![]() |
Vid det här laget lär alla redan märkt att idg.se har en ny design. Jag gillar vissa av nyheterna, vad trycker ni?
Källa: www.idg.se |
Föredrog tidigare upplägget, troligen en vanesak.
|
Gillar upplägget och looken. Vet dock inte om jag föredrar denna före den gamla, det återstår att se.
//Andreas |
Huh? Vad är nytt?
|
Den är svår att överblicka. Det känns som de lyckats klämma in ännu mer reklam.
Vi får väl se hur den känns när man vant sig. |
Vad är egentligen nytt? Tycker den ser ut som vanligt...
|
tycker det är ett nerköp.. mängder av gradienter, vänsterställt.. ush
|
Vad är IDG och vad är reklam? Kan någon skilja på det?
Eller har IDG blivit nya blocket?! |
Tycker det ser okej ut, mer seriöst och mer 2000-tal jämfört mot den tidigare men
vad är det för vit yta som syns på höger kant.. ? ;P Verkar inte vara helt klar ännu... EDIT: Sen är det kul också att dem lagt upp icke aktuell reklam. http://img-pcdn.adtech.de/apps/366/Ad11677..._webbhotell.gif :lol: |
Bara jag som inte hittar 100senaste ?
|
Åh, varför har de inte gjort så att länkar till den gamla sajtstrukturen fungerar?
|
Citat:
|
har de verkligen lagt in en "photoshop-glow" effekt på loggan .. kan de ens ha tänkt till där?
för mycket gradienter som sagt, men annars är jag rätt så likgiltig. om några veckor kommer även detta kännas lika gammalt och unket som det tidigare utseendet. |
Jag tycker verkligen inte om den nya layouten, förstår verkligen inte hur man kan lägga brödtexten på vänster sida av skärmen.
Det är väldigt mysko anser jag. |
Tycker klart den gamla var bättre. Det borde separera raklamen från innehållet bra mycket bättre...
|
Det var bättre förr...
Håller med svårt att överblicka! |
Den gamla reklamen märkte jag direkt (tror att de har bytt ut den nu).
Och vad är det stora vita utrymmet till höger?? Annars är den ju ganska bra, lite för mycket färg och blinkande grejer. Svårt att skilja på IDG-innehåll och reklam, men det kanske är meningen :)? |
Nu är "100senaste" mycket jobbigare att läsa så känns sämmre bara.
|
Idg har väl alltid varit ett exempel på usel gränssnittsdesign (med tanke på deras inriktning). Lite tydligare grid i den här versionen, olyckligtvis är ju grid-layout egentligen inte ämnad för webblayout, men det är ju en helt annan diskussion.
Dropdown-menyerna kändes väldigt långsamma och verkar anropas av inline-javascript och bryter mer eller mindre i Opera. Väldigt mycket brus och jag undrar om reklamen verkligen är värd det. Storleken på de element som inkluderas på sidan uppmättes vid mitt första besök till 730kb, och med det faktum att de verkar ha slopat 800 x 600 gör ju att de inte bryr sig om lite sämre system. För artikelsidorna har kolumnerna nu blivit ruskigt korta. Hade gärna sett lite bredare kolumner, för läsbarhetens skull. Och jag väljer att inte ens ifrågasätta varför i hela friden de använder XHTML, ingen ifrågasätter ju det idag så sett. Det är ju en sådan fluga just nu. Fast det kanske inte är nytt heller? Oavsett hade det varit trevligt att få ett motiverat svar på den frågan... Nepp, jag är inte imponerad (vilket kanske märks). |
Citat:
Är det någon särskild länk du tänker på? MVH /Robert Brännström chefredaktör IDG.se |
Jag tycker struktur, typo, färger, markup, etc är helt ok.. att man satsar på 1024 tycker jag är helt ok, med tanke på målgrupp etc, dessutom är jag mer och mer inne på att siter med mkt kvalitativt content bör köra den bredden.. som optimal uppl, men det ska givetvis fungera ok i lägre med.. vilket denna gör.
Problemet känns snarast som jag sa innan, ha att göra med de små sakerna i grafiken.. Hur man har tänkt där. Känns väldigt illa faktiskt. |
Citat:
http://www.idg.se/ArticlePages/200608/18/2...5933_IW.dbp.asp men nu fungerar den inte... eller denna: http://www.idg.se/ArticlePages/200608/08/2...932_PFA.dbp.asp Ingen gammal länk från någon nyhetssökmotor (t.ex nyhetssökningen på www.eniro.se/nyhetssok ;) ) fungerar när jag provar... |
Nu ser jag den nya... Usch vad fult. Gillade den förra.
|
Tycker den viktigaste poängen i den nya sajten är att det är svårt att skilja på reklamen och sidan.
|
Tre olika menysystem på samma sida känns riktigt rörigt och onödigt. Man behöver knappast ha alla tre menysystemen tillgängliga på samtliga sidor.
Att menyerna i sig dessutom känns sega att visa är inget som förbättrar besökarupplevelsen direkt. En horisontell scrollbar trots att man kör 1280x1024, enbart för att scrolla vitt utrymme är väl förhoppningsvis en missad bugg. Att artikeltexternas kolumn är alldeles för smal verkar jag inte ensam om att tycka. Det ger alldeles för korta rader för att det ska vara läsvänligt. Anser fortfarande att det är ett bra försök till uppfräschning och förhoppningsvis kommer saker och ting finslipas framöver. Till stor del handlar det ju om att vänja sig vid det nya så det gäller att vara kritisk från början innan man redan hunnit börja acceptera försämringar. |
sidan ser inte likadan ut i olika webbläsare..
i ie har en stor banner har kommit helt på sniskan.. och scrollbar som inte behövs.. ser dock bättre ut i firefox och opera... |
Läskigt, men för mycket gradient.
|
Någon som märkt att artikel tiden visar nuvarande tid? Inte när dom skrevs :P
|
Tycker den är snyggare än den förra, känns mer strukturerad. Färgerna kanske är lite tråkiga men det spelar ingen större roll. Men det är konstigt att de lägger ut sidan på internet medans det fortfarande är så många buggar som det verkar vara.
|
Citat:
Sidan är rätt snygg och trevlig... tills man försöker läsa texten eller navigera. :( |
Jag kan inte påstå att jag gillar den. Att lägga artikeltexterna till vänster gör att jag vrider mig och lägger huvudet på sned utan att tänka på det. Det känns inte bra.
Överblicken på kommentarerna har blivit klart sämre. Gillade den gamla, för kommenteringen av artiklar är en av de största behållningarna på IDG i mitt tycke. Oftast tillför de mer än artiklarna. Funderar på att överge IDG nu, efter att alltid besöka den minst en gång om dagen. Det enkla lockar mig. |
Polopoly webb (CMS:et). Ser bra ut. Ursprungsvärdet på XLENT:s affär var 2 Mkr. Billigt när man ser resultatet tycker jag. Men å andra sidan är projektet försenat några kvartal ;)
|
Citat:
|
den e dock inte w3c-godkänd.. trodde dom skulle fixa det i samma sväng
|
Citat:
Att de lustigt nog använder XHTML, utan en tanke på framåtkompatibilitet (den dag man vill byta till korrekt media-typ för XHTML) är väl en helt annan femma. |
Citat:
|
Citat:
Jo, visst är det lite försenat men inte så farligt om du frågar mig. Semestrarna kom emellan, men förutom det rör det sig snarare om veckor än om månader. MVH /Robert Brännström chefredaktör IDG.se |
Citat:
MVH /Robert Brännström chefredaktör IDG.se |
Citat:
Ursäktar ifall jag yttrar skarp kritik, men jag att ignorera en användares åsikt utifrån personlig preferens är lite löjeväckande. Man designar för sina användare, inte för sig själv. |
Citat:
(Jag jobbar också på IDG, dock inte direkt med Robert eller idg.se) Bosse/. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson