WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia Segt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15744)

SweCat 2006-08-21 16:55

Har haft min shop liggande på Loopia nu i snart ett år och redan från början slog det mig att det var segt. Av olika anleningar har jag ändå legat kvar, men nu går det segare och segare och det är ofta som jag i små stunder typ 1 min inte kommer åt min sida. Sedan går det bra igen. Nu kommer jag att flytta och fixa en egen server, men det känns lite trist eftersom det egentligen inte borde behövas.
Så många besökare / dag har jag inte, bara mellan 300-500
Har fler samma problem med dem???

daniel_ 2006-08-21 17:53

Nej, jag har inga problem med min shop hos dem. Fungerar utmærkt.

Testat din shop på andra stællen?

Din shop var extremt seg men jag tror inte det ær loopias fel. Snarare något fel i koden.

SweCat 2006-08-21 18:01

kört på egen server tidigare och hade en supersnabb shop.
Flyttade till Loopia och gjorde inga andra ändringar och fick en superseg.....
Kan naturligtvis vara kodfel, men tror knappast det. Då borde det varit segt tidigare också
Har du förslag på vart i koden jag ska börja leta? Alla förslag tas tacksamt emot

jonny 2006-08-21 18:02

Varför inte flytta till ett annat webbhotell istället?

SweCat 2006-08-21 18:04

Är på väg att använda egen server igen på ett annat webbhotell. Jag jobbar på det, men jag vill lära mig mer och därför funderade jag egentligen bara på vad som kan göra det så segt på ett ställe men inte på ett annat. Och om det bara är jag så kanske det är ngt hos mig, men om flera upplever det måste det finnas en annan anledning.

Davve 2006-08-21 18:14

Idag är loopia sega iaf för mig...

daniel_ 2006-08-21 19:14

Alltså, det bæsta du kan gøra ær att sæga till Loopia. Sæg till dem att kolla så allt ær rætt och annars kanske dem kan flytta dig øver till en annan server och testa.

dunken 2006-08-21 19:34

Loopia har strulat fruktasvärt mycket nu den senaste tiden.

Väldigt många gånger jag har varit inne på sidan så har det kommit upp ett felmedelande som säger typ att det inte går att komma åt något på sidan.
Inte en gång utan snarare 10-15 dom senaste månaderna.

Samt att det har blivit mycket segare!

Jag har varit i kontakt med loopia angående detta och de enda som dom kunnat göra är att ge mig ett gratis halvår eller liknande.

Tycker faktiskt att det är dåligt av dom o inte ens komma ut med ett mail att dom har lite strul på deras servrar eller liknande så att man vet det innan och inte ska behöva upptäcka det själv sen.

Jag kommer med att byta till server inom en snar framtid men då mest bara för att det kommer bli både billigare och smidigare med att ha allt samlat på ett ställe ;)

dannel77 2006-08-31 10:55

Kan bara instämma i detta, har haft Loopia i snart 1 år nu och det har varit segt ända från början, har varit i kontakt med deras support ett otal gånger men utan något som helst resultat, dom flyttade oss till en annan av sina servrar, men utan märkbar skillnad. Idag verkar vår sida snabb men jag har inget förtroende för dom längre utan tänker byta leverantör inom kort.

SweCat 2006-08-31 16:06

Jag byter också inom kort. Hos oss är det segt och dns en går ner alldeles för ofta för att det ska vara kul.

tartareandesire 2006-08-31 16:41

Ganska kul att läsa sådant här när man själv använder ett webbhotell som är billigare och erbjuder betydligt mer men som trots detta krånglar betydligt mindre =) Men det är trist för kunderna hos Loopia och framför allt för företaget....

tartareandesire 2006-08-31 16:51

Förresten, 300-500 besökare om dagen ska definitivt inte kräva en egen server även om det råkar vara en webbshop....

kullervo 2006-08-31 17:55

Citat:

Originally posted by SweCat@Aug 21 2006, 17:01
Har du förslag på vart i koden jag ska börja leta? Alla förslag tas tacksamt emot
Börja logga exekveringstid på SQL-frågorna. Analysera de långsamma med EXPLAIN.

MrWize 2006-08-31 22:56

Loopia!

Nä .... de tänker jag inte ens på längre som ett webbhotell att lägga någon site på. Får du lite för många besökare räknas du inte till deras målgrupp och de vill helst bli av med dig då. Vart nekad att lägga min site där och då hade siten ca 1000 unika per dag .... nä, tacka vet jag www.sajthotellet.com .... de lovade mycket, och höll lika mycket, och håller fortfarande lika mycket efter 3 års hosting.

cya,
/PatrikB

SweCat 2006-09-01 15:09

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Aug 31 2006, 16:51
Förresten, 300-500 besökare om dagen ska definitivt inte kräva en egen server även om det råkar vara en webbshop....
Instämmer i det, och de gjorde den inte tidigare heller innan den lades på loopia..........
därför har jag svårt att tro att det är kodfel, och att Dns erna går ner lite då (läs några gånger / dag senaste veckan) Det kan definitivt inte vara kodfel.

tartareandesire 2006-09-01 15:28

Citat:

Originally posted by MrWize@Aug 31 2006, 22:56
Loopia
Nä .... de tänker jag inte ens på längre som ett webbhotell att lägga någon site på. Får du lite för många besökare räknas du inte till deras målgrupp och de vill helst bli av med dig då. Vart nekad att lägga min site där och då hade siten ca 1000 unika per dag .... nä, tacka vet jag www.sajthotellet.com .... de lovade mycket, och höll lika mycket, och håller fortfarande lika mycket efter 3 års hosting.
cya,
/PatrikB

Det var lite intressant, de vägrade ha dig som kund redan från början?

MrWize 2006-09-01 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Loopia
cya,
/PatrikB

Jepp, när de fick reda på hur stor siten va ville de inte hosta den ... med det raka svaret att siten INTE tillhörde målgruppen ...

cya,
/PatrikB

ziggytoxic 2006-11-13 15:25

Idag segar Loopia som fasiken igen, någon mer än jag som har problem med långa svarstider?

ChLa 2006-11-13 17:36

Sidan som jag bara använder deras DNS för så går det inte nämnvärt långsammare men däremot för min sida som är parkerad - det tog en 10 sekunder att ladda "Parkerad hos Loopia" sidan.

Rvn 2006-11-13 17:50

Att din sida går trögt och andra kunders sidor går snabbt kan bero på kodfel...

Att din sida fungerade helt perfekt på egen server kan sedan bero på att loopias server kanske är konfigurerad på ett annat sätt och hanterar fel i koden på ett helt annat sätt än vad din server gjorde..

ChLa 2006-11-13 18:04

Citat:

Originally posted by Rvn@Nov 13 2006, 18:50
Att din sida går trögt och andra kunders sidor går snabbt kan bero på kodfel...

Att din sida fungerade helt perfekt på egen server kan sedan bero på att loopias server kanske är konfigurerad på ett annat sätt och hanterar fel i koden på ett helt annat sätt än vad din server gjorde..

Nej. Det var inte det jag menade. Jag bara höll med de andra som skrivit att Loopia's svarstider nu var längre. Dessutom har jag bara en mening på min hemsida på "min andra" server så kodfel kan det knappast bero på :)
Och min sida hos Loopia är Loopia's "standard" sida om man väljer att bara visa "Parkerad hos Loopia".

daniel_ 2006-11-13 19:27

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Sep 1 2006, 15:28
Citat:

Loopia
cya,
/PatrikB

Jepp, när de fick reda på hur stor siten va ville de inte hosta den ... med det raka svaret att siten INTE tillhörde målgruppen ...

cya,
/PatrikB

Nu sjønk loopia i mina øgon.
Dags att leta nytt efter årets slut.

Isak 2006-11-13 21:50

Har en sajt p Loopia också som går extremt segt f.n.

SweCat 2006-11-13 22:25

segt, inget har ju fungerat bra där på läääääääänge.

Solorac 2006-11-13 23:26

Har egna sidor hos Loopia fick kommentaren för någon dag sen när jag inte kom åt sidan att de var målet för en överbelastningsattack på vissa servrar och att det antagligen berode på det... löste sig ganska fort sen.

MVH

JonathanS 2006-11-14 09:31

Citat:

Originally posted by daniel_@Nov 13 2006, 20:27

Hoppas du inte uteslutande går efter Patriks ensidiga inlägg. Jag minns fortfarande detta ärende, särskilt då Patrik är flitig med att dra upp det på olika forum. Han hade önskemål/behov som kraftigt överskred de tjänster vi levererade, därav vårt svar till honom. Om du har behov av en lastbil så kan en personbilsförsäljare i regel inte gå dig till mötes, svårare än så är det inte.

MRDJ 2006-11-14 09:50

allt handlar om rätt SQLIndex, och optimerad kod.. då får man inga sega sidor :)

Mattias 2006-11-14 10:07

Citat:

Originally posted by fredlund@Nov 14 2006, 10:50
allt handlar om rätt SQLIndex, och optimerad kod.. då får man inga sega sidor :)
Aha! Därför de andra bara tycker det blir segare ;)

MrWize 2006-11-14 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av daniel_

Hoppas du inte uteslutande går efter Patriks ensidiga inlägg. Jag minns fortfarande detta ärende, särskilt då Patrik är flitig med att dra upp det på olika forum. Han hade önskemål/behov som kraftigt överskred de tjänster vi levererade, därav vårt svar till honom. Om du har behov av en lastbil så kan en personbilsförsäljare i regel inte gå dig till mötes, svårare än så är det inte.

Kul att du minns "ärendet" då det ändå är 3 år sedan det inträffade.

[tillägg]
Så flitig har jag väl inte varit med det. Har ju i stort sett knappast hängt ute på speciellt många forum de senaste åren .... men, visst har det hänt att jag "tagit upp" det, det sticker jag inte under stol med.....men att jag skulle vara flitig med det kan jag nog inte hålla med om .... mycket möjligt att jag var det NÄR det inträffade och jag var "grymt besviken" på det "lokala webbhotellet" ;)
[/tillägg]

På sätt och vis förstår jag varför man inte vill ha siter i den storleken då de drar mer resurser än "genomsnitts siten" ....

Det jag istället kanske skulle "gnälla om" är vad som händer när "personbilen" har växt upp till "en lastbil"?

Att siter går segt på "shared hosting" är inget konstigt. Det räcker i stort sett med att en kund skriver lite klantig kod så drabbas alla kunder på den servern. Är det sedan klantigt skriven kod mot en databasserver så kan än fler kunder bli drabbade. Detta oavsett hur bra du själv optimerat koden, hur bra du indexerat tabellerna osv ...

Har man då en site som man inte vill ska kunna bli störd av andra kunder på ett webbhotell finns det andra alternativ än shared hosting. Finns ju många webbhotell som kör co-location, dedicerad server etc, etc ... vill man inte ta det steget får man nog vara beredd på att det ibland blir en del störningar som webbhotellen inte kan "försvara sig emot" förrän det inträffar, oavsett webbhotell. Det mest intressanta i detta hänseende är hur webbhotellen agerar när problem uppstår, hur de bemöter sin(a) kund(er) etc

cya,
/PatrikB

ziggytoxic 2006-11-14 11:04

Idag går allting som det ska, inga långa svarstider och sega laddningar.

JonathanS:

Vad är det som händer hos er titt som tätt hela tiden?
Det kan väl inte vara överbelastningsattacker varje gång?

Vet att jag har pratat med dig om det här innan men hur går det egentligen med utskick och information till kunderna när det väl strular, har ni på gång med något system för detta?

SweCat 2006-11-14 11:16

Citat:

Originally posted by fredlund@Nov 14 2006, 10:50
Ja du, sql och rätt kod i alla ära, men skulle också vilja tillägga att det är inte bara seghet som händer utan vi tappar helt kontakten med vår butik lite då och då. DNS nere, vilket knappast har med konstig kod att göra.
Det jag upplever verkar heller inte vara ngt ovanligt problem hos Loopia under senaste halvåret tyvärr. Flera vittnar om samma sak.
Jag bytte till Loopia för att slippa problem eftersom jag hört mycket gott om dem, och Ja, det fungerade klockrent första halvåret, men sedan började detta med seghet och tappad kontakt med servern. Nu inom kort kommer vi att köra egen server igen, så då slipper vi förhoppningsvis detta.
Vi låg tidigare på egen server på litet hobbyhotell men hade då problem med att det alltid gick ner när vår driftkille var bortrest. Därav bytet till Loopia som borde ge större säkerhet. I vårt fall har nertiden ökat sedan vi gått till Loopia och kunderna har påpekat seghet, något vi aldrig hörde om tidigare, så nu är vi på väg tillbaka igen till egen server.

Danielos 2006-11-16 12:48

Citat:

Originally posted by SweCat@Aug 31 2006, 16:06
Jag byter också inom kort. Hos oss är det segt och dns en går ner alldeles för ofta för att det ska vara kul.
Jag har också märkt att det varit många problem med de domäner jag har haft på loopia och jag har nu lagt samtliga i egna dns:er.

dlinder 2006-11-27 14:50

Hela loopia nere nu igen.

Hur går det eg med redundans osv?

EDIT: Nu kom de precis upp igen. Men frågan kvarstår.

Spirre 2006-11-27 15:15

Du kommer alltid ha kortare avbrott även med redundans. finns inget som går hand i hand.. den måste ju kunna kopplas om till backup linan

patrikweb 2006-11-27 19:42

Man kan sätta upp redundans utan man märker avbrott, några sekunder till någon minut.

Så lite packetlost etc, men avbrott som är så länge så man hinner märka det och skriva det på WN så känns det som det var nere mer än någon minut isåfall?

PRQ 2006-11-27 21:26

Gamla hederliga upptid.se tyckte 3 minuter nertid för oss vid ett scenario av den jobbigare modellen (fysiskt fiberbrott), om det nu är av intresse för referensändamål.

lazat 2006-11-27 21:49

Om du vill ha 1 fysisk plats samt 100% upptid så går det att använda BGP4
Kolla om det webbhotell som du anlitar har eget AS nummer samt vilka leverantörer.

T ex om du slår upp vårt AS hos ripe (AS41980) så kan du se vilka operatörer som vi i sin tur är kopplade mot. BBB samt /Tele2/DGC/Song. Närr det byter operatör så ska det inte märkas mer än att det ska bli en timeout om du gör en tracert precis i övergången. Annars så ska det inte märkas alls. Men om det blir några sekunder så
är det inte så mycket heller.

patrikweb 2006-11-27 22:09

Beror på hur du sätter upp det, kan bli några minuter avbrott. Man sätter upp olika timeout värden.

Om du kör BGP direkt på fysisk interface och det dör så droppas det direkt (om det är direkt anslutning och inte någon switch mellan), men om du kör BGP sessionen på loopback så dröjer det tills det blir timeout som är inställd.

PRQ 2006-11-27 22:45

Citat:

Originally posted by lazat@Nov 27 2006, 22:49
Om du vill ha 1 fysisk plats samt 100% upptid så går det att använda BGP4
Kolla om det webbhotell som du anlitar har eget AS nummer samt vilka leverantörer.

T ex om du slår upp vårt AS hos ripe (AS41980) så kan du se vilka operatörer som vi i sin tur är kopplade mot. BBB samt /Tele2/DGC/Song. Närr det byter operatör så ska det inte märkas mer än att det ska bli en timeout om du gör en tracert precis i övergången. Annars så ska det inte märkas alls. Men om det blir några sekunder så
är det inte så mycket heller.

Nej. Förutom BGP-timeouts m m som redan nämnts så ska
-din router konvergera (tämligen CPU-intensivt att ändra 200 000 routes i FIBen...)
-alla berörda routers konvergera ditt prefix (och corerouters hos stora operatörer tenderar att ha en del annat för sig)

Dessutom finns det en överhängande risk för att bli flap-dampad med för korta BGP-timeouts.

patrikweb 2006-11-27 23:00

Flaping är ju ett problem, fast har man en stabil lina så är det inga problem. Men fungerar inte sätta timeout på 1 sec och tro det ska fungera bra utan massa flaping.

Sedan beror det på hur stora prefix det gäller, många ISP sätter olika damping. Oftast stor skildnad på flapdamping på /16 eller ett /24.

Är närmare 250k prefix snart, det som kan vara intressant att veta är att över 50% av dom är endast så /24.

Dagens routrar är kraftiga och snabba tcam minne etc, dock prefix över netnod brukar klassas som stabila. Så varje gång netnod i gbg har dött så har det tagit över 5 minuter alltid nästan för trafiken mellan operatörerna runt gbg.

Så man ser all trafik från exempel Sthlm flyter perfekt medans trafiken direkt runt gbg är stendöd.

Så aldrig helt 100% tillgänlighet på ett prefix över hela internet är möjligt, generelt kan det skilja flera minuter i tillgänlighet från olika ISP.

Så man kan diskutera länge över möjlig tillgänliget, men går klara få under 1 minut att få trafiken gå igen via annan väg.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson