WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Netpointers igen.... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15634)

Milad 2006-08-16 11:37

Det jag måste fråga Kajsa från netpointers.com är hur det kommer sig att de inte syns på de 100 första sidorna hos google med följande sökord: sökmotor företag, sökmotoroptimering, sökmotorpositionering, SEO, Search Engine Optimization, Search Engine Marketing, Search Engine Optimisation, optimisation eller SEO Optimization? Det känns som det är ganska viktiga sökord att för ett företag som håller på med sökmotoroptimering.

Men det skummaste av allt är när man söker på netpointers.com och då kommer er sida fortfarande inte upp bland de 100 första placeringarna. Men först på 30:e plats så dyker upp den domän www.mbym.dk som hänvisar till er startsida.

Jag följer ett par sökmotor företag för jag har tänkt kanske anlita inom snar framtid. De som ligger bäst till är MIG och SEO logic där den sistnämnda känns strået vassare för tillfället. Det är därför jag har gjort den ”enorma” undersökningen om er :)

Jag försöker inte vara spydig eller hänga ut er på något vis för jag tror det finns en rimlig förklaring att ni inte finns med på de sökord. Ni kanske håller på göra om er hemsida eller har precis gjort om den? Kan inte alla regler och funktioner inom SEO om hur allt påverkar varandra. :lol:

Unispel 2006-08-16 11:58

Din sökning - site:www.netpointers.com - matchade inte något dokument. :/

xpat 2006-08-16 12:31

Det skall väl vara netpointers-technologies.com ? den är indexerad.

Milad 2006-08-16 12:33

Citat:

Originally posted by Unispel@Aug 16 2006, 11:58
Din sökning - site:www.netpointers.com - matchade inte något dokument. :/

Aha så de är nyregistrerade? De har ju varit med i 8år nu enligt Kajsa.

Milad 2006-08-16 12:35

Citat:

Originally posted by xpat@Aug 16 2006, 12:31
Det skall väl vara netpointers-technologies.com ? den är indexerad.

Vet inte men vill få bekräftelse från Kajsa innan jag börjar söka med alla sökord med domänet netpointers-technologies.com.

Storen 2006-08-16 12:36

Intressant i och för sig, men varför inte maila direkt till företaget som sig bör?

*Vet att det finns en tråd här med bl.a Kajsa inblandad...*

Unispel 2006-08-16 12:40

www.msn.se
Sidan 1 of 7 resultat innehåller site:www.netpointers.com (0,04 sekunder)

Ett av resultaten är N37p01n73rs, www.netpointers.com/n37p01n73rs :)

jonny 2006-08-16 13:16

När vi ändå är inne på skumma resultat på Google.
Kika på http://www.google.se/search?hl=sv&q=konsul...3%A4klare&meta=
träff nummer två "The page cannot be found". Kan någon förklara varför Google indexerat en 404-sida?

Milad 2006-08-16 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Vet att det finns en tråd här med bl.a Kajsa inblandad...

Jag vet att det finns en tråd sedan tidigare men där pratar de mycket om cloakning och det här är ju inte det :)

Citat:

Ursprungligen postat av Unispel

msn.se? please det är ju google som gäller :) men undra om du har blivit bannade från google iom de finns med på yahoo.

Unispel 2006-08-16 13:46

Jag har inte blivit bannad från google så vitt jag hoppas och vet. :)
Tyckte ändå att det kunde vara intressant att göra en koll på msn trots att google är så mycket större.

magic 2006-08-16 14:16

lite mycket försök att hänga företaget i detta forum tycker jag.
Om ni har frågor varför mailar eller ringer ni inte till dem?

Milad 2006-08-16 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Unispel
Jag har inte blivit bannad från google så vitt jag hoppas och vet.
Tyckte ändå att det kunde vara intressant att göra en koll på msn trots att google är så mycket större.

Sorry menade inte du utan det skulle stå "de" :)

Citat:

Ursprungligen postat av magic
lite mycket försök att hänga företaget i detta forum tycker jag.
Om ni har frågor varför mailar eller ringer ni inte till dem?

Synd att folk läser halva inläggen!

xpat 2006-08-16 14:52

hmmm, är väl lite risky om jag ger mej in i denna diskussion "drar öronen bakåt å kastar mej ut". Men det ser faktiskt ut som om Netpointers är bannade och reggat en ny domän som de använder istället.

Hmmm vet ett svenskt nyligen sålt bolag som gör precis likadant!

Unispel 2006-08-16 15:41

Det handlar inte om att hänga ut någon. På forum förs öppna diskussioner och frågeställningen är berättigad enligt mig.

Förmodligen finns det andra som är i samma sits och som gärna ser denna information öppen. Vill netpointers förklara sig så är de ju också välkommna.

Conny Westh 2006-08-16 16:34

Om någon känner sig uthängd så går de per automatik i försvarsställning. Det behöver inte vara så att de verkligen är uthängda till allmän beskådan utan bara att de upplever sig vara det. Det har jag sett flera gånger på WN.

Att vissa är känsliga för synpunkter beror ofta på att de tar sig själva på för stort allvar och uppfattar alla frågor som angrepp på dem själva och det de står för. Det är en stor prestigeförlust för dem att inte alla hyllar dem till skyarna.

Jag tycker man kan låta bli att gå i svaromål om man känner sig uthängd för annars startar man bara en onödig hetsdiskussion som utmynnar i ett offentligt gräl som inet leder någon vart. Om någon är missnöjd så låt dem vara det, det finns massor av människor som söker ett skäl för att starta ett gräl, låt dem inte vinna och förpesta stämningen för alla andra.

Samtidigt tycker jag att man aldrig ska hänga ut någon till offentlig beskådan om det inte finns riktigt bra skäl. Skriv då hellre ett privat mail till personen i fråga där kritiken kan framföras på ett konstruktivt sätt. Dvs beskriv hur du vill att det ska vara i stället för att klaga på hur det är.

Kajsa 2006-08-16 17:00

Oj, denna tråden upptäckte jag precis. Tillåt mig svara på den ursprungliga frågan:

Vi har både www.netpointers.com (den svenska sidan är www.netpointers.com/se/) samt www.netpointers-technologys.se, vi har också motsvarande i alla länder och på alla språk vi opererar. Vi lanserade våran nya hemsida i april/maj detta året så vi har inte haft så lång tid att sätta oss upp i toppen igen. De senaste åren har vi inte fokuserat på det på grund utav olika orsaker (bland annat att på grund utav de metoder som användes förr för att komma i toppen av olika SEO-företag som stred mot de policys vi hade). Men vi har dock varit i toppen vid en tidspunkt. Vi har också fokuserat i Sverige på många andra ord som vi anser också har varit viktiga. Detta är ett beslut som ledningen har tagit som jag inte personligen kan svara på, men faktikst så ligger just ordet "sökmotoroptimering" inte med i den optimeringen vi har gjort på vår egen hemsida noterade jag nu när jag var inne och tittade på statistiken. Varför vet jag inte, men det skall jag undersöka närmare.

Vi ligger i top 10 idag, enligt den statistik jag kan se på netpointers-technologys.se på exempelvis (jag kan ju heller inte sitta här och lämna ut företagshemligheter och ge er alla ord:-):
budget SEO, Informationpages, Internetannonsera, SEO budget, SEO service, sökmotor marknadsföring, top 10 web ranking för att nämna några.

Och nej xpat, vi är inte bannade med netpointers.com, varför är du alltid den första att sprida rykten?

Om ni har fler frågor så är ni välkommna att ställa dem, jag lovar att svara efter bästa förmåga.

Unispel 2006-08-16 17:41

Men visst måste väl netpointers.com vara bannad? Det finns väl ingen annan förklaring till att en existerande sida med inlänkar inte finns med i googles index?

För övrigt så tycker jag också att många har gått väl hårt åt både Kajsa och Netpointers i andra trådar. Denna tråd är däremot fullt berättigad och intressant.

Milad 2006-08-16 18:38

Håller med dig Unispel om att andra har varit lite hårda mot Netpointers tidigare trådar. Det har varit diskussion om allt ifrån dålig bemötande till otillåtna metoder. För mig har det låtit som att det mest har varit ett missförstånd och olika uppfattningar om saker och ting.

Som jag sa tidigare (#1) så letar vi efter någon sökmotor företag och det var första gången jag hörde talas om Netpointers här på WN. Det var därför jag sökte lite på de för att få någon uppfattning samt höra er andra vad ni tycker om de också. Det är ju det en foum finns till, att man delar med sin sina åsikter och erfarenheter.

Som jag sa tidigare (#2) så fanns det en förklaring om varför deras sida inte dök upp på de sökorden jag sökte på och det berättade Kajsa för oss. Tack för det Kajsa :)

Dock så förstår jag att du Kajsa inte bestämmer vilka sökord er sida ska vara optimerad på men endå så känner jag att den verkligen borde ha optimerats efter ett par av de där sökorden.

Om ni har valt andra ord att optimera er sida för som er konkurrenter har gjort så är det svårt för en blivande kund att jämföra er med andra. För när jag har jämfört SEO företag så har jag sökt på de orden :(

Men Kajsa du angav ett par sökord där ni ska vara top 10 på de eller har jag förstått det fel? :) Jag sökte på de (google) och fick följande resultat:

budget SEO = finns inte med på de 100 första platserna
Informationpages = finns med på plats 23
Internetannonsera = fanns med på plats 3
SEO budget = finns inte med på de 100 första platserna
SEO service = finns inte med på de 100 första platserna
sökmotor marknadsföring = finns med på plats 6

Men det är ju säkert som du säger. Ni reggade sidan april/maj så det tar ett tag tills google optimerar er helt.

Sundream 2006-08-16 18:45

FANTASTICT !!!!!

TOTALLY OUT STANDING !!!!

VILKA SVåRA ORD/FRASER NI LIGGER I TOP 10 MED. (fniss)

Det ar säkert 10 personer som söker på dom svåra orden/fraser i månaden..

""ordet "sökmotoroptimering" inte med i den optimeringen vi har gjort på vår egen hemsida ""

Vad sysslar/säljer ni ???? sökmotoroptimering

PgD 2006-08-16 21:12

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 16 2006, 13:16
När vi ändå är inne på skumma resultat på Google.
Kika på http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%A4klare&meta=
träff nummer två "The page cannot be found". Kan någon förklara varför Google indexerat en 404-sida?

OT: Det kan ta år innan G får bort 404-sidor ut indexet. Sök på 404 och titta en bit ner i serpen.

Storen 2006-08-16 21:34

Citat:

Originally posted by Milad@Aug 16 2006, 10:37
Det jag måste fråga Kajsa från netpointers.com är hur det kommer sig att de inte syns på de 100 första sidorna hos google med följande sökord: sökmotor företag, sökmotoroptimering, sökmotorpositionering, SEO, Search Engine Optimization, Search Engine Marketing, Search Engine Optimisation, optimisation eller SEO Optimization? Det känns som det är ganska viktiga sökord att för ett företag som håller på med sökmotoroptimering.
Men det skummaste av allt är när man söker på netpointers.com och då kommer er sida fortfarande inte upp bland de 100 första placeringarna. Men först på 30:e plats så dyker upp den domän www.mbym.dk som hänvisar till er startsida.
Jag följer ett par sökmotor företag för jag har tänkt kanske anlita inom snar framtid. De som ligger bäst till är MIG och SEO logic där den sistnämnda känns strået vassare för tillfället. Det är därför jag har gjort den ”enorma” undersökningen om er
Jag försöker inte vara spydig eller hänga ut er på något vis för jag tror det finns en rimlig förklaring att ni inte finns med på de sökord. Ni kanske håller på göra om er hemsida eller har precis gjort om den? Kan inte alla regler och funktioner inom SEO om hur allt påverkar varandra.

Anledningen till att jag känner att det trots allt ligger en viss baktanke i tråden (precis som de andra) är din raka riktning mot en anställd på ett specifikt företag.. Ditt första inlägg som jag quotar här låter mer som om det lika gärna kunde vara ett mail till Kajsa...

Att du väljer ett publikt forum är väl bra för oss andra, men som sagt... det finns nog en baktanke i denna tråd(?)

Milad 2006-08-17 09:22

Citat:

Originally posted by Storen@Aug 16 2006, 21:34
Anledningen till att jag känner att det trots allt ligger en viss baktanke i tråden (precis som de andra) är din raka riktning mot en anställd på ett specifikt företag.. Ditt första inlägg som jag quotar här låter mer som om det lika gärna kunde vara ett mail till Kajsa...

Att du väljer ett publikt forum är väl bra för oss andra, men som sagt... det finns nog en baktanke i denna tråd(?)

Nej, jag har inga baktankar även om det verkar osannolikt för dig. Det jag vill är att bilda en uppfattning om Netpointers för de verkar ganska stora över hela Europa och det är första gången jag hör talas om de. Jag har ingen anknytning till någon annan SEO företag på något sätt och har heller inga intentioner att smutskasta någon.

Visst skulle jag kunna maila de och få ett svar från de och jag skulle vara ”nöjd” men jag vill höra även med andra vad de tycker om svaren och hur de ser på saker och ting. Det finns personer här i forumet som kan så mycket mer om SEO än mig som kan reflektra över saker som jag inte hade tänkt eller kommit på.

xpat 2006-08-17 09:46

Många som besöker detta forum är här för att få information och hjälp med svar på frågor om SEO. För en del företag är det helt avgörande för omsättningen att de får korrekta råd. Det här är alltså en mycket allvarlig fråga.

Ett SEO-bolag som har har fått sin domän bannad från Google skall man naturligtvis undersöka närmare. En del tycker att "ett SEO-bolag måste ta risker", men för vissa företag kan sådana risker innebära mycket kännbara ekonomiska förluster.

När det gäller Netpointers så har mina inlägg i debatten varit påverkade av hur Kajsa har uttryckt sej här på forumet. Jag kanske har gått på lite väl hårt. Men...
Google talar sitt tydliga språk när man söker på site:netpointers.com eller om man kör domänen i http://www.iwebtool.com/google_banned siten är bannad.

Den definition på cloaking som jag har framfört är en ganska snäv tolkning av hur Google ser på saken.

Matt Cutts skriver bland annat i sin blog: "...I care about spam: hidden text, hidden links..."

Han skriver också angående vad man måste städa upp för att göra en så kallad reinclusion request "...Is there hidden text, hidden links, or cloaking on your site, especially on the front page?..."
Här kan man tolka cloaking och dolda länkar som 2 olika typer av spam (ja, dolda länkar är spam). I slutänden handlar det om hur snäv man skall vara när man tolkar vad som är cloaking. Man kanske skall titta på hur mycket av sidan som skiljer sej mellan det som sökmotorn ser och det som användaren ser!? I sin enklaste tolkning är spam att visa en sak för en sökmotor och en sak för en användare.

Kajsa 2006-08-17 10:05

De ord som jag valde att visa var statistiken ifrån vår hemsida den 10e augusti. Men alltså det är viktigt för mig att ni inte tror att jag provar att komma med ursäkter och tala mig runt omkring det ni pratar om. Det finns många SEO-företag som ligger framför oss på ett antal ord på Google och det finns många anledningar till det.

Den största av dem är att det inte alls var länge sedan som vi lanserade våran nya sida. Google tar, precis som ni ofta diskuterat, ofta lång tid på sig. Vi ligger dock i top 10 på nästan 60 ord på msn.com som ofta är snabbare.

Och vi har inte bara optimerat på de orden som jag räknade upp naturligtvis, men det är ju inte direkt så att jag kan sitta här i öppet forum och gå ut officiellt med vilka ord vi har valt, samt våran statistik på dessa.

Men det är ju också farligt att hela tiden utgå ifrån att vi nödvändigvis lägger allt vårat krut på att komma upp på ett visst ord själva. Visst är det en fördel och bra för säljet men det är faktiskt förvänansvärt få utav våra kunder som överhuvudtaget frågar om det (det är framför allt webmasters:-)). De är mer intresserade av att få referenser ifrån något liknande företag som de själva. Så det har varit en lång tid när vi inte fokuserat på det medans vi arbetat på projektet med vår nya sida och nya system som lanserades i samband med den.

Men jag har också lite svårt att förstå logiken i varför folk här inne om och om igen vill ha svar på just denna frågan. Är det ingen som är intresserad av att titta på hur våra kunder ligger till istället? Eller veta vilken teknik vi använder oss av? Vad statistiken är generellt på våra kunders ord? Hur måanga vi är? Hur många kunder vi har? Det finns allt möjligt att fråga om, men på något sätt så återvänder man alltid till denna frågan i ett forum fullt med webmasters........

xpat 2006-08-17 10:12

Vi har ju spenderat ett antal dagar med att diskutera vilken teknik ni använder!?

Kajsa 2006-08-17 10:27

suck... du har gjort det till ditt livsmål att ignorera poängen i allt jag skriver va?

Kajsa 2006-08-17 10:42

Jag blev lite fundersam gällande netpointers.com efter att ha testat runt lite själv. Så jag tog fatt i en av våra tekniker närmare gällande www.netpointers.com och det visar sig att sidan faktiskt blev bannad för ca 3 år sedan på grund av cloaking. Vi har sedan dess använt oss av -technologys.com och inte gjort någon större insats för att få netpointers.com tillbaka in i indexet.

Anledningen till att vi blev bannade vid den tidspunkten var att vi använde oss av cloaking på sajten. Detta var ju en metod som på den tidspunkten inte var lika hårt argumenterad mot som idag. Ni kan ju själva tänka tillbaka på den tiden när folk skrev in ett ord 1000 ggr med vit skrift på sin hemsida och la svart text över.-) Det är många konstiga saker som provats genom åren och Google blir för varje dag mer och mer som en tratt där det blir svårare och svårare att göra en "godkänd" optimering. Och vi, precis som alla andra, jobbade med de tekniker på den tidspunkten som sedan utvecklades och inte kan användas idag.

Men det är också viktigt att poängtera att vi använde oss av tekniken till att starta med på vår egna sida, hellre än att göra det på våra kunders. Och vi har aldrig, och jag vill gärna trycka på ordet ALDRIG, fått en enda utav våra kunder blacklistade så länge vi funnits i branschen.

Vi har inte använt oss av cloaking i våra lösningar de senaste två åren. Och jag är inte intresserad av att gå in i ytterligare en dum diskussion med xpat om vad begreppet cloaking innebär. Cloaking i den bemärkelsen som oss flesta ser det har inte funnits i våra lösningar i två år. Ni är välkommna att titta närmare på någon av dem.

Jag fick också veta att det har kommit upp på agendan igen att få tillbaka netpointers.com in i Googles index och det har tydligen lagts upp en handlingsplan gällande detta som kommer att innebära skillnader på våran hemsida inom den närmaste tiden. Då kommer sökord och liknande också att gås igenom. Så där har ni förklaringen på det eviga mysteriet gällande Netpointers!:-)

Unispel 2006-08-17 10:42

Lanserat ny sida, verkar onödigt.

En sista fråga, till dig Kajsa, från min sida... Har www.netpointers.com blivit bannad från googles index?

Milad 2006-08-17 10:58

Citat:

Originally posted by Unispel@Aug 17 2006, 10:42
Lanserat ny sida, verkar onödigt.
En sista fråga, till dig Kajsa, från min sida... Har www.netpointers.com blivit bannad från googles index?

Hon skrev ju det i inlägget ovan :) Ja, den är bannad.

Men tack för svaren Kajsa, no hard feelings? :)

Unispel 2006-08-17 11:37

Ser det nu, men skrev tyvärr inlägget samtidigt som Kajsa och såg därför inte svaret.

Kajsa 2006-08-17 11:51

Milad.. nej absolut inga hard feelings. Jag uppmanar till att fråga ut SEO-företagen om allting man undrar över. Hur skall man annars kunna veta vem som är bra eller inte?

hubbert 2006-08-17 12:07

Du skall ha en eloge Kajsa för att du svarade så rakt.

Milad 2006-08-17 13:17

Håller med Hubbe. Tack för svaren Kajsa och att du tar dig den tiden.

Anledningen till att jag sökte på just domänet netpointers.se är för att din signatur. Du kanskse borde ange netpointers-technologys.se ist i signaturen? Bara förslag :)

Kajsa 2006-08-17 13:46

Inga problem killar. That's what I'm here for.

Och Milad.. kan ju finnas en viss poäng i det möjligtivs...:-)

Unispel 2006-08-17 15:04

Vill inte vara petig men skall det inte vara www.netpointers-technologies.com?

Kajsa 2006-08-17 15:06

haha... ibland går det lite för snabbt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson