![]() |
Blockets nya tjänst som heter bilbytare har redan PR6
Den är endast ca 6 månader gammal. Hur lyckas dom så snabbt få PR6? |
Många inlänkningar antagligen...
|
Framförallt inlänkar från sidor som har hög PR och TR själva tror jag.
|
Endast 6 inlänkar.
|
6 månader känns lite knapert, att dra på mycket inlänkning på kort tid är i regel inte bra. Men de kanske har haft domänen på uppvärmning ett bra tag innan...
|
*domainname.regdate: 2006-02-27
|
Inte helt säker,.. men det har helt säkert någonting med samarbetet med Blocket att göra. En inlänk från dem ger nog många poäng. Blocket är ju i stort sett ett utav de företag i Sverige som lägger mest pengar på Google. Du kan söka på nästan vilken vara eller produkt som helst och det kommer nästan alltid upp en spon länk från Blocket. Skulle inte förvåna mig om de hade en ca 1000 ord på adwords. Och de har säkert kört igång en stor kampanj med bilsajten också.
Det är svårt att veta precis hur algoritmerna hänger samman men jag har hört om många fall där en adwordskampanj hjälper din sida upp i det organiska sökfältet. Om det har att göra med ex fler besökare på något vänster. MEN förutom de små funderingarna så har helt säkert bilbytaren.se fått så snabb hög PageRank för det att sajten har över 8000 indexerade undersidor på Google. Vilket är riktigt kul för mig att se för jag har hela tiden har på WN snackat om att undersidor och länkar inom sajten är det viktigaste inom SEO idag, medans alla andra bara snackar om inlänkar. bilbytaren.se har 1 inlänk som jag kunde se. |
Citat:
1) Klick i det organiska resultat är en faktor som påverkar en sidas placering i SERPen, Dvs ju fler som klickar just på din sida dess bättre placering får den. 2) Om klick på en ADwords-annons för Google likställs med klick i det organiska resultatet så stämmer det. Däremot tror jag inte att en ADwordskampanj i sig hjälper till att få upp en sida, såvida inte 2 gäller, eftersom incitamentet att annonsera på ett nyckelord som man i det organiska resultatet redan ligger mycket högt på minskar. Utan då lär man skifta nyckelord till ett annat där man i SERPen inte ligger fullt så bra till. Citat:
|
Citat:
Citat:
|
hubbert .... jag menar inte att generalisera er "alla" på det sättet, men det har ju onekligen varit en massa diskussion gällande inlänkar och deras betydelse och det är vissa som hävdar att inlänkar är bara nr1. Och det hävdar jag att det inte nödvändigtvis är, och att det finns andra metoder som kan vara precis lika effektiva och oftast mkt mer relevanta utifrån användassynpunkt. Därför är detta exemplet väldigt intressant.
Och det är intressant det du skriver gällande adwords osv, jag tycker mig aldrig riktigt få ett svar om precis hur det hänger samman men jag tycker att jag stöter på flera exempel där en sida både kan uppnå bättre resultat i det org. sökfältet och sämre pga adwordskampanjer. Vissa jag har snackat med har också upplevt att de blir "straffade" i det organiska fältet genom sina spon länkar för att de istället åker ner. Därför är det en väldig intressant fråga som tas upp här. Om det är så som du säger att om man köper en spon länk på ett ord där man redan ligger högt så kan det ha en negativ effekt, men om du köper in på ett ord som du inte ligger högt på så kan det ha en positiv effekt. I första fallet så konkurrerar ju den spon länken med din egna sajt på det org sökfältet och således ger den mindre klick. Det är ju en väldigt intressant fråga. Jag är helt övertygad om att det hänger samman på något sätt, men alltså om folk visste exakt hur det hänger ihop på Google så hade ju hela idéen med Google försvunnit,-) Lite som om receptet på Coca Cola blev avslöjat:-) Men det är intressant att spekulera över det. Om en sajt såsom Blocket exempelvis som är storkund på Google adwords får någonting ut utav det på andra sätt i det organiska sökfältet.....? Vem vet? |
Kajsa, du tror väl inte på fullt allvar att det finns en koppling mellan antalet klick i serpen och placeringen i serpen!?
|
Citat:
Citat:
Citat:
Ok Kajsa. |
Man får ju hoppas någonstans att Google aldrig gör misstaget att blanda ihop adwords och det organiska sökfältet. Att deras organiska sökfält är fritt från korruption är ju avgörande för googles överlevnad. Det är ju tack vare deras objektiva och bra organiska sökfält som de kan tjäna sina miljoner på spon länkar.
DOCK så är det ju inte så.. har man ju märkt. Titta på BMW exempelvis som på något mystiskt sätt två mån efter blacklisting är tillbaka i det organiska sökfältet. Vad har de betalat Google för det? Således behandlas inte alla lika... och så snart Google går in och gör sådana saker så börjar man ju undra vad som försiggår bakom kulisserna. Men om man då spekulerar på adwords gentemot org. sökfält och funderar över vad Google egentligen skulle göra för att tjäna mer pengar gällande det.... Om en adwordskampanj hade lett till högre listing i det organiska på något vänster så finns ju chansen att företaget i fråga köper mindre spon länkar. Men det kunde vara en fördel också för då skulle kunden vara gladare och fortsätta satsa på Google. Också omvänt... om en adwordskampanj hade inneburit att de åkte ner... så hade de kanske köpt mer spon länkar, men de kan ju också vara mindre nöjda och kanske lägga pengarna på SEO istället. I det hela taget så skulle Internet må bättre av att Google fick konkurrans ifrån de andra sökmotorerna. Det är alltid farligt gällande kvalité och korruption när det finns en aktör som närmast har monopol på marknaden. Det gäller ju alla branscher. |
Om antalet klick i Serpen skulle påverka placeringen i Serpen så skulle i slutänden bara en site hamna högst upp.
Hubbert, det skulle vara ytterst intressant att se ett bevis på det där. Kajsa, det är inte alls ovanligt att en site kommer tillbaka kort efter att ha blivit bannad. |
xpat... jag tror eller påstår ingenting. Jag spekulerar och filosoferar bara. Det är ju viktigt att förhålla sig skeptisk och nyfiken till de här grejerna. Du vet, det finns ett ordspråk som säger att "den som är riktigt klok inser att den ingenting vet"- det är lite så jag resonerar...;-)
Jag tycker att det är en intressant fråga vi diskuterar. |
Citat:
|
Citat:
Bevis tja gör så här. Ta en sida som ligger en bit ned i SERPen på ett nyckelord som inte är så eftertraktat. Sök på det nyckelordet i Google, leta fram sidan klicka på den. Töm cachen, upprepa processen. Du kommer då efter ett tag, upptäcka att du sidan förflyttar sig uppåt, mycket markant. Förutsättningen är att du inte gör andra åtgärder med sidan under tiden. Med ett program så går det fortare. Anmärkning omkring detta. Det var några år sedan jag testade det på ett antal sidor. Tekniken är däremot verkligen inte att rekommendera då IP-numret förblir detsamma. |
xpat... jag har sett många många exempel på sajter som det har tagit riktigt lång tid för att komma tillbaka in i det organiska sökfältet igen. I regel så heter det faktiskt att det generellt tar upp emot ett år. Titta exempelvis på statoil.se som jag har tagit upp innan, de har varit bannade i flera år och det var över ett år sedan de tog bort allting som deras oseriösa SEO-företag gjort på deras sida, och de är fortfarande inte tillbaka i indexet. Någonting jag dock noterat är att de har fått köpa in spon länkar till sajten... vilket ju är intressant. Är det moraliskt riktigt utav Google att låta dem köpa spon länkar trots att deras sida är bannad i det organiska? Och vad beror det på.....är det för det att de heter Statoil som de får det?
Såsom jag har fått förklarat BMW-fallet för mig så fick de både veta exakt vad de hade gjort fel så att de kunde ta bort allting och det är många som har blivit bannade utan att få någon närmare beskrivning direkt från google om vad det är de gjort fel. Jag tycker att det låter riktigt naivt att tro att BMW inte har gjort en deal med Google. Om Pelles biluthyrning gör doorwaysidor och redirects och allt möjligt som BMW gjorde och blev bannade så hade de banne mig inte varit på plats på nr 1 på Google igen så snabbt efteråt. Klart att det är skillnad på BMW och Pelle. Det borde inte vara det, men det verkar det vara. |
Kajsa -> Jag har själv läst ett mail från Google där de säger att siten kommer att bli utkastad i 30 dagar, om den korrigeras så kommer den tillbaka i indexet, vilket var precis vad den gjorde.
Hubbert-> SÅ du menar att genom att klicka några gånger på en site så rör den sej uppå i Serpen!? Nu säger du ju att det är av avgörande betydelse. + att man inte skall göra några åtgärder på sidan under tiden!? Du får nog utveckla det där lite! När det gäller Statoil.se så är de inte bannade, det hela handlar om dupe. content. Statoil känner till detta och eftersom statoil.com bla innehåller allt content som ligger på statoil.se så... |
Citat:
Jag säger inte att det är avgörande betydelse jag bara redogjorde för resultatet när jag provade det själv. Att man inte skall göra åtgärder på sidan eller skaffa inlänkar under tiden är ju rätt så självklart. Det blir lite svårt att avgöra orsak och verkan annars. Sedan skall sidan man testar på ligga rätt still i SERPen sedan en tid tillbaka, dvs effekten av tidigare optimeringar behöver vara klara. Något mer att utveckla om det hela finns inte. Jag gjorde en del tester och redovisar hur det gick. Om du inte vill tro på det jag skriver så är det inget jag kan göra något åt, å andra sidan bryr jag mig inte om det heller. Utan det enda sättet är att du faktiskt själv provar. Det är, som jag tror alla andra förstår, lite svårt att bevisa det här skriftligt eftersom det förutsätter att du vet vilken sida/nyckelord det rör sig om samt att du är med och kan räkna hur många gånger det klickas på sidan. Däremot är kopplingen mellan ADwords och placeringen i SERPen lite lättare att ta rätt på och även bevisa eller förkasta genom dokumentation. Hur behåller jag för mig själv ett tag till, skall testa det själv i mindre skala. Edit: Det är som jag skrev tidigare en viss risk med det hela, för har det betydelse nu också (år 2006) lär Googles algoritmer snabbt se mönstret i klicken och se att det kommer från samma ip-nummer. |
Jag skulle vilja se en lite mer vetenskaplig undersökning än att du har klickat på din egen site ett gäng gånger.
Att den hoppar i serparna är ju inte ett bevis på att ditt klickande ger resultat, det kan lika gärna bero på datacenters. Det är något som jag ytterst starkt betvivlar. |
Suck xpat.
Du saknar uppenbarligen förmåga att läsa och framför allt förstå vad andra skriver. |
Jag läser och förstår vad du menar, men du har fel.
|
xpat: så du tror helt ärligt att ALLA företag som gör någonting fel får en personligt mail ifrån google där det står att de kommer att bli bannade på grund utav någonting de gjort, men om de tar bort det så får ni komma tillbaka om en månad? buuuuuuulllllshit. .... så är du alltså bara naiv. Vem skulle då någonsin låta sig själva bli bannade?? Då hade ju alla bara kunnat göra om på saker och ting under den månaden så hade ingen någonsin varit bannad i mer än 1 mån. Om Altus hade fått ett mail ifrån Google, tror du då inte att de hade tagit bort grejerna de gjort fel på sidan och varit tillbaka nu?
Och gällande statoil så snackar du nu bara en hel massa om saker och ting som du inte känner någonting till. "statoil känner till detta" - och det vet du för att du snacka med "Nisse på Statoil" igår eller vad? Jag själv har varit i kontakt med deras webmaster i nästan ett år. Varför tror du anledningen är att statoil har alla de sajter de har idag? statoil-detaljhandel och statoil-sverige och allt vad de heter..... JO för att statoil.se blev bannade. De sidorna har ju kommit in efter banningen! Och nej statoil.se och statoil.com har inte samma innehåll, de är ju på två olika språk för guds skull. Och om de hade fått en personligt mail ifrån google... så tror jag väl knappast att de hade varit i denna sits idag eller hur? Således så behandlas inte alla lika på Google, och det var det som var min poäng. |
Citat:
Så här är det... organiska sökresultatet har inget med sponsrade länkar att göra. Jag har spenderat xx miljoner kronor på adwords och köpt över 500.000 ord under snart 3 år tid och har hunnit utläsa en del trender och resultat under den tiden. Sökresultaten varierar med tiden, man åker upp och man åker ner. Det beror på massa andra faktorer och inte på adwords. Det finns inga som helst bevis att adwords skulle höja eller sänka sökresultat, det enda som finns är folk som sprider dessa rykten och på detta sätt håller ryktena vid liv. Vad gäller blocket så är dom ingen stor annonsör på adwords och jag kan inte på rak arm minnas att jag sett dom annonsera nånting. Tradera däremot är flitigt förekommande men det är inte dom själva som köper den trafiken utan affiliates(som sitter här på wn för övrigt) som skickar trafik genom TD. |
Citat:
Vad gäller BMW så är det faktist så att Google skilljer på folk och folk. Det är ganska osannolikt att BMW betalade för att komma tillbaka men JAG VET att större företag har fördelar hos Google. Detta är ingenting som kommenteras öppet och inte ens BMW själva fick reda på hur och varför dom fick komma in igen, men Google hanterar som sagt små och stora sajter/kunder olika. Men den hanteringen funkar inte på det sättet att dom stora kan förhandla eller betala för en tjänst, utan helt enkelt att nån på Google orkar engagera sig för att lösa ett större företags problem, men inte en lite privatsajts. Företaget i fråga får aldrig reda vad som hände. |
robertsson... tack för ditt inlägg gällande adwords kontra organiska sökfältet. Notera att jag aldrig vid någon tidspunkt menat att påstå att det har något sammanhang.. men det är intressant att diskutera och fundera över inte sant?
Och speciellt så är det ju intressant när det dyker upp sådana här situationer med BMW... ur en moralisk synpunkt, är det verkligen rätt utav google att hantera stora och små företag olika? Är inte hela poängen med sökmotorer att resultatet skall vara fullständigt objektivt? Och med den ännu mer intressanta frågan som jag pillade lite på gällande adwords kontra org. sökfältet i bakgrunden.... var skall det sluta? Hur långt bör/kan Google gå? Är det så långt borta att du som spenderat miljoner kronor hos Google kan bli favoriserad? Åter igen, inte för att jag säger att det är så... men är det inte någonting som är värt att fundera över om man ser det hela från Googles synpunkt? Google kanske kan ha med det i sin affärsidé...-) du som köper spon. länkar för xx milj kommer aldrig någonsin att riskera att bli bannad med din sajt... för då får du ett personligt mail ifrån en av våra medarbetare som berättar för dig hur du skall undvika det om du hamnar i den situationen.... ? Fundera över det en sekund. Vem är det som kan säga att det inte är dit vi är på väg? Vi kanske redan är där... vem vet vad som försiggår bakom kulisserna? *Google-filosofi från Kajsa* |
Frågan är kanske mer vad Google har att förlora på att INTE ha BMW i sitt index än vad BMW förlorar på att inte vara med.
Google vill väl ändå ha det bästa indexet? |
Kajsa... Nä, det har jag inte sagt. Altus fick ett mail från Google och de kom tillbaka ganska exakt 30 dagar senare, men med tanke på allt annat de gjort så åkte de ganska omgående ut igen, utan förvarning...
Men lilla söta Kajsa, stastol.com innehåller visst de sidor som ligger under statoil.se Du jobbar med SEO och borde veta hur man kollar sånt och borde göra det innan du uttalar dej! End of dicussion, gå en SEO-kurs! |
Fakta är ju viktigt!
När har Statoil.se bannats??– idag verkar ju anledning till att sajten inte indexeras i högsta grad bero på Dupe Content. Statoil adresserna som nämns är reggade: ww.statoil-sverige.com Creation Date........ 2001-10-09 wwwstatoildetaljhandel.se REGISTRERAT 2000-11-08 Då bör ju Statoil.se varit bannad under hela detta årtusendet ? |
okej hej allesammans.
Är det någonting jag har missat här? statoil.com är en engelsk sajt eller hur? Och jag hittar inga sidor på statoil.com som finns på statoil.se som är helt svensk... Jag finner en länk till Statoil Sweden och när jag klickar på den så kommer jag istället in på statoil.se. Det finns ju hur många företag som helst som har sin sajt uppbyggd på detta sätt...! hur de har en övergripande .com-sida på engelska där du sedan kan klicka in på ett visst land och hamnar på .se, .es eller .dk eller vad de nu kan vara. Jag förstår helt ärligt inte vad det är jag missar här... kan du inte vara snäll att förklara det istället xpat? (utan att vara så otroligt otrevlig) Grouse... jag vet inte exakt datum för när statoil.se blev bannad, jag känner bara till detta fall för att jag vid flera gånger har pratat med deras webansvarig och det var ju han som sa detta till mig. Om du kollar exempelvis statoil-sverige så redirectar den ju till statoil.se. Så chansen är ju stor att de mkt väl har haft det domännnamet hela tiden men att de bara "använder" det numer för infon som fanns på statoil.se så att de kan få besökare från Google. Det kan mkt väl vara det som webmastern menade när han förklarade fallet för mig. Statoildetaljhandel är ju en helt annan sajt som har ett helt annat innehåll för just deras detaljhandel. Men det kan ju vara så att innehållet på denna sajt också har förändrats efter att statoil.se blev bannat. Hur man än vänder och vrider på det så är det klart att statoil använder sig utav de sajter de har som de har indexerade nu när statoil.se är bannat. Och de andra sajterna kan väl mkt väl ha haft en helt annat funktion tidigare eller hur? Men vi är eniga om att statoil.se är bannade väl?? Och min hela poäng med detta var ju att diskutera hur Google behandlar olika kunder olika, att BMW får ett mail och statoil får inte. Frej: det är en intressant snurr på frågeställningen. Också värd att fundera över. Men å andra sidan... de små företagen som blir bannade utan förvarning skulle nog inte hålla med om att det var rättvist ändå. |
Jag anser att ”Bannad” är fel ord att använda gällande Statoil.se - utestäng från index på grund av liknande sidor är det rätta ordet. Kikade mer på sajten och startsidorna för .com och .se
Gjorde en test på: http://www.webconfs.com/similar-page-checker.php (här kan ni även testa denna och andra sidor för att undvika att trilla bort från indexet.) Svar: http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html is 100% percentage similar to http://www.statoil.com/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html |
Det är ju rätt intressant info det här.. jag är faktikst seriöst inte helt säker på att Statoil är direkt medvetna om detta och jag har heller inte undersökt det närmare.
Enligt det Webmastern sa till mig så har de "kämpat" i snart ett år för att få statoil.se tillbaka i indexet. Men det enda som det således borde göra är att ta bort de filerna som är desamma på statoil.com som på .se? Vad gör de där överhuvudtaget? Grouse, finner du på statoil.com någonstans där du kan klicka dig fram till http://www.statoil.com/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html ? Och någonting annat jag undrar över, http://www.statoil.com/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html, är ju en himla märklig sida. Vad fyller den för funktion? Kan detta var någon slags kvarleva utav en sattelitsajt som deras förra SEO-företag har byggt till dem? Adressfältet ändras inte. http://www.statoil.se is 13% percentage similar to http://www.statoil.com __________________________________________________ ______________ http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html is 13% percentage similar to http://www.statoil.com |
HALLLLÅÅÅÅÅÅ, det är väl inte så man skall testa, som sagt, lär dej SEO!!
Jag har inte sagt att siterna är likadana, men alla sidor som finns under .se finns under .com Jag har ju själv suttit i telefon med de ansvarigapå Statoil och förklarat varför... |
Kajsa – det är ju en hel vetenskap hur Statoil byggt upp sina sajter och hur många urler de har och hur dessa pekar dit och hit och dom borde förstå att detta inte är bra. Ska försöka att svara dig utan att snurra till det lika mycket som dom gör med sina sajter, men det är ju sent på dan så risken är ju stor:) - men det jag anser är det viktigaste, är att bestämma vilken url som ska innehålla ex svenska startsidan och från den andra adressen lägga en 301:a så att den redirectar och försvinner från indexet – idag pekar de statoil.se till www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html som det också finns en .com variant på som är indexerad.
www.statoil.se Found redirect to www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html. The Redirect is Search Engine Friendly. http://www.google.se/search?hl=sv&rl...dex.html&meta= Alternativa drivmedel etanol biogas och biobränsle Alternativa drivmedel som etanol, biogas och biobränsle. www.statoil.com/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html |
Grouse, tack för svar. Det ger ju så mycket mer när någon sätter sig ner och verkligen försöker förklara det man undrar över..... alla har inte den egenskapen.
|
Kajsa, du jobbar på Netpointers, ingen skulle behöva förklara en sån sak för dej!
|
Jag tror Google tittar på statistik från toolbaren. Gör man en Adsense kampanj ger det ju fler besökare till webbplatsen.
Hittar de något intressant på webbplatsen och klickar sig runt är jag helt övertygad om att det också är bra för SERP:en. Klickar de på annonsen eller länken i SERPEN för att sedan direkt lämna webbplatsen eller gå vidare via en annons tror jag att det är negativt. Detta bör vara poängen med Googles toolbar. Jag tror dock inte det här är ensamt avgörande för den här tjänsten. Rimligen genom att Blocket är en av de viktigaste webbplatserna har den manuellt kontrollerats och troligen fått ett bra trust ranking värde. Därigenom är det safe för Google att anta att webbplatsen som de länkar till på det här sättet också är seriösa och länkålder, sandbox och annat saknar betydelse. Länken slår direkt med fullkraft. |
suck.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson