![]() |
Idag fick jag en faktura från ACME ASSOCIATES på cirka 50,000:-
Citat från fakturan: Citat:
Vårat avtal var belåning med 90% betalningsgaranti. Vi skall alltså betala tillbaka 10% av de fakturor som inte betalats. Beloppet som vi skall betala eligt mina siffror är 5.000:- De har alltså fakturerat mig/oss 100%. De har dock skrivit med bläck uppe i högra hörnet " 90% betalningsgaranti enligt avtal" Detta är 0% betalningsgaranti. När man ringer nummret som står på fakturan så får man bara en röst som säger: "Tack för ditt samtal" KLICK! Tilläggas skall även att de försökt driva in pengar förut då de hade "tappat bort" vårat avtal. Jag fick då faxa in mindel av avtalet. Hur skall jag nu gå vidare med detta ? Jag vill absolut inte betala denna faktura.. |
Läste för någon vecka sedan i UNT (uppsala Nya Tidning) att de hade gått i konkurs, så skulle jag vara i dina kläder så skulle jag bestrida fakturan och i värsta fall hänvisa till ingånget avtal mellan er och ACME.
|
Bestrid. Det är ju helt klart en felaktig faktura
|
det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.
|
Vi har fått vår andra felaktiga faktura idag. Den skickas iväg med den förra nu i dagarna för bestridande.
Som sagt så försöker Acme i nuläget skapa en massa skojiga bluffakturor och hoppas väl att någon nappar. |
Citat:
|
Citat:
|
Min erfarenhet är att konkursförvaltare ofta skickar ut felaktiga fakturor. Det hinner inte kolla avtal och annat utan kör på bara för att nollställa alla konton. Sedan sätter de sig ner och väntar på pengar eller bestridanden.
|
Är du 110% säker på att du har rätt och dem har fel så skall du självklart bestrida.
Allt går sedan vidare till domstol där de och du får visa upp dina bevis som tyder på att dem har fel. Absolut inte kul men sånt är livet, man får vara försiktig när man skriver avtal med oseriösa handlare. |
Suck. Nu har det hänt mig också. Att man anlitade ACME är nog något som man kommer att få ångra i lång tid framöver.
Hur bär man sig åt för att bestrida en faktura? Normalt brukar jag bara kontakta företaget, men i det här fallet svarar de inte i telefon. Fakturan är utställd 060901, men frankostämpeln är från 060906. Jag fick fakturan idag. Det här är en ny situation för mig. Har aldrig varit med om svindlare tidigare och jag vill absolut inte riskera att bli registrerad hos kronofogden :angry: |
Ta en kopia, skriv att du bestrider fakturan "enligt bla bla bla" och faxa tillbaka.
Ta ut en faxrapport på att det gått fram till rätt nummer, eller begär ett svar att de fått fakturan. |
Jag besvarar min egen fråga om någon annan som läser tråden vill veta.
De som handhar konkursboet är Christensson & Roth. Ni hittar kontaktinformation här: http://www.cradvokater.com/ Jag hatar sånt här. Vem betalar mig för tiden jag lägger ner på den här falska fakturan? |
Citat:
|
I mitt fall vill de ha betalt för närmare 250 stycken kreditupplysningar. Mitt företag har aldrig köpt några kreditupplysningar av ACME. Så jag har svårt att tro att det här är frågan om något missförstånd. Det liknar med ett försök till medvetet bedrägeri.
Jag sålde tidigare mina fakturor till ACME och använde mig då av systemet PayControl. Jag hoppas verkligen inte att de börjar trakassera mina gamla fakturakunder. Dyker det upp fler obefogade betalningskrav så kommer jag förmodligen att kontakta en jurist. Har aldrig varit med om något liknande, men någon gång måste väl vara den första. |
Aidex: Det är nog korrekt tyvärr. Acme tog aldrig ut den fasta avgiften på 5 kr per kreditupplysning som ingår i Paycontrol avtalet. Alla köp både nekade och godkända kostade 5 kr + 2% i provision. Nu blir vi Paycontrolkunder fakturerade för att dom missat detta på avräkningsnotorna.
|
Har själv fått 2 fakturor, som avser samma period, men olika många kreditupplysningar, bestrider dom så får man se vad som händer.
|
Citat:
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade. Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse. Oavsett hur det här slutar så har jag alltså lärt mig något. Egentligen är det ingen idé för mig att spekulera i vad som är juridiskt bindande och vad som inte är det. Om konkursförvaltaren driver det här vidare, så får jag helt enkelt kontakta en jurist som har koll på läget. Det kostar en slant, men jag ska inte ge de här bedragarna rätt. Om fler personer har fått tvivelaktiga fakturor från ACME så får ni gärna kontakta mig. Jag antar att vi är rätt många och det blir nog lättare om man gör en gemensam sak av det. Vill inte lägga ut mitt telefonnummer på ett öppet forum, så skicka PM. |
På mitt avtal står det 0kr per kreditupplysning för fakturaköp. De tog faktiskt ut avgiften i alla fall för de första fakturorna innan vi upplyste dem om vad som stod i avtalet.
|
Det är väl ändå inte Acmefolket som fakturerar nu, utan konkursförvaltaren och hans underhuggare. Visserligen är advokater ett ganska tvivelaktigt släkte, men särskilt KK-förvaltare har många ögon på sig (borgenärer, gäldenärer, tillsynsmyndigheten, etc.) och det finns inte ens i min föreställningsvärld att de skulle försöka driva in rena bluffordringar.
Det där med kreditupplysningarna är ju även ett jättebra exempel på det jag skrev tidigare i tråden. |
Om fakturan är felaktig bestrid. Skriv "bestrids - ej beställt" på en kopia av fakturan och skicka tillbaka. Skicka gärna en kopia direkt till advokatbyrån till den ansvarige konkursförvaltaren.
Jag har kommit i kontakt med två konkursförvaltare - ingen av dessa skötte jobbet korrekt. Jag försökte köpa domännamn från ett konkursbo; men domänen hann gå ut (efter fyra månader) innan de hunnit fundera på om de kunde sälja den. Föregående ägare tog i det fallet med sig alla tillgångar och startade ett nytt bolag. Vi är flera fordringsägare som varit på konkursförvaltaren om detta - utan framgång. Det anser jag vara försumligt. I ett annat fall fick vi en beställning från ett bolag som kursat nästan två år tidigare. Konkursförvaltaren kontaktades, men bekräftade aldrig ens vårt brev. Om fakturan uppenbart är felaktigt kan det ju röra sig om försök till bedrägeri. Polisanmäl konkursboet och konkursförvaltaren. |
Citat:
Citat:
Andra stycket säger dock att om du anser det överrensstämma med anbudet och mottagaren måste inse att du tror det, så måste han meddela dig ifall han godtar svaret eller ej. Om han underlåter detta så skall avtalet gälla så som du ändrat det, alltså att överstrykningen är en del av det avtal ni slutit. |
Blev även jag lovad över telefon att avgiften ej skulle tas ut. Däremot var jag inte lika smart som Aidex och strök över det när jag skickade in avtalet...
Hur som helst, jag sa upp mitt avtal i slutet av Juli och har även fått en bekräftelse av Acme att mitt avtal är uppsagt. Kan jag bestrida fakturan jag har fått nu när företaget har gått i konkurs på de kreditupplysningar jag hade i avtalet? Lite osäker på om det är möjligt? |
Citat:
Edit: Glömde tacka Kristofer för svaret också. |
Kan man inte be dom specificera fakturan på vilka kreditkontroller dom har gjort?
Jag fick en faktura på 658st eller något i den stilen - dom kan ju ha dragit till med vad som helst. Tidigare så kunde man ju inte se misslyckade köp som man kan nu... |
Jag fick precis en faktura avseende ett ärende i april. Det har inte kommit några pengar från Acme - så de har förmodligen inte gjort något alls.
Och avtalet sade vi upp 2004. *suck* |
Idag fick vi en ny faktura på samma belopp. Denna gång var det Svea Inkasso som skickat den.
Vi har bestridit den andra fakturan och inte hört någonting sedan dess... Hur kan de få hålla på så här ? Det finns inte en chans att jag betalar då den är helt absurd.... Fakturan stämmer alltså inte på en enda punkt ! Vad skall jag göra nu ? |
Jag är också upprörd. Jag har fått en påminnelse från Svea - men ingen faktura har kommit innan påminnelsen. Dessutom har jag pratat med Svea om det hela redan när de skickade information om att de köpt kundstocken från Acme.
Jag har bestridit kravet och hänvisat till att min avtal faktiskt slutade gällade 2004-12-08. Det är mer än två år sedan |
Citat:
|
Då var det dags igen. Fick idag en påminnelse från Svea Ekonomi på den fakturan som jag tidigare bestridit. Eftersom det inte gick att nå Acme så bestred jag fakturan till deras konkursförvaltare. Men trots detta får jag nu en betalningspåminnelse. Jag är inte insatt i juridiken kring det här, men får man verkligen skicka påminnelser på fakturor som bestridits? Jag trodde att sådana betalningskrav skulle prövas i rätten? Någon annan som fått påminnelse trots bestridande?
|
Samma här, vi har också bestridit till konkursförvaltaren men fick idag påminnelse från Svea.
Det blir troligen till att skicka en ny bestridan till Svea. // Jonas |
Förmodligen har inte konkursförvaltaren informerat Svea. Det tycks tyvärr vara vanligt att konkursförvaltare missköter sig.
|
Även vi ställer oss i ledet...
Jag ringde naturligtvis genast till Svea Ekonomi som skulle kontakta oss senare. Det tillhör god sed att inte skicka ut påminnelser på bestridna fakturor och detta kommer antagligen att ligga dem i fatet om det hela går till domstol. |
Jag fick idag besked från Svea Inkasso att de makulerat vår faktura, efter en närmare titt på vårt gamla avtal med Acme. Svea Ekonomi och Acme är ju gamla konkurrenter och så här i efterhand förstår man varför det första bolaget finns kvar medan det andra gick i konken.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson