![]() |
Inkassobolaget Acme Group har likviditetsproblem och privatpersoner och företag som lånat ut pengar till Acme får inte ut sina pengar.
"För det som ligger förfallet kan jag tänka mig att det rör sig om en miljon kronor", säger Christopher Sörstadius, vd för Providentor fond och försäkring till di.se. Providentor har under cirka två års tid marknadsfört upplåning i Acme på olika avtalstider. "Nu är det ett par kunder, där en ettåring har förfallit, som inte fått tillbaka sina pengar. Tillika har de som skulle ha räntebetalningar som igår (måndag) inte fått det", säger Sörstadius. Därför har Providentor valt att i ett brev till alla kunder informera om det uppkomna läget. Bolaget beskriver situationen som "mycket allvarlig" och att man är orolig för att kunderna kan komma "att lida ekonomisk skada". Företaget har också slutat marknadsföra Acme och kontaktat både Finansinspektionen och Datainspektionen. Hur många kunder rör det sig om? "Totalt sett kan jag inte svara på, men jag tror att vi marknadsfört en 400-500 kunder, i huvudsak privatpersoner", säger Sörstadius di.se |
Och detta har vi diskuterat tidigare på WN och det har blivit modererat, nu är det bevisat för alla. ACME = skojare.
|
Hmmm... Jag avslöjade detta för X månader sedan men fick bara skit för det av moderator@WN.... tack för det!
Admin: Kan vi ändra tillbaka topic på gamla Acme-tråden? |
Jäg känner mig bara glad att vi inte valde Acme, trots löjligt låga priser. Som tidigare diskuterat kunde de om korten skötts rätt byggt upp en marknadsledande verksamhet. Inte långt kvar till slutet?
|
Ska bli väldigt intressant att även se hur detta påverkar de bolag de har köpt upp. Har hört rykten sedan någon månad tillbaka att de skulle ha lite dåligt med cash, ska verkligen bli intressant att se utgången av det här.
|
Bland annat Svea Ekonomi har ju erbjudit liknande spartjänster, men där skulle bankgarantin gälla vad jag förstod. Är det någon som hittat någon infosida om detta sparande hos Acme? Vore intressant att se vad som gäller.
|
Har pratat med dom nu och vi som har innestående fodringar på köpta fakturor kommer att få vänta på våra pengar om vi nu får dom alls. Dom köper och belånar inga fakturor från och med idag tydligen.
Jäkla trist... Tusentals kronor på årsavgift och sålda fakturor åt skogen. |
Citat:
Detta fick vi dock inte diskutera tidigare på WN och rubriken på tråden ändrades så man inte skulle hitta tråden via sökmotorerna. Trisst, då det idag bekräftas från flera håll. |
Nått som inte nämns i artikeln är att hela styrelsen avgick i förra veckan, endast revisorn är kvar i bolaget.
|
Seriösa nissar bakom Acme. Har konkursansökan redan inlämnats till tingsrätten? Någon som vet?
|
Sökvärde: 556295-8883
Organisationsnummer: 556295-8883 Företagsnamn (firma): Acme Associates Aktiebolag Företagsform: Aktiebolag Företagsstatus: Antal ärenden under handläggning: 7 Ingen KK än alltså.. (Källa: Bolagsverket SNR) |
Citat:
Plus, de vill nog försöka bli personliga återbetalningsskyldiga.. |
Är inte ACME företaget i Warner bro's tinytoons värld med snurre och daffy duck? ;-)
|
ACME är någon form av överskottsbolag i USA och förekommer flitigt i amerikanska serier.
|
Att ett bolag går i konkurs innebär inte att det är skojare bakom bolaget. Att en affärsidé inte håller är inget skojeri.
|
Tråkigt med Acme, och hoppas att de informerar sina kunder om saken tydligare än nu.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Men ingen som hänger på WN kan ju ha missat detta, så jag är övertygad om att du några och andra kunder till acme fått fram budskapet och räddat många. |
Konkurs är inte brottsligt om man inte från styrelsen misskött sig och åsidosatt sina skyldigheter, vilket ett totalt styrelseavhopp antyder...
Trist för alla som använder Acme... |
ACME= "A Company Making Everything"
Jag kom även ihåg att jag läst något pressmeddelande om att ACME Associates skrivit samarbetsavtal med Svensk Handel för typ ett halvår sedan. http://66.249.93.104/search?q=cache:...e&ct=clnk&cd=2 |
Nu har Acme ansökt om företagsrekonstruktion
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=292424 (23:e aug) http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=292195 (22:a aug) |
Mer om Acme Group i Upsala Nya Tidning
|
Borde inte Providentor ha kollat upp om insättningsgarantin gäller och att tillstånd finns?
|
Precis som den hemliga kunden säger i artikeln så tycker jag att Providentor har stor skuld i det hela och måste ta sitt ansvar.
|
Nu är bolaget försatt i konkurs:
http://di.se/Index/Nyheter/2006/08/24/1985...3.htm?src=xlink |
Providentor har del i skulden. Frågan är ju hur mycket pengar som finns i konkursboet.
|
Tydligen har Acme köpt på sig en del som t.ex. fastigheter så det kan finnas en del tillgångar i företaget.
Nu har det inte kommit ut så mycket fakta än men jag tycker det verkar som om man kursat bolaget ganska tidigt innan skulderna blev för stora och eftersom det finns tillgångar finns det hopp om att folk får ut en del pengar i alla fall. |
om inte annat borde folk kunna få tillbaka sin insats. Att bli utan ränta kan man kankse överleva.
|
Någon som vet om e-upplysningar.se berörs av denna tror det drivs av ACME?
|
Det ligger i dotterbolag som inte -bör- beröras initialt, även Viatel m fl ägs ju av Acme. Hur det blir vid konkursen blir intressant att se, förmodligen tvingas de avyttra bolagen & fastigheten de äger vilket innebär att en rad bolag kommer få se nya ägare... (spekulationer, ingen aning hur konkursförvaltaren kommer att agera..)
|
Citat:
|
Hur går det för er som använder PayControl systemet?
Fakturerar ni själva nu eller har ni redan bytt? |
Status hos Bolagsverket är "Företagsrekonstruktion inledd" och inte KK ?
|
Citat:
Quote DI: Inkasso- och factoringföretaget Acme Associates har begärt sig själva i konkurs. "Jag har försatt dem i konkurs klockan 10 i dag", säger Tore Gissing som är rådman vid Stockholms tingsrätt. |
|
"Spararna i konkursbolaget Acme kan ha förlorat upp till 65 miljoner. Bakom konkursen står en tidigare dömd ekobrottsling." [N24.se]
http://www.n24.se/dynamiskt/finans/did_13546905.asp Företaget har gått i konkurs och det ser nog definitivt ut som om det är skojare bakom företaget. |
Citat:
|
Citat:
|
Intressant att se att ett av deras dotterbolag har tagit bort en tidigare nyhet från deras nyhetsarkiv om att de blev uppköpta av Acme :) Vill väl förmodligen inte drabbas av badwill, vilket iofsig är förståeligt ;)
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson