelt kontakta en jurist som har koll på läget. Det kostar en slant, men jag ska inte ge de här bedragarna rätt.

Om fler personer har fått tvivelaktiga fakturor från ACME så får ni gärna kontakta mig. Jag antar att vi är rätt många och det blir nog lättare om man gör en gemensam sak av det. Vill inte lägga ut mitt telefonnummer på ett öppet forum, så skicka PM.

Unispel 2006-09-09 09:38

På mitt avtal står det 0kr per kreditupplysning för fakturaköp. De tog faktiskt ut avgiften i alla fall för de första fakturorna innan vi upplyste dem om vad som stod i avtalet.

PRQ 2006-09-09 12:32

Det är väl ändå inte Acmefolket som fakturerar nu, utan konkursförvaltaren och hans underhuggare. Visserligen är advokater ett ganska tvivelaktigt släkte, men särskilt KK-förvaltare har många ögon på sig (borgenärer, gäldenärer, tillsynsmyndigheten, etc.) och det finns inte ens i min föreställningsvärld att de skulle försöka driva in rena bluffordringar.

Det där med kreditupplysningarna är ju även ett jättebra exempel på det jag skrev tidigare i tråden.

jonny 2006-09-09 13:03

Om fakturan är felaktig bestrid. Skriv "bestrids - ej beställt" på en kopia av fakturan och skicka tillbaka. Skicka gärna en kopia direkt till advokatbyrån till den ansvarige konkursförvaltaren.

Jag har kommit i kontakt med två konkursförvaltare - ingen av dessa skötte jobbet korrekt. Jag försökte köpa domännamn från ett konkursbo; men domänen hann gå ut (efter fyra månader) innan de hunnit fundera på om de kunde sälja den.

Föregående ägare tog i det fallet med sig alla tillgångar och startade ett nytt bolag. Vi är flera fordringsägare som varit på konkursförvaltaren om detta - utan framgång. Det anser jag vara försumligt.

I ett annat fall fick vi en beställning från ett bolag som kursat nästan två år tidigare. Konkursförvaltaren kontaktades, men bekräftade aldrig ens vårt brev.

Om fakturan uppenbart är felaktigt kan det ju röra sig om försök till bedrägeri. Polisanmäl konkursboet och konkursförvaltaren.

Kristofer 2006-09-10 13:20

Citat:

Originally posted by Aidex@Sep 9 2006, 01:40
Säljaren lovade att de inte skulle ta ut den avgiften. Han sa att prislistan var felaktig. Eftersom jag inte litar på säljare så strök jag över den raden innan jag skickade in avtalet underskrivet. Det ACME har är alltså ett avtal undertecknat av mig, där avgiften på 5 kr är överstruken.
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade.
Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse.

Det är här fråga om en oren accept enligt
Citat:

Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område
1 kap. Om slutande av avtal

6 § Svar, som innehåller, att anbud antages, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll icke överensstämmer med anbudet, skall gälla såsom avslag i förening med nytt anbud.
Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avgav svaret, anser det överensstämma med anbudet och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom; underlåter han det, skall avtal i enlighet med svarets innehåll anses hava kommit till stånd.

Första stycket säger alltså att din överstrykning (oren accept) skall ses som avslag av avtalet med nytt anbud.
Andra stycket säger dock att om du anser det överrensstämma med anbudet och mottagaren måste inse att du tror det, så måste han meddela dig ifall han godtar svaret eller ej. Om han underlåter detta så skall avtalet gälla så som du ändrat det, alltså att överstrykningen är en del av det avtal ni slutit.

boena 2006-09-11 14:33

Blev även jag lovad över telefon att avgiften ej skulle tas ut. Däremot var jag inte lika smart som Aidex och strök över det när jag skickade in avtalet...

Hur som helst, jag sa upp mitt avtal i slutet av Juli och har även fått en bekräftelse av Acme att mitt avtal är uppsagt. Kan jag bestrida fakturan jag har fått nu när företaget har gått i konkurs på de kreditupplysningar jag hade i avtalet? Lite osäker på om det är möjligt?

Gustav 2006-09-11 18:33

Citat:

Originally posted by boena@Sep 11 2006, 14:33
Blev även jag lovad över telefon att avgiften ej skulle tas ut. Däremot var jag inte lika smart som Aidex och strök över det när jag skickade in avtalet...
Hur som helst, jag sa upp mitt avtal i slutet av Juli och har även fått en bekräftelse av Acme att mitt avtal är uppsagt. Kan jag bestrida fakturan jag har fått nu när företaget har gått i konkurs på de kreditupplysningar jag hade i avtalet? Lite osäker på om det är möjligt?

Jag tror alla ACME´s gamla kunder är ganska förvånade över betalningskraven. Och det är ju en indikation på att någonting inte har gått rätt till. Jag är ingen jurist, men jag har svårt att tro att ACME kan få rätt. Om de får rätt så är det ju en utmärkt affärsidé - Ringa och lura folk och sedan skicka felaktiga avtal och hoppas att folk ändå skriver under. Är det inte olagligt så ska jag också bli skojare.

Edit: Glömde tacka Kristofer för svaret också.

JohanH 2006-09-11 20:58

Kan man inte be dom specificera fakturan på vilka kreditkontroller dom har gjort?

Jag fick en faktura på 658st eller något i den stilen - dom kan ju ha dragit till med vad som helst. Tidigare så kunde man ju inte se misslyckade köp som man kan nu...

jonny 2006-09-22 16:31

Jag fick precis en faktura avseende ett ärende i april. Det har inte kommit några pengar från Acme - så de har förmodligen inte gjort något alls.

Och avtalet sade vi upp 2004. *suck*

Deeds 2006-12-14 12:53

Idag fick vi en ny faktura på samma belopp. Denna gång var det Svea Inkasso som skickat den.

Vi har bestridit den andra fakturan och inte hört någonting sedan dess...

Hur kan de få hålla på så här ?

Det finns inte en chans att jag betalar då den är helt absurd.... Fakturan stämmer alltså inte på en enda punkt !

Vad skall jag göra nu ?

jonny 2006-12-14 13:18

Jag är också upprörd. Jag har fått en påminnelse från Svea - men ingen faktura har kommit innan påminnelsen. Dessutom har jag pratat med Svea om det hela redan när de skickade information om att de köpt kundstocken från Acme.

Jag har bestridit kravet och hänvisat till att min avtal faktiskt slutade gällade 2004-12-08. Det är mer än två år sedan

Skanstull 2006-12-14 13:40

Citat:

Originally posted by Deeds@Dec 14 2006, 13:53
Vad skall jag göra nu ?
Ring till Svea och säg att du bestrider kravet. De kommer antagligen att be dig inkomma med en skriftlig bestridan. Ange anledningen till varför fakturan är felaktig i brevet och skicka dit de anvisar dig. Stämmer det som du säger kommer de med största sannolikhet avskriva kravet.

Gustav 2006-12-14 19:29

Då var det dags igen. Fick idag en påminnelse från Svea Ekonomi på den fakturan som jag tidigare bestridit. Eftersom det inte gick att nå Acme så bestred jag fakturan till deras konkursförvaltare. Men trots detta får jag nu en betalningspåminnelse. Jag är inte insatt i juridiken kring det här, men får man verkligen skicka påminnelser på fakturor som bestridits? Jag trodde att sådana betalningskrav skulle prövas i rätten? Någon annan som fått påminnelse trots bestridande?

Sanisa 2006-12-14 20:35

Samma här, vi har också bestridit till konkursförvaltaren men fick idag påminnelse från Svea.
Det blir troligen till att skicka en ny bestridan till Svea.

// Jonas

jonny 2006-12-14 21:00

Förmodligen har inte konkursförvaltaren informerat Svea. Det tycks tyvärr vara vanligt att konkursförvaltare missköter sig.

Unispel 2006-12-14 23:54

Även vi ställer oss i ledet...
Jag ringde naturligtvis genast till Svea Ekonomi som skulle kontakta oss senare. Det tillhör god sed att inte skicka ut påminnelser på bestridna fakturor och detta kommer antagligen att ligga dem i fatet om det hela går till domstol.

Gustav 2006-12-15 18:05

Jag fick idag besked från Svea Inkasso att de makulerat vår faktura, efter en närmare titt på vårt gamla avtal med Acme. Svea Ekonomi och Acme är ju gamla konkurrenter och så här i efterhand förstår man varför det första bolaget finns kvar medan det andra gick i konken.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson