![]() |
Hej, är en begynnande webmaster och har redan fått värdefull hjälp på denna fantastiska sida.
Här är ett nytt dilemma. Jag har en databas som på intet sätt är unik. Flera redan etablerade aktörer på nätet har liknande databaser Vad jag HAR är en idé om att låta besökare ställa frågor till databasen på ett helt nytt sätt som jag är övertygad om kommer att bli populärt. Problemet är att mina konkurrenter kan erbjuda samma tjänster, säg ett par månader efter att de fått idén från min site. Jag skulle vilja ta betalt för min tjänst, åtminstone till en början för att kunna återinvestera pengarna i t ex. adwords, men riskera att min idé kopieras. Detta måste vara ett vanligt problem för nya aktörer. Hur ser ni på det? /Peter |
Är det en bra ide kommer du att bli kopierad. End of story. Om din site är bäst så kommer besökarna att använda dig. Snabbast, snyggast, enklast.
|
Det går inte att ta "patent" på idéer (tack och lov), utan som grazzy skrev gäller det helt enkelt att se till att ha den bästa tjänsten. Om du är först har du goda chanser att göra folk beroende av just DIN tjänst genom att göra den fantastisk och lättanvänd. Sen blir det till att hela tiden försöka ligga steget före konkurrenterna.
|
Tillse också att när du väl lanserar idén vara helt klar - så du inte släpper en halvfärdig version som inte riktigt uppskattas - men där idén kan avläsas. Då finns risken att någon hinner snappa upp idén och presentera den bättre innan du riktigt kommit igång.
|
Citat:
Kom bara ihåg att om du inte har råd att betala för att upprätthålla dina patenträttigheter så är du rättslös. Så när du skickar in din patentansökan talar du helt enkelt om för andra vad din uppfinning är - och då måste du också ha resurser att försvara patentet. |
Japp, håller med till fullo..
En bra idé måste utvecklas till att vara komplett, men sedan är det ju lite som så att det finns ju bara ett original.. ;) Det svåra med att vara marknadsledande är att ständigt finna de vägar marknaden har behovet av, samtidigt som konkurrenterna seglar i kölvattnet och bara väntar på tillfället att få köra om. |
Människor kommer ändå alltid att använda/köpa den bästa tjänsten/produkten och inte originalet. Visst går det att spela på originalitet men det är endast en marknadsföringsvariabel.
Det räcker alltså inte med att vara först utan det gäller också att vara bäst. Tur är väl det för annars hade vi inte sett mycket utveckling här i världen. |
Citat:
|
Citat:
Eller så kanske vi inte minns de som var först? Men misslyckades? |
Citat:
Tycker du ska vänta med att ta betalt (om möjligt) tills du byggt en trogen krets besökare. |
Tack för all input.
Jag lutar åt att erbjuda det mesta gratis och ha lite extrafunktioner mot en liten betalning. Nu är mitt problem att synas inom sport och spel. Fick just veta att man inte kan använda AdWords till detta !?!?! |
Citat:
|
Citat:
|
Det var värst vad negativa alla var. Ta en titt på stora företag runt om i världen och fråga er hur många som lever på patent. Det finns en del, speciellt inom tex läkemedelsindustrin, men det finns många som inte har några patent som skyddar på det viset. IKEA kan jag t ex inte tänka mig har några patent i den bemärkelsen att det hindrar andra från att göra det IKEA gör. De lever på att vara först, bäst, störst. "First mover advantage" "barriers of entry" etc etc.
I detta fallet känns det som att du kan tjäna på att utvidga din idé till att röra mer än bara några frågor på en mer eller mindre "allmän databas". Kan du göra din databas speciell och därmed erbjuda en ännu bättre tjänst? Kan du kombinera den "allmänna databasen" med annan information och bygga upp informationssystem som blir svårare att kopiera? Kan du, med hjälp av att vara först, hinna bygga upp relationer med och information från dina kunder innan någon annan får upp ögonen? Är det lönsamt att bygga upp ett starkt varumärke som ytterligare hjälper dig att attrahera kunder? Utvidga din idé. |
Tack för det inlägget, fasko. Tänkvärt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson