WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Lustig faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16021)

Decibel 2006-09-05 09:40

2 bifogad(e) fil(er)
Sitter och petar lite reskontragrejjer och upptäckte en kund som normalt aldrig är sen med fakturorna nu var väldigt sen med den.

Började kika lite smått i pärmen och plockade fram PDF;en, nu hajjar jag varför dom inte betalat den :rolleyes: blev liite fel antal
Undra vad man tänkte på när man skrev den utan att reagera...

Nån fler som har lite tokiga exempel på bortgörningar ? :P

magic 2006-09-05 10:22

sälj den till ACME ;-)

Jan Eriksson 2006-09-05 10:55

Ni har inte hunnit betala in momsen på den.... ;)

Decibel 2006-09-05 11:01

Bittan som sköter den biten ringde och va funderande över fakturan, då jag fann denna, inte ett enda rätt, 10 dagar netto står det, ändå är det 30 dagars fakturatid och 3850 både på summa och antal, jag måste ha varit riktigt riktigt onykter.

Björn 2006-09-05 11:19

vore fint med sådana fakturor lite då och då iaf.. eller hur :) 3-4 sådana i månaden så är man med i matchen ordentligt.

b_andersson 2006-09-05 11:47

Jag har vart med om när en lön skulle knappas in och istället för 40,00h á 110kr så blev det 4000h á 110kr. Personen (inte jag :) ) som gjorde lönekörningen tyckte den totala lönesumman var aningen hög (400kkr extra på 70 anställda märks) och gick in till sin chef som sa att allt var i sin ordning eftersom det vart mycket övertid/osv.

När personen i fråga fick lönen så kontaktade hon löneavdelningen, tur med ärliga människor :)

//Björn

patrikweb 2006-09-05 13:53

Man har lyckas fakturera förlite några gånger till kunder, då betalar alla fall kunden :P

PgD 2006-09-05 20:46

Den som fick fakturan tyckte nog inte att den var lustig utan snarare olustig.

I min gröna ungdom, på mitt första och sista jobb med stämpelklocka (aldrig mer), glömde jag att antingen stämpla in eller ut en gång i början av månaden. Systemet trodde att jag hade jobbat alla nätter under hela månaden, och dessutom dygnet runt under helgerna. Det blev en rätt skaplig löneutbetalning. Lönekontoret tyckte att det var för krångligt att rätta till så de sa att jag skulle behålla pengarna. Nu gjorde jag inte det, men jag minns att det var ett jäkla strul att betala tillbaka. De hade inga rutiner för sådant.

PRQ 2006-09-06 14:49

Visserligen inte en faktura, men jag var VÄLDIGT nära att betala ca 20kkr till Loopia för ett domännamn... (Plusgirot tolkar visst . som tusenseparator!)
Sedan har vi en kund som faktureras var tredje månad (en ganska stor summa också). På grund av SBS gick det iväg en faktura två månader i rad, och han betalade! Det var först när jag undrade varför den månadens försäljning varit bättre än vanligt som jag upptäckte det... Lätt att åtgärda dock (nästa faktura fick vänta 3 månader extra bara)

Qo-naq 2006-09-06 15:39

Citat:

Originally posted by PRQ@Sep 6 2006, 14:49
Visserligen inte en faktura, men jag var VÄLDIGT nära att betala ca 20kkr till Loopia för ett domännamn... (Plusgirot tolkar visst . som tusenseparator)
Jag betalade Loopia 87 000 en gång på det sättet. Märkte in det alls, men fick som tur tillbaka pengarna en månad senare. :)

koala 2006-09-06 16:02

Jag råkade göra fel en gång när jag skulle betala min hyra, så att jag betalade 100 ggr mer. Det vore nästan smidigare om man kunde ha en separat ruta för ören. Vem fyller nånsin i ören på ett belopp ändå? (Tur att man inte är så rik att betalningen gick igenom... eller inte...)

PgD 2006-09-06 20:55

Citat:

Originally posted by Qo-naq@Sep 6 2006, 15:39
Jag betalade Loopia 87 000 en gång på det sättet. Märkte in det alls, men fick som tur tillbaka pengarna en månad senare. :)
En så'n bizznizz vill jag också ha. Det vill säga en där jag inte märker om jag betalar 87 000.

clonix 2006-09-06 21:14

En affärsbekant stressade lite när han skulle betala fakturor (Jag stod och stampade otåligt och såg fram emot fredagsölen) och han betalade in 16400:- till loopia istället för 164:-

Misstagen upptäcktes på Måndagen efter och något samtal senare med loopia var pengarna tillbaka på hans konto.

jonny 2006-09-06 22:06

Låter som att Loopia kan få betydande ränteintäkter på dessa felbetalningar.

Tycker mest det är kunder som missat momsen när de betalar... :(

guran 2006-09-06 22:17

Decibel! Har du snackat med kunden som fick din "saltade" faktura? Vad tänkte de i sådat fall?

Decibel 2006-09-06 23:18

Citat:

Originally posted by guran@Sep 6 2006, 22:17
Decibel! Har du snackat med kunden som fick din "saltade" faktura? Vad tänkte de i sådat fall?
Hade tur i oturen att jag kände kunden sedan många år så det var inte hela världen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson